تبلیغات

اقدامات مهم برای نگهداری بهتر از پرینتر جوهرافشان

8e6791ae-92aa-4d62-9250-7021d9640878

نگهداری مناسب از پرینتر جوهرافشان

تمیز کردن داخل دستگاه و هد پرینتر جوهرافشان

استفاده از کارتریج‌های با کیفیت

تعویض کارتریج با دقت زیاد انجام شود

خاموش کردن پرینتر جوهرافشان در زمان عدم استفاده

برطرف کردن گرفتگی هد پرینتر

روش اول

روش دوم

نکات مهم در زمان نگهداری از پرینتر

نگهداری مناسب از پرینتر جوهرافشان

یکی از موارد مهم پس از خرید و استفاده از پرینتر‌های جوهر افشان، نگهداری مناسب از این دستگاه است. در برخی موارد استفاده نادرست از پرینتر جوهرافشان یا عدم نگهداری مناسب از این دستگاه می‌تواند موجب خرابی زود هنگام آن شود. عدم توجه به اصول نگهداری و مراقبت از انواع پرینتر از جمله پرینتر‌های جوهرافشان عمر کارکرد دستگاه را کاهش داده و موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد. در صورتی که قصد دارید این دستگاه کاربردی را به مدت طولانی‌تر مورد استفاده قرار دهید، بهتر است در ادامه مطلب به نکات گفته شده در مورد نگهداری بهتر از پرینتر‌های جوهر افشان توجه کنید.

‌پرینترها به عنوان لوازم جانبی در کنار سیستم‌های کامپیوتر در خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که پرینتر نوع جوهرافشان خود را در وضعیت مطلوبی نگهداری کنید، می‌توانید آن را در وضعیت سالم و قابل استفاده نگه داشته و هزینه تعمیر کمتری بابت آن پرداخت کنید.

این دستگاه در اغلب موارد به طور مکرر استفاده نشده و این موضوع، نگهداری آن را دشوارتر خواهد کرد. از این رو بهتر است با رعایت برخی نکات مهم در زمینه نگهداری از پرینتر نوع جوهرافشان باعث افزایش دوام دستگاه شده و برای مدتی طولانی‌تر آن را در وضعیت سالم نگه دارید.

اقدامات مهم برای نگهداری بهتر از پرینتر جوهرافشان

تمیز کردن داخل دستگاه و هد پرینتر جوهرافشان

یکی از مواردی که باید در زمان نگهداری مناسب از پرینتر به آن توجه شود، تمیز کردن هد پرینتر است. این کار باید حداقل ماهی یک بار صورت گیرد. برای تمیز کردن هد پرینتر کارتریج آن را خارج کرده و سپس قسمت بالای آن را با آب ولرم تمیز نمایید. سپس در صورتی که این بخش کاملاً خشک شده باشد، آن را در محل قبلی خود قرار دهید. برای قسمت‌های حساس می‌توان از قلموی نرم استفاده کرده و یا گرد و خاک داخلی پرینتر جوهرافشان را با کمپرس هوا پاک نمایید.

استفاده از کارتریج‌های با کیفیت

کارتریج از جمله مواد مصرفی پرینتر‌های جوهرافشان است که معمولاً خرید یا شارژ آن هزینه زیادی به دنبال دارد. اگر در برخی موارد برای خرید کارتریج‌های ارزان یا بدون مارک از بازار‌ وسوسه می‌شوید، بهتر است از انجام این کار خودداری کنید.

همچنین بخوانید  روش های کسب کاردانو چگونه است؟

برای افزایش عمر پرینتر از جوهرهای با کیفیت استفاده کنیدیکی از موارد مهم در نگهداری اصولی دستگاه پرینتر توجه همیشگی به کیفیت جوهر یا کارتریج است. زیرا جوهر با کیفیت و مارک دار مانند جوهر اصلی اپسون و جوهر اصلی کانن باعث افزایش عمر و کارایی دستگاه خواهند شد. در مقابل کارتریج‌های وجوهرهای بی‌کیفیت باعث افزایش فشار به سیستم پرینتر شده و در نهایت کیفیت چاپ را نیز کاهش می‌دهند. از این رو بهتر است کارتریج‌های با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

تعویض کارتریج با دقت زیاد انجام شود

اگر قصد دارید به جای کارتریج‌های قدیمی از کارتریج‌های جدید استفاده کنید، بهتر است تعویض آن را با دقت زیادی انجام دهید. همچنین پیش از تعویض کارتریج دستورالعمل مربوط به آن را به دقت مطالعه کرده و طبق راهنما آن را انجام دهید. بهتر است در این زمان از لمس انتهای کارتریج خودداری کنید زیرا این مورد می‌تواند باعث کاهش کیفیت چاپ شود.

همچنین بهتر است تعویض کارتریج‌ها را پیش از خشک شدن آن‌ها انجام دهید. اغلب کاهش سطح کارتریج توسط نرم‌افزار دستگاه اعلام می‌شود. بنابراین بهتر است به علائم هشدار توجه کرده و قبل از خشک شدن کامل کارتریج‌ها در پرینتر جوهرافشان، آن‌ها را با کارتریج‌های نو جابجا کنید. کاتریج خشک شده می‌تواند باعث شکستگی و یا ایجاد ساییدگی در هد پرینتر شود.

تعویض کارتریج را با دقت زیاد انجام دهید

خاموش کردن پرینتر جوهرافشان در زمان عدم استفاده

اگر از جمله کاربرانی هستید که چندان استفاده طولانی از پرینتر ندارند، حتماً دستگاه را در زمان عدم استفاده خاموش کنید. روشن بودن طولانی مدت دستگاه باعث ایجاد گرمای زیاد شده و این حرارت می‌تواند خشک شدن کارتریج و یا از کار افتادن هد پرینتر را به دنبال داشته باشد. همچنین روشن ماندن مداوم می‌تواند باعث خراب شدن دیگر قطعات نیز شود.

خاموش کردن پرینتر جوهرافشان در زمان عدم استفاده

برطرف کردن گرفتگی هد پرینتر

یکی از مشکلات مربوط به پرینتر‌های نوع جوهرافشان مشکل گرفتگی هد است که معمولاً به شکل خط‌های سفید یا غیرمتعارف در چاپ مشخص می‌شود. برای حل این مشکل می‌توان از دو طریق اقدام کرد.

روش اول

در این روش با استفاده از نرم‌افزار دستگاه می‌توان از سیستم هد باز کن دستگاه استفاده کرده و آن را روی پرینتر فعال کرد. این عملیات معمولاً به دو صورت سطحی و عمیق قابل انجام بوده و در آن مقداری از جوهر مکیده شده و روی نمد زیر کارتریج می‌ریزد.

روش دوم

در روش دوم باید کارتریج و هد دستگاه از داخل آن خارج شده و درون ظرف کوچکی حاوی محلول هد بازکن قرار بگیرد. در برخی از پرینتر‌ها کارتریج و هد به یکدیگر متصل بوده اما عملیات مورد نظر تنها باید روی هد دستگاه صورت بگیرد.

همچنین بخوانید  آیا رژیم لاغری سه روزه یک رژیم لاغری اصولی است؟

ابتدا سر هد را با استفاده از یک دستمال آغشته به محلول هدبازکن پاک کرده و به اندازه چند میلیمتر داخل محلول مورد نظر قرار دهید. آن را برداشته و یک دستمال کاغذی را به مدت یک دقیقه روی سر هد نگه دارید. در صورتی که گرفتگی هد برطرف شده باشد اثر جوهر رنگی به شکل خطوط موازی روی دستمال باقی خواهد ماند. این عملیات را می‌توان مجدداً با هدف باز شدن مسیر نازل‌ها تکرار کرد. به جای آب مقطر می توان از برخی حلال های موجود در بازار نیز استفاده کرد.

نکات مهم در زمان نگهداری از پرینتر

  • در صورت عدم استفاده طولانی مدت از پرینتر جوهرافشان بهتر است هفته‌ای یک بار ترجیحاً یک تصویر کوچک را پرینت کنید تا از خشک شدن جوهر کارتریج جلوگیری شود.
  • در صورت تمام شدن کارتریج و برای جلوگیری از خشک شدن و خراب شدن آن، بهتر است یک نوار پارچه خیس را به صورت چند لایه روی بدنه کارتریج به صورت مماس و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید.
  • خارج کردن دو شاخه دستگاه از پریز می‌تواند باعث جابجا شدن هد دستگاه شود. همچنین روشن و خاموش کردن بیش از حد دستگاه نیز وصیه نمی‌شود زیرا در هر بار روشن کردن کمی جوهر برای تمیز کردن هد مصرف خواهد شد.
  • استفاده از ابزار‌های نرم‌افزاری برای رفع عیب یا تمیز کردن هد باعث افزایش مصرف جوهر شده و همچنین ممکن است سوختن هد دستگاه را به دنبال داشته باشد.

فروشگاه دنیای کارتریج cartridgeworld.ir به عنوان مرجع تخصصی در زمینه فروش و تعمیرات انواع پرینتر، قطعات پرینتر و شارژ کارتریج، خدمات خود را به کاربران در سراسر ایران عرضه می‌کند. این فروشگاه با بیش از یک دهه سابقه فعالیت یکی از مراکز اصلی پخش محصولات مختلف و لوازم جانبی انواع ماشین‌های اداری از جمله پرینتر اسکنر و انواع جوهر پرینتر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *