تبلیغات

تبلیغات

پیش‌نیاز های یادگیری برنامه نویسی اندروید

flaterr

برنامه نویسی اندروید یکی از به‌روزترین و سریع‌ترین حوزه‌های فناوری در حال پیشرفت در سراسر جهان است. غولهای فناوری اطلاعات مختلفی مانند گوگل، فیس بوک و غیره وجود دارند که فرصت‌های شغلی شگفت انگیزی را به متخصصان توسعه اندروید ارائه می‌دهند. پس ، آموزش برنامه نویسی اندروید منجر به یافتن حرفه‌ای بسیار پردرآمد در آینده می‌باشد. اما این سوال برای بسیاری مطرح است که: برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنیم؟ قبل از شروع برنامه نویسی اندروید بهتر است با برخی نکات مهم این حوزه آشنا باشید. پس در این مقاله ابتدا به نکات مهم درمورد آموزش برنامه نویسی اندروید و آموزش فلاتر می‌پردازیم و سپس به بررسی هر زبان برنامه نویسی و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

وظایف و پیش‌نیازهای برنامه نویس اندروید

قبل از هرچیز بهتر است با نقش و مسئولیت اصلی یک برنامه نویس اندروید آشنا شوید:

  • طراحی و ساخت اپلیکیشن برای پلتفرم اندروید

  • کار کردن با منابع داده و API های مختلف

  • رفع اشکال و بهبود عملکرد برنامه

  • تحقیق در مورد فناوری‌های جدید، روندهای بازار و غیره

 

 

در پاسخ به پرسش برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنیم؟ باید گفت که هرچند داشتن پیشینه آکادمیک در زمینه‌های مرتبط مانند علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات می‌تواند سرعت یادگیری را در شروع کار بالا برد، اما اغلب پیش زمینه خاصی برای ورود به حوزه برنامه نویسی اندروید وجود ندارد. پس اگر در این حوزه تازه کار هستید نگران نباشید، در ادامه موارد فنی مهم برای شروع برنامه نویسی اندروید را توضیح می‌دهیم تا با دید بهتری به این موضوع بپردازید.

انواع برنامه‌های موبایل

برای انتخاب بهترین زبان های برنامه نویسی اندروید برای کدنویسی محصول خود، باید انواع مختلف برنامه‌های موبایل را بشناسید:

  • برنامه‌های بومی: این اپلیکیشن‌ها به زبان برنامه نویسی رسمی یا بومی اندروید یعنی جاوا یا کاتلین نوشته شده اند.

  • برنامه‌های وب – اپ: این برنامه‌ها وب سایت‌هایی هستند که شباهت زیادی به برنامه‌های بومی دارند. برای استفاده از آن، داشتن یک مرورگر بر روی دستگاه و داشتن یک اتصال اینترنتی کافی است. اغلب وب- اپلیکیشن‌ها با جاوا اسکریپت و فریمورک‌های آن مانند ری اکت و انگولار نوشته می‌شوند.

  • برنامه های ترکیبی (کراس پلتفرم): این نوع ترکیبی از دو مورد بالا هستند و به صورت میان پلتفرمی (هم در موبایل، هم در وب و هم در دسکتاپ) دردسترس هستند. می‌توانند در گوگل استور و اپ استور قرار بگیرند و سپس در مرورگر اجرا شوند.

برنامه نویسی اندروید

بهترین زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

مانند هر حوزه دیگری در برنامه نویسی، توصیه می‌شود که بهترین زبان برنامه نویسی اندروید را با توجه به اهداف و ابزارهای مورد نیاز خود انتخاب کنید. امروزه، زبان های برنامه نویسی زیادی برای انتخاب وجود دارند. عواملی که در هنگام انتخاب زبان برنامه نویسی اندروید باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • پیچیدگی برنامه‌ اندرویدی هدف

  • زمان مورد نیاز برای یادگیری و متخصص شدن در یک حوزه

  • پشتیبانی جوامع آنلاین برای حل مشکلات فنی

  • آینده نگری (آیا برنامه شما در آینده برای باقی پلتفرم‌ها منتشر می‌شود؟)

همچنین بخوانید  مراحل شروع آموزش فارسی bootstrap

در ادامه زبان‌های برنامه نویسی برای کدنویسی انواع مختلف برنامه‌های موبایل را معرفی می‌کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

زبان برنامه نویسی اندروید

در گذشته تنها جاوا زبان بومی توسعه دهندگان اندروید به حساب می‌آمد تا بالاخره کاتلین به عنوان زبان رسمی توسعه اندروید معرفی شد. این دو زبان برای برنامه نویسی اندروید بسیار قدرتمند هستند و اغلب برنامه نویسان برای ورود به حوزه توسعه تخصصی اپلیکیشن‌های اندروید حداقل یکی از این دو را یاد می‌گیرند.

اما جالب است بدانید که توسعه دهندگان برنامه‌های اندروید نه تنها با جاوا و کاتلین، بلکه با زبان‌های برنامه نویسی دیگر نیز کدنویسی می‌کنند:

  • پایتون

  • سی (C) و سی پلاس پلاس (C++)

این گروه از برنامه نویسان جمعیت کمتری از توسعه دهندگان اندروید را نسبت به گروه قبلی تشکیل می‌دهند و برنامه‌های ساخته شده توسط آنها اغلب توسط یک واسط به یک فایل apkتبدیل می‌شود.در ادامه یک معرفی مختصر از جاوا و کاتلین را خواهیم داشت تا بتوانید بهتر انتخاب کنید که بهترین زبان برنامه نویسی اندروید برای شما چیست.

جاوا

بسیاری از اپلیکیشن‌های قرار گرفته در گوگل استور با جاوا ساخته شده است و به طور کلی پراستفاده ترین و پرکاربردترین زبان برنامه نویسی اندروید به شمار می‌آید. این زبان از سال 2008 تا کنون سیر صعودی محبوبیت را طی کرده و به سبب مزایای زیادش همچنان جزو زبان‌های برتر برنامه نویسی است. جاوا پشتیبانی شده‌ترین زبان توسط گوگل است و یک جامعه آنلاین عالی برای پرسش و پاسخ سوالات فنی برنامه نویسی و پشتیبانی همه جانبه در حوزه توسعه اندروید دارد.

با این حال باید دقت کنید که یادگیری جاوا برای افراد مبتدی می‌تواند کمی سخت و پیچیده باشد؛ زیرا این زبان حاوی موضوعات پیچیده‌ای مانند سازنده‌ها، استثناها و خطاها، اشاره‌گرها و… است.

برنامه نویسی اندروید

کاتلین

کاتلین در سال ۲۰۱۷برای کمک به جاوا معرفی شد: چراکه به راحتی بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. همچنین کاتلین یک زبان برنامه نویسی میان پلتفرمی نیز به شمار می‌آید و در عین حال نیز می‌تواند به عنوان جایگزینی برای جاوا در توسعه برنامه‌های اندروید مورد استفاده قرار گیرد.

کاتلین برخی از ویژگی‌های پیچیده و اضافی زبان جاوا را (مانند خطاهای اشاره‌گر صفر و یا لزوم نوشتن سمی کالن (علامت 😉 در پایان هر خط از کد) حذف کرده است. به بیانی دیگر، یادگیری کاتلین در مقایسه با جاوا برای مبتدیان به نسبت ساده‌تر است.

زبان برنامه نویسی وب  اپلیکیشن

برنامه‌های تحت وب کاربردهای بی‌شمار و مزایای زیادی دارند:

  • نیاز به نصب یا به روزرسانی توسط کاربر ندارند.

  • در هر پلتفرمی با مرورگر در دسترس هستند.

  • چندین کاربر به صورت همزمان می‌توانند با یک نسخه کار کنند.

همچنین بخوانید  دانلود پروژه پایگاه داده رایگان و ایده های جذاب برای مبتدیان

همین باعث شده است که بسیاری یادگیری برنامه نویسی اندروید با زبانهای رسمی را کنار گذاشته و به سراغ وب – اپلیکیشن‌ها بروند. در این بخش به معرفی چند زبان پرکاربرد این حوزه می‌پردازیم که به شما اجازه خروجی گرفتن اندروید را نیز می‌دهد.

دارت و فلاتر

امروزه زبان برنامه نویسی دارت یکی از محبوب ترین انتخاب‌های برنامه نویسان برای شروع برنامه نویسی اندروید است. گوگل دارت را به عنوان یک زبان بهینه سازی شده برای مشتری و برای توسعه برنامه‌های سبک در هر پلتفرمی طراحی کرده است. دارت یک زبان برنامه نویسی متن باز است که از قضا زبان اصلی فریمورک فلاتر نیز به شمار می‌رود.

فلاتر یک فریمورک محبوب برنامه نویسی است که با استفاده از آن می‌توانید در مدت کوتاهی برنامه‌های کاربرپسندی را برای پلتفرم‌های وب، دسکتاپ و موبایل توسعه دهید. این فریمورک با استفاده از ویژگی‌های دارت توسعه رابط کاربری را آسان می‌کند و به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تغییرات را در زمان کدنویسی به صورت لحظه‌ای ببینند.

 

برنامه نویسی اندروید

جاوا اسکریپت

احتمالا می‌دانید که جاوا اسکریپت زبان اصلی برنامه نویسی وب (به خصوص در فرانت اند) است. بزرگترین مزیت جاوا اسکریپت این است که دارای فریمورک‌های گوناگون و بسیار قدرتمندی است. برخی از محبوب ترین این فریمورک‌ها عبارتند از:

  • ویو جی اس (Vue.js)

  • انگولار(Angular)

  • ری اکت(React)

  • ری اکت نیتیو (React Native) که منحصرا برای توسعه برنامه‌های تحت موبایل استفاده می‌شود.

فریمورک‌های بالا برای پیاده سازی برنامه‌های گسترده درون سازمانی بسیار مناسب هستند. البته برای کار با جاوا اسکریپت باید بر HTML و CSS نیز مسلط باشید. همچنین یادگیری جی کوئری نیز می‌تواند به کارتان سرعت ببخشد.

سی شارپ (C#)

یکی از محبوب ترین زبانهای برنامه نویسی این حوزه سی شارپ است. سی شارپ از لحاظ قواعد بسیار شبیه به جاوا است و همانند این زبان دارای سیستم جمع آوری زباله (garbage collector) است که باعث می‌شود تا از حافظه به صورت بهینه استفاده شود.

در گذشته برنامه‌های نوشته شده با این زبان با استفاده از چارچوب دات نت تنها می‌توانست در سیستم عامل ویندوز اجرا شود. اما با معرفی زامارین، این امکان برای برنامه نویسان به وجود آمد تا برای پلتفرم‌های دیگر از جمله اندروید، بتوانند کدنویسی کنند و از برنامه خود خروجی بگیرند. سی شارپ نوشتار تمیزتر و ساده تری نسبت به جاوا دارد که کدنویسی را به نسبت آسان‌تر می‌کند.

زبان برنامه نویسی کراس پلتفرم چیست؟

برنامه‌ نویسی کراس پلتفرم کمک می‌کند تا در بودجه و زمان خود صرفه جویی کنید. برای مثال یک اپ سفارش غذا مانند اسنپ فود را درنظر بگیرید. این برنامه باید روی هر دستگاه و پلتفرمی قابل اجرا باشد و اگر بخواهید با شیوه سنتی برای هر پلتفرم با زبان بومی کدنویسی کنید باید انرژی زیادی را صرف کنید. برنامه‌های کراس پلتفرم و وب – اپ از لحاظ نتیجه کار بسیار به هم شبیه هستند و تنها در اجرا با هم کمی فرق دارند. زبان هایی نظیر دارت و فریم ورک فلاتر جزو یکی زبان های برنامه نویسی کراس پلتفرم و بسیار محبوب به حساب می آید که از جهت درآمدی وضعیت بسیار مناسبی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی اندروید دارد.

همچنین بخوانید  بهترین سایت آموزش برنامه نویسی

جمع بندی

نیازی به گفتن نیست، تقاضا برای توسعه دهندگان اندرویدی ماهر و متخصص به سرعت در حال افزایش است و با همین چشم انداز، می‌توانید به یادگیری برنامه نویسی اندروید برای دستیابی به اهداف شغلی خود فکر کنید. با خواندن مطالب این مقاله با هر آنچه لازم بود پیش از شروع برنامه نویسی اندروید بدانید، آشنا شدید. برای ساخت یک اپلیکیشن تلفن همراه محبوب و کاربردی، باید نوع برنامه و زبان برنامه نویسی را براساس معیارهای گفته شده انتخاب کنید.

نوشته نازنین کریمی مقدم

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *