تبلیغات

تبلیغات

اورکلاک چیست؟ توضیح کامل درباره overclock سیستم

Overclock

اورکلاک کردن در واقع عمل افزایش نرخ ساعت یک مؤلفه است ، که باعث می شود یک قطعه بیشتر از حداکثر توانایی مجاز خود عمل کند . این معمولاً مربوط به پردازنده یا گرافیک است ، اما سایر اجزای هم می توانند اورکلاک شوند .

 

افزایش سرعت ساعت یک مؤلفه باعث می شود پردازش های بیشتری در هر ثانیه انجام شود ، اما باعث ایجاد گرمای اضافی نیز می شود. اورکلاک می تواند با توان بیشتر به عملکرد سیستم شما کمک کند ، اما آنها اغلب به خنک کننده و مراقبت اضافی نیاز دارند . (راه های جلوگیری از داغ شدن سیستم )

 

اورکلاک چیست ؟

 

پردازنده رایانه شما با یک سرعت مشخصی از کارخانه طراحی شده است . اگر پردازنده خود را با آن سرعتی گفته شده و از یک خنک کننده مناسب استفاده کنید ، شاهد عملکرد خوبی خواهید شد بدون اینکه مشکلی برای شما ایجاد شود.

 

با این حال ، شما اغلب محدود به این سرعت پردانزده نیستید. شما می توانید با تنظیم سرعت ساعت بیشتر یا تغییر در بایاس سیستم ، سرعت پردازنده را افزایش داده تا در هر ثانیه عملیات بیشتری انجام دهد .

 

این می تواند باعث افزایش سرعت پردازنده شما شود ، و بنابراین کامپیوتر خود را در صورت محدود بودن CPU در رایانه خود سرعت بخشید – اما پردازنده گرمای بیشتری تولید می کند. در صورت عدم خنک کننده اضافی ، ممکن است با آسیب های احتمالی مواجه شوید ، یا ممکن است ناپایدار باشد و باعث شود رایانه شما کند شود یا راه اندازی مجدد شود.

 

آیا می توانیم سیستم خود را اورکلاک کنیم ؟

 

شما شاید نتوانید پردازنده خود را اورکلاک کنید . بسیاری از مادربردها و پردازنده های اینتل از چیپ های قفل شده استفاده می کنند ، که از اورکلاک پردازنده خود جلوگیری کنید. بسیاری از پردازنده های اینتل بیشتر قفل شده اند ، و به علاقه مندانی که می خواهند اورکلاک کنند این اجازه را نمی دهد . (برای این کار به دنبال پردازنده هایی با سری “K” در شماره مدل خود باشید.)

 

اگر می خواهید با اورکلاک کردن سخت افزار از حداکثر سرعت استفاده کنید تا بتوانید قدرتمندترین بازی های ویندوزی را اجر کنید ، باید یک سیستم خنک کننده آبی در نظر داشته باشید. هنگام خرید قطعات در نظر بگیرید و از خرید قطعات اورکلاک اطمینان حاصل کنید. اگر سیستم دوستان از یک پردازنده استاندارد استفاده می کنید، احتمالاً نمی توانید خیلی از قدرت آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید  مدیریت و کاهش مصرف اینترنت گوشی در اندروید و آیفون و آیپد

 

آیا می توانیم سیستم خود را اورکلاک کنیم ؟

 

چه مواقعی لازم است که اورکلاک کنید

 

مزایای استفاده از اورکلاک مشخص است: شما یک پردازنده سریعتر دریافت می کنید که می تواند در هر ثانیه عملیات بیشتری را انجام دهد. با این حال اورکلاک به مرور زمان اهمیت کمتری پیدا کرده است ،به این خاطر که رایانه ها به اندازه کافی قدرتمند شده اند و اکثر کاربران حتی متوجه تفاوت آن نمی شوند . اگر زمانی که از باتری لپ تاپ استفاده می کنید بنابراین ممکن است اکثر اوقات عملکرد قابل توجهی را مشاهده نکنید .

 

گیمرها یا علاقه مندان که می خواهند سخت افزارشان با بیشترین سرعت کار کنند ممکن است هنوز بخواهند اورکلاک کنند. با این حال ، حتی گیمرها متوجه خواهند شد که پردازنده های مدرن بسیار سریع هستند و بازی ها آنقدر محدود به کارتهای گرافیکی هستند که اورکلاک کار جادویی که در گذشته انجام می داد در حال حاظر انجام نمی دهد . اورکلاک یک گرافیک ممکن است بسته به سیستم شما و بازی هایی که بازی می کنید ، افزایش کمی در عملکرد داشته باشید.

 

چگونه پردازنده را اورکلاک کنیم

 

اورکلاک کردن هر پردازنده متفاوت است و هر مادربرد گزینه های متفاوتی در بایاس دارد.  اورکلاک برای همه پردازنده ها و مادربرد های وجود ندارد و یا برای همه مفید باشد. اما به هر حال سعی خواهیم کرد که اصول اولیه را بیان کنیم :

 

  • اطمینان حاصل کنید که سیستم شما دارای خنک کننده مناسب باشد : پردازنده شما دارای یک هیت سینک (خنک کننده) گرما و فن اولیه است ، که برای رفع میزان گرمای تولید شده با سرعت استاندارد پردازنده طراحی شده اند. زمانی که اورکلاک پردازنده را انجام می دهید سرعت پردازنده افزایش یافته و گرمای بیشتری را تولید می کند، این بدان معنی است که شما به خنک کننده اضافی احتیاج دارید.
  • خنک کننده آبی را در نظر بگیرید : اورکلاکرهای سخت تر باید از سیستم خنک کننده آبی استفاده می کنند که گرانتر است. مایع خنک کننده مستقر در آب از طریق لوله های داخل کیس ، جایی که گرما را جذب می کند ، پمپ می شود.  ، جایی که فن هوای گرم را به خارج از کیس هدایت می کنید. خنک کننده آبی بسیار کارآمدتر از خنک کننده هوا است .
  • اورکلاک در بایاس : باید وارد بایاس رایانه خود شوید و سرعت ساعت و یا ولتاژ پردانزده را افزایش دهید . آن را مقدار کمی افزایش دهید ، سپس رایانه خود را بوت کنید . با کنترل سرعت فن سیستم  دمای کامپیوتر خود را تحت نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که خنک کننده به اندازه کافی خوب است .
همچنین بخوانید  اینستاگرام افکت های جدید بومرنگ را اضافه می کند

 

اگر دما هنوز زیاد است ، سعی کنید آن را کمی بیشتر کنید و سپس آزمایش دیگری را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که رایانه پایدار است.

 

معایب اورکلاک

 

هنگامی که پردازنده خود را اورکلاک می کنید ، گارانتی شما را باطل می کند. گرمای پردازنده شما به هنگام اورکلاک افزایش می یابد بدون خنک کننده مناسب یا اگر بیش از حد اورکلاک می کنید ، تراشه پردازنده ممکن است خیلی داغ شود و آسیب دائمی ببیند .

 

این خرابی کامل سخت افزاری چندان معمول نیست ، اما احتمالا اورکلاک منجر به یک سیستم ناپایدار شود. پردازنده ممکن است نتایج نادرست را برگرداند یا ناپایدار شود و در نتیجه منجر به خطا و باعث نابهنگام راه اندازی مجددا سیستم شود.

 

اگر در حال اورکلاک شدن هستید ، باید سرعت ساعت را به آرامی افزایش داده و هر سطح جدید را آزمایش کنید تا از ثبات آن اطمینان حاصل کنید. همچنین باید دمای پردازنده خود را کنترل کرده و از خنک کننده مناسب اطمینان حاصل کنید. خنک کننده ای که با پردازنده شما سازگار باشد احتمال آسیب کاهش می یابد. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید و فضای زیادی برای جریان هوا اضافی ندارید ، سعی نکنید آن را اورکلاک کنید ، به طور کلی فضای کافی در لپ تاپ برای کنترل گرما وجود ندارد.

 

چگونه پردازنده را اورکلاک کنیم 

 

توجه داشته باشید که همه ی پردازنده کاملاً یکسان نیستند. یک پردانزدهممکن است تحمل بیشتری برای اورکلاک داشته باشد ، در حالی که ممکن است پردازنده دیگر نسبت به همان مدل با همان سرعت پایدار نباشد.

 

اورکلاک نیز می تواند در تلفن ها اعمال شود. برنامه هایی وجود دارند که می توانند یک تلفن هوشمند روت شده را اورکلاک کنند. با این حال ، بین گرمای اضافی و عمر باتری ، استفاده از این برنامه ها عموماً ایده ای هوشمندانه نیست.

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *