تبلیغات

تبلیغات

علت آبریزی یا نشت آب از کولر گازی اسپیلت و نحوه رفع ایراد

cooller

آب دادن کولر گازی اسپلیت از اتفاق­های شایعی است که به عوامل گوناگونی مرتبط است و علاوه بر خود دستگاه، می­تواند مشکلاتی را برای ساختمان و دیگر وسایلی که در اطراف کولر قرار گرفته­اند ایجاد کند. قبل از بررسی علت آبریزی از کولر گازی باید بدانیم که این  آب چگونه تولید می­شود و به چه شکلی باید تخلیه شود.

چگونگی تولید آب کولر گازی

کولرهای گازی اسپیلت از گروه وسایل سرمایشی هستند که به توسط گاز مبرد فرآیند خنک کردن محیط را انجام می­دهند. سیم پیچ­های اپراتور به دلیل تبدیل شدن گاز مبرد در سیم­پیچ­های پنل از حالت مایع به بخار، بسیار سرد می­شوند، سپس به وسیله گردش پره­های فن که داخل پنل قرار دارند هوای محیط پیرامون کولر به داخل پنل کشیده می­شود. دمای این هوا بعد از عبور از اپراتور کاهش پیدا می­کند و رطوبت همراه این هوای ورودی نیز (با توجه به مقدار این رطوبت) به دلیل اختلاف دما، تئسط کویل پنل جذب می­شود.

در بخش انتهایی پنل کولر، منبعی به منظور جمع­آوری آب در محلی که لوله تخلیه آب قرار گرفته است، تعبیه شده است که به اسم ناودانی یا حوضچه شناخته می­شود. به این ترتیب دستگاه کولر گازی به وسیله­ی بلوور فن، دما و رطوبت را کاهش می­دهد و علاوه بر آن با به گردش درآوردن هوا و به کمک فیلترهای به کار گرفته شده در ساختار کولر، هوای اتاق را نیز تمیز می­نماید.

با توجه به چرخه­ی عملکردی توضیح داده شده در این بخش، گاهی اوقات ممکن است به دلایلی مانند شکستگی یا گرفتگی و کثیفی، آب از مسیر اصلی خود از حوضچه (ناودانی) خارج می­شود و سپس از پنل سراریز می­شود که همین امر اصلی­ترین علت آبریزی از کولر گازی سامسونگ، ال جی و سایر برندها می باشد.

بررای بررسی علت آبریزی از کولر گازی ابتدا باید  کولر گازی را خاموش کنید و سپس به بررسی علت بپردازید.

آبریزی کولر

 

عوامل مؤثر بر آبریزی یا نشت آب از کولر گازی اسپیلت

نشت هوا:

یکی از عمومی­ترین دلایل آبریزی از کولر گازی اسپیلت، نشت هوا است. برای این­که دستگاه کولر بهترین عملکرد را داشته باشد باید هوایی که به ان می­رسد از دریچه عبور کند، اما اگر هوا به هر دلیلی ان­گونه که باید عبور نکند، به اصطلاح گفته می­شود که هوا دچار نشتی شده است؛ نشتی هوا می­تواند باعث عملکرد غیر استاندارد کولر گازی شود.

مسدود شدن فیلتر هوا:

از دیگر دلایل شایع که منجر به آبریزی و نشت آب از کولر گازی می­شود، مسدودی و یا خراب شدن فیلتر دستگاه است. زمانی که فیلتر هوا مسدود باشد باعث می­شود که جریان هوا به وسیله سیستم مهار شود که این اتفاق باعث یخ زدن رطوبت موجود در هوا می­گردد، بنابراین هنگامی که دمای هوا کاهش پیدا کند و یا کولر خاموش شود، یخ­هایی که در فیلتر تشکیل شده بودند شروع می­کنند به ذوب شدن و همین اتفاق خود را به شکل آبریزی از کولر گازی نشان می­دهد.

همچنین بخوانید  اسنپ، تپسی یا الوپیک؟ مقایسه اپلیکیشن های حمل و نقل اینترنتی

برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد ما این است که فیلتر هوا را مرتباً بررسی کنید و در صورت لزوم به صورت دوره­ای و تقریباً هر سه ماه یک بار فیلترها را تمیز نمایید. زیرا در صورت عدم رسیدگی و تمیز نکردن فیلتر، گرد و غبار زیادی روی پره­های فن، اوپراتور و هم­چنین فیلترها را گرفته و علاوه بر آبریزی از کولر گازی بر روی میزان خنک کنندگی و هم­چنین شدت پرتاب باد کولر نیز به شدت اثر منفی می­گذارد. بهتر است بدانید که همین عامل یکی از دلایل خنک نکردن کولر گازی می­باشد.

آسیب و شکستگی پمپ:

پمپ کولر گازی در زیر سیم پیچ خنک کننده قرار گرفته است. عملکرد پمپ به این شکل است که آب را به طور کامل تخلیه می­کند تا از نشت آب جلوگیری به عمل آورد. اما هنگامی که پمپ به علت تجمع گرد و غبار و یا آسیب­های دیگر درست کار نکند باعث نشتی آب و آبریزی از کولر گازی می­شود. در این موارد علاوه بر نشتی آب، پمپ کولر نیز به درستی کار نمی­کند و این می­تواند یک نشانه باشد. در این مواقع به منظور رفع مشکل باید پمپ را تعویض نمود.

کثیف بودن سیم پیچ کندانسور:

کندانسور کولر گازی اسپیلت شامل کمپرسور، موتور دمنده و سیم پیچ کندانسور است؛ کندانسور کولر گازی اسپیلت در خارج از ساختمان قرار می­گیرد و به همین علت احتمال تجمع گرد و خاک و دیگر مواد مسدود کننده در این وسیله زیاد است که باعث انسداد کندانسور می­شود. همین امر منجر به تجمع آب در کولر گازی اسپیلت و در نهایت آبریزی از کولر گازی می­شود.

دمای خیلی پایین:

زمانی که هوای بیرون خیلی سرد باشد، سیم­پیچ خنک کننده ممکن است در اثر این هوای سرد دچار انجماد شود، که این اتفاق خود را با آبریزی از کولر گازی اسپیلت نشان خواهد داد.

مسدود شدن خروجی سینی تخلیه­ی آب:

ناودانی کولر گازی یا همان خروجی سینی تخلیه آب، محلی است که آب حاصل از جذب رطوبت هوا در آن جمع می­شود و به وسیله­ی لوله­هایی (شلنگ درین یا تخلیه) به بیرون جریان می­یابد. در مواردی مانند تجمع لجن یا گرد و خاک و پرز فرش و … این ناودانی مسدود می­شود که با مسدود شدن ناودانی آبریزی از کولر گازی نیز شروع می­شود.

به منظور باز نمودن لوله­ی تخلیه که در پشت پنل دستگاه کولر گازی قرار گرفته است می­توان از دو روش استفاده کرد:

روش نخست: ابتدا پنل داخلی کولر گازی را بلند کنید . برای بلند کردن پنل، خارهای زیرین پنل را باز کنید  و پنل داخلی کولر گازی را از سمت پایین و تا 70 درجه به سمت بالا بلند نمایید، (البته دقت کنید که از بلند کردن بیش از حد پنل خودداری نمایید زیرا می­تواند باعث شکسته شدن گیره­ها و افتادن پنل می­شود). سپس پنل بلند شده را با استفاده از یک انبردست یا هر وسیله­ی دیگر، ثابت نگه دارید تا بتوانید به راحتی به لوله­ی تخلیه دسترسی داشته باشضید و آن را تعمیر نمایید. بعد از انجام کار پنل را دوباره ببندید.

همچنین بخوانید  پلی کربنات ، قیمت و خصوصیات ورق پلی کربنات

روش دوم: در این روش قاب جلویی پنل داخلی را باز نمایید؛ از این طریق شما می­توانید لوله تخلیه را سرویس کنید. در این روش نیز در باز و بسته کردن پنل، دقت لازم را به کار ببندید تا خارهای قاب پنل شکسته نشود. در صورت شکستن این خارها، کولر گازی با سر و صدای زیادی کار می­کند.

عدم قرارگیری لوله تخلیه (درین) در جای مناسب خود:

دلایل بروز این مشکل به دلایل زیر است:

  • مسدود شدن لوله تخلیه به وسیله­ی گرد و خاک، لجن یا هر چیز دیگری
  • تا خوردن لوله تخلیه (درین)
  • عدم رعایت شیب شلنگ تخلیه (شلنگ تخلیه باید دارای یک شیب ملایم برای خروج آب باشد)
  • تجمع آب در سطح: گاهی در زیر شلنگ تخلیه ظرفی برای جمع شدن آب خروجی در ان قرار داده می­شود. در صورتی که آب در این ظرف به حدی جمع شده باشد که سطح آب به لبه شلنگ برسد، آب داخل شلنگ به جای خارج شدن به داخل کولر گازی شما برگشت داده می­شود.

شکستن، آسیب و زنگ زدگی در سینی یا قلب ناودانی کولر گازی:

شکستگی در سینی یا قاب ناودانی پنل کولر گازی می­تواند از دلایل آبریزی از کولر گازی اسپیلت باشد، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بالانس نبودن فن بلوور و نصب نامناسب پنل، باعث لرزش پنل داخلی می­گردد که این شرایط در گذر زمان منجر به شکستگی سینی می­شود.

راه تشخیص شکستگی سینی ناودانی حوضچه­ی پنل کولر گازی، ترک­های بسیار ریزی است که در قسمت بالای قاب فن بلوور دیده می­شود که باعث خروج آب از آن می­شود که به مرور زمان تحمع پیدا می­کند.

کم بودن گاز کولر گازی:

میزان گاز موجود در کولر گازی تأثیر مستقیم بر روی سیکل سرمایشی و عملکرد کولر دارد، به صورتی که اگر مقدار این گاز کم­تر از حد استاندارد باشد باعث یخ زدن کمپرسور و در نهایت خاموشی کولر گازی می­شود. بعد از خاموش شدن کولر، این یخ­ها آب شده و در حوضچه پنل کولر گازی جمع می­شود که اگر تخلیه نشود باعث آبریزی از کولر گازی اسپیلت می­شود.

عایق نبودن لوله ­های کولر گازی:

عدم عایق بندی لوله­های یونیت داخلی کولر گازی و خنک بودن آن، یکی از علت­های آبریزی از کولر گازی است. زیا اگر این لوله­ها خنک باشند منجر به جذب رطوبت هوا می­شوند و همین امر نشت آب کولر گازی اسپیلت را در پی خواهد داشت.

تعمیر و نگه­داری نامناسب:

همان­گونه که هر وسیله و دستگاهی نیاز به سرویس­های دوره­ای و رعایت اصول نگه­داری دارد، کولر گازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لوله تخلیه کولر گازی احتیاج به نگه­داری مناسب و بررسی­های دوره­ای دارد، همین­طور سیم­پیچ تبخیر کننده نیز باید از نظر کارکرد و عدم زنگ زدگی مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین بخوانید  ترخیص کالا از گمرک شهریار چگونه انجام می شود | ترخیص صفر تا صد کالای وارداتی

به طور کلی اگر تعمیر و سرویس دوره­ای کولر گازی به صورت مناسب انجام نشود و اصول نگه­داری از آن به درستی رعایت نشود ممکن است هر چند وقت یکبار شاهد بروز مشکلاتی از قبیل آبریزی از کولر گازی اسپیلت و مشکلات دیگری باشید.

در اکثر موارد تمیز کردن و رفع گردو خاک و موادی که باعث مسدود شدن قسمت­های مختلف دستگاه مانند فضای داخلی، سیم­پیچ ­های خارجی و جریان میعانات شده است، می­توان مشکل آبریزی از کولر گازی را رفع نمود. در موارد دیگر نیز بهتر است که از کمک یک سرویس­کار ماهر از تعمیرگاه های مجاز مانند مرکز تعمیرات کولر گازی دیبا پشتیبان ( dibaposhtiban.ir ) استفاده کنیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *