تبلیغات

تبلیغات

خازن روغنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟+کاربردها و مشخصات خازن روغنی

khazenroghani

خازن روغنی چیست؟

خازن روغنی معمولا یک خازن ولتاژ AC یا با دو ولتاژ AC و DC است که برای مدارهای با قابلیت اطمینان بالا طراحی می‌شود. از خازن روغنی در مواقعی که نیاز به ولتاژ و جریان بالا و عمر طولانی داشته باشیم، استفاده می‌شود. از برندهای معتبر بازار ایران این خازن، می‌توان از پارس شریم و هیدرا نام برد. لیست قیمت خازن روغنی با برندهای معتبر را می‌توانید در سایت تسلا کالا که مرجع آنلاین فروش تجهیزات برق صنعتی است، مشاهده کنید.

 نوع روغن درون این تجهیز الکتریکی، معمولاً از نوع سازگار با محیط‌زیست و به‌اصطلاح NON PCB است و به‌عنوان ماده پرکننده در خازن روغنی بین کویل‌ها و بدنه جاری می‌شود تا اتصال کوتاه با بدنه فلزی صورت نگیرد. خازن روغنی در سطح فشارضعیف هر روز کم و کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و جای خود را به خازن‌های خشک داده است. چرا که هم‌سبک‌تر و هم ارزان‌تر هستند و در شبکه‌های با سطح هارمونیک استاندارد کار آیی بالایی دارند و اصولاً روغنی بودن خازن به معنی قدرت بالا در برابر هارمونیک نیست و این یک دید اشتباه است چرا که در صورت وجود هارمونیک دیریازود هر نوع خازنی آسیب می‌بیند و این نوع خازن موجب آسیب رساندن جدی‌تر به مجموعه شبکه خواهد شد.

 

نمونه هایی از خازن روغنی

 امروزه در سطح جهانی، بیشتر خازن‌های روغنی برای ولتاژهای بالاتر استفاده می‌شوند؛ یعنی ولتاژهای بیشتر از ۱۰۰۰ ولت و در واقع در این ولتاژها خازن‌های خشک ساخته نمی‌شوند. یک نوع از خازن‌های خشک مانند فراکو آلمان از ترکیب گرانول خشک معدنی و یک روغن خاص هستند که می‌توان در زمره خازن‌های نیمه روغنی هم قرارداد.

کاربردهای خازن روغنی:

خازن‌های روغنی معمولاً در سیستم‌های گرمایشی صنعتی، موتورهای الکتریکی AC و DC، چراغ‌های با ولتاژ بالا، تابلوهای روشنایی ولتاژ بالا و منابع تغذیه مورداستفاده قرار می‌گیرند. نکته جالب در مورد این تجهیز الکتریکی، این است که خازن‌های روغنی غیرقطبی هستند و به همین دلیل می‌توانند در تمام کاربردهای تغییر ولتاژ استفاده شوند.

به‌طورکلی کاربردهای این تجهیز را می‌توان در لیست زیر دسته‌بندی کرد:

  • نیروگاه‌ها: خازن روغنی در نیروگاه‌ها برای بهبود عملکرد ترانسفورماتورها، پایداری و جبران توان راه‌اندازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • شبکه‌های توزیع برق: خازن روغنی در شبکه‌های توزیع برق برای کاهش اتلاف توان، بهبود کیفیت برق و جبران توان راه‌اندازی استفاده می‌شود.
  • ماشین‌های برقی: خازن روغنی در ماشین‌های برقی به‌منظور بهبود کارایی و کاهش تلفات استفاده می‌شود.
  • سیستم‌های جریان مستقیم: خازن روغنی در سیستم‌های جریان مستقیم برای بهبود عملکرد و جبران توان ولتایی استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تجهیز در تأسیساتی که دارای بارهای سلفی هستند، اصلاح ضریب قدرت است. درگذشته برای راه‌اندازی موتورهای سه فاز از این خازن بیشتر استفاده می‌کردند به همین دلیل در میان برخی از مهندسین برق، به خازن راه‌انداز نیز معروف هستند.

به دلیل وجود خازن به‌عنوان ماده دی‌الکتریک در این خازن‌ها، هنگام گرمشدن بیش از حد و سیال شدن دی‌الکتریک،این نوع خازن از بهترین گزینه‌ها برای وسایلی است که خاصیت سلفی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، خازن روغنی برای بهینه‌کردن سرعت گشتاور و افزایش بازدهی موتور الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

انواع خازن روغنی:

این خازن‌ها معمولاً در سه نوع کتابی، استوانه‌ای و سیلندری تولید می‌شوند. هر یک از این خازن‌ها می‌توانند در مدارات مختلف مورداستفاده قرار بگیرند. می‌توان به‌وسیله خازن روغنی هزینه‌های بسیار زیاد انرژی را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش داد.

بعضی از انواع خازن روغنی کاملاً منحصربه‌فرد هستند، ممکن است شامل یک مقاومت در سراسر ترمینال‌های ورودی باشد. همچنین در بعضی موارد یک پکیج تنها، می‌تواند شامل دو خازن جداگانه باشد.

 

انواع خازن روغنی

معرفی سه برند معروف خازن روغنی در بازار ایران

برند پارس کاپاسیتور، پارس شریم و هیدرا آلمان، سه برند پرطرف‌دار تولیدکننده این نوع خازن در بازار ایران هستند. در ادامه در مورد مشخصات خازن‌های روغنی هر کدام از این برندها بیشتر توضیح می‌دهیم:

هیدرا Hydra:

خازن‌های روغنی هیدرا هم در صنایع پلیمر، خودروسازی، صنایع فلزی و صنایع برق استفاده می‌شوند و دارای رنج ظرفیت 2.5 تا 50 کیلووار  و ولتاژ کاری 400 تا 440 ولت هستند. انواع خازن روغنی هیدرا می‌توانند در برابر ولتاژهای بالا عملکرد مناسبی داشته باشند. به همین دلیل، در سیستم‌هایی که به ولتاژ بالا نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق اطلاعات سایت شرکت هیدرا :

Protected Motor Capacitors are filled with oil and have an overpressure fuse which disconnects the capacitor at failure therefore providing a high safety standard. So more and more manufacturers of household machines switch to S2 capacitors for safety reasons.

As every client has different requirements, Hydra has the ability to produce some thousands of different types and all of them are specially designed for our clients. Our skilled engineers can realize your exact demands regarding size, capacitance, connectors and packing and produce a quality capacitor you can depend on.

خازن‌های موتور محافظت شده، با روغن پر می‌شوند و دارای فیوز فشار بیش از حد هستند. این فیوز، خازن را در هنگام خرابی قطع می‌کند؛ بنابراین استاندارد ایمنی بالایی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین بیشتر و بیشتر تولیدکنندگان ماشین‌های خانگی به دلایل ایمنی به خازن‌های S۲ روی می‌آورند.

 همان‌طور که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد، Hydra توانایی تولید هزاران نوع مختلف را دارد و همه آنها به طور ویژه برای مشتریان ما طراحی می‌شوند. مهندسان ماهر ما می‌توانند خواسته‌های دقیق شما را در مورد اندازه، ظرفیت خازن، اتصال‌دهنده‌ها و بسته‌بندی برآورده کنند و خازن با کیفیتی تولید کنند که می‌توانید به آن وابسته باشید.

 قابلیت خودترمیمی و فیوز داخلی فشاری از سایر ویژگی‌های خازن‌های هیدرا است. روغنی که در این خازن‌ها استفاده می‌شود، از نوع non-pcb و سازگار با محیط‌زیست است و در ورودی دارای چهار ترمینال مناسب برای اتصال ایمن به شبکه هستند.

پارس شریم:

پارس شریم یکی از برندهای محبوب خازن روغنی است که در صنایع مختلفی مانند پلیمر، دیزل‌ژنراتورها و ترانسفورماتورها استفاده می‌شود. این خازن‌ها دارای ویژگی‌های فنی خاصی هستند و در ولتاژ کاری ۴۰۰ تا ۴۴۰ ولت کار می‌کنند. خازن‌های روغنی این برند می‌توانند در تنظیم و تحسین کیفیت توان و جابه‌جایی جریان الکتریکی مفید باشند.

پارس کاپاسیتور:

خازن‌های روغنی پارس کاپاسیتور هم از قدرتمندترین تجهیزات اصلاح ضریب قدرت به شمار می‌آیند. خازن‌های روغنی این برند از نوع مکعبی، در رنج ظرفیتی ۱۰ تا ۵۰ کیلووار و با ولتاژ کاری ۴۰۰ تا ۴۴۰ ولت تولید می‌شوند.

 

برندهای مختلف خازن روغنی

کلام آخر

خازن‌های روغنی تجهیزاتی هستند که نبود آنها در دستگاه‌های تک‌فاز معمولاً یک عیب محسوب می‌شود و استفاده از آنها در دستگاه‌های سه فاز موجب اصلاح جریان فاز می‌شود. این خازن‌ها با آن که کوچک هستند؛ اما بسیار کاربردی بوده و نبود آنان بخش عظیمی از توانایی‌های موتورهای تک‌فاز را با اختلال مواجه می‌سازد. برای انتخاب صحیح این تجهیز، باید به مشخصات فنی، بودجه پروژه، کیفیت ساخت این خازن توجه کنید تا بهترین انتخاب را باتوجه‌به پروژه خود انجام دهید. مشاوران فنی تسلا کالا که مرجع معتبر فروش تجهیزات برق صنعتی است، می‌توانند شما را برای انتخاب درست خازن روغنی راهنمایی کنند. برای ارتباط با کارشناسان فروش تسلا کالا، به آدرس www.teslakala.com مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۶۱۲۶ تماس بگیرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *