تبلیغات

تبلیغات

راهکار های تامین امنیت که باید حتما بدانید!

nezarattasvirrr

امروزه یکی از دغدغه های مهم برای هر فردی حفظ امنیت خانه و محیط کار است. نقش استفاده از سیستم نظارت تصویری به جهت کاربرد و عملکردی که در تامین امنیت افراد در هر محیطی خواهد داشت، بسیار اهمیت دارد. از سیستم های امنیتی در اماکن عمومی، آپارتمان ها و فروشگاه ها جهت نظارت بر محیط به صورت شبانه روزی استفاده می کنند. دوربین های مداربسته عموما به سه دسته آنالوگ و بی سیم و تخصصی تقسیم می شوند. آنالوگ ها نسل اول دوربین هایی هستند که برای ارسال تصویر از کابل های دو رشته جداگانه استفاده می‌کنند و بیشتر دچار نویز می شوند. دوربین های بی سیم امنیت بیشتری دارند و مدل های گوناگونی از آن ها در بازار موجود است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر به معرفی انواع سیستم نظارت تصویری وکاربردهای آن بپردازیم.

سیستم نظارت تصویری چیست؟

به دوربین مداربسته که به اختصار cctv گفته می‌شود، مخفف شده کلمات closet circuit television است. به طورکل به دوربین‌هایی می گویند که در یک جا و به صورت ثابت نصب می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان تصاویر را به جاهای دیگری ارسال نمود. همان طور که قبلا به آن اشاره کردیم دوربین های مداربسته به سه دسته تقسیم می شوند:

1-دوربین های آنالوگ: وضوح تصویر ضعیف تر و میدان دید کمتری دارند. این دوربین ها نسبت به مدل های جدیدتر به لحاظ قیمتی ارزان تر هستند و در دسته دوربین مدار بسته ارزان قرار میگیرند.

2-دوربین های دیجیتال: به عنوان دوربین های پروتکل اینترنت شناخته می شود و تنها یک کابل برای اتصال به NVR(دستگاه ضبط دوربین و مدیریت تصاویر در شبکه مداربسته)استفاده می کنند و به دلیل به کار بردن پهنای باند بیشتر برای ارسال تصاویر، نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی دارند.

3- دوربین های تخصصی: این دسته از سیستم نظارت تصویری برای اهداف خاص و در محیط هایی که نیاز به امنیت بیشتری دارند، استفاده می‌کنند؛ مانند: دوربین های گنبدی شکل، دوربین های PTZ، دوربین مخفی، دوربین های مادون قرمز و حرارتی و غیره….

تامین امنیت

نحوه عملکرد سیستم  video surveillance

دوربین های مداربسته از سیستم دوربین ها، واحدهای نمایشگر و ضبط کننده تشکیل شده اند. تصاویر را براساس دوربین های مورد استفاده می توان به صورت آنلاین یا دستگاه های ضبط کننده مشاهده کرد. دوربین های مداربسته بی سیم به عنوان سیستم نظارت تصویری هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از دوربین ها با ولتاژ برق متفاوتی کار می کنند بنابراین مهم است که دوربین مدار بسته منبع تغذیه مناسبی داشته باشد. برخی دیگر از دوربین ها هم مجهز به ذخیره انرژی اضطراری و پشتیبان می باشند. بخش مهم و امنیتی دوربین ها ضبط کننده ها هستند که اقدام به ذخیره سازی تصاویر می کنند. انواع این نوع دستگاه ها شامل موارد زیر می باشند:

همچنین بخوانید  آفر ویژه تور بلغارستان لحظه آخر ویژه تابستان 1401

DVR: ضبط کننده های دیجیتالی هستند. فیلم دوربین آنالوگ را با فریم دلخواه دریافت و به فرمت دیجیتال تبدیل می کند. اما زمانی که فضای ذخیره سازی پر شود دیگر امکان ضبط وجود نخواهد داشت.

NVR: به وسیله این دستگاه شما می توانید از طریق گوشی های هوشمند و یا مرورگر وب، تصاویررا مشاهده کنید.

سیستم نظارت تصویری بی سیم از طریق انواع نرم افزارهای دوربین مدار بسته هوشمند شما قابل کنترل هستند و می توانند با سیستم های هوشمند خانه شما ادغام شوند. قابلیت هایی مانند بسته بودن درب منزل، مراقبت از حیوان خانگی و بسیاری از موارد دیگر را به شما ارائه می دهند.

تامین امنیت

انواع دوربین برای نظارت تصویری

دوربین های مدار بسته موجود در بازار به لحاظ شکل ظاهری بدنه و کارایی تنوع بسیاری دارند. در این قسمت به چند نوع از پرکاربردترین انواع سیستم نظارت تصویری اشاره می کنیم.

1- دوربین مداربسته دام :Dome این دوربین گنبدی شکل بیشتر در محیط های داخلی و بسته استفاده می شود. به دلیل شکل گنبدی دوربین، آن را زیر سقف  نصب می کنند. کاربرد عمده این دسته از دوربین ها در منازل، اداره ها، فروشگاه ها و وسایل نقلیه عمومی می باشد.

 

2- دوربین مداربسته بولت Bulletاین دوربین‌های استوانه‌ای و یا مکعبی با استفاده از پایه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده برای نصب روی دیوار مناسب هستند و بیشتر در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- دوربین های صنعتی Box: این محصول که به دوربین مداربسته صنعتی معروف است دارای طراحی مکعب مستطیل بوده و با استفاده از یک پایه مجزا به دیوار متصل می‌شود.

4- دوربین مداربسته اسپیددام، گردان PTZاین دسته از دوربین ها قابلیت چرخش دارند و بیشتر در فضاهای بزرگ استفاده می شوند. قابلیت ویژه آن ها در زوم و فوکوس نمودن آن ها است.

برنامه های کاربردی نظارت ویدیویی رایج

یکی از بخش های مهم سیستم نظارت تصویری نرم افزار دوربین مدار بسته است. نرم افزار ISPYقدرت تشخیص چهره، پلاک خودرو و اسکن بارکد را دارد. این نرم افزار با برندهای مختلف سازگار است. یکی دیگر از نرم افزارهای پرکاربرد blue iris می باشد و قادر است تصویر 64 دروبین را روی کامپیوتر ضبط کند و با وب کم ها،دوربین های تحت شبکه سازگاری دارد. نرم افزار مانیتورینگ، نرم افزار  Contaware Contacam  و بسیاری از نرم افزارهای دیگر که اکثرا روی برندهای مختلف دوربین نصب می شوند وقابلیت های متفاوتی دارند.

شرکت نوآورانه نظارت تصویری

شرکت های بسیاری در زمینه سیستم نظارت تصویری فعالیت دارند. یکی از شرکت های موفق این حوزه، نمایندگی دوربین مدار بسته آریویژن که با بروزترین تکنولوژی های دنیا به عنوان یک برند ایرانی فعالیت می کند. همچنین شرکت آریویژن تاکنون توانسته است با برخورداری از متخصصان و کارشناسان حرفه ای ، در سطح فروش و همچنین نصب و راه‌اندازی محصولات بین رقبای خود از پیشرفت چشمگیری برخوردار شود.

همچنین بخوانید  از کدوم شرکت دامنه بخرم؟؟

آینده نظارت ویدیویی

در مورد آینده سیستم نظارت تصویری می توان اینطور پیش بینی کرد که نقش هوش مصنوعی بیش از پیش پررنگ تر خواهد شد. ساخت لنزهای هوشمند، تشخیص چهره و تجریه و تحلیل رفتاری از جمله پیشرفت هایی است که به زودی با آن ها روبرو خواهیم شد. به طور مثال بهینه سازی دوربین های حرارتی، که به کمک آن می توان بر کل جریان کار در محیط های صنعتی نظارت داشت. از این طریق می توان در تشخیص خطرات احتمالی ناشی از گرم شدن بیش از حد ماشین آلات استفاده کرد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *