تبلیغات

4 نمونه از انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

www.geomatco.com

4 نمونه از انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری برای آنکه بتوانند بهترین نسخه از خود را برای مخاطبان نشان دهند، نیاز به ابزار‌هایی دارند. این تجهیزات باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و در‌ نهایت یک شبکه رایانه‌ای یا همان کامپیوتری منسجم را بسازند. چنین حالتی برای آن است که بتوانید بهترین استفاده را از رایانه خود داشته باشید. فرقی نمی‌کند در یک نهاد بزرگ مشغول به کار هستید یا نهادی کوچک را اداره می‌کنید؛ در هر صورت به برخی سرویس‌ها و انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری نیاز پیدا خواهید کرد.

انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری

اگر قرار باشد این ابزار‌ها را به دسته‌های کلی تقسیم کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در 2 دسته اکتیو و پسیو یا همان فعال و غیر‌فعال قرار دهیم. هر‌ کدام از این دسته‌ها شامل تجهیزات مختص به خود می‌شوند. اگر سازمان یا نهاد قدیمی هستید، باید این شبکه‌ها را به‌روز کنید تا بتوانید بهترین بهره را از آن‌ها ببرید. برای بهره‌وری و کاربرد بیشتر از انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری، ملزوم به بهینه‌سازی هستید!

تجهیزات فعال

تجهیزات فعال که با نام تجهیزات اکتیو شبکه نیز شناخته می‌شوند، آن دسته از ابزاری هستند که باید برای فعالیت به برق متصل باشند. ابزار اکتیو می‌توانند اطلاعات را منتقل، ذخیره و نگهداری کرده و در نهاد‌ها از بخشی به بخش دیگر ارتباط برقرار کنند. هر‌کدام از این وظایف به‌عهده وسیله مشخصی بوده و نمی‌توان آن را از تجهیزات دیگر انتظار داشت. می‌توان از سرور، سوییچ و مودم به‌عنوان تجهیزات ضروری و حیاتی در این زمینه نام برد. انتخاب، خرید و نصب آن‌ها نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد.

سوییچ

وقتی هر کاربر در یک سازمان سوییچ مختص به کامپیوتر خود را داشته باشد، می‌تواند اطلاعات را به‌سرعت انتقال دهد. در چنین شرایطی، با وجود قرار‌گیری سوییچ روی هر دستگاه، سرعت انتقال اطلاعات برای کاربران پایین نمی‌آید؛ اما اگر سوییچ که یکی از عناصر مهم و ضروری در شبکه است، به‌صورت کلی باشد، می‌تواند چنین مشکلی را به‌وجود آورد. کارایی سوییچ برای کامپیوتر‌ها، به این‌صورت است که می‌تواند بین بخش‌های مختلف یک شبکه کلی، ارتباط برقرار کند. این ارتباط مستقیم می‌تواند انتقال اطلاعات را ساده‌تر جلوه دهد.

سوییچ‌هایی که باید روی هر دستگاه در شبکه داخلی متصل شده تا ارتباط را شکل دهند، LAN گفته می‌شود. اغلب این نوع سوییچ‌ها انتقال را تنها میان 2 دستگاه انجام می‌دهند؛ همین مسئله سبب انتقال و ارتباط سریع‌تر می‌شود.

مودم

مودم که یکی از مهم‌ترین انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری است، به شما اجازه دسترسی آسان و سریع به اینترنت را می‌دهد. وظیفه اصلی این وسیله آن است که سیگنال‌های آنالوگ را دریافت کرده و آن‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کند. البته مودم‌ها باید توانایی آن را هم داشته باشند که، سیگنال‌های دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کنند. به‌صورت کلی، 2 نوع مودم وجود دارد که هر‌کدام از آن‌ها وظایف خاص خود را به‌عهده دارند. وظیفه کلی آن‌ها همان تامین اینترنت برای کاربر است. می‌توان انواع مدل را در 2 نوع معمولی و ADSL خلاصه کرد.

سرور

کامپیوتری که اطلاعات دریافتی را پردازش کرده و آن‌ها را به دستگاهی دیگر انتقال می‌دهد، سرور نام دارد. بستر اصلی سرور‌ها با استفاده از اینترنت بوده و در غیر این‌صورت کارایی ندارند. این تجهیزات بخش اصلی شبکه را تشکیل داده و از این جهت هم در مقایسه با دیگر انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری یا همان تجهیزات اکتیو، نیازمند هزینه بیشتری برای راه‌اندازی هستند. با‌توجه به این مسئله، باید برای انتخاب و خرید آن‌ها دقت زیادی به‌خرج دهید؛ چراکه در‌صورت انتخاب و خرید نا‌درست ضرر زیادی را متحمل خواهید شد.

اگر سرور‌تان کیفیت لازم را نداشته و به‌خوبی کار نکند، روند انتقال اطلاعات از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بسیار کند خواهد شد.

تجهیزات غیر فعال

تجهیزات اکتیو برای آنکه بتوانند وظیفه خود را به درستی نشان دهند، نیاز به بستری مناسب دارند. تجهیزات غیر‌فعال در شبکه سیگنال‌هایی که توسط تجهیزات اکتیو تولید می‌شوند را به دیگر ابزار منتقل می‌کنند. وقتی این تجهیزات با بهترین کیفیت خریداری شوند، هیچ تغییری در این سیگنال‌ها به‌وجود نخواهند آورد. البته وظیفه آن‌ها در همین جهت است. سیگنال‌ها باید در بستر چنین تجهیزاتی، به‌صورت طبیعی و بدون دستکاری‌شدن منتقل شوند. می‌توان از کابل فیبر نوری و کابل شبکه به‌عنوان اصلی‌ترین تجهیزات پسیو شبکه در این زمینه نام برد.

کابل فیبر نوری

کابل‌های نوری یکی از انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری است. برای آنکه بتوان سیگنال‌هایی که حاوی اطلاعات گوناگون هستند را از دستگاهی به دستگاه دیگر در مسافت بیش از 100 متر انتقال داد، نیاز به کابل‌هایی است که با عنوان کابل فیبر نوری شناخته می‌شوند. این تجهیزات برای آنکه وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند، نور را در هسته و غلاف خود دریافت کرده و آن را انعکاس می‌دهند. برای آنکه این کار به‌درستی انجام شود، در این کابل‌ها منابع دیود ساطع‌کننده نور و همچنین دیود لیزری تعبیه شده است.

کابل شبکه

این وسیله را می‌توان در دسته مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری قرار داد. هر شبکه‌ای که در جهان وجود داشته باشد، کابل شبکه هم در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای آنکه بتوان در طول شبکه اطلاعات و سیگنال‌ها را به دستگاه گیرنده منتقل کرد، باید این نوع کابل‌ها را مورد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

کامپیوتر‌ها برای آنکه به‌درستی راه‌اندازی شده و در اختیار کاربر قرار گیرند، نیاز به تجهیزات مختلفی دارند. برای آنکه بتوانید از این دستگاه‌ها در سازمان‌های مختلف بهره ببرید، نیاز مبرم و ضروری به انواع تجهیزات شبکه های کامپیوتری خواهید داشت. ابزار‌های مختص به انتقال اطلاعات در شبکه کامپیوتر‌ها به 2 دسته کلی اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند. راه‌اندازی آن‌ها کار ساده‌ای نیست؛ به همین منظور می‌توانید از شرکت فناوران آتیه گئومات کمک بگیرید.

شرکت فناوران آتیه گئومات با تیم مجرب خود سال‌ها است در زمینه راه اندازی شبکه، راه اندازی سرور، پشتیبانی شبکه، پشتیبانی سرور، راه اندازی مجازی ساز، راه اندازی voip، راه اندازی فیبر و فروش تجهیزات شبکه و سرور فعالیت می‌کند و گزینه‌ای قابل اعتماد برای مشتریان می‌باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *