تبلیغات

تبلیغات

آیا کاشت نهال زردآلو و آلو برای شهرستان های سردسیر مناسب است؟

nahalzard2

اگر شما هم مانند همه باغداران به دنبال این هستید که نهال زردآلو و آلو بخرید، آن را در باغ خود بکارید و در دو یا سه سال آینده میوه های درشت و خوشمزه برداشت کنید، کارهای زیادی باید انجام دهید. می‌دانیم که انتخاب بهترین نهال میوه برای کاشت در باغ بر اساس یک سری معیارهای خاصی انجام می گیرد؛ پس نمی‌توانیم بگوییم اگر نهال X به طور مثال برای شهرستانی با آب و هوای معتدل مناسب است، می‌توان همان نهال را برای شهرستان‌های سردسیر هم استفاده کرد.

خرید نهال زردآلو و آلو برای مناطق معتدل، شهرستان های گرمسیری، مناطق گرم و خشک و کم آب و حتی شهرستان هایی که شرایط آب و هوایی سردسیر و یخبندان دارد باید طبق اصول انجام بگیرد و قطعاً انتخاب بهترین رقم نهال حرف اول را می زند. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که حتی کوچکترین اشتباه در انتخاب ارقام نهال زردآلو و آلو هم می تواند سرمایه باغدار را نابود کند و هم نهال ها از بین خواهند رفت، چون با اقلیم منطقه سازگار نیستند.

بنابراین فکر می کنید چاره کار چیست؟ آیا نهال های زردآلو و آلو برای هر منطقه آب و هوایی مناسب هستند؟ یا نیاز خاصی دارند؟ اگر به طور مثال، شما باغداری هستید که باغ تان در منطقه سردسیر قرار دارد و در زمستان، یخبندان شدیدی در آنجا اتفاق می افتد، فکر می کنید می توانید از کاشت نهال های زردآلو و آلو به سودآوری برسید؟ آیا نوع خاصی از ارقام این نهال های میوه وجود دارد که برای منطقه شما مناسب باشد؟

 

 

نهال زردآلو

ما در این مطلب می خواهیم بهترین ارقام نهال زردآلو و آلو را معرفی کنیم که حتی برای اقلیم سردسیر و مناطقی با سرمای بهاره یا زمستان های زودرس مناسب هستند. خوشبختانه فناوری های جدید به کمک پرورش نهال میوه آمده است و کارشناسان توانسته اند با ارائه واریته های جدید از نهال، مقاومت آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی افزایش دهند. در ادامه جزئیات بیشتری در این زمینه را به شما آموزش خواهیم داد.

پنج گام مهم برای موفقیت در کاشت نهال زردآلو و آلو

میوه های زردآلو و آلو از جمله میوه های هسته دار هستند که در فصل تابستان آماده برداشت می شوند. شما می توانید میوه های درشت و گوشتی با رنگ و لعاب جذاب را برداشت کنید و آنها را ذخیره کنید تا خارج از فصل برایتان یک منبع تغذیه خوب باشد. میوه های خشک، طرفدار زیادی دارد، پس می توان زردآلو و آلو را آماده سازی کرد و در فصل زمستان به عنوان میوه خشک مصرف کرد. طعم زردآلوی رسیده تازه چیده شده توصیف ناپذیر است! زردآلو و آلو خواص درمانی، دارویی و تغذیه فوق العاده خوبی دارند؛ پس چه بهتر که با خرید نهال آلو و خرید نهال زردآلو به تمام این اهداف دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید  بهترین لوله مانیسمان (بدون درز) استیل را از کجا بخریم؟

در قسمت زیر به ۵ گام مهم اشاره می کنیم که شما را برای کاشت نهال زردآلو و آلو در هر شرایط آب و هوایی راهنمایی می کند. البته این مراحل را باید با توجه به نوع ارقام نهال ها دنبال کنید:

  1. مکانی که در باغ میوه برای کاشت نهال زردآلو و آلو انتخاب می‌کنید بهتر است آفتابگیر باشد و خاک حاصلخیز داشته باشد و البته خاک زهکشی شده باشد.

  2. بهترین فصل برای کاشت نهال های زردآلو و آلو، اواخر پاییز و اوایل زمستان است؛ چون گیاهان در خواب هستند و به راحتی می توانید آن ها را جابجا کنید.

  3. به یاد داشته باشید که خاک باغ را باید با مواد آلی مانند کود کمپوست، یا کود حیوانی مخلوط کنید و آماده سازید. این کار قبل از کاشت نهال ها بسیار اهمیت دارد، چون مواد مغذی را به خاک اضافه می کند.

  4. پس از آنکه نهال های جوان را در خاک کاشتید و اطراف ساقه نهال را پوشاندید، حتماً یک لایه محافظ که معمولاً پوشش مالشی یا مخلوط کود برگ است روی خاک اطراف قرار دهید تا رطوبت خاک را در خود نگه دارد.

  5. نهال های جوان تازه کاشته شده را باید در ماه های گرم سال به خوبی آبیاری کنید. نیاز آبی نهال زردآلو و آلو در ارقام مختلف، متفاوت است. طبق دستورالعمل هایی که از نهالستان معتبر هنگام خرید نهال دریافت می کنید، آبیاری را انجام دهید.

کدام ارقام نهال زردآلو و آلو برای آب و هوای سردسیر مناسب تر هستند؟

 

نهال زردآلو

به عنوان مقدمه در این قسمت باید بگویم آن دسته از نهال های زردآلو و آلو که جزو ارقام دیرگل محسوب می‌شوند همگی برای کاشت در شرایط سردسیر و سرمای زمستان مناسب هستند. این نهال ها مقاومت خوبی در برابر سرمای زودرس زمستانه و بهاره قرار دارند و اگر بارندگی در منطقه بسیار اتفاق بیفتد، نهال ها آسیب نمی بینند. نهال زردآلو دیرگل و نهال آلو دیرگل جزو ارقام پرفروش برای مناطق کوهستانی هستند که ارتفاع آنها از سطح دریا بیشتر از ۱۵۰۰ متر می باشد.

برخی از ارقام نهال زردآلو و آلو دیرگل جزو ارقام پیوندی هستند؛ یعنی نه تنها در برابر شرایط سرما مقاوم هستند، بلکه پایداری و مقاومت خوبی در برابر آفت ها و بیماری های گیاهی دارند. به طور طبیعی سرما می تواند نهال و شکوفه ها را در خطر بیندازد، اما خرید نهال آلو پیوندی دیرگل و خرید نهال زرد آلو پیوندی دیرگل این مشکلات را برطرف کرده است. باردهی نهال های پیوندی دیرگل دو تا سه سال پس از کاشت اتفاق می افتد و میزان برداشت زردآلو و آلو در هر هکتار قابل توجه است.

همچنین بخوانید  از کجا میلگرد بخریم؟

در این قسمت مهم ترین نهال های زردآلو و آلو را معرفی می‌کنیم که برای آب و هوای سردسیر و کوهستانی مناسب تر هستند:

1- نهال زردآلو جهانگیری

یکی از بهترین ارقام نهال زردآلو دیرگل برای کاشت در مناطق سردسیر، نهال زردآلو جهانگیری نام دارد که بومی کشور ایران است. میزان باردهی این درختان زردآلو در هر هکتار ۸ تن در هر سال می باشد و میوه های خوشمزه و آبداری حاصل می کند. عمر اقتصادی نهال زردآلو جهانگیری تا ۷۰ سال معرفی شده که یک رقم خوب برای باغداران است و در طولانی مدت به سودآوری برسند.

اگر چه بسیاری از بیماری های درختان زردآلو برای این نوع ارقام اتفاق می‌افتد اما با مراقبت درست می توان خطرات را کاهش داد. نهال زردآلو جهانگیری یکی از ارقام نهال خود بارور است، زمان گلدهی آن با تأخیر همراه است و هنگام خرید آن نیاز به خرید گونه گرده افشان ندارید.

2- نهال زردآلو سلطنتی

دومین گزینه عالی برای خرید نهال زردآلو ویژه مناطق سردسیر، نهال زردآلو سلطنتی است. این نوع نهال زردآلو به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما، یخبندان، بارش برف یا سرمای بهاره، بسیار مورد استقبال باغداران قرار گرفته است. عمر اقتصادی این نهال ها 100 سال معرفی شده و بومی کشور فرانسه هستند. این ارقام نهال زردآلو در برابر آفت ها و بیماری ها نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. شما می توانید حتی برای مناطق کوهستانی با کاهش دمای هوای ناگهانی، از نهال زردآلو سلطنتی استفاده کنید.

3- نهال آلو شابلون کالیفرنیا

علاوه بر دو رقم قبلی که نهال زردآلو را برای مناطق سردسیر معرفی کردند، در این قسمت شما را با یکی از بهترین گزینه های نهال آلو برای این شرایط آب و هوای آشنا می کنیم. خرید نهال آلو شابلون کالیفرنیا، بهترین انتخاب است تا باغدارانی که در شهرستانهای سردسیر زندگی می کنند، بتوانند از پرورش این نوع میوه ها به سودآوری برسند.

این نوع نهال آلو، بومی کشور آمریکا ایالت کالیفرنیا می باشد، از ارقام نهال آلو دیرگل است و در برابر سرمای بهار مقاومت خوبی دارد. این نوع نهال آلو جزو ارقام کوتوله محسوب می شود و میوه های پر تراکم تولید می کند. عمر اقتصادی این نوع ارقام نهال آلو حدود ۲۵ سال تخمین زده شده و در هر هکتار حدود 7 تن میوه مرغوب حاصل می کند.

خرید نهال زردآلو و آلو شناسنامه دار از نهالستان پالیز

 

نهال زردآلو

علاوه بر تمام گزینه های موجود برای خرید نهال زردآلو و آلو دیرگل، اگر به فکر توسعه باغ با میوه خود هستید می توانید هر کدام از ارقام نهال های میوه به خصوص زردآلو و آلو را که تمایل دارید از بهترین نهالستان کشور تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما برای خرید نهال با کیفیت، نهالستان پالیز می باشد.

همچنین بخوانید  چگونه درختان سیب سریعتر میوه دهی خود را آغاز کنند؟

بیشتر از ۵۰ سال تجربه، پشتوانه‌ی نهالستان پالیز قرار گرفته و این مجموعه توانسته با مدیریت بسیار عالی خود نیاز باغداران سراسر کشور را فراهم کند. شما می توانید انواع نهال میوه، نهال بادام و نهال گردو را با تضمین کیفیت و گواهی سلامت نهال ها از این نهالستان خریداری کنید.

همچنین می توانید از خدمات مشاوره خرید نهال یا مراقبت از نهال های خریداری شده که توسط کارشناسان و مهندسان این مجموعه ارائه می شود بهره مند شوید.

برای خرید عمده نهال بادام شناسنامه دار و ثبت سفارش می‌توانید به وبسایت نهالستان پالیز https://paliznahal.ir/  مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارتباط با مشاوران ما به صورت رایگان و همه روزه میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: واحد پشتیبانی و فروش نهالستان پالیز ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸ – ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

آدرس دفتر :آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ۲۴ متری فرهنگیان شرکت پالیز

آدرس گلخانه :آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *