تبلیغات

تبلیغات

وای فای 6 چیست ؟ (Wi-Fi 6) و چرا وایفای 6 اهمیت دارد ؟

What-Is-Wi-Fi-Six-TechTip

بیشتر افراد تنها نام وای فای به گوششان خورده و بیشتر از آن اطلاعاتی در رابطه با وایفای ندارند. باید بدانید که وای فای 6 نسل جدیدی از استاندارد های وایرلس یا بی سیم خواهد بود که از 802.11ac بسیار سریعتر بوده. به غیر از اینکه سرعت بیشتری را دارا است می تواند عملکرد بهتر و بهینه تری را به ما ارائه دهد. اما ، حالا این استاندارد و نسل جدید از اتصالات بی سیم در سال 2020 عرضه کردند به نام وای فای 6E .

وای فای 6 یکی از نسخه های مختلف وای فای است

Wi-Fi 6

بله ، درست می بینید! وایفای هم نسخه هایی برای خود دارد. حالا حتی نام های قدیمی نسخه های مختلف وایفای مانند “802.11ac” به نام “Wi-Fi 5” تغییر کرده است که این نام بسیار بهتر و کاربر پسندتر است.

حتما بخوانید : 4 دلیل کند شدن سرعت وای فای و برطرف کردن مشکل کند بودن سرعت

برخی از نسخه های وایفای بصورت زیر است که تغییر کرده است :

  • وای فای 4 همان 802.11n است ، که عرضه آن سال 2009 بود.
  • وای فای 5 همان 802.11ac است ، که عرضه آن سال 2014 بود.
  • وای فای 6 نسخه ی جدیدی است که با نام 802.11ax می باشد. این نسخه برنامه ریزی شده است که در سال 2019 عرضه شود.

با توجه به گفته های اتحادیه Wi-Fi قرار است این نسخه ی جدید بصورتی عرضه شود که به شما نشان داده شود چه نسخه ای از وایفای برای شما نشان داده شده است که می توانید به آن متصل شوید. بدین منظور شما به زودی زمانی که توسط گوشی ، تبلت یا لپ تاپ خود به وایفای متصل شوید خواهید دید که چه نسخه ای از وایفای برای شما در حال استفاده است برای مثال وایفای 6 ممکن است نمایش داده شود.

نسخه های قدیمی تر و پیشین وایفای امروزه استفاده ای ندارد و منقضی شده اند اما اگر دیده شده باشند بصورت زیر هستند :

  • Wi-Fi 1 ، که با نام 802.11b در سال 1999 عرضه شد.
  • Wi-Fi 2 ، که با نام 802.11a در سال 1999 عرضه شد.
  • Wi-Fi 3 ، که با نام 802.11g در سال 2003 عرضه شد.

سرعت وایفای 6 چقدر است ؟

Wi-Fi 6

همانطور که انتظار می رود ، آخرین نسخه ی که قرار است عرضه شود سریعترین سرعت در انتقال داده ها را به ما ارائه خواهد داد. اگر شما مودم وای فای دارید و تنها با یک دستگاه به آن متصل شده اید ، درصد سرعتی که می توانید از آن دریافت کنید 40% بیشتر با وای فای 6 نسبت به وای فای 5 است.

همچنین بخوانید  چگونه اپل واچ را ریستارت کنیم ؟ (آموزش فورس ریستارت اپل واچ)

وای فای 6 قرار است به ما در جهت انتقال داده ها بصورت رمزگذاری امنیت بیشتری را تامین کند. این استاندارد جدید یعنی وایفای 6 حتی نرخ سرعت را در شبکه هایی با 2.4GHz را افزایش می دهد.

وای فای 6 با طول عمر بیشتر باتری

Battery Life Wi-Fi 6

با توجه به سیستم (TWT) در گوشی های هوشمند و لپ تاپ هایمان باعث شده است تا این موضوع در نسل جدید وایفای 6 مصرف کمتری داشته باشد. زمانی که یک نقطه اتصال مانند مودم وایفای به گوشی یا دستگاه شما متصل شده است می داند که در چه زمانی با دستگاه شما ارتباط برقرار کرده و داده های مورد نیاز را به دستگاه شما ارسال کند. زمانی که گوشی شما خاموش باشد و از آن استفاده نکنید این سیستم متوجه می شود که نیازی به ارسال داده به دستگاه شما وجود ندارد. بدین منظور زمانی که داده ای توسط مودم وایفای شما به دستگاه ارسال نمی شود باعث می شود تا باتری کمتر مصرف شده و طول کمر آن نیز افزایش پیدا کند.

عملکرد بهتر در مناطق پرجمعیت و شلوغ با وای فای 6

زمانی که در یک محل شلوغ و پرجمعیت هستیم مودم وایفای در هر لحظه با دستگاه هایی برخورد می کند که وایفای آن ها برای برقراری اتصال روشن است. تصور کنید که در یک استادیوم ورزشی ، فرودگاه ، هتل ، مرکز خرید و یا حتی در یک محل شلوغ هستید ، با این وجود مشخص است که شما با وصل شدن به این وایفای به محل های گفته شده از سرعت پایین و کمی برخوردار خواهید بود.

حالا نسل جدید وایفای 6 ، که با نام 802.11ax هم شناخته می شود ، شامل فناوری های بسیار جدیدی است که این مشکل را برای ما به راحتی حل می کند. با توجه به اینتل سرعت اتصال هر کاربر تا 4 برابر بهبود می باید.

همچنین این موضوع تنها برای مکان های شلوغ و پر جمعیت نیست. می توانید از این ویژگی در خانه ی خود استفاده کنید چرا که ممکن است با داشتن اعضای زیاد خانواده افراد زیادی هم به وایفای متصل شده باشند و این موضوع باعث کند شدن سرعت وایفای شما شود.

وای فای نسخه 6 چگونه در برابر ترافیک های احتمالی مقاومت می کند؟

Wi-Fi 6

شما نیازی نیست که از ساختار کلی این سیستم جدید باخبر باشید اما اگر احساس می کنید علاقه ای به دانستن آن دارید به ادامه ی مطلب بروید. همچنین باید بدانید که یک نقطه دسترسی مانند مودم که از Wi-Fi 6 پشتیبانی می کند با یک دستگاهی که از Wi-Fi 6 پشتیبانی می کند هر دو می توانند یک نتیجه عالی را برای ما ارائه دهند.

همچنین بخوانید  باز کردن CMD یا Command Prompt در ویندوز با شورتکات در دسکتاپ

سیستم جدید وای فای 6 می تواند به راحتی یک کانال ارتباطی را به چندین کانال ارتباطی تبدیل کند تا اتصالات به راحتی برقرار شود. هر کدام از این کانال هایی که تقسیم شده اند می توانند داده ها را برای هر دستگاه آماده کنند. این ویژگی توسط Orthogonal Frequency Division Multiple Access یا به اختصار OFDMA انجام می شود. مودم می تواند در لحظه با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند.

این استاندارد جدید همچنین ویژگی MIMO یا Multiple In/Multiple Out را هم نیز توسعه داده است که باعث می شود با داشتن چندین آنت همزمان با چندین دستگاه ارتباط برقرار کند. این موضوع در Wi-Fi 5 متفاوت است ، می تواند در لحظه با دستگاه ها ارتباط برقرار کند اما دستگاه های مورد نظر نمی توانند در لحظه پاسخشان را به مودم ارسال کنند.

همچنین در وای فای 6 یک نسخه ی بهبود یافته از حالته چند کاربره (Multi-User) یا MU-MIMO قرار است عرضه شود که به دستگاه اجازه می دهد در لحظه بتوانند به مودم یا نقطه دسترسی پاسخی ارسال کنند.

اینا تنها برخی از ویژگی هایی هستند که منحصر به فرد به نطر می رسند ، همانطور که مشخص است در استاندارد جدید وایفای پیشرفت های کوچک بیشتری را هم مانند تکنولوژی beamforming نیز داریم.

چه زمانی می توانیم از تکنولوژی وای فای 6 استفاده کنیم؟

تکنولوژی wi-fi 6

برخی از روتر ها اخیرا تبلیغات خود را نسبت به تکنولوژی 802.11ax شروع کرده اند اما هنوز این تکنولوژی یعنی وای فای 6 بصورت کامل نهایی نشده است. همچنین هنوز هیچ دستگاهی وجود ندارد که از این تکنولوژی جدید پشتیبانی کند .

اتحادیه وایفای اعلام کرده است که قرار است این تکنولوژی با نهایی شدن در سال 2019 عرضه شود. شما حتی نباید نگران این موضوع باشید چرا که در آینده تکنولوژی وای فای 6 برای همه ی روتر ها ، گوشی های هوشمند ، تبلت ها ، لپ تاپ ها و دستگاه هایی که وایفای دارند عرضه خواهد شد.

مانند همیشه ، هر 2 دستگاه گیرنده و ارسال کننده باید از آخرین تکنولوژی بهره مند باشند تا بتواند از این ویژگی و مزایای آن استفاده کنند ، بدین منظور اگر می خواهید روی گوشی خود اندروید یا iOS از وای فای 6 بهره مند شوید باید هم گوشی شما و هم مودم مورد نظر شما از این تکنولوژی جدید پیروی کند.

اگر شما با لپ تاپ خود که دارای وای فای 5 است به یک مودم با تکنولوژی وای فای 6 متصل شوید ، ارتباط شما با مودم بصورت تکنولوژی وای فای 5 باقی خواهند ماند. اما مودم در لحظه می تواند با گوشی شما که از تکنولوژی جدید بهره مند است با همان تکنولوژی جدید یعنی وای فای 6 ارتباط برقرار کند ، یعنی در همان لحظه با لپ تاپ بصورت وایفای 5 و با گوشی شما بصورت وایفای 6 ارتباط برقرار می کند.

همچنین بخوانید  چگونه میکروفن ویندوز 10 را غیرفعال کنیم؟ نحوه قطع کردن میکروفن ویندوز 10

آیا همه از نام های جدید برای برای وایفای 6 استفاده خواهند کرد؟

همانطور که در بالا انواع و نسخه های مختلف وایفای گفته شد انتظار می رفت که آن ها بسیار ساده و آسان از چندین سال قبل به همین شکل ایجاد شده اند. البته این موضوع باعث می شود تا با داشتن نام های آسانی مانند وایفای 6 بیشتر افراد مانند افراد ساده از آن باخبر شوند و بتوانند به راحتی مودم خانگی خود را برای استفاده از این تکنولوژی ارتقا دهند اما هنوز هم همه آن را نمی توانند شناسایی کنند.

با این حال ، با این حال سازندگان و اتحادیه وایفای مسلما این قدرت را ندارند که بخواهند افراد را مجبور به استفاده از این نام های اختصاری کنند بلکه نهایت بتواند با تشویق کردن مردم را به سمت چنین چیزی بکشانند. ممکن است در این امر خیلی از سازندگان روتر ها یا مودم ها از این نام اختصاری استفاده نکنند و تنها نسل جدید وایفای 802.11ax را معرفی کنند.

همانطور که مشخص است کمتر کمپانی یا سازنده ای پیدا می شود که بخواهد از روی مودم های خود عبارت 802.11ac را به وای فای 5 که اخیرا ساخته شده است تغییر دهد. امیدواریم که هرچه سریع تر کمپانی ها نظر خود را در رابطه با نام های جدید تغییر دهند.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *