تبلیغات

تبلیغات

فروش حضوری در مقابل فروش تلفنی، کدام موثرتر است؟

hozor-telefon

از روش‌های فروش و بازاریابی به‌منظور افزایش سود شرکت‌ها و فروش محصولات و خدمات مختلف استفاده می‌شود. فروش و بازاریابی محصولات یکبار مصرف، خدمات بیمه، مواد غذایی و دوره‌های آموزشی، تنها برخی از حوزه‌های موردتوجه کسب‌وکارهای مختلف هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که آگهی‌های استخدام فروشنده حضوری و تلفنی، یکی از پر تقاضاترین آگهی‌های استخدامی در بازار کار امروز است.

با استخدام فروشنده باتجربه می‌توان ضمن جذب مشتریان بالقوه، میزان فروش محصولات یا خدمات شرکت ‌را به شکل چشم‌گیری افزایش داد. یک فروش حضوری یا فروش تلفنی موفق، به معنای افزایش دایره مشتریان وفادار و معرفی هرچه بهتر نام تجاری است. در این مقاله به معرفی فروش حضوری و فروش تلفنی به‌عنوان روش‌های سنتی بازاریابی و فروش می‌پردازیم. همچنین مزایا و معایب هر روش را موردبررسی قرار می‌دهیم.

فروش حضوری یا بازاریابی حضوری

یکی از شیوه‌های سنتی در بازاریابی، فروش حضوری یا بازاریابی حضوری است. افرادی که دارای مهارت های فروش و مذاکره هستند، می‌توانند در جلب نظر مشتریان و بستن قراردادهای متعدد، به کسب‌وکارها کمک نمایند. اگر شما هم دارای مهارت های فروش و بازاریابی حضوری هستید، برای کار فروشندگی حتما از این سایت معتبر دیدن کنید.

اگرچه از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال به شکل گسترده‌ای برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می‌شود، اما می‌توان از تکنیک های بازاریابی حضوری برای افزایش فروش شرکت‌ها و معرفی اصولی نام تجاری کسب‌وکارها استفاده کرد.

بازاریابی حضوری را می‌توان هنر فروش و بازاریابی مستقیم برای جذب مشتریان بالقوه، از طریق استفاده از مهارت های فروش و ارتباطی دانست. در این شیوه از ایجاد ارتباط با مشتری، معمولا تکنیک های فروش در جلسات حضوری یا رویدادهای مختلف مورداستفاده قرارگرفته و به معرفی محصولات یا خدمات پرداخته می‌شود.

درحالی‌که پیام‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، پیامک‌ها یا ایمیل‌های ارسالی ممکن است از طرف مشتریان نادیده گرفته شوند، در بازاریابی حضوری انتقال پیام می‌تواند به شکل کاملا موفقیت‌آمیز انجام شود. در ادامه به برخی از مزایا و معایب استفاده از تکنیک های بازاریابی حضوری اشاره خواهیم کرد.

مزایای استخدام فروشنده حضوری

امکان ایجاد یک تجربه مثبت در ذهن مشتریان، یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌ها برای استخدام فروشنده حضوری است. مهارت های ارتباطی و مهارت های فروش در یک فروشنده باتجربه، به شرکت‌ها اجازه می دهد تا مشتریان بالقوه بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. با استخدام فروشنده حضوری، شرکت‌ها می‌توانند از آخرین نیازهای مشتریان بالقوه مطلع شده و از مشکلات محصولات یا خدمات خود آگاهی یابند.

بر اساس مطلبی که در سایت inspired business media منتشر شده است، 85 درصد از افراد بر این باور هستند که شرکت‌ها برای ایجاد ارتباط بلندمدت با مشتریان خود، نیاز به استفاده از تکنیک های فروش حضوری و تنظیم قرار ملاقات حضوری با مشتریان دارند. به همین دلیل در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مزایای فروش و بازاریابی حضوری اشاره خواهیم کرد:

  • مدیریت ارتباط با مشتری به شیوه‌ای موثر و کارآمد
  • آگاهی از نیازهای مشتریان
  • جلب اعتماد مشتریان بالقوه
  • امکان ایجاد تعامل سازنده با مشتریان
  • امکان استفاده از مهارت های فروش و مهارت های ارتباطی مختلف برای جلب نظر مشتریان بالقوه
  • افزایش احتمال دستیابی به اهداف فروش در مدت‌زمان تعیین‌شده
  • امکان ارائه آموزش‌های لازم به مشتریان
  • امکان ارائه توضیحات کامل درباره محصولات پیچیده
همچنین بخوانید  مودم فیبر نوری چیست؟

معایب فروش و بازاریابی حضوری

یکی از معایب فروش و بازاریابی حضوری، هزینه بالای این نوع از فروش و بازاریابی است. در حقیقت شرکت‌ها باید تعدادی از فروشندگان حضوری را استخدام کرده و هزینه‌های مرتبط با سفرهای کاری آن‌ها را بپردازند. همچنین زمان صرف شده برای حضور در جلسات حضوری، یکی دیگر از معایب بازاریابی حضوری است.

یکی دیگر از معایبی که در بازاریابی حضوری وجود دارد، امکان تصمیم‌گیری عجولانه است. به شکلی که برخی از مشتریان به علت نداشتن فرصت کافی برای تصمیم‌گیری بهتر، ممکن است از خرید منصرف‌شده یا محصولی متناسب با تمام نیازهای خود را خریداری نکنند.

همچنین در فروش و بازاریابی حضوری، حتما باید یک تنظیم قرار ملاقات با مشتری صورت گیرد. این موضوع خود یکی از چالش‌ها و موانع مهم، در مسیر استفاده از تکنیک های بازاریابی حضوری است. به‌علاوه در بازاریابی حضوری نمی‌توان محصولات یا خدمات را در مدت‌زمان کوتاهی، به تعداد زیادی از مشتریان فروخت.

استخدام فروشنده تلفنی

در کسب‌وکاری که دارای یک سیستم سازی مشخص در بخش فروش و بازاریابی است، استفاده از تکنیک های فروش تلفنی می‌تواند یکی دیگر از روش‌های موثر در جلب نظر مشتریان بالقوه باشد. یک فروش تلفنی موفق می‌تواند به افزایش شمار مشتریان و افزایش فروش شرکت کمک نماید.

شرکت‌ها با استخدام فروشنده تلفنی، می‌توانند به مشتریان بالقوه خود در هر مکانی دسترسی داشته باشند. همچنین استفاده از تکنیک های فروش تلفنی، به شرکت‌ها اجازه می دهد تا مشتریان بالقوه خود را به‌سرعت جذب نمایند.

مزایای استخدام فروشنده تلفنی

یک فروشنده تلفنی می‌تواند با تنظیم قرار ملاقات از طریق برقراری تماس های تلفنی با مشتریان، زمینه مناسبی را برای استفاده از تکنیک های بازاریابی حضوری فراهم کند. با استفاده از تماس های تلفنی و قبل از حضور در جلسه حضوری، می‌توان مواردی مانند سلیقه مشتریان، نوع شیوه‌های فروش و مناسب‌ترین محصولات یا خدمات برای فروش را مشخص نمود.

این در حالی است که در برخی از مواقع باید توضیحات فنی درباره محصولات شرکت، به مشتریان فعلی و بالقوه ارائه شود. در این هنگام جلب نظر مشتریان و ارائه توضیحات فنی، می‌تواند با استفاده از تکنیک های فروش تلفنی انجام شود. در ادامه به برخی دیگر از مزایای استفاده از تماس های تلفنی برای جذب مشتریان اشاره خواهیم کرد:

  • ایجاد ارتباط با مشتری به شیوه‌ای سازنده‌تر و موثرتر در مقایسه با برخی از روش‌های موجود در بازاریابی نوین
  • فروش محصولات به مناطق مختلف و افزایش تعداد مشتریان شرکت
  • دسترسی به مشتریان بیشتر در مقایسه با روش فروش و بازاریابی حضوری
  • امکان فروش محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه و جدید
  • امکان ارزیابی دقیق از میزان پیشرفت در فروش محصولات یا خدمات
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های فروش
  • امکان دریافت بازخورد از مشتریان به‌سرعت و در مدت‌زمانی کوتاه
  • امکان به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی مشتریان
همچنین بخوانید  نکات مهم در طراحی و اجرای اتاق کنفرانس

معایب بازاریابی تلفنی

یکی از معایبی که برای بازاریابی تلفنی وجود دارد، امکان ایجاد مزاحمت برای مشتریان است. فراموش نکنید که شما درخواستی از طرف مشتریان برای ارائه توضیحاتی درباره فروش محصول یا خدمات خود نداشته‌اید. همچنین ممکن است ازنظر مشتریان، زمان مناسبی برای برقراری تماس های تلفنی انتخاب نشده باشد. در ادامه برخی دیگر از معایب فروش تلفنی آورده شده است:

  • محدود بودن شماره تلفن‌های مشتریان
  • امکان اثرگذاری منفی روی نام تجاری
  • صرف زمان و هزینه برای آموزش کارکنان

جمع‌بندی

در این مقاله مزایا و معایب روش‌های فروش تلفنی و حضوری را موردبررسی قرار دادیم. از بازاریابی حضوری می‌توان برای حفظ مشتریان در طولانی‌مدت استفاده کرد. به شکلی که این شیوه از فروش و بازاریابی می‌تواند برای جلب نظر مشتریان مهم، بسیار مفید و موثر باشد. همچنین کسب‌وکارها بهتر است برای معرفی محصولات و خدمات پیچیده، از تکنیک های فروش حضوری استفاده کنند.

از طرف دیگر شرکت‌ها می‌توانند با استخدام فروشنده تلفنی، تماس های میلیاردی با مشتریان خود برقرار کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اگر قصد دارید به تعداد زیادی از مشتریان در مدت‌زمان کوتاهی دسترسی داشته باشید، بهتر است در کسب‌وکار خود از تکنیک های فروش تلفنی استفاده کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *