تبلیغات

تبلیغات

مراحل شکایت از کارفرما به چه صورت است و چه مدارکی نیاز دارد؟

shekayat3

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در محیط کار با کارفرما بر سر مسائل مختلفی اختلاف نظر داشته باشید و کار به دادگاه و اداره کار کشیده شده باشد، در این راستا حتماً باید اطلاعات مفیدی را داشته باشید تا بتوانید به درستی در این مسیر قدم بگذارید و بتوانید حق خود را بگیرید.

بسیاری از مواردی که شکایت از کارفرما را به وجود می‌آورد به دلیل اختلاف های مالی می‌باشد که کارفرما به دلایل مختلفی برای اینکه حقوق کارگران را ندهد بهانه های مختلفی را برای این کار بیان می کند. در این صورت کارگر ناچار می‌شود که از کارفرما شکایت کند.

مراحل شکایت از کارفرما را باید به درستی دانست و برای این کار بهتر است از افرادی متخصص و متبحر در این زمینه کمک گرفت. خوشبختانه سایت تهران وکیل یکی از مواردی است که می‌تواند در این راستا به شما کمک زیادی بکند و دارای وکیل های خبره و سرشناس است که اطلاعات زیادی در این زمینه دارند و در مورد مسائل حقوقی به خوبی آشنا هستند. آنها می توانند مراحل کار را برای شما بیان کنند و در تمام مسیر همراه با شما باشند. مهمتر از همه اینکه می توان مشاوره رایگانی را برای افراد بدهند تا از هزینه ها کاسته شود.

اطلاعات زیادی را باید در این زمینه داشت مانند این که باید بدانید چه مدارکی لازم است تا در دادگاه ارائه دهید تا بتوانید حق خود را پس بگیرید. در صورت عدم آگاهی در مورد مدارک لازم و مراحل اجرایی شما ممکن است بازنده این دادگاه باشید و علاوه بر آن که نتوانید حق خود را بگیرید هزینه‌های زیادی را نیز در این راه پرداخت خواهید کرد که ضربه بدتری را به شما خواهد زد.

برای همین پیشنهاد می‌شود که برای آن که مسیر را به درستی طی کنید از وکیل های متخصص استفاده کنید. این افراد در طول سال پرونده های این چنینی را زیاد داشته اند و می توانند در چارچوب قانون این مسئله را حل نموده و دادگاه را به نفع کارگران قانع کنند .


مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

مراحل شکایت از کارفرما

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما به چند دسته تقسیم می شوند. دسته اول مدارکی مبنی بر احراز هویت دو طرف می باشد و شما باید مدارکی را برای دادگاه ارائه کنید که نشان دهنده هویت شما باشد. این مدرک اصلی ترین موارد لازم در دادگاه و اداره کار می باشد.

در دسته دوم باید تمام مواردی که نشان دهنده کار کردن شما برای این کارفرما می باشد را ارائه نمایید. این مدارک مختلف و فراوان می باشند که می توان این مدارک را به این صورت نام برد.

  • اگر شما بین خود و کارفرما دارای قراردادی هستید حتما این قرارداد را به دادگاه ارائه دهید.
  • اگر در بین شما چک و یا سفته هایی رد و بدل شده است آن را نیز می توانید به دادگاه ارائه نمایید و یا اینکه فیش حقوقی و یا واریزی دارید که نشان می‌دهد کارفرما برای شما میزان وجهی را واریز نموده است آن را نیز به عنوان مدرک مهمی به دادگاه ارائه دهید.
همچنین بخوانید  بررسی روش‌های نصب دوربین‌های مداربسته هایک ویژن در فضاهای باز و دوربین‌های ضد آب

از دیگر موارد می‌توانیم به دو شاهد نیز اشاره کنیم که آنها از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز می باشند و می توانند رای دادگاه را به سوی شما به طور کلی تغییر دهند. این شاهد ها باید بتوانند اثبات کنند که در جریان کار شما بوده اند و نحوه قرارداد بین کارفرما و کارگر را می دانند.

تمامی مدارکی که فکر می کنید برای این موضوع بی اهمیت است را نیز با خود به دادگاه ارائه دهید حتی در برخی از مواقع حتی یک برگ کاغذ باطله نیز می تواند کارساز باشد. اما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از یک وکیل کمک بگیرید تا راهنمایی های لازم را جهت تهیه مدارک برای شما ارائه دهد.

شکایت از کارفرما در اداره کار

مراحل شکایت از کارفرما

خیلی از مواقع پیش آمده است که کار به شکایت از کارفرما در اداره کار کشیده می شود و اگر نتوان اختلاف بین کارگر و کارفرما را در کارگاه و دفتر حل کرد مجبور به شکایت از کارفرما در اداره کار خواهیم شد. امروزه با وجود دفاتر الکترونیکی و سامانه های آنلاینی که وجود دارد دیگر نیازی نیست به صورت حضوری به اداره کار مراجعه نمود و شکایت خود را ثبت کرد که می‌توان از طریق اینترنت وارد سامانه و سایت این اداره شد و از این طریق شکایت خود را پیگیری نمود.

در این روش باید تمامی اطلاعات خود را در این سایت ارائه نمود،  به این صورت که ابتدا یک نام کاربری و رمز عبور را در این سایت برای خود ایجاد می کنید و بعد از آن برای احراز هویت لازم است هزینه ناچیزی را پرداخت کنید و بعد به قسمت خدمات رفته و در قسمت اداره‌کار شکایت خود را تنظیم می‌کنید.

در این قسمت موارد لازم و شکایت را تنظیم کرده و دلیل شکایت را به خوبی شرح می دهید. بعد از آنکه باید منتظر پیامکی از طریق اداره کار باشید که این پیامک هم برای کارفرما و هم برای کارگر ارسال می‌شود .

محل شکایت از کارفرما

مراحل شکایت از کارفرما

محل شکایت از کارفرما در اداره کار به صورت حضوری و یا بصورت آنلاین از طریق سامانه های خدماتی می باشد. کارگران برای آنکه بتوانند به اداره کار مراجعه کنند باید زمان زیادی را از دست بدهند و در این راه کاغذبازی های اداری را تحمل کنند و اگر در این مسیر ناآگاه باشند، زمان زیاد همراه با هزینه‌های بالایی را باید بپردازند.

اما می‌توان به راحتی با اختیار داشتن یک وکیل با زمان خیلی کمتری به نتیجه کار بهتری رسید و زودتر به حقوق و مزایای از دست رفته خود برسید.

همچنین بخوانید  جذب مخاطب در اینستاگرام و یوتیوب

موارد خیلی زیادی وجود دارد که افراد از کارفرمای خود شکایت می کنند به عنوان مثال کارفرما ممکن است از دادن حقوق کارگران خود امتناع کنند و یا حقوق آنها را تمام و کمال نپردازند و یا از پرداخت سنوات و بازنشستگی آنها پیشگیری کنند و بسیاری از مواقع دیده شده است که کارفرما سفته یا چک گرفته است که برای حسن انجام کار می باشد و ارزش دیگری ندارد اما کارفرما از این سفته سوء استفاده کرده و کارگران را در فشار قرار داده و از دادن حقوق آنها امتناع می‌کند. این دلایل باعث می‌شود که یک کارگر از کارفرمای خود در اداره کار شکایت کند. حق اولاد و ندادن حق بیمه نیز از مهمترین مواردی می باشد که برای شکایت از کارفرما در این ادارات ثبت شده است.

مفهموم و رابطه ی کارگری و کارفرمایی چگونه مشخص می شود؟

مراحل شکایت از کارفرما

بعد از بررسی تمامی موارد بهتر است به مفهوم رابطه کارگری و کارفرمایی نیز بپردازیم. مفهوم این رابطه چگونه مشخص می شود و چه موارد و مدارکی لازم است که بتوان از طریق آن در رابطه کارگری و کارفرمایی را اثبات کرد، هر فردی هر نوع کاری بنا بر قرارداد برای شخص دیگری کاری انجام دهد به معنی رابطه کارگری و کارفرمایی می‌شود. این مورد می‌تواند به صورت قرارداد کتبی ذکر شود که یک مدرک عالی برای دادگاه نیز می باشد.

اما در بسیاری از موارد دیده شده که به صورت شفاهی قولی داده شده است که ممکن است بعدها دچار دردسر شود. در بین کارفرما و کارگر مواردی که ذکر می‌شود که در قرارداد بیان می‌شود مانند حق اولاد و  بیمه که هرکدام از آن ها بر طبق قانون باید به کارگر پرداخت گردد.

برخی از موارد ممکن است در قرارداد ذکر شود و بعدا دچار مشکلاتی شود به طور مثال اخراج کارگر یکی از مواردی می باشد که ممکن است بین کارگر و کارفرما پیش بیاید. در این مورد کارفرما باید دلیل کافی برای اخراج کارگر داشته باشد. ممکن است کارگر قصور در کار داشته باشد و یا از نظر اخلاقی مشکلاتی را داشته باشد که می توان آنها را دلیل محکمه‌پسندی معرفی کرد. اما اگر بدون دلیل اخراج کند باید جریمه را متحمل شود.

در بین کارفرما و کارگر باید محیطی امن و مناسب ایجاد شود که در آن کارگر و کارفرما هر دو احساس راحتی داشته باشند و امنیت خیال داشته باشند. در این صورت بهتر می توان کار را به نحو احسن انجام داد و به قراردادی که بین دو طرف بسته شده متعهد باشند. در این صورت می توان گفت رابطه بین کارگر و کارفرما به نحو احسنت ایجاد شده است.

همچنین بخوانید  معرفی انواع دوچرخه کوهستان و نکات کلیدی برای بهترین انتخاب

 هر شغلی مانند کارگر ساختمان و یا حتی پزشک و مهندس نیز می‌تواند به عنوان کارگر ذکر شود، زیرا برای یک مجموعه بزرگتری کار می کنند و دارای کارفرما می باشند که در این صورت نمی‌توان گفت کارگری فقط برای افرادی است که کارهای جزئی را انجام می دهند و یا متحمل کارهای سنگین می شوند.

اگر به دنبال یک محیط امن کاری هستید در هنگام شروع کار حتماً با کارفرمای خود در مورد همه روابط و حقوق و مزایا صحبت کنید تا هیچ گونه مشکلی در نهایت کار ایجاد نشود.

همیشه شکایت از کارفرما وجود ندارد و در برخی از موارد دیده شده است که کارفرما از کارگر خود به دلیل خسارت زدن در حین کار و یا عدم اتمام کار شکایت می کند. در هر دو صورت سایت تهران وکیل می تواند مشاوره های رایگانی را برای افراد در نظر داشته باشد تا بتوانند به نحو احسن در این مراحل موفق عمل کنند و به حقوق خود برسند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *