تبلیغات

تبلیغات

چرا بیشتر برنامه ها موقعیت مکانی (Location) ما را می خواهند و کدام یک واقعا نیاز دارند؟

Location-Services-Applications-tech

زمانی که به موارد مربوط به امنیت گوشی های هوشمند می پردازیم ، موقعیت مکانی یا Location در مهم ترین بخش امنیت نیز قرار دارد! چیزی که می خواهیم در این مقاله بصورت کامل به آن بپردازیم این است که چرا بیشتر برنامه ها در گوشی هایمان که نصب کرده و استفاده می کنیم ، نیاز به موقعیت مکانی ما دارند؟ آیا تا بحال به چنین موضوعی پی برده اید؟ با تک تیپ همراه باشید.

 


پیشنهادی : با وجود پروتکل HTTPS چرا شبکه ی اینترنت هنوز امنیت خود را ندارد؟


 

طبق گزارشات بدست آمده از The New York Times گفته شده است که برنامه هایی که از موقعیت مکانی ما استفاده می کنند در راه های غیرقانونی استفاده می شود و حتی با استفاده از Location ما ، پول در می آورند! ما باید به همه ی این موارد توجه کنیم ، البته این موضوع جدید نیست و سوء استفاده از اطلاعات مردم از قبل هم رایج بوده اما امروزه درحال افزایش است.

 

اما قبل از اینکه وارد تنظیمات شوید و تک تک دسترسی های برنامه ها را برای موقعیت مکانی ببنید ، باید بررسی کنید که چه برنامه هایی واقعا به Location ما نیاز دارند و از همه مهم تر باید بدانید که چرا برخی از اپلیکیشن ها از همان ابتدای کار نیاز به دسترسی موقعیت مکانی ما دارند.

 

چرا برنامه ها به موقعیت مکانی ما در موبایل هایمان نیاز دارند؟

 

موقعیت مکانی

 

با توجه به نوع و نیاز های برنامه مورد نظر می تواند دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا برنامه ها به لوکیشن ما نیاز دارند؟ برخی برنامه ها برای اینکه به درستی کار کنند نیاز دارند تا به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند و بقیه ی برنامه به غیر از مورد گفته شده نیازی به لوکیشن شما ندارند!

 


پیشنهادی : غیرفعال کردن ردیابی موقعیت مکانی سایت ها در مرورگر های فایرفاکس ، کروم ، اج و…


 

ما برای شما یک لیست از گروه بندی برنامه هایی که نیاز به لوکیشن دارند آماده کرده ایم تا کار شما برای شناسایی آن ها آسان شود ، در این لیست برنامه هایی که بیشتر از همه به لوکیشن ما نیاز دارند در بالا قرار می گیرند.

 

  • آب و هوا | Weather : با استفاده از لوکیشنی که داریم ، برنامه های آب و هوا می توانند دقیق ترین اطلاعات مربوط به شهر یا موقعیت مکانی را به شما نشان دهند.

 

  • نقشه و راه | Maps & Travel : برنامه های راه یابی و جهت یابی برای اینکه در هر لحظه موقعیت مکانی را نشان دهند به این دسترسی نیاز دارند. همانطور که مشخص است برنامه های مربوط به مسافرت و بیرون گردی با استفاده از لوکیشنی که دارید بهترین مسیر را به شما نمایش می دهند. به غیر از این نوع برنامه ها ، برنامه هایی که سرویس های آنلاین کار می کنند مانند (اوبر یا لیفت) نیاز دارند تا با استفاده از موقعیت مکانی شما را پیدا کنند و سرویس درخواستی خودتان را دریافت کنید.
همچنین بخوانید  کش پردازنده یا CPU Cache چیست و چگونه کار می کند؟ L1 ، L2 و L3 چیست؟

 

  • سلامتی و تناسب اندام | Health & Fitness : یکی از واضح ترین مواردی که می شود نام برد ، دیویدن است ، چرا که این برنامه برای شمردن تعداد قدم و جابجایی های شما نیاز به لوکیشن یا موقعیت مکانی تان دارند. این موارد شامل فاصله ی طی شده و زمان گذرانده شده می باشد.

 

  • شبکه های اجتماعی | Social Media : شبکه های اجتماعی می توانند از موقعیت مکانی شما زمانی استفاده کنند که شما می خواهید یک مکانی را به اشتراک بگذارید.

 

  • خانه هوشمند | Smarthome : برای مشخص شدن و تعیین محدوده ی جغرافیایی دستگاه هایی که داخل خانه شما قرار دارند موقعیت مکانی خود را خاموش یا روشن می کنند. این موضوع زمانی رخ می دهد که شما وارد خانه ی هوشمند خود شده باشید که این دستگاه ها فعال شده و زمانی که خانه را ترک می کنید دستگاه های مورد نظر غیرفعال می شوند.

 


حتما بخوانید : Wi-Fi 6 (وای فای 6) چیست و چرا اهمیت دارد؟


 

  • خرید | Shopping : برخی از برنامه ها برای اینکه به شما نشان دهند چه مکان ها و یا فروشگاه هایی دور و بر شما قرار دارند نیاز به Location شما هستند.

 

  • دوربین | Camera : شاید برایتان عجیب باشد اما برنامه های عکسبرداری و فیلم برداری برای اینکه موقعیت مکانی عکس گرفته شده را ذخیره کنند از موقعیت مکانی شما استفاده می کنند. این موضوع در گوشی های آیفون و برنامه ی اصلی دوربین نیز صدق می کند.

 

  • بازی های ویدیو ای | Games : این مورد زیاده دیده نمی شود و بازی های کمی از لوکیشن شما استفاده می کنند اما بازی هایی مانند Pokemon Go واقعا به موقعیت مکانی شما نیاز دارد!

 

  • استریم | Streaming : اکثر برنامه های پخش مستقیم یا استریم ها برای اینکه برخی ویژگی ها یا موارد مختلفی را اعمال کنند نیاز به لوکیشن شما دارند ، به خصوص برای برنامه های ورزشی پخش زنده.

 


پیشنهادی : معرفی برترین Streamer های ایرانی


 

چه برنامه هایی به Location شما نیاز دارند و چه برنامه های نیاز ندارند؟

 

تا اینجا با مطالعه ی لیست متوجه شدید که برنامه ها در گروه بندی های مختلف چرا از لوکیشن ما استفاده می کنند. اما حالا وقت آن رسیده است که خودتان با توجه به روشی و توضیحاتی که به شما می دهیم تشخیص دهید چه برنامه هایی واقعا به لوکیشن یا موقعیت مکانی نیاز دارند.

 

Location Services

 

از لحاظ فنی ، برنامه های کمی نیاز به Location ما دارند ، تنها این مورد زمانی قابل استفاده است که در بالا ذکر شد. برای مثال ، برخی برنامه ها برای اینکه کد پستی شما را پیدا کنند از لوکیشن شما استفاده می کنند و یا برای استفاده از برنامه های هواشناسی اگر بخواهیم اطلاعات دقیق در رابطه با هوای محله خود را دریافت کنیم باید موقعیت مکانی خود را به برنامه بدهیم.

همچنین بخوانید  چگونه بوت ویندوز 10 را تمیز کنیم ؟ پاک کردن اطلاعات اضافی از بوت ویندوز 10

 

لوکیشن

 

برخی از برنامه ها ، همانطور که در بالا گفته شد بدون لوکیشن قابل استفاده نیستند ، یکی از معروف ترین آن ها برنامه های مسیریابی است. چرا که با داشتن لوکیشن دقیق باعث میشود تا هنگام استفاده از برنامه های مسیر یابی مشکلی در آدرس دهی بوجود نیاید.

 

برنامه های مربوط به دوچرخه سواری و دویدن هم از این موضوع مستثنا نیستند ، شما نیازی نیست که آدرس و موقعیت دقیق خود را به این برنامه ها بدهید تنها دانستن اینکه چه مسافتی را طی کرده اید کافی است ، پس اگر این برنامه ها نتوانند از لوکیشن گوشی استفاده کنند بازهم بی فایده خواهند بود. یکی از راه هایی که می توان استفاده ی بیهوده از برنامه ها از لوکیشن را گرفت این است که در مواقعی که نیازی ندارید Location گوشی را خاموش کنید.

 

حتی با خاموش بودن Location هم امنیت کامل نخواهید داشت!

 

متاسفانه حتی با خاموش کردن و غیرفعال کردن Location در برنامه های مختلف این بدان معنا نیست که دیگر شما در امانید و برنامه ای به موقعیت مکانی شما دسترسی ندارند!

 


حتما بخوانید : 7 نکته برای شناسایی برنامه جعلی موجود در مارکت های اندرویدی و iOS


 

بطور واضح اگر بخواهیم بگوییم ، وقتی شما به اینترنت متصل می شوید ، محل تقریبی شما بدست می آید. برخی سرویس ها می توانند با استفاده از آدرس آی پی که دارید Location شما را پیدا کنند. همانطور که در بالا ذکر شد ، حتی اگر شما سرویس Location را در برنامه هایی مانند آب و هوا غیرفعال کرده باشید ، با وارد کردن آدرس دستی خودتان حتی بدون استفاده از قابلیت موقعیت مکانی ، آن را در اختیار برنامه گذاشته اید. این ها مواردی هستند که اگر شما احساس می کنید باید امنیت خود را افزایش دهید ، نیاز است که در هر بخش یا مرحله ای از برنامه احتیاط کامل داشته و بدانید که اطلاعات و آدرس شما به راحتی به دست برنامه های غیرقابل اعتماد نیافتد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *