تبلیغات

تبلیغات

آیا بردن لپ تاپ به هواپیما مجاز است؟

laptoppp-air3

بطور کلی بردن لپ تاپ به هواپیما غیر مجاز نیست و مسافران می توانند با رعایت برخی شرایط که به نوع ایرلاین و پرواز بستگی دارد، لپ تاپ خود را در طول پرواز همراه داشته باشند. به همین دلیل بعد از خرید بلیط هواپیما توصیه می کنیم قوانین ایرلاین صادر کننده بلیط پرواز را بررسی کنید. در ادامه شرایط کلی برای حمل لپ تاپ در هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی به طور کامل بررسی شده است.

لپ تاپ

قوانین بردن لپ تاپ به هواپیما

همانطور که گفته شد خطوط هوایی به مسافران اجازه می دهند لپ تاپ خود را در هواپیما حمل کنند. شما می توانید لپ تاپ را در چمدان های ویژه کابین و یا کیف لپ تاپ خود حمل کنید. اگر لپ تاپ را در یک کیف مخصوص حمل می کنید، باید آن را در حین اسکن اشعه ایکس در ایستگاه بازرسی بیرون بیاورید. علاوه بر این، می‌توانید در طول پرواز از لپ‌تاپ خود استفاده کنید، مگر زمانی که هواپیما در حال بلند شدن یا فرود آمدن است.

قوانین پروازهای خارجی برای حمل لپ تاپ

حمل لپ تاپ در هواپیما در پروازهای خارجی نیز منعی ندارد. البته هر مسافر می تواند یک لپ تاپ همراه داشته باشد. زیرا قوانین گمرک فرودگاه اجازه حمل بیش از دو لپ تاپ را نمی دهد. با این وجود بهتر است پس از خرید بلیط هواپیما خارجی، قوانین ایرلاین مربوطه را بررسی کنید تا مشکلی برای سوار شدن به هواپیما نداشته باشید. ایرلاین ها از قوانین انجمن های هواپیمایی تبعیت می کنند که این قوانین به شرح زیر است:

  • یاتا: انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، که متشکل از 290 شرکت هواپیمایی در بیش از 115 کشور جهان است، اعلام کرده است که می توان لپ تاپ ها را به صورت بار همراه و یا بار چمدان حمل کرد.
  • TCCA: حمل و نقل هوایی کانادا اجازه می دهد لپ تاپ را در هر دو چمدان همراه و بار هواپیما حمل کرد.
  • کاسا: سازمان ایمنی هوانوردی در استرالیا اعلام کرده است که لپ تاپ هایی با باتری کمتر از 160 وات ساعت اجازه حمل در هر دو کیف چک شده و دستی را دارند.

لپ تاپ

علاوه بر ایرلاین ها، برخی فرودگاه ها مانند فرودگاه دبی نیز محدودیت هایی برای حمل وسایل الکترونیک دارند. به همین دلیل مسافرانی که بلیط تهران دبی را رزرو می کنند بهتر است قوانین فرودگاه را در سایت آن مطالعه کنند. زیرا ممکن است قوانین آن تغییر کند. بطور مثال در سال 2017 در پروازهای آمریکا به دبی، به دلایل امنیتی، حمل لپ تاپ در هواپیما ممنوع شد. توصیه می کنیم در پروازهای دبی اگر لپ تاپی همراه دارید باید اندازه آن کمتر از 16 اینچ باشد. همچنین لپ تاپ برای بازرسی در فرودگاه باید در یک کیسه شفاف، پلاستیکی و قابل بسته بندی قرار داده شود.

روش های حمل لپ تاپ در هواپیما

شما می توانید لپ تاپ را در چمدن و یا به صورت  بار همراه حمل کنید. در صورتی که در طول پرواز نیازی به لپ تاپ ندارید توصیه ما این است که لپ تاپ را در چمدان خود نگه دارید:

حمل لپ تاپ در قسمت بار هواپیما

در صورتی که نمی خواهید در طول پرواز، از لپ تاپ استفاده کنید، حمل آن با چمدان بهتر است اما  بررسی امنیتی چمدان ها در قسمت تحویل بار ممکن است کمی دشوار باشد. زیرا باید لپ تاپ را از چمدان بسته بندی شده خارج کنید، پس از آن، به مامور بازرسی نشان دهید که آیا لپ تاپ خاموش است یا خیر. همچنین ممکن است باعث افزایش میزان بار مجاز شود.

حمل لپ تاپ در کابین هواپیما

 حمل لپ تاپ در قالب بار همراه مسافر روشی بهینه است. در صورتی که وزن بار مجاز چمدان با لپ تاپ افزایش یافت می توانید آن را با کیف لپ تاپ حمل کنید. همچنین در صورتی که پرواز شما طولانی باشد می توانید در طول پرواز از لپ تاپ خود استفاده کنید.

لپ تاپ

چه تعداد لپ تاپ می توان در هواپیما حمل کرد؟

از نظر فنی، شما مجاز هستید هر تعداد لپ تاپ را که می خواهید در هواپیما همراه داشته باشید. اما برخی قوانین گمرکی و همچنین قوانین ایرلاین ها در این زمینه متفاوت است. در پروازهای خارجی که مبدا و یا مقصد آن ایران است، اغلب اجازه حمل لپ تاپ بیشتر از یک عدد داده نمی شود. زیرا افزایش تعداد لپ تاپ به ازای هر مسافر بر خلاف قوانین گمرک فرودگاهی است.

ابعاد لپ تاپ برای حمل در هواپیما

تنها محدودیت اندازه در مورد اندازه بزرگ لپ تاپ شما در هنگام پرواز این است که از حداکثر ابعاد کیف که توسط ایرلاین ها مشخص شد است، تجاوز نکند. با توجه به ابعاد کیف قابل حمل در هواپیما (40*55*22) و اندازه کوچک لپ ‌تاپ ‌ها، برای آوردن لپ ‌تاپ با هر اندازه ‌ای مشکلی نخواهید داشت.

حمل شارژر لپ تاپ در کابین مجاز است؟

اگر می‌خواهید یک باتری یدکی در سفر همراه داشته باشید، این باتری باید در کیف همراه شما بسته ‌بندی شود. از آنجایی که لپ تاپ شما بدون شارژر زیاد دوام نمی آورد، می توانید شارژر لپ تاپ را هم در چمدان های چک شده و هم در چمدان های همراه در کابین حمل کنید. در برخی هواپیماها و به ویژه کلاس بیزینس پریز برق تعبیه شده است که می توانید برای شارژ لپ تاپ استفاده نمایید.

ایا می توان از لپ تاپ خود در پرواز استفاده کنیم؟

شما می توانید در تمام طول پرواز ، به جز در هنگام برخاستن و فرود، از لپ تاپ خود در هواپیما استفاده کنید. لپ‌تاپ شما باید در حالت هواپیما قرار گیرد، اگرچه می ‌توانید از Wi-Fi هواپیما استفاده کنید. در طول پرواز در صورت لزوم مهمانداران از شما می خواهند که هر وسیله الکترونیکی بزرگ‌تر از یک تبلت را باید کنار بگذارید تا در هنگام فرود و در اثر تلاطم ها، لپ تاپ شما با کسی برخورد نکند.

لپ تاپ

نکاتی برای حمل لپ تاپ در هواپیما

  • دستگاه خود را شارژ نگه دارید: در فرودگاه، دستگاه های الکترونیکی ممکن است در طی مراحل امنیتی مورد بازرسی قرار گیرند. بازرسان ممکن است از شما درخواست کنند که کامپیوتر را روشن کنید تا مطمئن شوند که از نظر امنیتی مشکلی ندارد. اگر به دلیل کمبود شارژ نتوانید آن را روشن کنید، ممکن است روند سوار شدن با هواپیما با اختلال همراه شود.
  • لیست اقلام ممنوعه را مرتباً بررسی کنید: در واقع، چندین مدل لپ‌تاپ از ژوئن 2019 در پروازهای خارجی ممنوع شده اند. به دلیل نقصی که باعث گرم شدن بیش از حد باتری و احتمال آتش‌سوزی احتمالی وجود دارد حمل برخی لپ تاپ ها با محدودیت همراه است.
  • میزان بار مجاز شرکت هواپیمایی را بررسی کنید: بار مجاز در ایرلاین های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از خطوط هوایی اجازه حمل دو چمدان دستی را می دهند: کیف یا کیف لپ تاپ و یک چمدان. از سوی دیگر، برخی دیگر اجازه حمل و نقل چمدان های بیشتری را می دهند.

برای بررسی های امنیتی آماده شوید: هنگام عبور از گیت امنیت از شما تقاضا می شود که کامپیوتر را از کوله پشتی یا کیف دستی خود خارج کرده و آن را روشن کنید. سعی کنید لپ تاپ را در کیف همراه جداگانه قرار دهید تا در بدون اتلاف وقت خود و دیگران از گیت عبور نمایید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *