تبلیغات

تبلیغات

برای شنوایی سنجی کودکان چه تست هایی انجام می شود؟

samak

شنوایی سنجی اقدامی است که بهتر است به صورت درست و طبق مراحلی که دارد انجام شود. این اقدامات از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تمامی مشکلات و همینطور مراحل درمان را به خوبی شناسایی می کند. برای تشخیص کم شنوایی و نوع آن باید تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی کودکان را انجام داد.

شنوایی سنجی کودکان چیست؟

شنوایی سنجی در اصل به یک سری آزمایشاتی گفته می شود که بر اساس یک سری امتیازها و شاخص ها صورت می گیرد. زمانی که یک نوزاد به دنیا می آید، یکسری غربالگری ها انجام می شود و شنوایی سنجی کودکان یکی از این آزمایشات است که بسیار مهم و ضروری و باید به درستی انجام شود.

نوزادان اغلب از شنوایی نرمال برخوردار هستند اما این تست ها کمک می کند افرادی که دارای هر گونه مشکل شنوایی هستند شناسایی و مراحل درمان آنها با سرعت بیشتری انجام شود تا در بزرگسالی با مشکلاتی روبرو نشوند. شنوایی کودکان باید بر اساس این تست ها انجام شود تا خیال همه از بابت شنوایی کودک راحت شود.

اهمیت شنوایی سنجی کودکان

آزمایشات شنوایی سنجی باید به سرعت بعد از تولد کودک انجام شود این آزمایشات یک راه شناخت برای کم شنوایی و ناشنوایی است از این رو از اهمیت بالایی برخوردار هستند البته سنجش شنوایی کودکان فقط در زمان بدو تولد صورت نمی گیرد بلکه در زمان های مختلف یک سری آزمایشات انجام می شود که در آن آزمایشات نتایج بسیار بیشتری به دست می آید.

شنوایی یک امر بسیار مهم در وجود انسان است چرا که شنوایی تاثیر بسیار زیادی در گفتار و صحبت کردن می گذارد که این تاثیرگذاری در دراز مدت بر روی اعتماد به نفس فرد و حضور وی در جامعه تاثیر می گذارد. از این رو شنوایی سنجی کودکان برای جلوگیری از بروز مشکلات کوتاه مدت و دراز مدت بسیار مهم و حیاتی است که باید در اسرع وقت اقدام به انجام تست ها و در صورت بروز هرگونه مشکل باید آنها را رفع کرد. تشخیص زود هنگام به شما کمک می کند به خوبی  اقدام به مدیریت کنید.

تست های شنوایی چه زمانی انجام می شود؟

از اهمیت بالای تست شنوایی در کودکان همه مطلع هستیم و می دانیم که باید این کارها درست و سر زمان مناسب انجام شود اما بهتر است که از زمان های مناسب برای انجام تست ها مطلع باشید که در ادامه این مقاله سعی داریم برای شما زمان هایی  که لازم است برای انجام تست ها اقدام کنید را بیان کنیم.

همچنین بخوانید  پله های ثروت و ترقی با توت خشک

بدو تولد: زمانی که کودک به دنیا می آید در چند هفته اول یکسری غربالگری ها بر روی وی صورت می گیرد که  شنوایی سنجی کودکان نیز جز آنها است. این آزمایشات به صورت عمومی و برای همه ی کودکان انجام می شود

9 ماهگی تا 3 سالگی: این سن زمانی است که رشد کودک بسیار سریع است. اگر شما به دنبال این هستید که از سلامت کودکتان با خبر باشید بهتر است در این سن آزمایشات را انجام دهید.

چهار سال تا پنج سال: کودکانی که برای اولین بار وارد حوزه تحصیل می شوند در این سن ممکن است قدری بیشتر تست های شنوایی سنجی بر روی آن ها انجام  شود که این تست ها در مراکز مخصوص به خود انجام می شود.

 

شنوایی سنجی کودکان

چگونه از مشکلات شنوایی فرزندمان آگاه شویم

کودک در طول عمر خود ممکن است چندین بار آزمون های شنوایی سنجی را انجام دهد و این امر بسیار عادی و خوب است اما اگر نشانه ها و مشکل مشکوکی در وی مشاهده کردید، فورا برای چکاپ او، به یک متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید.

برخی از علائم هستند که دانستن آنها به شما در سنجش شنوایی کودکان کمک می کند:

علائم و نشانه های مشکوک برای تشخیص مشکلات شنوایی کودکان:

  • کم توجه بودن کودک به صداهای اطراف
  • تمرکز نداشتن کودک در انجام کارها
  • وقتی او را صدا می زنید در پاسخ به شما واکنشی نشان نمی دهد.
  • زمانی که قصد دارد تلویزیون تماشا کند، صدای آن را زیاد می کند.
  • در صورت شنیدن صدا، قادر نخواهد بود منشا صدا را پیدا کند.
  • کلمات را به صورت صحیح تلفظ نمی کند.
  • افت درسی کودک در مدرسه

 

 شنوایی سنجی کودکان چگونه انجام می شود؟

پزشکان برای شنوایی سنجی کودک از تکنیک هایی که نیاز به همکاری کودک باشد استفاده نمی کنند زیرا در بیشتر مواقع کودکان از پزشک واهمه دارند و با وی همکاری نمی کنند از این رو برای شنوایی سنجی از داروهایی که کودک به صورت موقت به خواب می روند استفاده می کنند. پزشک برای بررسی شنوایی کودک از یک دستگاه که عملکرد مغز و عصب های گوش را نشان می دهد، استفاده می کند.

برخی از پزشکان برای شنوایی سنجی نوزادان و همچنین بزرگسالان آزمایشاتی از قبیل موارد زیر را انجام می دهند:

  • در برخی از آزمایشات پزشک برای تشخیص مشکلات شنوایی کودک، برای او صدایی را پخش می کند و با توجه به عکس العمل های وی، میزان شنوایی را تشخیص می دهد.
  • استفاده از دستگاه هایی که لرزش هایی را پشت گوش ایجاد می کند. با استفاده از این روش به راحتی می توان هر قسمت از گوش را که مشکل شنوایی دارد، تشخیص داد.
همچنین بخوانید  مشاغلی که می توانید با سرمایه کم راه اندازی کنید

 

آزمایش تمپانومتری

تست  abr چیست؟

تست abr شنوایی ساقه ی مغز و چگونگی عملکرد گوش داخلی، مسیرهای مغزی و حلزون گوش را بررسی می کند. از این آزمایش برای افراد یا کودکانی که قادر به انجام شنوایی سنجی معمولی نیستند، استفاده می شود. با استفاده از این تست، آهسته ترین صداهایی  که فرد یا کودک می تواند بشنود ، مشخص می شود و همچنین پزشکان با کمک تست abr فعالیت های الکتریکی مغز را اندازه گیری می کنند.

 

شنوایی سنجی کودکان

تست oae برای شنوایی سنجی کودکان

اولین آزمونی که از کودکان و افراد گرفته می شود تست oae است با کمک این تست می توان مسدود بودن کانال های گوش، آسیب رسیدن به سلول های مویی بیرونی حلزون شنوایی، قرار داشتن مایع در گوش میانی و سایر مشکلات شنوایی را تشخیص داد.

از این آزمون در جهت بررسی، کم شنوایی استفاده می شود. تست oae در بیشتر مواقع همراه با دیگر تست abr و دیگر تست های شنوایی انجام می شود.

بیشتر کودکان در زمان تولد مشکل خاصی ندارند ولی ممکن است به دلایل بسیاری مانند زردی بالا، مشکلات شنوایی برای کودک به وجود آید از این رو شنوایی سنجی کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شما باید به صورت مداوم فرزند خود را برای چکاپ به متخصص شنوایی سنجی ببرید.

 

هدف از شنوایی سنجی کودکان چیست؟

مهم ترین هدف از شنوایی سنجی کودکان، تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی سنجی کودکان و درمان به موقع آنها است. بهترین زمان برای تشخیص و درمان، قبل از 3 ماهگی می باشد و پزشکان برای درمان این مشکلات ممکن است سمعک، وسایل کمکی برای شنوایی و در برخی از موارد عمل جراحی را تجویز کنند.

عوامل بسیار زیادی باعث ناشنوایی و کم شنوایی کودکان پس از تولد می شود. برخی از این عوامل، موارد زیر هستند:

  • نوزاد هایی که در زمان زایمان دچار خفگی و کمبود اکسیژن می شوند.
  • مشکلاتی از قبیل شکاف کام لب، نبود لاله گوش در زمان تولد ممکن است باعث مشکلات شنوایی شود.
  • زردی بالا
  • عفونت های رحمی
  • متولد شدن نوزاد با وزن پایین
  • نوزادانی که سابقه کم شنوایی در خانواده آنها وجود دارد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *