تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین MBR و GPT یا Master Boot Record و GUID Partition Table

Master-Boot-Record

Master Boot Record یک نوع boot sector می باشد که بر روی هارد درایو دیسک یا دیگر دستگاه ها ذخیره شده است که شامل کد های ضروری کامپیوتر برای شروع فرآیند بوت می باشد.

MBR زمانی که هارد درایو بخش بندی یا به اصطلاح Partition شده است به وجود می آید ولی در مکان آن قرار نگرفته است. این بدین معناست که آن دیسک ها و دستگاه هایی که بخش بندی نشده اند، مانند فلاپی دیسک ها، شامل Master Boot Record نمی شوند.

همچنین آن در اولین بخش دیسک قرار گرفته است. آدرس به خصوص آن در دیسک به صورت زیر است: 0، Head:0، Sector:1.

نکته:  ممکن است به Master Boot Record نام های دیگری همانند؛ master boot sector، sector zero، master boot block یا master partition boot sector اختصاص دهید .

Master Boot Record چیست و چه کاری را انجام می دهد ؟

MBR شامل سه تکه اصلی می باشد که عبارتند از: master partition table ، disk signature و master boot code .

حال در ادامه به شما نقش این قسمت را معرفی خواهیم کرد :

  • BIOS در ابتدا به دستگاه مشخص شده و هدف برای بوت کردن محتویات Master boot record نگاه می کند .
  • زمانی که آن را پیدا کرد، کد بوت MBR از volume boot code ای که یک پارتیشن به خصوص برای شناسایی است و در سیستم پارتیشن قرار دارد، استفاده می کند .
  • از آن پارتیشن بخش بوت، برای شروع شدن سیستم عامل استفاده می شود .

همانطور که می توانید مشاهده کنید، master boot record یک نقش بسیار مهم در شروع فرآیند دارد. بدون این بخش، کامپیوتر هیچ ایده ای برای اینکه چگونه و از کجا باید ویندوز را اجرا کند و یا سیستم عامل را اجرا کند، ندارد .

چگونه مشکلات Master Boot Record را حل کنیم؟

موضوعات و مشکلات در MBR بنا به دلایل متعددی رخ می دهند. شاید عامل آن یک ویروس باید یا حتی خرابی فیزیکی هارد درایو دلیل آن باشد. این بخش ممکن است با کوچکترین راه ممکن صدمه ببیند و یا حتی به طور کامل حذف شود.


بیشتر بدانید :

آموزش تبدیل کردن دیسک MBR به GPT یا GPT  به MBT


زمانی که master boot recordدچار مشکل شده باشد خطا No boot device را مشاهده خواهید کرد ولی این پیام می تواند به شکل های دیگری نیز به شما نمایش داده شود که این به سازنده مادربورد شما بستگی دارد.

برای حل کردن مشکل آن، باید MBR را در بیرون ویندوز اجرا کنید؛ (قبل از شروع شدن) زیرا ویندوز با وجود مشکل اجرا نخواهد شد.

  • ویندوز 10 و 8: اگر در این سیستم عامل ها MBR دچار مشکل شده بود، باید از دستور bootrec که در Advanced Startup Options قرار دارد، استفاده کنید.
  • ویندوز 7 و ویستا: این دو سیستم عامل نیز از این بخش پشتیبانی می کنند. فقط باید از System Recovery Options استفاده نمایید.
  • ویندوز XP: در ویندوز XP، بخش master boot record نیاز دارد تا از fixmbr command استفاده کنید.
همچنین بخوانید  چگونه اوبونتو را با فلش در کامپیوتر یا لپ تاپ نصب کنیم؟

برخی کامپیوتر ها تلاش می کنند که بوت را از فلاپی قبل هارد درایو انجام دهند که در این مورد هر کد مخربی که در فلاپی قرار دارد جای کد های معمولی MBR را می گیرد و این مانع اجرا شدن سیستم عامل می شود.

اگر در سیستم شما یک ویروس وجود دارد، این ویروس می تواند master boot record را خراب کند. ما پیشنهاد می کنیم که از برنامه های آنتی ویروس قابل بوت رایگان استفاده کنید تا ویروس ها را قبل از اجرای سیستم شناسایی کند. این آنتی ویروس ها تنها تفاوتی که با دیگر برنامه های مشابه خود دارند، فعالیت کردن در زمان خرابی سیستم عامل می باشد.

تفاوت بین MBR و GPT

زمانی که از MBR و GPT یا GUID Partition Table سخن گفته می شود، درباره دو روش متفاوت در بخش بندی اطلاعات صحبت می کنیم. شما در زمانی که می خواهید پارتیشن بندی یک هارد درایو را انجام دهید یا از یک ابزار پارتیشن کننده دیسک استفاده کنید، یک تنظیم برای انتخاب کردن مشاهده خواهید کرد.

تفاوت بین MBR و GPT

GPT، جایگزین MBR می باشد؛ زیرا محدودیت های کمتری نسبت به MBR دارد. برای مثال بیشترین اندازه پارتیشن بندی یک دیسک MBR که واحد تخصیص اندازه آن 512 بایت است، 2 ترابایت است. این در مقایسه GPT که 9.3 ZB ( میلیارد ترابایت) می باشد خیلی ناچیز است.  همچنین MBR فقط اجازه می دهد که 4 پارتیشن بندی اصلی انجام شود و نیاز به بخش توسعه یافته برای نگه داشتن دیگر بخش ها که نام آن logical partitions می باشد، دارد. سیستم عامل ویندوز می تواند بالای 128 پارتیشن یا بخش در درایو GPT بودن ساختن هیچ بخش توسعه دهنده، داشته باشد.

یک راه دیگر که می توان نشان داد GPT بهتر از MBR است، امکان بازیابی در مواقع خرابی است. دیسک های MBR اطلاعات بوت را در یک مکان ذخیره می کنند که به راحتی خراب می شوند. در حالی که دیسک های GPT اطلاعات را به صورت چندگانه در سراسر هارد درایو کپی می کنند و حل مشکلات مربوط به آن راحت تر انجام می شود. دیسک های بخش بندی شده GPT حتی می تواند مشکل را به صورت خودکار شناسایی کند زیرا متناوبا برای اینکه خطا نداشته باشد در حال چک کردن است. GPT توسط UEFI که جایگزینی برای BIOS می باشد، پشتیبانی می شود.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *