تبلیغات

تبلیغات

تفاوت سی پی یو Dual Core با سی پی یو Quad Core

cpu-quad-core-vz-doual-core

تفاوت سی پی یو Dual Core با سی پی یو Quad Core در تعداد هسته های پردازشگرشان می باشد همانطور که از نامشان پیداست دوال کور ، دو هسته و کواد کور هم دارای پردازشگر 4 هسته می باشد

هنگامی که شما قصد خرید یک لپ تاپ یا کامپیوتر را دارید ، پردازنده یا سی پی یو یکی از مهم ترین مشخصه های خرید محسوب می شود . اما برای انتخاب CPU مدل های مختلفی وجود دارد . آیا شما تفاوت سی پی یو دو هسته ای و چهار هسته ای ، هشت هسته ای و  … را می دانید ؟ با تک تیپ همراه باشید تا این اصطلاحات را درک کنیم .

CPU دو هسته ای در مقابل CPU چهار هسته ای

اطلاعاتی که شما باید بدانید :

  • همیشه سی پی یو یک تراشه دارد . این تراشه می تواند یک ، دو ، چهار ، شش یا هشت هسته ای باشد .
  • در حال حاضر قدرتمند ترین پردازنده ، 18 هسته ای است که می توانید در رایانه های شخصی استفاده کنید .
  • هر “هسته” بخشی از تراشه است که کارها را پردازش می کند. اساسا، هر هسته واحد پردازش مرکزی (CPU) نام دارد .

این مقاله در مورد پردازنده های Quad Core و Dual Core کامپیوتر و لپ تاپ است نه برای گوشی های هوشمند . چگونه مدل سی پی یو ( CPU ) را در ویندوز پیدا کنیم .

تفاوت سرعت سی پی یو  Quad Core و سی پی پو Dual Core

شما ممکن است فکر کنید که هسته های بیشتر سرعت پردازنده شما را سریع تر می کند ، اما این موضوع همیشه درست نیست .  تعداد هسته های بیشتر در صورتی سریعتر می شوند که اگر یک برنامه بتواند وظایف خود را بین هسته ها تقسیم کند . همه برنامه ها برای تقسیم وظایف بین هسته ها شکافده نمی شوند .

سرعت ساعت یا Clock Speed هر هسته همچنین یک عامل مهم در سرعت CPU محسوب می شود . پردازنده دو هسته ای جدید با سرعت بالاتر از یک پردازنده چهار هسته ای قدیمی با سرعت پایین تر ، ضعیف تر خواهد بود .

مصرف برق سی پی یو

همچنین هسته های بیشتر باعث افزایش مصرف انرژی توسط CPU می شود . هنگامی که پردازنده روشن می شود ، برق را به تمام هسته ها انتقال می دهد ، در تمام مدت .


پیشنهادی :

سی پی یو Core i3 ,Core i5 , Core i7 اینتل کدام را واقعا نیاز داریم ؟


سازندگان پردازنده تلاش کرده اند تا مصرف انرژی پردازنده را کاهش و کارایی پردازنده را را افزایش دهند . اما به عنوان یک قاعده کلی ، یک پردازنده چهار هسته ای لپ تاپ ، قدرت کم تریی نسبت به پردازنده 4 هسته ای کامپیوتر دارد . ( به خاطر مصرف کم باتری )

همچنین بخوانید  آموزش حذف حساب Outlook و انتقال حساب Outlook به دیگر افراد

تعداد هسته های بیشتر برابر با دمای بیشتر

پردازش های بیشتر از هسته باعث افزایش حرارت پردازنده می شوند . در این صورت هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد منجر به گرمای بیشتری می شود.

با توجه به گرمای اضافی پردازنده ، تولید کنندگان باید سیستم های خنک کنند بیشتر و بهتر یا راه حل های جدید تری برای کاهش دمای سی پی یو را جایگزین خنک کننده های نسل قدیم کنند ، مانند خنک کنند های مایع نسبت به فن ها .

CPU چهار هسته ای گران تر است یا CPU دو هسته ای

هسته های بیشتر دلیلی بر بالاتر بودن قیمت پردازنده نیست . همانطور که در بالاتر گفتیم سرعت ساعت ، نسخه معماری پردازنده و مشخصه های بازی دلایل قیمت گذاری سی پییو هستند . اما اگر همه مشخصه ها یکسان باشند ، تعداد هسته های بیشتر قیمت بیشتری را خواهند داشت .

پردانزده Dual Core ، دو سی پی یو یا دو سرعته نیست

بگذارید حقیقت را بگوییم اگر نرم افزار ها و تمام سخت افزار های شما یکسان است . آیا یک پردازنده چهار هسته ای می تواند دو برابر سرعت پردازنده دو هسته ای باشد؟ جواب منفی .

افزایش هسته ها به مشکل تقسیم وظایف نرم افزاری نمی پردازد . تقسیم وظایف بین هسته ها توانایی هر نرم افزار است که وظایف به درستی در هسته پردازش شوند ، بنابراین هر هسته با سرعت مطلوب محاسبه می شود . در واقع، وظایف به ترتیب تقسیم می شوند یا به طور تصادفی .

به عنوان مثال بگذارید بگوییم شما یک پردازنده Quad Core دارید ( Core1 ، Core2 ، Core3 ، Core4) . شما باید سه کار (T1، T2، T3) و پنج پردازش (A1، A2، A3، A4، A5) را انجام دهید.

در اینجا نحوه عملکرد تقسیم وظایف نرم افزار شرح می شود :

  • هسته 1 = A1T1
  • هسته 2 = A1T2
  • هسته 3 = A1T3
  • هسته 4 = A2T1

اگرچه این نرم افزار هوشمند نیست . اگر پردازش A1T3 سخت ترین و طولانی ترین کار باشد ، نرم افزار باید پردازش A1T3 را بین Core3 و Core4 تقسیم کند . وقتی که هسته های Core1 و Core2 وظایف خود را به اتمام رسانده اند ، باید منتظر بمانند تا پردازش Core3 به پایان برسد .

بیشتر بدانید :

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *