تبلیغات

تبلیغات

معرفی المنت‌های حرارتی 3 فاز و مخزنی

elementa2

المنت‌های حرارتی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی استفاده می‌شود. ساده‌ترین کاربرد این المنت را در بخاری برقی‌هایی که در خانه‌ها بود دیده‌ایم. امروزه دیگر از المنت‌ها در بخاری‌های برقی خیلی کمتر استفاده می‌شود و آن هم بخاطر گسترش گازکشی در ایران و مصرف بسیار بالای برق توسط این المنت‌هاست. این تنها یک کاربرد از المنت حرارتی است. امروزه این ابزار کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد از سشوارها گرفته تا دوش‌های آب گرم، خشک کن لباس و اون تسترها همگی از المنت‌های حرارتی استفاده می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش کار این المنت‌ها و نحوه تبدیل انرژی از یک حالت به حالت دیگر، دارای قانونی مخصوص در فیزیک بنام قانون ژول است. طبق این قانون، فلز در برابر جریان الکتریکی که از آن عبور می‌کند مقاومت نشان می‌دهد و این مقاومت باعث آزاد شدن انرژی بصورت گرما می‌باشد که این گرما موردنیاز ماست.


تنوع المنت‌های حرارتی بسیار بالاست، انواع المنت در طرح‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های مختلف ساخته شده که با توجه به کاربرد مشتری انواع مختلف آن به کاربر عرضه می‌شود. المنت‌های حرارتی براساس کاربردشان در فرم‌ها و اشکال مختلف قرار دارند. در این مقاله قصد داریم درمورد المنت 3 فاز و المنت مخزنی بپردازیم.

المنت حرارتی
المنت حرارتی- از المنت‌های حرارتی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی استفاده می‌شود.

 

این دو المنت برای استفاده در تانکرها و مخازن برای گرم کردن سیالات و جلوگیری از انجماد مواد استفاده می‌شود. از آنجایی که دمای بسیار زیادی باید توسط این المنت‌ها به مخازن و محیط موردنظر انتقال داده شود، از فلزاتی برای انتقال دما باید استفاده شود که ظرفیت بسیار بالایی داشته باشند و درنتیجه دمای بالا ذوب نشوند. به همین علت معمولا از کروم و نیکل برای ساخت رشته‌های المنت استفاده می‌شود.

المنت 3 فاز

المنت سه فاز از اجزای مختلفی شامل فلنج، میله، پیچ و مهره، حلقه نگه‌دارنده و رشته سیم ساخته شده. همانطور که از اسمش پیداست المنت سه فاز دارای سه رشته هادی هستند که از هر سه آنها جریان الکتریکی به میزانی یکسان و با ولتاژ همسان عبور می‌کند. از این المنت در آبگرمکن‌ها، هیترهای زیر زمینی، تجهیزات صنایع غذایی، برج‌های خنک‌کننده و بسیاری از تجهیزات صنایع مختلف از شویند ه و صابون گرفته تا مواد شیمیایی نظیر قیر استفاده می‌شود.

المنت 3 فاز دارای ولتاژی بین 100 تا 600 ولت است. طول رشته سیم‌های آن بین 50 تا 1000 میلی متر است. مواد تشکیل دهنده این المنت معمولا مس و فولاد هستند.


از مزیت‌های قابل توجه این المنت این است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند در عین حال قدرت گرمایشی بسیار بالایی دارند. روکش این المنت‌ها نیز فولاد ضدزنگ است که در اثر گذر زمان فرسوده نمی‌شود و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

همچنین بخوانید  پروژه افترافکت چیست ؟

المنت حرارتی

المنت حرارتی 3 فاز-. از این المنت در آبگرمکن‌ها، هیترهای زیر زمینی، تجهیزات صنایع غذایی، برج‌های خنک‌کننده و بسیاری از تجهیزات صنایع مختلف از شویند ه و صابون گرفته تا مواد شیمیایی نظیر قیر استفاده می‌شود.

المنت مخزنی

المنت مخزنی همانطور که از نامش پیداست برای سیستم حرارت در مخازن و تانکرها استفاده می‌شود. در المنت‌های مخزنی برای نصب و یا جداسازی قسمت الکتریکی از قسمت مایعات از فلنج استفاده می‌شود. از همین رو به المنت‌های مخزنی المنت فلنج نیز گفته می‌شود. این نوع المنت کاربرد خاصی در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و بنزین دارد. از این المنت برای گرم کردن مایعات و مواد مذاب استفاده می‌شود. با توجه به اینکه المنت فلنج با مایع ارتباط مستقیم دارد یا خیر، آنرا به دو دسته مستقیم یا غیرمستقیم تقسیم می‌کنند.

مزیت المنت فلنج مستقیم این است که در ارتباط بدون واسطه با مایع قرار می‌گیرد و میزان هدررفت انرژی در آن صفر است. در روش‌های غیر مستقیم به علت ویژگی‌های شیمیایی ماده از جمله خورنده بودن آن، از تماس مستقیم با المنت خودداری می‌شود.

بسته به اینکه از این نوع المنت در چه مکان و برای چه سیالاتی درنظر گرفته می‌شود دارای مشخصات مختلفی از لحاظ توان دمایی، ابعاد و ولتاژ است. در صورت نصب این المنت بر روی مخازن، علاوه بر المنت یک ترموکوپل نیز به مخازن وصل می‌شود تا کارکنان بتوانند دمای داخل مخزن را اندازه گیری کنند و مشکلی پیش نیاید. اما در کل این المنت‌ها سیالات را حتی بیش از دمای جوش آن‌ها می‌رسانند.

المنت حرارتی
المنت سه فاز- دارای سه رشته هادی با ولتاژ یکسان است.

کلام آخر

در این مقاله با المنت‌های حرارتی آشنا شدیم و چند نمونه از آنها  از جمله المنت 3 فاز و المنت مخزنی را به اختصار توضیح دادیم. کاربردهای مختلفشان در صنعت، وسایل برقی و گرمایشی را بررسی کردیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر درمورد خرید المنت، بهتر است که با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید و یا اینکه به سایت زیر مراجعه نمایید.

منبع:

https://coopl.ir

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *