تبلیغات

تبلیغات

رنگ آمیزی پلاستیک با مستربچ

masterbij1

مستربچ یک افزودنی جامد یا مایع برای پلاستیک است که برای رنگ‌آمیزی پلاستیک‌ها (مستربچ رنگی) یا دادن خواص دیگر به پلاستیک (مستربچ افزودنی) استفاده می‌شود. مستربچ مخلوط غلیظی از رنگدانه ها و/یا مواد افزودنی است که در طی فرآیند حرارتی در یک رزین حامل محصور شده و سپس سرد شده و به شکل دانه ای بریده می شود. مستربچ به پردازنده اجازه می دهد تا پلیمر خام را در طول فرآیند تولید پلاستیک به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند. در ادامه این مطلب یک راهنمای جامع درخصوص استفاده از مستربچ ارائه خواهیم کرد.

رنگ آمیزی پلاستیک

 

مستربچ رنگی

در مقایسه با ترکیبات، رویکرد مستربچ به طیف متغیری از رنگ ها و سایر ویژگی ها باز است. جایگزین‌های استفاده از مستربچ‌ها، خرید یک ماده کاملاً ترکیبی (که گران‌تر است و برای مثال تنوع رنگ محصول کمتر است)، یا ترکیب کردن مواد خام در محل (که مستعد مشکلات مربوط به پراکندگی کامل رنگ‌ها و افزودنی‌ها است) است. ، و مستعد تهیه مواد بیشتر از آنچه برای دوره تولید استفاده می شود).

استفاده از مستربچ به کارخانه این امکان را می‌دهد که درجات کمتری از پلیمر را نگه دارد و پلیمر طبیعی ارزان‌تر را به صورت عمده خریداری کند.

مستربچ می تواند نسبتاً بسیار متمرکز باشد (در مقایسه با ترکیب هدف)، با “نسبت های کاهشی”. به عنوان مثال، یک کیسه 25 کیلوگرمی را می توان برای یک تن پلیمر طبیعی استفاده کرد. ماهیت نسبتاً رقیق مستربچ (در مقایسه با افزودنی های خام) باعث می شود دقت بالاتری در دوز کردن مقادیر کمی از اجزای گران قیمت وجود داشته باشد.

مزیت استفاده از مستربچ رنگی در تولید پلاستیک

  • ذخیره کم در مقایسه با مواد از پیش ترکیب شده.

  • پراکندگی بهینه رنگدانه ها/افزودنی ها.

  • بدون گرد و غبار، بدون خطرات بهداشتی و ایمنی در مقایسه با رنگدانه ها یا مواد افزودنی پودر ریز پراکنده نشده.

  • حذف کار توسعه یا فرمول‌بندی «آزمایش و خطا»،

  • کاهش هزینه های پاکسازی/پاکسازی

ماهیت فشرده دانه های مستربچ جامد مشکلات گرد و غبار را از بین می برد، در غیر این صورت برای افزودنی های جامد ریز دانه ذاتی است. مستربچ جامد نیز بدون حلال است. بنابراین عمر مفید بیشتری دارند زیرا حلال در طول زمان تبخیر نمی شود.

مراحل استفاده از مستربچ

مرحله 1: درصد اضافه کردن نسبت را تأیید کنید.

مرحله 2: مواد و مستربچ را با همزن مخلوط کن مطابق با نسبت اضافه با هم مخلوط کنید.

مرحله 3: روند را به طور معمول ادامه دهید و مستربچ را در محصول خود استفاده کنید.

همچنین بخوانید  با پس انداز چگونه پولدار شویم؟ | گوشی قسطی

 

رنگ آمیزی پلاستیک

عوامل تاثیرگذار بر خواص و دوز مستربچ

عوامل تعیین کننده معمول ممکن است شرایط خدمات مانند شرایط آب و هوایی، شرایط پردازش، پایداری گرما، شرایط جوی یا پایداری نور، و الزامات ضخامت و کدورت باشد.

صنایع کلیدی که در آن مستربچ استفاده می شود کدامند؟

  • بسته بندی (انعطاف پذیر و سفت و سخت)

  • محصولات مصرفی

  • چمن مصنوعی

  • منسوجات و منسوجات نبافته

  • فیلم های کشاورزی و صنعتی

  • درپوش و درب

  • لوله های

  • سیم و کابل

  • ساختمان و ساخت و ساز

  • برق و الکترونیک

  • ژئوسنتتیک

کاربردها و مزایای مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی کمک می کند که رنگ یکنواخت تر در سطح محصول پخش شود و آلودگی و خطر کمتری را برای کارکنان به همراه دارد. استفاده از این محصول منجر به افزایش براقی محصول، آنتی اکسیدان شدن آن، تثبیت رنگ و خواص را به دنبال دارد. همچنین با استفاده از مستربچ افزودنی در انرژی، زمان و هزینه به کار بردن نیروی کار و هزینه لازم برای مخلوط کردن پودرها صرفه جویی می‌شود.

از مزایای استفاده از مستربچ افزودنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با استفاده از مستربچ افزودنی سهولت در ذخیره‌سازی در صنعت ممکن می‌شود.

  2. سهولت در جابجایی و کاربری به دلیل شکل گرانولی مستربچ‌ها ممکن می‌شود.

  3. با استفاده از مستربچ افزودنی خوراک‌دهی ساده‌تر شده و مشکل تغییر غلظت افزودنی و یکنواختی رنگ یا خواص در حین تولید حل خواهد شد.

  4. با استفاده از این مواد پیگمنت‌ها در هوا پخش نشده و منجر به آلودگی و ایجاد خطر برای کارکنان نمی‌شود.

  5. به تاخیر اندازنده‌ی شعله یا شفاف کنندۀ نوری

  6. با استفاده از مستربچ افزودنی سازگاری عامل اتصال‌دهنده‌ی مستربچ با پلیمر بهبود یافته و فرآیند ذوب بهتر صورت می‌گیرد.

  7. افزایش تکرارپذیری فرآیند از طریق از پیش تعیین کردن نسبت اجزای افزودنی مستربچ ممکن می‌شود.

 

رنگ آمیزی پلاستیک

مستربچ مخلوط غلیظی است که از توزیع رنگ ها و افزودنی ها در یک حامل پلیمری با عملیات حرارتی و به ویژه یک اکسترودر اختلاط برشی بالا به دست می آید. سپس مخلوط سرد شده، برش داده می شود و از طریق گلوله ساز به صورت گرانول در می آید. تولید مستربچ تقاضاهای زیادی را در فرآیند ترکیب ایجاد می کند.

شرکت آریا مستربچ فعالیت خود را در سال 1359 با نام تجاری امیدکالر در زمینه واردات و عرضه انواع مستربچ های پلیمری و افزودنی های مرتبط با این صنعت آغاز نمود. این مجموعه تولید کننده انواع مستربچ های رنگی، سفید، مشکی و افزودنی در تمام پایه های پلیمری می باشد و با به‌کارگیری بروزترین ماشین آلات و استانداردهای جهانی؛ انواع مستربچ های با کیفیت بالا خدمتی در سطح جهانی را به مشتریان خود ارائه می کند. آریا مستربچ افتخار همکاری با برندهای مختلفی همچون میهن، کاله، پارس خزر، پاک نام، گروه صنعتی پاکشو، اکتیو، کیان، شرکت سهامی عام پاکسان و غیره را دارد. این مجموعه به دلیل تولید و فروش انواع مستربچ و کامپاند با کیفیت عالی و قیمت مناسب محصولات انتخاب اول تولیدکنندگان صنایع پلیمر و پلاستیک است.

همچنین بخوانید  تخته وایت برد مغناطیسی همه کاره و مقرون به صرفه

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *