تبلیغات

تبلیغات

زبان برنامه نویسی سطح بالا در مقابل سطح پایین چه تفاوتی دارد؟

High-Level-vs-Low-Level-Programming-Languages

زبان های برنامه نویسی به دو کلاس تقسیم می شوند. آنها می توانند زبانهای سطح بالا یا زبانهای سطح پایین باشند. هر نوع زبان برنامه نویسی هدف خاص خود را دارد. یادگیری تفاوت بین زبان برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین دو نکته مهم است که برای برنامه نویسی باید بدانید.

بنابراین ، تفاوت بین آنها دقیقاً چیست؟ و منظور از زبان برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین چیست؟ بیایید با تعریف هر یک شروع کنیم و بیشتر بدانیم که کدام زبان برنامه نویسی برای شما مناسب است.

پیشنهادی:

آموزش زبان برنامه نویسی سوئیفت

تفاوت زبان برنامه نویسی سطح بالا و سطح پایین

چند ویژگی وجود دارد که زبانهای برنامه نویسی سطح بالا و پایین را از هم متمایز می کنند. در اینجا چند قانون است که به طور کلی برای تعریف این دو آماده کرده ایم.

زبان برنامه نویسی سطح بالا:

  • ویژگی جداکردن
  • به زبانهای انسان نزدیکتر هستند و قابل خواندن هستند
  • با مدیریت حافظه برخوردار نیست
  • مثال های زبان برنامه نویسی : جاوا ، پایتون ، روبی و سی شارپ

زبان برنامه نویسی سطح پایین:

  • قابل جدا شدن نیست
  • قابل خواندن توسط دستگاه ها هستند و به زبان انسان نزدیک نیستند
  • مدیریت حافظه را درگیر کنید
  • مانند : زبان اسمبلی و زبان ماشین است

اگر تاکنون با زبانی های برنامه نویسی C یا C ++ برنامه نویسی کرده اید ، ممکن است متوجه شوید که این زبان ها در محیط کنسول اجرا می شوند. این زبانها به شما امکان می دهند حافظه را مدیریت کنید ، اما دارای برخی از ویژگی های انتزاع یا جداکردن هستند.

زبان برنامه نویسی سطح پایین

این که آیا یک زبان سطح بالا یا سطح پایین است با انتزاع یا جداکردن دستورات ارتباط دارد ، و این زبان تا چه اندازه به سیستم عامل نزدیک است. زبان های سطح پایین بیشتر با سخت افزار در ارتباط هستند. یکی از رایج ترین زبان های سطح پایین “زبان ماشین” است.

زبان ماشین هیچ دستورات جدا ندارد. این شامل دستورالعمل های فردی است که به یک سیستم منتقل می شود. ماشین فقط بایت را می فهمند ، اما به صورت باینری نشان داده می شوند (گرچه بعضی اوقات آنها با دسیمال “decimal ” هگزا دسیمال “hexadecimal” نوشته شده اند).

در اینجا یک نمونه کد ماشین وجود دارد:

169 1 160 0 153 0 128 153 0 129 153 130 153 0 131 200 208 241 96

آیا می توانید این کد را بخوانید و بفهمید که این کد چه کاری می تواند انجام دهد؟ سیستم می داند ، اما به زبان انسان نزدیک نیست.

زبان برنامه نویسی سطح پایین

هنگام نوشتن کد ماشین باید جهت خانه های حافظه را مشخص کنید. به عنوان مثال ، اگر یک قطعه اطلاعات نیاز به بازیابی از حافظه داشته باشد ، کد دستگاه باید به سیستم بگوید که کجا آن را پیدا کند. زبان ماشین تا کنون سریعترین کد برای نوشتن است ، و همچنین ایجاد برنامه با آنها دشوارترین است.

همچنین بخوانید  آموزش حذف حساب Outlook و انتقال حساب Outlook به دیگر افراد

زبان اسمبلی زبان دیگر سطح پایین است که قدمی بالاتر از زبان ماشین است. زبان اسمبلی دارای مقادیر بسیار کمی از انتزاع است اما مشابه زبان ماشین است. این پایین تر از زبانی مانند C است اما یک سطح بالاتر از زبان ماشین است.

زبان برنامه نویسی C یک انتخاب محبوب برای برنامه نویسان است. اگرچه به اندازه یک زبان اسمبلی سطح پایین نیست ، اما زبان C نزدیک به زبان ماشین است. اکثر کارهایی که به زبان C نوشته شده اند می توانند با تعداد کمی دستورالعمل در زبان ماشین کار کنند.

بیشتر بدانید:

آموزش کامل Css

زبان برنامه نویسی سطح بالا

زبان های سطح بالا دارای انتزاع هستند. این زبان ها بسیار خوانایی بالایی دارند و در نتیجه استفاده و کارکردن با آنها بسیار آسان تر است. در ادامهنمونه ای از کد پایتون وجود دارد که رمزگشایی آن بسیار ساده تر از یک قطعه زبان ماشین است:

def addNumbers(Num1,Num2):
return Num1 + Num2

addNumbers(4,5)
>> 9

این یک دستور ساده است که دو عدد را می گیرد و نتیجه جمع دو عدد را برمی گرداند. شما دقیقاً می دانید چه چیزی را دریافت می کنید ، می توانید آن را مانند یک کتاب بخوانید. همچنین برای اجرای این برنامه بر روی سیستم خود نیازی به مدیریت حافظه ندارید.

متغیرها ، اشیاء و حلقه ها همه بخش های مهم زبان های سطح بالا هستند. این انتزاع است که استفاده از آنها را آسان می کند.

زبان اسمبلی تقریباً بین دستورات زبان ماشین تقریباً یک به یک مکاتبه دارد. یک زبان سطح بالاتر قادر به ارسال ده ها دستور با یک خط کد است.

هر زبان سطح بالا روش نوشتن خاص خود را دارد و ممکن است متوجه شوید که بعضی از آنها راحت تر از بقیه هستند.

کدام سطح زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرید؟

این یک سوال رایج در بین برنامه نویسان جدید است. آیا زبان های برنامه نویسی سطح بالا یا پایین بهتر هستند؟ مانند بسیاری از سؤالات برنامه نویسی ، یک جواب صحیح وجود ندارد.

هر دو زبان مزایای مهمی دارند. زبانهای سطح پایین نیاز به تفسیر بسیار کمی توسط کامپیوتر دارند. این باعث می شود کد دستگاه در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی بسیار سریع باشد. زبان سطح پایین به برنامه نویسان کنترل زیادی روی ذخیره داده ها ، حافظه و سخت افزار رایانه می دهند.

کدام سطح زبان برنامه نویسی را باید یاد بگیرید؟

ممکن است برای نوشتن هسته نرم افزار یا درایورها از زبان های سطح پایین استفاده کنید. ولی شما برای نوشتن برنامه های وب یا بازی ها بهتر است از زبان سطح بالا استفاده کنید.

همچنین بخوانید  نحوه پنهان کردن یا حذف بازی های استیم از کتابخانه

درک زبان های سطح بالا آسان تر است. آنها به برنامه نویسان اجازه می دهند کد را با کارایی بیشتری بنویسند. این زبانها همچنین امن تر به حساب می آیند. آنها برای جلوگیری از صدور دستوراتی که می توانند به سیستم آسیب برساند ، از حفاظت بیشتری برخوردار هستند.

آنها به برنامه نویسان به همان میزان کنترل بر سخت افزار سیستم مانند زبان سطح پایین نمی دهند و بندرت با تخصیص حافظه درگیر می شوند.

لیستی از زبانهای سطح بالا مشهور شامل موارد زیر است:

  • Java
  • C#
  • Go
  • Scala
  • JavaScript
  • Python
  • Ruby
  • SQL

این زبان ها برای نوشتن نرم افزارهای سیستم ، برنامه های وب و برنامه های تلفن همراه مناسب هستند.

مزایای یادگیری زبان سطح بالا و سطح پایین

این یک ایده جالب است که هر دو سطح زبان را به طور همزمان بیاموزید. درک عمیق تری از تجرید و نحوه کارآمد بودن زبانهای سطح بالاتر کسب خواهید کرد. همچنین می توانید در مورد معماری سیستم و آنچه باعث می شود کامپیوتر شما کار کند ، چیزهای زیادی بیاموزید.

البته ، یادگیری دو زبان به طور همزمان آسان نیست ، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را تقسیم یا زمان بندی کنید. بر اساس آنچه می خواهید بسازید ، زبانی را انتخاب کنید. برخی تحقیقات را انجام دهید تا بدانید کدام زبانها در زمینه انتخاب شغلی شما رایج است. سپس از آن اطلاعات برای انتخاب یک زبان و شروع به مطالعه استفاده کنید.

به زودی زبان های موازی ها را مشاهده خواهید کرد و درک عمیق تری از نحوه عملکرد برنامه نویسی کسب خواهید کرد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *