تبلیغات

تبلیغات

روش های آبکاری سیم بکسل و زنجیر

sim

سیم بکسل و زنجیر هر دو از ادوات پر کاربرد در لیفتینگ محسوب می شوند که در سایز ها و گرید های مختلفی تولید می شوند. در حالیکه کاربری زنجیر در صنایع محدود و اغلب برای لیفتینگ بار و یا بعنوان زنجیر های الواتور و یا لنگر بکار گرفته می شوند سیم بکسل یک قطعه صنعتی بسیار پر کاربرد با بافت ها، ساختار ها و متریال های مختلفی می باشد که در صنایع آسانسور، حفاری، جرثقیل، صنایع ساختمانی و معدنی، اتصالات ماشین آلات و حتی در دکوراسیون نیز دارای کاربری گسترده ای است.

سیم بکسل و زنجیر هایی که تحت تاثیر تنش های کششی بسیار شدیدی قرار می گیرند اغلب از گرید های بالای فولادی تولید می شوند هر چند که برای کاربری های ساده تر و مخصوصا برای کاربری در محیط هایی که سیم بکسل با حرارت روبرو خواهد بود از سیم بکسل های استنلس استیل نیز استفاده می شود. بر خلاف زنجیر و سیم بکسل تولید شده از جنس استنلس استیل که نیاز به مقاومت سطحی خاصی ندارد سیم بکسل و زنجیر فولادی با وجود داشتن تنسایل مقاومت کششی بالا مقاومت محیطی اندکی داشته و می بایست بصورت آبکاری شده مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر آب و رطوبت که سبب خوردگی سریع سیم بکسل و زنجیر فولادی می شوند گازهای خورنده کارگاهی و حتی باران های اسیدی که با جذب Co2 موجود در هوا توسط قطرات باران به H2Co3 یا اسید های کربنی تبدیل شده و سبب خوردگی، زنگ زدگی و اکسید شدن سیم بکسل و زنجیر فولادی بعنوان دو مورد از پر کاربرد ترین ابزار آلات صنعتی می شود. در زیر به بررسی روش مقاوم سازی سطحی این ابزار آلات می پردازیم.

آبکاری گالوانیزه سیم بکسل و زنجیر

 سیم بکسل

آبکاری سطحی از دیر باز نه تنها به منظور افزایش مقاومت سطحی سیم بکسل و زنجیر بلکه در مورد تمامی قطعات صنعتی فولادی و یا چدنی که خواص مقاومتی تنشی بالا اما محیطی کمی دارند بکار گرفته می شود. آبکاری به روش گالوانیزه یکی از معروف ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین این نوع حفاظت سطحی محسوب می شود که به دو روش گالوانیزه سرد با کاربری گسترده تر و روش گالوانیزه گرم قابل اجرا می باشد.

هر دو روش آبکاری گالوانیزه سرد و گرم زنجیر و سیم بکسل با بکارگیری عنصر فلزی زینک Zn یا روی اما در دماهایی متفاوت صورت می پذیرد. آبکاری گالوانیزه سرد که تنها یک روکش با ضخامت کم را بر روی سطح فلز به جای می گذارد در حمامی در دمای تقریبی 250 درجه انجام گرفته که تنها یک لایه چند میکرونی از زینک را بر روی سطح فلز به جای گذاشته که با ایجاد خراش سطحی سیم بکسل و زنجیر در آستانه زنگ زدگی قرار می گیرند. این در حالی است که فرایند آبکاری گالوانیزه گرم در دمای بسیار بالایی یعنی بالای 600 درجه صورت می گیرد که عنصر فلزی زینک به داخل ساختار فولاد نفوذ کرده و به رنگ نقره ای مات دیده می شود. سیم بکسل و زنجیر آبکاری شده به روش گالوانیزه گرم مقاومت محیطی بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی خواهند داشت.

همچنین بخوانید  راهنمای جذب عضو برای کلن کلش اف کلنز

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *