تبلیغات

تبلیغات

راهنمای انتخاب بهترین IDE برای پایتون + معرفی منابع یادگیری پایتون

1-آموزش-یادگیری-عمیق-با-پایتون

در بین نرم افزارهای متعددی که توسعه دهندگان به آنها دسترسی دارند انتخاب بهترین IDE برای پایتون، کار چندان آسانی نیست. IDE ها یا محیط‌های توسعه یکپارچه، نرم افزارهایی برای کمک به توسعه‌دهندگان پایتون هستند. البته همانطور که می دانید پایتون یکی از ساده ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی در دنیای فناوری است. یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه منظوره که بر خوانایی کد تأکید داشته و از رویکردی شی گرا استفاده می کند. می‌توان از پایتون برای تکمیل بسیاری از وظایف از جمله توسعه وب سایت، توسعه نرم افزار، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرد. با همه این حرف ها کدنویسان پایتون برای سهولت هر چه بیشتر کار خود، علاقه زیادی به IDE ها دارند. این نرم افزارها تا حدی زیادی می‌توانند از استرس و خطاهای احتمالی کدنویسی پایتون بکاهند. برای انتخاب بهترین IDE برای پایتون این نوشته را دنبال کنید.

انتخاب بهترین IDE

 

آی دی ای پایتون (Python IDE) چیست؟

IDE، کوتاه شده عبارت انگلیسی «integrated development environment» به معنی محیط توسعه یکپارچه است. IDE پایتون برنامه ای است که به برنامه نویسان این زبان برنامه نویسی اجازه می دهد تا به راحتی برنامه های مختلف را توسعه دهند. یک IDE به افزایش بهره وری توسعه دهندگان کمک می‌کند و به آنها اجازه می دهد چندین کار را در یک برنامه واحد انجام دهند. هر IDE پایتون، شامل یک رابط مرکزی است که از چندین ابزار توسعه دهندگی تشکیل شده است. از جمله: یک ویرایشگر کد اختصاصی، یک کامپایلر، یک دیباگر قدرتمند با تشخیص خطا و ابزارهای اتوماسیون ساخت محلی. برخی از IDE ها ممکن است شامل مرورگر کلاس، مرورگر شی و نمودار سلسله مراتبی کلاس نیز باشند. IDE های پایتون، محبوب هستند زیرا به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا زمان را مدیریت، گردش کار را سازماندهی و مشکلات خود را حل کنند.

انتخاب بهترین IDE

 

تفاوت بین ویرایشگرهای کد وIDE های پایتون

همانطور که گفته شد IDE های پایتون نرم افزارهایی جامع برای توسعه نرم افزار هستند و از آنها برای تسهیل برنامه نویسی استفاده می شود. منتها ویرایشگر کد، یک نرم افزار است که صرفا برای ویرایشگری در کد نویسی ساخته شده است. ویرایشگرهای کد دارای ویژگی ها و عملکردهای داخلی قدرتمند و تخصصی هستند اما ابزارهای متنوعِ IDE ها را ندارند. به عبارت دیگر یک ویرایشگر متن می‌تواند به صورت مستقل مورد استفاده قرار گیرد یا بخشی از یک IDE باشد. هر IDE نیز می تواند شامل چند ویرایشگر کد به همراه سایر ابزارهای توسعه نرم افزار باشد. در صورتی که علاقمند به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون هستید میتوانید به آموزش برنامه نویسی پایتون که توسط فرادرس منتشر شده است مراجعه کنید.

نحوه انتخاب بهترین IDE برای پایتون

در انتخاب بهترین IDE برای پایتون عوامل مختلفی وجود دارند که بر تصمیم شما اثر می گذارند. یکی از اولین عوامل، سطح تجربه شما است. توسعه دهندگان با تجربه به دنبال عملکرد ها و ویژگی های پیشرفته هستند. مبتدی ها نیز باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. برخی از عواملی که در انتخاب IDE های پایتون باید به آنها توجه کرد به شرح زیر هستند. معیارهای شما در انتخاب IDE های پایتون، تا حد زیادی وابسته به دانش برنامه نویسی شماست

انتخاب بهترین IDE

 

تناسب صنعت و حوزه فعالیتِ توسعه دهنده با نوع IDEپایتون

در انتخاب IDE های پایتون باید ابتدا به نوع صنعتی که می خواهید در آن کار کنید توجه کنید. احتمالا IDE مطلوب شما به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار با IDE مورد استفاده یک تحلیلگر داده متفاوت است. به احتمال زیاد IDE هایی که در صنعت مالی و صنعت سلامت نیز استفاده می شوند متفاوت از یکدیگر هستند. به همین دلیل است که قبل از انتخاب یک IDE باید بدانید که چه نوعی از آن را در کجا می خواهید استفاده کنید.

تناسبIDEپایتون با نوع نرم افزاری که می خواهید توسعه دهید

عامل مهم دیگر در انتخاب بهترین IDE برای پایتون، نوع نرم افزاری است که می خواهید توسعه دهید یا توسعه داده اید. توجه به این موضوع، بسیار ضروری است زیرا IDE باید بتواند برای تحقق نتایج دقیق با نرم افزار در حال توسعه شما یکپارچه شود. انتخاب اشتباه IDE ممکن است برای وقت و پروژه شما پر هزینه باشد. تا زمانی که IDE با نرم افزار شما سازگار است، می توانید به استفاده از آن خوشبین باشید. برای کسب اطلاعات لازم در مورد انتخاب درست IDE های سازگار با پروژه های پایتون، توصیه می‌شود به فرادرس مراجعه کنید.

قابلیت ادغام IDE پایتونبا سایر زبان های برنامه نویسی

IDE پایتونی که انتخاب می کنید باید بتواند به راحتی با زبان های برنامه نویسی دیگر ادغام شود. در عین حال که برای اسکریپت های پایتون کار می کند، نباید زبان های دیگر را به طور کامل رد کند. شاید بخواهید با دیگر زبان های برنامه نویسی کار کنید. در این صورت ، استفاده از IDE های متفاوت برای پروژه های مختلف تنها سبب استرس شما خواهد شد. بهترین IDE برای پایتون، یک IDE سازگار با زبان های برنامه نویسی متعدد است. IDE های پایتون باید با سایر زبان های برنامه نویسی نیز سازگار باشند

5 مورد از بهترین IDEهای پایتون

به دلیل اینکه پایتون یک زبان برنامه نویسی بسیار متنوع و پرکاربرد است چندین IDE پایتون در بازار وجود دارند. برخی از آنها صرفاً برای پایتون ساخته شده اند و برخی دیگر برای چندین زبان برنامه نویسی، قابل استفاده هستند. در زیر تعدادی از محبوب ترین IDE های پایتون آورده شده اند.

PyDev یک IDEبرتر برای پایتون

در جستجو برای بهترین IDE برای پایتون، PyDev یکی از اولین گزینه های شایسته است. PyDev یک افزونه منبع باز و شخص ثالث برای Eclipse IDE است. این برنامه بسیار منعطف و سازگار است و همین موضوع آن را به یکی از اولین انتخاب های برنامه نویسان تبدیل می کند. برخی از بهترین ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • رفع اشکال از راه دور (remote debugger)
  • پوشش کد code coverage))
  • امکان مخفی‌سازی بخشی از کد (code folding)
  • هایلایت‌کردن نحو syntax highlighting))
  • سینتکس 2 و 3 پایتون

قابلیت remote debugger در PyDev به شما اجازه می دهد تا فایل هایی که هنوز در Eclipse راه اندازی نشده اند را اشکال زدایی کنید. PyDev، یک انتخاب خوب برای مبتدیان پایتون است. زیراکه استفاده از آن آسان و رایگان است به علاوه از قابلیت‌های تکمیل هوشمند کد و تجزیه و تحلیل کد برخوردار است.

PyCharm، یکی از بهترین IDE های پایتون

PyCharm یک IDE کراس-پلتفرم است که مخصوص پایتون ساخته شده است و پرکاربردترین IDE پایتون نیز محسوب می شود. اگر می‌خواهید آسان تر پروژه های بزرگ را توسعه دهید، بهتر است که PyCharm را دانلود کنید. برخی از بهترین ویژگی های PyCharm عبارتند از:

  • قابلیت ادغام با جاوا اسکریپت، CSS و TypeScript
  • ناوبری کد هوشمند
  • بازآفرینی سریع و ایمن کد
  • بازرسی کد و دسترسی مستقیم به پایگاه داده از IDE

PyCharm نیز به عنوان یک IDE پایتون، محبوبیت زیادی نزد مبتدیان پایتون دارد. استفاده رایگان و رابط قابل تنظیم از جمله ویژگی های مسبب این محبوبیت هستند.

Visual Studio Code

از نظر بسیاری از توسعه دهندگان پایتون، Visual Studio Code بهترین IDE برای پایتون است. این IDE که با نام VS Code نیزشناخته می شود یک IDE منبع باز است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. VS Code یک ویرایشگر کد محبوب و قابل توسعه دارد که بسیار سبک است و دارای چندین ویژگی عالی است. از جمله یکپارچه سازی Git، اشکال زدایی کد، پوشش کد، تکمیل خودکار کد و غیره. این IDE بیش از 4700 افزونه دارد به راحتی قابل تنظیم است و دارای میانبرهای بصری در صفحه کلید خود است.

IDLE یکی دیگر از بهترین IDE های مخصوص پایتون

IDLE مخفف Integrated Development and Learning Environment و یک IDE پایتون است که مختص این زبان برنامه نویسی نوشته شده است. IDLE به عنوان یک ویرایشگر پیش فرض با پایتون ارائه می شود. منوهای گفتگوی IDLE برای مبتدیان، بهترین هستند. این IDE را می توان در macOS، ویندوز و لینوکس به دلیل عملکرد چند پلتفرمی آن استفاده کرد. برخی از بهترین ویژگی های IDLE عبارتند از: ویرایشگر متن چند پنجره ای، پروگرام انیمیشن، هایلایت نحو، تکمیل خودکار و تورفتگی هوشمند (smart indentation) IDLE . به سبب رایگان بودن، ارائه راهنمای داخلی و قابلیت ویرایش و اشکال زدایی آسان، نزد توسعه دهندگان پایتون محبوبیت زیادی دارد.

انتخاب بهترین IDE

 

Spyder یک IDE منبع باز پایتون

Spyder یک IDE منبع باز و چند پلتفرمی است که به طور خاص برای دانشمندان داده و تحلیلگران داده توسعه یافته است. همراه با توزیع Anaconda و دارای ویژگی‌هایی پیشرفته‌ است. از جمله هایلایت نحو، ویرایش پیشرفته، اجرای تعاملی، تکمیل خودکار، تقسیم(splitting) ، دستکاری داده‌ها و ادغام با کتابخانه‌های دیگر مانند SciPy، NumPy، Pandas و Matplotlib

ویژگی های زیر Spyder را به یک انتخاب خوب برای مبتدیان پایتون نیز تبدیل می کند.

  • پشتیبانی از ویرایش، تجزیه و تحلیل کد، عملکرد پروفایل و کاوش داده ها
  • برخورداری از بسیاری از ویژگی های ابزار توسعه جامع
  • برخورداری از مستندات کامل
  • Spyder ، یک آی دی ای پایتون است که محبوبیت زیادی در بین برنامه نویسان دارد

بهترین IDE های آنلاین پایتون

اگر در میان IDE های آنلاین به دنبال بهترین IDE برای پایتون هستید در ادامه با این متن همراه باشید. IDE های آنلاین، مبتنی بر مرورگر بوده و به راحتی در دسترس هستند. اینگونه IDE ها توسعه دهندگان را به همکاری کردن با یکدیگر در برنامه نویسی ها تشویق می کنند. به علاوه به آنها امکان می دهند تا زمانی که به اینترنت متصل هستند، روی هر دستگاهی کدنویسی کنند. در ادامه این متن می توانید تعدادی از بهترین IDE های آنلاین پایتون را پیدا کنید.

انتخاب بهترین IDE

 

IDEآنلاین اول؛ AWS Cloud9

AWS Cloud9 به عنوان یکی از IDE های پایتون به سرعت در بین جامعه توسعه دهندگان به محبوبیت رسید. این IDE ، محصول خدمات وب آمازون (AWS) است و بیشتر با نام Cloud9 شناخته می شود. یک IDE مبتنی بر اَبر است که امکان نوشتن، اجرا و اشکال زدایی کد را در مرورگر فراهم می کند. Cloud9 یک محیط کدنویسی جذاب دارد. امکان همکاری آنلاین در کد نویسی، دسترسی مستقیم به ترمینال از AWS و کد نویسی انعطاف پذیر با مرورگر از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

انتخاب بهترین IDE

 

IDEآنلاین دوم؛ Visual Studio Codespaces

Visual Studio Codespaces یک IDE پایتون، مبتنی بر استفاده آنلاین و دارای محیطی است که از پشتیبان نرم افزاری استفاده می کند. محیط آن جایی است برای کامپایل، اشکال زدایی، بازیابی و سایر فرآیندهای توسعه نرم افزار. VS Codespace به طور خودکار، پروژه های برنامه نویسی شما را به درستی پیکربندی می کند تا سریعتر و با نتایج تمیزتر توسعه یابند. پیکربندی خودکار، سفارشی سازی آسان و استفاده رایگان از جملۀ دیگر ویژگی های این IDE هستند.

IDEآنلاین سوم؛ Microsoft Azure Notebooks

این IDE پایتون برای مهندسین یادگیری ماشین، بهترین گزینه است. این IDE از هر جایی می‌تواند به توسعه و اجرای کدهای شما کمک کند. بهترین ویژگی آن، امکان اشتراک گذاری کد با برنامه نویسان دیگر است. بسیار در دسترس، رایگان و در همه مکان ها قابل استفاده است. تا زمانی که به اینترنت متصل هستید، می توانید از این IDE استفاده کنید. همچنین با برنامه نویسی R و F# نیز کار می کند. در دسترس و رایگان بودن و امکان مدیریت پروژه های نوت بوک Jupyter از جمله ویژگی هایی هستند که بر محبوبیت آن افزوده اند.

Sourcekit، یک IDEآنلاینمبتنی بر Dropbox

Sourcekit یک IDE پایتون است که از Dropbox برای ذخیره سازی استفاده می کند. این IDE علاوه بر پایتون از بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر نیز پشتیبانی می کند. عملکردی مشابه با Textmate دارد و برای طراحان وب، ایده‌آل است.

انتخاب بهترین IDE

 

IDEآنلاینCodeanywhere

Codeanywhere یکی دیگر از IDE های پایتون و مبتنی بر ابر آنلاین است. این IDE به طور گسترده، مورد استفاده و از نظر توسعه دهندگان، دوست‌داشتنی است. برخی از بهترین ویژگی های آن عبارتند از:

  • برجسته سازی کد
  • پشتیبانی از Dropbox و SFTP
  • علاوه بر پایتون، پشتیبانی از دیگر زبان های برنامه نویسی مانند HTML، MySQL، JavaScript و CSS
  • IDE آنلاین Codeanywhere

کلام آخر

انتخاب درستِ بهترین IDE برای پایتون می‌تواند به شما کمک کند تا در حوزه فعالیت های کد نویسی خود موفق تر عمل کنید. این پلتفرم‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا کدنویسی را برای شما آسان‌تر، در دسترس‌تر و سریع‌تر کنند. در نتیجه در نهایت می‌توانید پروژه های تمیزتری را ارائه کنید. اگر یک توسعه دهنده حرفه‌ای پایتون باشید مطمئنا به IDE ها نیاز خواهید داشت. منتها در مورد استفاده مبتدی ها از IDE، اختلاف نظر هایی وجود دارد. برخی از صاحب نظران حوزه برنامه نویسی، عقیده دارند که توسعه دهندگان مبتدی پایتون نیز به IDE ها نیاز دارند. زیرا که IDE ها کل فرایند کدنویسی را برای اینگونه افراد آسانتر خواهند کرد. اما برخی دیگر عقیده دارند مبتدیانی که هنوز دانش کافی ندارند باید بدون استفاده از IDE، کد نویسی را یاد بگیرند. در هر سطحی از مهارت کدنویسی که باشید فرادرس یک منبع آموزشی ارزشمند برای شما خواهد بود. در انتخاب بهترین IDE برای پایتون نیز می‌توانید به محتواهای آموزشی آن استناد کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *