تبلیغات

تبلیغات

سرور چیست؟ شامل چه تجهیزاتی می شود؟

5bd7b84b-2a98-4077-af53-13b1f80195be

خرید سرور فیزیکی

سرور چیست؟ شامل چه تجهیزاتی می شود؟

سرور در حوزه فناوری اطلاعات به این صورت تعریف می شود: «یک سیستم رایانه‌ای است که در شبکه‌ای مثل اینترنت یا شبکه محلی(local) خدمات، منابع و داده‌ها را به دیگر رایانه‌ها و دستگاه‌ها ارائه می‌دهد.»

سرورها بیشتر شبیه به ابر کامپیوترها هستند که برای کارکردن به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته طراحی شده‌اند. آن‌ها اکثراً به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات در پشت صحنه فعالیت می‌کنند و در تعاملات مستقیم با کاربران نمی‌باشند.

برندهای زیادی از جمله HPE، در زمینه طراحی و تولید سرور فعالیت می‌کنند. سرورهای قدرتمند HP جز پرطرفدارترین سرورها در ایران و جهان شناخته شده است و بالاترین سطح فروش را دارند. و اکثر کسب و کارها علاقه‌مند به خرید سرور فیزیکی از جمله سرور hp هستند.

اگرچه بسیاری از ما به طور مستقیم با سرورها سر و کار نداریم، اما تقریبا همه ما تا حدی به آنها نیاز داریم زیرا بیشتر امکانات و خدمات اینترنتی که ما استفاده می‌کنیم، به سرورها بستگی دارند. سرورها نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند از ارائه خدمات مختلف در زمینه‌های گوناگون از جمله تجارت الکترونیک، ارتباطات، اطلاعات، ابر، فضای ذخیره سازی گرفته تا زمینه‌های کاری، تحصیلی و سرگرمی و غیره.

سرور چگونه کار می‌کند؟

سرور به گونه‌ای پیکربندی شده است که وظایف و درخواست‌هایی را که از “کلاینت” در داخل اتصال شبکه آن دریافت می‌شود، پذیرفته و با داده‌های مناسب به آنها پاسخ می‌دهد. سرورها به کمک آدرس IP ( پروتکل اینترنت)که یک آدرس عددی است و در شبکه به یک کامپیوتر اختصاص داده شده است ، می‌دانند که درخواست واقعی است و از کجا آمده است، سپس اطلاعات از طریق سخت افزار IT مانند کابل‌های شبکه به کاربر منتقل می‌شود.

همه سرورها مانند سرور اچ پی ، از اجزای سخت افزاری مختلفی تشکیل شده اند که با همکاری یکدیگر، وظایف و قابلیت‌های مورد نیاز را به کاربران ارائه می‌دهند. هر شرکتی نیازهای مختلفی در زمینه فناوری اطلاعات دارد. به عنوان مثال، سرورهای مراکز داده شرکت‌های بزرگ نسبت به سرورهای یک دفتر کار به قدرت بیشتری نیاز دارند. اجزای هر سرور را می‌توان به گونه‌ای بهینه‌سازی یا پیکربندی کرد که نیازهای خاص هر سازمان یا کسب و کاری را برآورده کنند.

اجزای سرور شامل چه قطعاتی می شود؟

اجزای مختلفی در یک سرور وجود دارد. این اجزا نسبت به اجزای موجود در لپ تاپ و تلفن همراه قدرتمندتر هستند و می‌توانند تا عملکرد سطح سازمانی بهینه شوند.

تجهیزات سرور

در اینجا برخی از اجزای کلیدی یک سرور و عملکردهای آنها آورده شده است:

همچنین بخوانید  فکرتان را تغییر دهید تا زندگیتان تغییر کند

CPU چیست؟

CPU مخفف عبارت Central Processing Unit به معنی واحد پردازش مرکزی است. این واحد گاهی به عنوان “مغز سرور” شناخته می‌شود، زیرا مسئول اجرای دستورات برنامه است. CPU از سیگنال‌های الکتریکی برای هدایت سیستم استفاده می‌کند و سرورها بسته به نوع مدل و مقیاس عملیات مورد نیاز می‌توانند از یک تا هشت CPU پشتیبانی کنند.

CPUها به عنوان قدرتمندترین مؤلفه در سرور شناخته می‌شود پس تا حد ممکن CPU را کارآمد نگه دارید تا از هدر رفتن منابع و بودجه جلوگیری شود. از این رو در خرید cpu سرور باید دقت کافی را داشته باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

رم سرور

RAM سرور چیست؟

رم سرور یک حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) است که داده‌های ذخیره شده از سرور به CPU را مدیریت می‌کند. RAM یک حافظه فرار است که با خاموش شدن سرور اطلاعاتی را که در آن ذخیره شده است از دست می‌دهد، بنابراین اساساً دستگاهی است که حافظه کوتاه مدت سرور را تشکیل می‌دهد.

RAM یک جزء ضروری است زیرا بدون آن، عملکرد سرور بسیار کند خواهد بود و سرور قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. به طور معمول، RAM و CPU در هنگام ارتقاء سرور اولویت دارند و این نشان دهنده اهمیت این مولفه‌ها برای سیستم شما است.یکی از موارد مهم در انتخاب رم، قیمت رم سرور است.

ذخیره ساز سرور چیست؟(HDD و SSD)

اگر حافظه رم به عنوان حافظه کوتاه مدت در یک سرور شناخته می‌شود اما در عوض هارد دیسک‌ها (درایوهای دیسک سخت) و SSDها (درایوهای حالت جامد) حافظه بلند مدت هستند. هارد دیسک‌ها و SSD‌ها می‌توانند داده‌ها را حتی زمانی که برق خاموش شده باشد ذخیره کنند و همچنین داده‌ها را بخوانند وبنویسند.

HHD ها و SSD ها در bay های ذخیره‌ساز سرور قرار دارند. در واقع منظور از bay محفظه‌ای است که برای قرار دادن درایوهای ذخیره‌ساز بر روی سرور استفاده می‌شود. یک سرور دارای چندین bay ذخیره‌سازی است که امکان افزایش ظرفیت سیستم را فراهم می‌کند. این برای سازمان‌های در حال رشد که به طور مداوم کارکنان و یا زیرساخت‌های IT بیشتری را اضافه می‌کنند، بسیار مفید است. با رشد کسب و کار، شما می‌توانید به راحتی بیشترین ذخیره‌ساز را بر اساس مدل و سازگاری سرور اضافه کنید.

سرور اچ پی

PSU چیست؟ (واحد تامین برق)

PSU یا همان واحد منبع تغذیه مرکز داده علیرغم نامش، برق را تامین نمی‌کند. در واقع کار PSU به این صورت است که برق را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل کرده و سپس آن را بین اجزای داخلی سرور توزیع می‌کند. سرورها همیشه به حداقل دو PSU با فن‌های خوب برای خنک کردن بهینه نیاز دارند.

همچنین بخوانید  شستن فرش با پودر بهتر است یا شامپو؟

مادربرد چیست؟

مادربرد، که به عنوان سیستم برد یا مین برد (Main Board) شناخته می‌شود، داده‌ها را از طریق گذرگاه‌های داده‌ای که از پل شمالی یا جنوبی عبور می‌کند، به دستگاه‌هایی مانند CPU و RAM انتقال می‌دهد. مادربرد یک پایه اساسی و مهم در سرور است زیرا به بقیه اجزا اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در کنار این قطعات که به تفضیل آن‌ها را برای شما شرح دادیم قطعات دیگری هم در سرور وجود دارد مثل ریدکنترلر، پاور، خنک کننده فن و هیت سینک، کارت رایزر، باتری سرور و غیره که هر کدام وظایفی را بر عهده دارند. شما می‌توانید برای تهیه سرور و تجهیزات سرور به وب سایت دالمن افزاز پارسه مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید برای برخورداری از خدمات این شرکت در زمینه طراحی و راه اندازی اتاق سرور به سایت شرکت دالمن افزار پارسه مراجعه نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *