تبلیغات

تبلیغات

تفاوت سی پی یو Core i3 ,Core i5 , Core i7 اینتل کدام را واقعا نیاز داریم ؟

Wich-CPU-Intel-We-Need-TechTip

سی پی یو یا پردازنده اینتل

 

سی پیو یا پردازنده مغز رایانه است ، اما برای درک تفاوت سی پی یو ها نیاز به دانش زیادی است تا از ویژگی ها و قابیلت هایی مانند تکنولوژی Hyper Threading ، تکنولوژی Turbo Boost و … که قادر به پردازش هستند با خبر شویم . اینتل طرح های گیج کننده ای دارد و سوالی که ذهن بیشتر آدمها رو درگیر کرده این است : تفاوت بین یک پردازنده Core i3 ، Core i5 ، Core i7چیست؟ کدام یک باید خرید کنم؟

 

این زمانی برای درک تفاوت سی پی یو ها است که در این مقاله، تک تیپ بر روی پردازنده های دیگر اینتل مانند سری پنتیوم یا سری M پردازنده های لپ تاپ و Core i9 دست خواهیم گذاشت . آنها خوب هستند، اما سری Core محبوب ترین است، بنابراین فقط بر آن تمرکز کنیم.

 

تفاوت سی پی یو Core i3 و Core i5 و Core i7

 

تفاوت بین سی پیو Core i3 ,Core i5 , Core i7

 

اینتل Core i7 بهتر از Core i5 و به نوبه خود بهتر از Core i3 است . اول ، Core i7 به معنی یک پردازنده هفت هسته ای نیست ! این فقط نام هایی است که عملکرد نسبی پردانزده را نشان می دهد.

 

پردازنده اینتل سری Core i3 تنها پردازنده های دو هسته ای هستند، در حالی که سری Core i5 و Core i7 هر دو پردازنده دارای دو مدل دو هسته ای و چهار هسته ای هستند . که ملسما چهار هسته بهتر از دو هسته است، اما در مورد آن فقط نگران نباشید.

 

نکته : اینتل با استفاده از سه رقم اخر نام پردازنده های خود در مورد نحوه پردازشگر سی پیو با دیگران مقایسه می کند . به عنوان مثال، پردازنده Intel Core i3-8145U نسبت به Core i3-8109U برتر است؛ زیرا 145 بالاتر از 109 است.

 

معیار های اتخاب مدل پردازنده ها : U نسبت به Q نسبت به H  نسبت به K

 

تکنولوژی Turbo Boost و تکنولوژی Hyper Threading

 

همانطور که می بینید ، شماره مدل به طور معمول به صورت تنها یا ترکیبی از نام های U، Y، T، Q، H، G، K زیر همراه است :

 

U : فوق العاده کم قدرت . امتیاز U فقط برای پردازنده های لپ تاپ است . اینها قدرت کمتری دارند و برای باتری بهترند. ( Ultra Low Power )

Y : کم قدرت . به طور معمول در لپ تاپ نسل قبلی و پردازنده های تلفن همراه یافت می شود . ( Low Power )

T : قدرت بهینه سازی شده برای پردازنده های دسکتاپ . ( Power Optimized )

: چهار هسته ای . سری Q تنها برای پردازنده های دارای چهار هسته فیزیکی است . ( Quad Core )

همچنین بخوانید  پین یا پسورد: کدام امنیت بیشتری برای استفاده در ویندوز 10 دارد

H : گرافیکی با کارایی بالا . در این چیپ ست یکی از بهترین واحدهای گرافیکی  اینتل به کار رفته است.  ( High Performance Graphics )

G : شامل گرافیک مجزا . به طور معمول در لپ تاپ ها یافت می شود، به این معنی است که پردازنده گرافیکی اختصاصی دارد . ( Includes Discrete Graphics )

K : باز شده . به این سری از پردازنده ها اورکلاک ( overclock)  هم گفته میشود ، به این معنی که برای عملکرد بهتر سی پیو ، سرعت ساعت پردازنده را افزایش میدهند . ( Unlocked )

 

برای درک بیشتر این حروف و سیستم شماره گذاری به مقاله زیر مراجعه کنید تا بفهمید که چه چیزی پردازنده را فقط با نگاه کردن به شماره مدل، بدون نیاز به خواندن مشخصات واقعی ، ارائه می دهد.

 


بخوانید : مقایسه و نحوه نام گذاری پردازنده های دسکتاپ و لپ تاپ و موبایل اینتل


 

تکنولوژی Hyper Threading در اینتل Core i7 و Core i5 و Core i3 :

 

 

 

هسته های واقعی تا حد زیادی سرعت یک پردازنده را تعیین می کنند . اما با این که پردازنده های به صورت هوشمند کار می کنند ، می توانید باساخت  هسته های مجازی افزایش سرعت را تجربه کنید ، که با استفاده از تکنولوژی Hyper Threading فعال می شود .

 


پیشنهادی : بهترین راه محافظت از اطلاعات بک آپ یا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات اندروید


 

در شرایط غیرعادی ، تکنولوژی Hyper Threading اجازه می دهد یک هسته فیزیکی به عنوان دو هسته مجازی عمل کند ، اگر هر دو پردازنده فعال هستند و با استفاده از تکنولوژی هایپر تردینگ، این چهار هسته مجازی سریعتر محاسبه خواهند شد .

 

با این حال ، توجه داشته باشید که هسته های فیزیکی سریعتر از هسته های مجازی هستند . یک پردازنده چهار هسته ای بسیار بهتر از یک پردازنده دو هسته ای با دو هسته مجازی است!

 

سری Intel Core i3  و Core i7 از این تکنولوژی پشتیبانی میکند ، اما سری Core i5 اینتل از آن پشتیبانی نمی کند .

با این حال ، گزارش های اخیر نشان می دهد که اینتل بر روی تمامی پردازنده های سری Core i9 خود، از تکنولوژی Hyper Threading استفاده کرده است .

 

تکنولوژی Turbo Boost در اینتل Core i7 و Core i5 و Core i3 :

 

 

 

تکنولوژی Turbo Boost  فناوری اختصاصی اینتل است که به صورت هوشمندانه در صورتی که برنامه از آن درخواست کند سرعت پردازشگر را افزایش می دهد . برای مثال، اگر شما در حال انجم بازی هستید و سیستم شما نیاز به یک قدرت اضافی دارد، توربو بوست فعال خواهد شد.

همچنین بخوانید  آموزش تغییر رنگ محیط کاربری یا تم تلگرام در گوشی های آیفون ( تغییر تم تلگرام آیفون )

 

سری Core i3 سری Turbo Boost را پشتیبانی نمی کند . سری Core i5 از تکنولوژی Turbo Boost برای سرعت بخشیدن به وظایف خود استفاده می کند، همانند سری Core i 7  هست.

 

تکنولوژی Turbo Boost برای کسانی که از نرم افزاری پرقدرت مانند ویرایشگرهای ویدئویی یا بازیهای ویدئویی را استفاده می کنند مفید است ، اما اگر شما فقط در حال مرور وب و استفاده از Microsoft Office هستید، تاثیر زیادی نخواهید دید .

 

اندازه حافظه پنهان یا Cashe در اینتل Core i7 و Core i5 و Core i3 :

 

اندازه حافظه Cashe در پردازنده یا سی پی یو

 

به غیر از Hyper-Threading و Turbo Boost، یکی دیگر از تفاوت های عمده در این سری از پردازنده ها حافظه  Cache Size است. Cache حافظه شخصی خود پردازنده است و مانند رم ، شخصی عمل می کند. که حافظه کش میتواند باعث کند شدن کامپیوتر شما شود .

 


بیشتر بدانید :

چگونه مدل سی پی یو ( CPU ) را در ویندوز پیدا کنیم


 

درست مثل RAM، حجم حافظه پنهان مهم است . بنابراین اگر پردازنده یک پردازش را بارها و بارها انجام دهد، آن را در حافظه کش خود نگه می دارد. اگر یک پردازنده پردازش های بیشتری را در حافظه کش ذخیره کند ، می توانند سریعتر پردازش هارا انجام دهد .

 

سری Core i3 به طور معمول تا 3 مگابایت حافظه پنهان ، سری Core i5 بین 3 تا 6 مگابایت حافظه پنهان و سری Core i7 بین 4 تا 8 مگابایت حافظه پنهان دارند.

 

گرافیک cpu اینتل : HD، UHD، Iris، Iris Pro ، Iris plus

 

 

 

 

از آنجایی که گرافیک در تراشه پردازنده یکپارچه شده است ،  تصمیم گیری در خرید CPU ها مشکل شده است .

در حال حاضر معمولا سه سطح واحد گرافیکی وجود دارد: Intel HD ، Intel Iris ، Intel Iris Pro . اینتل HD 520 یکی چیپست های اصلی گرافیکی اینتل است. اینتل HD 530 یک واحد گرافیکی با کارایی بالا و بهتر از Intel Iris 550 است. با این حال، اینتل Iris Pro 580 همچنین یک واحد گرافیکی با کارایی بالا و بهتر از Intel HD 530 است.

 

 

انتخاب پردازنده مورد نظر از بین i3 vs i5 vs i7

 

تکنولوژی Turbo Boost و تکنولوژی Hyper Threading

 

به طور کلی ،کدام نوع پردازنده برای شرایط ما بهترین است:

 

سی پیو Intel Core i3 : کاربران پایه . این پردازنده انتخاب اقتصادی خیلی خوبی برای مرور وب ، استفاده از مایکروسافت آفیس ، ایجاد تماس های ویدئویی و شبکه های اجتماعی . ولی نه برای علاقهمندان به بازی و یا استفاده از نرم افزار های حرفه ای سنگین .

همچنین بخوانید  آموزش دانلود تمامی پست های اکانت اینستاگرام بصورت یکجا و همزمان

 

سی پیو Intel Core i5 : کاربران متوسط . کسانی که می خواهند بین عملکرد و قیمت تعادل برقرار کنند . خوب برای بازی شما یک پردازنده با مدل G یا مدل Q  خریداری کنید .

 

پردازنده Intel Core i7 : کاربران حرافه ای . شما چندین کار را با چندین پنجره در همان زمان باز می کنید، برنامه هایی را اجرا می کنید که نیاز به مقدار زیادی قدرت دارند و شما منتظر چیزی برای بارگذاری نمی مانید .

 

نکته: اکثر مردم نیازی به سی پیو اینتل Core i9 ندارند

 

اینتل همچنین دارای پردازنده های با وضوح بالا Intel Core i9 است . که دارای 10 تا 18 هسته در سیستم های دسکتاپ میباشد که منجر به سرعت بیشتر میشود . اما برای اکثر مردم، عملکرد اضافی واقعا ارزشی ندارد.

 

اگر شما کنجکاو هستید، Core i9 برای کسانی که یک گیمر حرافه ای که بازی های انلاین و افلاین گرافیکی انجام میدهید و یا یک ویرایشگر ویدیویی مناسب است. برای هر کس دیگری، اینتل Core i7 باید به اندازه کافی خوب باشد و شاید حتی اینتل Core i5 باشد.

 

موفق باشید ، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با تفاوت سی پی یو با ما در میان بگذارید .

 

 

 

تبلیغات

دیدگاه ها

  • artin دی 21, 1398 :: 00:03

    سلام من یک سی پیو CORE i3-9100گرفتم با۴هسته۴رشته ۶ مگ حافظه کش فوقلادس و بدرد گیم خیلی میخوره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *