تبلیغات

تبلیغات

مهمترین دلایل هنگ کردن گوشی

4b4193df-2916-4c7e-80f7-234ea0d8c144

تقریباً همه مردم به صورت روزانه از گوشی استفاده می‌کنند. در موارد زیادی، گوشی هوشمند، نقش رایانه را ایفا نموده و حتی جهت انجام فعالیت‌های شغلی به کار می‌رود. با این اوصاف، هیچ چیز بدتر از این نیست که در حین کار با هنگی موبایل مواجه شویم. در این مقاله قصد داریم، مهمترین دلایل هنگ کردن گوشی را بیان کرده و راهکارهایی برای رفع این مشکل، ارائه دهیم.

لازم به ذکر است که عوامل زیادی ممکن است، موجب کندی یا هنگ کردن گوشی تلفن همراه شوند. اکثر این عوامل، نرم‌افزاری هستند و با انجام اقدامات ساده برطرف می‌گردند؛ اما در برخی موارد باید برای تعمیر گوشی به فرد متخصص مراجعه کرد.

هنگ کردن گوشی

هنگ کردن، اصطلاحی است که از زمان‌های قدیم‌تر تا کنون در مورد سیستم‌های رایانه‌ای و انواع لوازم الکترونیکی هوشمند به کار رفته است؛ گوشی موبایل در صدر این کالاها قرار دارد.

هنگ کردن را می‌توان حالتی دانست که در آن دستگاه، هیچ واکنشی در برابر دستورات صادر شده نشان نداده و یا بسیار دیر پاسخ می‌دهد. به عبارت دیگر زمانی که گوشی را با هدف انتخاب گزینه خاصی لمس می‌کنید، یا اصلاً وارد عمل نمی‌شود و یا مدت نسبتاً زیادی طول می‌کشد، تا فرمان دریافت شده را اجرا نماید.

بدیهی است که کند واکنش نشان دادن گوشی، بسیار ناراحت کننده خواهد بود. خوشبختانه در اغلب مواقع، این مشکل به راحتی قابل حل است؛ مگر در مواردی که گوشی، بسیار کهنه و قدیمی شده باشد.

ناگفته نماند که برخلاف باور برخی افراد، احتمال بروز مشکل هنگ کردن، برای انواع گوشی با برندهای مختلف وجود دارد؛ به تبع این مسئله، علت‌ها و راهکارها نیز متفاوت هستند. در قسمت‌های آتی، مهمترین دلایل هنگ کردن را که تقریباً برای همه گوشی‌ها مشترک‌اند، بیان می‌کنیم.

مهمترین دلایل هنگ کردن گوشی

به طور کلی هنگ کردن گوشی را می‌توان نشانه عدم هماهنگی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه دانست؛ بنابراین با رفع این ناهماهنگی، می‌توان مشکل را برطرف نمود. پیش از هر چیز باید بگوییم، اگر فقط در هنگام باز کردن یک فایل یا کار کردن با برنامه خاصی، گوشی شما هنگ می‌کند، باید آن فایل را حذف کنید؛ در غیر اینصورت باید به فکر چاره باشید.

پر شدن حافظه داخلی گوشی

یکی از مهمترین دلایل هنگ کردن گوشی، پر شدن حافظه داخلی است. خوشبختانه این مشکل به سادگی قابل حل می‌باشد. کافی است، بخشی از فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را آزاد کنید.

باز بودن همزمان چندین برنامه

هر چند که گوشی‌های هوشمند، قابلیت باز کردن هم‌زمان چندین برنامه را دارند؛ اما توجه داشته باشید که بخشی از حافظه رام (ROM) یا همان کش گوشی، توسط سیستم‌عامل اشغال می‌شود و بخشی دیگر نیز توسط برنامه‌های باز شده. حال اگر حجم این برنامه‌ها به اندازه‌ای باشد که حافظه کش را پر کند، در دستگاه، ناهماهنگی به وجود آمده و هنگ می‌کند.

همچنین بخوانید  چگونه روی سئو سایت کار کنیم؟

اجرا شدن برنامه‌ها در پس زمینه گوشی

علاوه بر آنچه در قسمت قبل گفته شد، مواقعی پیش می‌آید که شما از یک نرم افزار، استفاده کرده و از آن خارج می‌شوید، اما برنامه در پس زمینه گوشی، باقی مانده و بخشی از حافظه ROM را اشغال می‌نماید؛ همچنین در این حالت، گوشی از CPU‌ و باتری نیز استفاده می‌کند. نتیجه این اتفاق، هنگ کردن یا کند شدن عملکرد گوشی است.

در ادامه توضیحات بالا باید اضافه کرد که اتفاق فوق به خصوص در هنگام باز کردن مرورگر یا استفاده از اپلیکیشن‌های اجتماعی، ممکن است، رخ دهد. جهت پیشگیری از این مشکل، دقت کنید که پس از استفاده از هر برنامه‌ای، آن را به طور کامل ببندید.

ورود ویروس به گوشی

اتصال به اینترنت، دانلود و نصب برنامه‌های مختلف، می‌تواند، موجب ویروسی شدن گوشی موبایل شود. برخی از ویروس‌ها یا بدافزارها، داده‌های مهمی را پاک کرده و عملکرد تلفن همراه را با اختلال جدی مواجه می‌کنند؛ بنابراین یکی از اقداماتی که در هنگام هنگ کردن گوشی باید انجام داد، نصب آنتی ویروس معتبر و حذف فایل‌های مخرب است.

فعال بودن دانلود خودکار

اکثر گوشی‌های اندروید، بر روی قابلیت دانلود خودکار، تنظیم شده‌اند. جالب است، بدانید که این قابلیت، حجم قابل توجهی از حافظه رام را اشغال می‌کند و یکی از دلایل کندی یا هنگ کردن گوشی می‌شود.

تم های دانلودی

استفاده از تم‌های زیبا و تصاویر متحرک، باعث جذاب‌تر شدن ظاهر گوشی می‌گردد؛ اما گاهی اوقات، بعضی از این تم‌ها، به سیستم عامل تلفن همراه، فشار وارد کرده و موجب کندی آن می‌شوند. طبیعتاً هر چه سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی، قدیمی‌تر باشد، احتمال بروز این اتفاق بیشتر است.

توجه داشته باشید که دانلود تم‌ها باعث اشغال بخشی از حافظه رام گوشی می‌گردد که خود عامل دیگری در کاهش سرعت عملکرد و هنگ کردن گوشی است.

گرم شدن بیش از حد گوشی

در برخی از گوشی‌های هوشمند، استفاده طولانی مدت و بی وقفه از موبایل، باعث بالا رفتن دمای بدنه دستگاه می‌‌گردد؛ همچنین ممکن است، گرم شدن گوشی، به خاطر باقی ماندن آن در شارژ باشد. در هر حال داغ شدن گوشی می‌تواند، موجب هنگ کردن آن شود.

روش‌های برطرف کردن مشکل هنگ کردن گوشی

بدیهی است که با برطرف کردن علت به وجود آمدن مشکل، می‌توان آن را رفع نمود. در اینجا، مهم‌ترین اقداماتی را بیان می‌کنیم که انجام آنها در زمان هنگ کردن گوشی توصیه می‌شود.

حذف برنامه های غیرضروری

اولین کاری که باید برای رفع مشکل هنگی گوشی انجام دهید، حدف فایل‌ها و برنامه‌های غیرضروری است. در صورتی که حافظه شما پر بوده و در عین حال به فایل‌ها احتیاج دارید، باید از یک حافظه جانبی استفاده نمایید. توصیه می‌شود که بر روی گوشی خود یک رم (مموری) مناسب نصب کنید.

همچنین بخوانید  راه های برآورد هزینه سفر

پاک کردن حافظه کش گوشی

همان گونه که در قسمت قبل توضیح دادیم، در بسیاری از موارد، پر بودن حافظه کش، باعث کندی گوشی می‌شود؛ در حالی که ممکن است، حواسمان نباشد؛ بنابراین دومین اقدام، پاک کردن حافظه کش دستگاه است.

از بین بردن ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب

ویروس کشی کشی، حذف کلیه بدافزارها و فایل‌های مخرب، راهکاری است که به احتمال زیاد مشکل هنگی گوشی را حل خواهد کرد.

آپدیت کردن سیستم عامل

بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌های اصلی، یکی دیگر از راه حل‌های توصیه شده جهت برطرف کردن هنگی گوشی است. حتی در مورد گوشی‌های قدیمی، این کار می‌تواند، میزان کندی دستگاه را کاهش دهد.

ری‌استارت کردن گوشی

اگر با اقدامات بالا، مشکل حل نشد، یک بار گوشی را ری‌استارت کنید. به احتمال زیاد، کندی دستگاه برطرف می‌شود. روش انجام این کار، بسته به برند و مدل گوشی، متفاوت است.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

در صورتی که مشکل هنگ کردن گوشی، با ری‌استارت حل نشد، آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. در این حالت کلیه برنامه‌های اضافه، ویروس‌ها و کش‌ها پاک شده؛ احتمال برطرف شدن مشکل، زیاد است؛ البته دقت کنید که این کار را با احتیاط انجام دهید و پیشتر از اطلاعات ضروری، کپی پشتیبان تهیه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله، مهمترین دلایل هنگ کردن گوشی را بیان کرده و شیوه‌های برطرف نمودن مشکل را نیز ارائه دادیم. در صورتی که این راهکارها جواب نداد، به احتمال زیاد، قطعات سخت‌افزاری دستگاه، مشکل دارند و باید برای تعمیر گوشی از یک مرکز معتبر کمک بگیرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *