تبلیغات

تبلیغات

معرفی 7 مورد از بهترین نرم افزار های معماری + فیلم آموزش معماری

memari-app

در هر رشته و صنعتی، بعضی از نرم افزارها و ابزارها بسیار مهم و کلیدی هستند و می‌توان بسیاری از کارهای تخصصی را با این نرم افزارها و ابزارها انجام داد. به همین دلیل است که متخصصان و افراد حرفه‌ای باید کاملا با ابزارهای مهم کار خود آشنایی داشته باشند تا بتوانند خیلی حرفه‌ای عمل کنند و پروژه‌های خود را انجام دهند. زمانی که یک مهندس معمار روی نرم افزار های معماری تسلط نداشته باشد و با این ابزارها آشنا نباشد، این پیام را به دیگران منتقل می‌کند که تخصص و علاقه زیادی به کارش ندارد و احتمالا نمی‌تواند پروژه‌های معماری را به‌درستی انجام دهد.

به همین خاطر بسیار مهم است که یک مهندس معمار بتواند با نرم افزار های معماری کار کند و روش کار با این نرم افزارها را بلد باشد تا بتواند به‌خوبی پروژه‌های معماری و طراحی‌های مهم را انجام دهد و به عنوان فردی متخصص و حرفه‌ای شناخته شود. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان و دانشجویان رشته معماری هستید و دوست دارید با نرم افزار های معماری بیشتر آشنا شوید و آنها را یاد بگیرید، در این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب مهم‌ترین نرم افزارهای رشته معماری را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید نرم افزارهای برتر رشته معماری را بشناسید و تصمیم بگیرید که این نرم افزارها را یاد بگیرید یا خیر. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم مجموعه آموزش مهندسی معماری فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش نرم افزار های معماری چه مزایایی دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی نرم افزار های معماری برویم، شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که اصلا یادگیری نرم افزار های معماری چه فایده ای دارد؟ در ادامه می‌خواهیم به برخی از فوایدی که یادگیری نرم افزارهای مرتبط با کار معماری برایتان دارد اشاره کنیم تا بتوانید اهمیت یادگیری این نرم افزارها را کاملا درک کنید. از جمله مزایای یادگیری نرم افزار های معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاده‌سازی راحت ایده‌ها

در حال عادی اگر شما با امکاناتی که نرم افزار های معماری در اختیارتان قرار می دهند آشنایی کامل نداشته باشید، نمی‌دانید که این امکانات چه هستند و چه ایده هایی را می‌توانید با آنها پیاده‌سازی کنید. به همین خاطر ممکن است که در اجرای ایده‌های طراحی و نما، به مشکل بخورید و نتوانید به‌خوبی عمل کنید. حتی به خاطر آشنایی نداشتن با این ابزارها، ممکن است برای گفتن این امکانات به دیگران نیز به مشکل بخورید و نتوانید فرد موردنظر را قانع کنید که برایتان طرح را به‌خوبی اجرا کند.

 

بهترین نرم افزار های معماری

نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن شخص

فرض کنید که یک نجار بخواهد کاری را برای شما انجام دهد و بگوید بریدن چوب‌ها با اره را بلد نیست و باید کارهای مرتبط با برش چوب با اره به شخص دیگری سپرده شود. در این حالت انتخاب شما چه خواهد بود؟ احتمالا تمام کارها را به شخص دیگری واگذار می‌کنید که این فرد کار با همه ابزارها را بلد باشد و بتواند به‌خوبی وسایل چوبی را برای شما آماده کند. در پروژه‌های معماری نیز به همین صورت است. اگر به نرم افزارها تسلط کافی نداشته باشید، نمی‌توانید طراحی مناسبی را برای مشتری انجام دهید و نظر او را جلب کنید و در نتیجه نمی‌توانید روی دیگران تاثیر بگذارید و اعتماد آنها را جلب کنید و این موضوع باعث می‌شود که مشتریان کمتری داشته باشید.

برون سپاری راحت‌تر کارها

همانطور که در مورد اول نیز به این موضوع اشاره کردیم، وقتی شما با امکانات یک نرم افزار به‌خوبی آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید کاری که به آن نرم افزار مرتبط است را برون‌سپاری کنید و به شخص موردنظر بگویید دقیقا چه کاری را برایتان انجام دهد. اما اگر آشنایی کافی با نرم افزارها نداشته باشید، ممکن است شخص موردنظر به خاطر بلد نبودن آن نرم افزار یا از روی بی‌حوصلگی، برخی از بخش‌ها را اجرا نکند و بگوید که این کار ممکن نیست و به این صورت نتوانید طرح خوبی را اجرا کنید.

کسب درآمد از نرم افزارها

یکی دیگر از فوایدی که یادگیری نرم افزار های معماری برای شما دارد، این است که می‌توانید از این نرم افزارها کسب درآمد کنید. افراد زیادی هستند که خودشان کار با این نرم افزارها را بلد نیستند و به شخصی نیاز دارند تا به آنها آموزش دهد یا پروژه‌هایشان را انجام دهد. شما با تسلط داشتن به این نرم افزار های معماری، می‌توانید در کنار کار معماری و طراحی نماها، یک شغل جانبی نیز داشته باشید و از اجرای پروژه‌های طراحی یا آموزش نرم افزار های معماری به دیگران، درآمدهای خوبی را کسب کنید و از این کار لذت ببرید. تا به اینجا گفتیم که یادگیری این نرم افزارها چه فوایدی برایتان دارد، حالا می‌خواهیم با هم برترین نرم افزار های معماری را بررسی کنیم و بگوییم که هرکدام از این نرم افزارها چه کاربردهایی دارند.

 

بهترین نرم افزار های معماری

7 نرم افزار کاربردی و مهم برای دانشجویان معماری

موارد زیر، از برترین نرم افزار های معماری هستند که هر مهندسی باید با آنها آشنایی داشته باشد:

تری دی مکس

اولین نرم افزاری که احتمالا نامش زیاد به گوشتان خورده باشد و حتی با آن آشنایی داشته باشید، نرم افزار قدرتمند و بی‌نظیر تری دی مکس است. این نرم افزار برای مدل‌سازی سه بعدی یک ساختمان کاربرد زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید نمای ساختمان های طراحی شده را به راحتی سه بعدی کنید تا مشتری ها بیشتر جذب طرح نهایی شما شوند. خیلی اوقات ممکن است ما ایده های خودمان را در مورد یک ساختمان بگوییم و مشتری نتواند با آن ارتباط برقرار کند؛ برای حل این مشکل، می‌توانید با پیاده‌سازی سه بعدی طرح موردنظرتان در تری دی مکس، مشتری را بیشتر تحت تاثیر قرار بدهید و او را جذب کنید تا پروژه‌اش را به شما بسپارد.

از ویژگی‌های فوق‌العاده نرم افزار تری دی مکس برای مهندسان معماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان سه بعدی سازی مدل
  • امکان ساخت انیمیشن
  • امکان تبدیل هر طرحی به مدل سه بعدی با نورپردازی قوی و نزدیک به واقعیت
  • امکان آنالیز سازه
  • امکان برآورد متراژ و…
  • امکان هماهنگ سازی کامل با نرم افزار اتوکد
  • وجود پلاگین‌های مختلف برای راحت‌تر کردن مدل‌سازی و ساخت طرح نهایی

وجود چنین امکاناتی، باعث شده است که نرم افزار تری دی مکس به یکی از برترین نرم افزارها در زمینه طراحی تبدیل شود و مهندسان زیادی با استفاده از آن کارهای مدل‌سازی خود را انجام دهند.

 

بهترین نرم افزار های معماری

نرم افزار اتودسک سیویل

دومین نرم افزاری که کاربرد زیادی برای مهندسان معمار دارد، نرم افزار اتودسک سیویل است که توسط شرکت سازنده نرم افزار اتوکد ارائه شده است تا به مهندسان کمک کند، راحت‌تر اسناد مرتبط با سازه ها را مدیریت کنند. این نرم افزار برای مهندسان عمران و شهرسازی و تکنیسین‌ها بسیار مناسب است و کمک می‌کند که بتوانند مدل‌سازی و برآورد اطلاعات یک سازه را انجام دهند و راحت‌تر کار مدیریت سازه را به عهده بگیرند. این نرم افزار به خاطر کاربردهای زیاد و رابط کاربری ساده‌ای که دارد، توسط اکثر مهندسین راه و شهرسازی و حتی مهندسان آب استفاده می‌شود و می‌تواند در تمامی مراحل بسیار کاربردی باشد و به همین خاطر یادگیری آن برای مهندسان بسیار کاربردی خواهد بود.

 

بهترین نرم افزار های معماری

نرم افزار اتوکد

در بررسی نرم افزار تری دی مکس، گفتیم که شما می‌توانید طرح سه بعدی یک ساختمان را طراحی کنید تا بتوانید در نهایت آن را به مشتری نشان دهید و پروژه را اجرا کنید. نرم افزار اتوکد یک نرم افزار مکمل تری دی مکس است که کمک می‌کند طرح دو بعدی ساختمان را اجرا کنید و تمامی جزئیات طرح موردنظر را در آن نمایش دهید تا هنگام اجرای ساختمان بتواند به عنوان نقشه استفاده شود. در دانشگاه‌های ایران نیز این نرم افزار معمولا تدریس می‌شود؛ اما اگر خودتان به صورت حرفه‌ای به یادگیری آن بپردازید و با جزئیات بیشتری از این نرم افزار آشنا باشید، می‌توانید راحت‌تر کار خودتان را پیش ببرید و مثل حرفه‌ای‌ها عمل کنید. از جمله ویژگی‌هایی که نرم افزار اتوکد در اختیار مهندسان عمران می گذارد، می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ترسیم نقشه‌های دو بعدی
  • قابلیت ترسیم نقشه‌های سه بعدی با جزئیات پلان
  • رابط کاربری بسیار ساده و راحت برای اجرای نقشه‌های مختلف
  • امکان پرینت نقشه ها با کیفیت بسیار بالا برای استفاده در اجرای پروژه
  • امکان مدیریت آسان لایه‌ها و کار با آنها به صورت حرفه‌ای
  • امکان ساخت فایل‌های شیت بندی برای پروژه‌های دارای جزئیات بالا
  • امکان پشتیبانی از زبان فارسی و تایپ فارسی در نرم افزار با فونت‌های خاص

نرم افزار اتوکد نیز یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای حوزه معماری است که توصیه می‌کنیم حتما این نرم افزار را یاد بگیرید تا با استفاده از قابلیت‌های اتوکد بتوانید در کار خودتان حرفه‌ای‌تر‌ و خاص‌تر عمل کنید. شما می‌توانید آموزش مقدماتی تا پیشرفته اتوکد فرادرس را تهیه کنید و اصول کار با این نرم افزار قوی را یاد بگیرید.

نرم افزار راینو

هرچه در صنعت معماری رو به جلو حرکت می‌کنیم، تلاش می‌شود که طرح‌های ارائه شده به واقعیت نزدیک‌تر باشد تا مشتری بتواند پروژه اجرا شده را به صورت کامل با طرح ارائه شده تطبیق دهد. نرم افزار راینو یک نرم افزار مدل‌سازی سه بعدی مشابه تری دی مکس است که روش کار متفاوتی دارد و به همین خاطر است که طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. این نرم افزار این امکان را به مهندسان معماری می‌دهد که بتوانند طرح نهایی را با استفاده از محاسبات ریاضی، با جزئیات بیشتری مدل‌سازی کنند و این موضوع باعث می‌شود که طرح نهایی به واقعیت نزدیک‌تر باشد. از ویژگی‌های نرم افزار راینو برای مهندسان معماری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری فایل خروجی با پرینترهای سه بعدی
  • سازگاری خروجی با دستگاه‌های سی ان سی
  • سازگاری کامل با دستگاه‌های برش لیزری
  • امکان دریافت خروجی برای نرم افزارهای تری دی مکس و اتوکد

این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که نرم افزار راینو نیز به یکی از بهترین نرم افزار های معماری تبدیل شود.

نرم افزار اسکچاپ

نرم افزار بعدی که مشابه اتوکد است، اسکچاپ نام دارد. این نرم افزار نیز به شما این امکان را می‌دهد که در محیطی روان تر و ساده تر از اتوکد بتوانید کار طراحی دو بعدی و سه بعدی پروژه خودتان را انجام دهید. به همین خاطر است که اکثر مهندسان معماری و حتی افرادی که حتی مهندس معماری نیستند برای اجرای طرح هایی مانند غرفه سازی، طراحی و… از این نرم افزار استفاده می کنند تا بتوانند طرح نهایی را به مشتریان خودشان نشان دهند. این نرم افزار بسیار ساده است و کار با آن نیز اصلا سخت نیست و این ویژگی ها باعث شده است که اسکچاپ در ایران بسیار پرکاربرد و پرطرفدار باشد.

 

بهترین نرم افزار های معماری

نرم افزار لومیون

یکی دیگر از نرم افزار های معماری که بسیار حرفه‌ای و بی‌نظیر است، لومیون نام دارد. این نرم افزار به شما کمک می‌کند که بتوانید طرح‌های سه بعدی تری دی مکس، اتوکد و… را به راحتی به تصاویر انیمیشنی و نزدیک به واقعیت تبدیل کنید. اگر بخواهید یک پروژه را پرزنت کنید، می‌توانید با استفاده از این نرم افزار به راحتی کار سه بعدی سازی و واقعی کردن آن را انجام دهید و سپس همان طرح را پرزنت کنید تا تاثیرگذاری بیشتری روی مشتری خودتان داشته باشید و راحت‌تر بتوانید متقاعدسازی افراد را انجام دهید.

نرم افزار رویت

یکی دیگر از نرم افزار های معماری پرطرفدار که قابلیت‌های زیادی دارد و به مدیریت یک پروژه کمک زیادی می‌کند، نرم افزار رویت است. این نرم افزار نیز توسط شرکت سازنده اتوکد تولید شده و قابلیت‌های گوناگونی دارد. در این نرم افزار شما امکان برآورد هزینه طرح، مدیریت مالی پروژه و بسیاری موارد دیگر را خواهید داشت و این نرم افزار کمک می‌کند که بتوانید هزینه دقیق‌تری را به مشتری خودتان ارائه دهید تا هم خودتان ضرر نکنید و هم مشتری برآورد دقیق‌تری از هزینه نهایی کار داشته باشد. برای دریافت مجموعه آموزش رویت فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید:

 

بهترین نرم افزار های معماری

کلام آخر در مورد نرم افزار های معماری

در این مقاله در موردنرم افزار های معماری صحبت کردیم و گفتیم که این نرم افزار اصلاً به چه دردی می‌خورند و یادگیری آنها چه فایده‌ای برای مهندسان معماری دارد و در کارشان چه تأثیری می‌گذارد. همچنین در ادامه بررسی کردیم که بهترین نرم افزار های معماری در ایران چه هستند و هرکدام چه ویژگی‌ها و امکاناتی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا با بررسی آنها بتوانید بهترین گزینه‌ها را برای یادگیری انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با نرم افزار های معماری آشنا شوید و بتوانید به این نرم افزارها تسلط کافی پیدا کنید و با استفاده از آنها، طرح‌های بی نظیری را خلق کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *