تبلیغات

تبلیغات

پایتون چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش پایتون

pyton-chist

در دنیای تکنولوژی، هر چه به جلو گام برمی‌داریم، شاهد پیشرفت‌های بیشتری در زمینه‌های گوناگون هستیم و به خوبی حس می‌کنیم که تکنولوژی زندگی ما را راحت‌تر کرده است. برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیشرفت در دنیای تکنولوژی است که همیشه شاهد پیشرفت آن هستیم؛ به همین خاطر است که بیشتر اوقات می‌بینیم که زبان‌های برنامه نویسی جدید متولد شده و سریع محبوب می‌شوند. یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است، زبان برنامه نویسی پایتون است. اما سؤال اینجاست که پایتون چیست و چه کاربردی دارد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد زبان برنامه نویسی پایتون صحبت کنیم و بگوییم که پایتون چیست و چه کاربردی دارد و در چه جاهایی می‌توانید از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید تا کارهای خودتان را راحت‌تر انجام دهید؛ اگر به دنبال یادگیری زبان‌های برنامه نویسی هستید یا دوست دارید در مورد آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید و زبان پایتون برایتان جذابیت دارد، حتماً در این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل زبان برنامه نویسی پایتون و کاربردهای مهم آن را بررسی کنیم و بگوییم که این زبان به چه دلیلی تا این حد محبوب شده است. همچنین اگر تمایل دارید تا زبان برنامه نویسی پایتون را به کمک فیلم های آموزشی یاد بگیرید پیشنهاد ما دریافت مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون فرادرس است؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:

پایتون چیست؟

اگر وارد دنیای زبان‌های برنامه نویسی شوید، متوجه می‌شوید که معمولاً زبان‌های برنامه نویسی مختلف، برای کاربردهای مختلفی ایجاد شده‌اند و هرکدام کارکرد خاصی دارند و طرفداران خاصی هم برای آنها وجود دارد. مثلاً زبان برنامه نویسی پی اچ پی، مخصوص برنامه نویسی تحت وب است و بیشتر برای بک‌اند وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا زبان برنامه نویسی جاوا بیشتر برای برنامه نویسی نرم‌افزارهای ویندوز و اندروید استفاده می‌شود و به همین خاطر طرفداران خاص خود را دارد. هرکسی که می‌خواهد وارد دنیای برنامه نویسی شود به دنبال این است که بهترین زبان را انتخاب کند که در آینده به حوزه خاصی محدود نشود و این موضوع یک چالش مهم برای افرادی است که می‌خواهند برنامه نویسی را یاد بگیرند. با این توضیحات حالا می‌خواهیم بگوییم که پایتون چیست و چه کاربردی دارد.

زبان برنامه نویسی پایتون، یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است که به حوزه خاصی محدود نمی‌شود و همین موضوع دلیل اصلی محبوبیت این زبان برنامه نویسی است. یعنی شما می‌توانید در حوزه‌های مختلفی از این زبان برنامه نویسی استفاده کنید و برای کارهای مختلفی که نیاز هستند، برنامه نویسی به زبان پایتون را انجام دهید. زمانی که شما یک متخصص برنامه نویسی پایتون شوید، احتمالاً به حوزه خاصی محدود نخواهید شد و در بخش‌های مختلف تکنولوژی حضور خواهید داشت و می‌توانید کارهای متنوعی را انجام دهید.

 

پایتون چیست

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

در ادامه می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون اشاره کنیم که باعث شده‌اند این زبان محبوبیت زیادی بین برنامه نویسان پیدا کند و ببینیم که اصلا ویژگی‌های مهم زبان پایتون چیست و چه کاربردی دارد که باعث محبوبیت زیاد این زبان شده است.

از مهمترین ویژگی‌های پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن محدودیت

اولین و مهم‌ترین ویژگی زبان برنامه نویسی پایتون در که بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، این است که با یادگیری آن به یک حوزه خاص محدود نمی‌شوید و می‌توانید به حوزه‌های مختلف ورود کنید. مثلا کسی که زبان پی اچ پی را یاد می‌گیرد، تنها می‌تواند به حوزه طراحی وب وارد شود و کارهای مرتبط با این حوزه را انجام دهد، یا کسی که زبان جاوا را یاد می‌گیرد، بیشتر به کارهای مرتبط با تولید نرم افزار و اپلیکیشن مشغول می‌شود؛ اما در پایتون این محدودیت وجود ندارد و همین ویژگی باعث شده است که خیلی از افرادی که حتی برنامه نویس حرفه‌ای هستند، به یادگیری این زبان روی بیاورند و به آن علاقه‌مند شوند.

وجود کتابخانه‌های متعدد

کتابخانه‌ها در یک زبان برنامه نویسی، بسیار مهم هستند و نقش مهمی در توسعه زبان موردنظر دارند که خوشبختانه پایتون یکی از قوی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در این زمینه است. وجود کتابخانه‌های متعدد در زبان برنامه نویسی پایتون و توسعه پذیری مناسب این کتابخانه‌ها، باعث شده است که پایتون بتواند به راحتی وارد حوزه‌های مختلف شود. همچنین با استفاده از این کتابخانه‌ها، کار برنامه نویسان نیز بسیار راحت‌تر خواهد بود و می‌توانند با دردسر کمتری به انجام کارها بپردازند. البته هنوز جای پیشرفت زیادی برای این موضوع وجود دارد؛ اما همین که این زبان هر روز در حال توسعه و پیشرفت است، باعث می‌شود که طرفداران بیشتری را به خود جذب کند.

هماهنگی با سایر زبان‌ها

در زبان‌های برنامه نویسی مختلف، یکی از چالش‌های مهمی که برای برنامه نویسان وجود دارد این است که اکثر زبان‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. این موضوع باعث می‌شود که اجرای بخشی از پروژه با زبان‌های دیگر ممکن نباشد و باعث به وجود آمدن تداخل‌های زیاد در کار شود. به همین خاطر ممکن است در پروژه برای اجرای برخی از بخش‌ها، دچار محدودیت شوید و نتوانید به خوبی آنها را اجرا و برنامه نویسی کنید. اما در زبان پایتون این محدودیت وجود ندارد و می‌توانید به سادگی از این امکان استفاده کنید. هماهنگی بالای این زبان برنامه نویسی با زبان‌های دیگر، باعث شده است که محدودیت‌های این چنینی برداشته شود و بتوانید به راحتی در پروژه خودتان از کدهای زبان‌های برنامه نویسی دیگر استفاده کنید. در نتیجه هیچ‌گونه تداخلی در کدهای نوشته شده وجود نخواهد داشت و این موضوع دست برنامه نویسان را برای انجام پروژه باز می‌گذارد.

مناسب برای انواع برنامه‌نویس‌ها

در برنامه نویسی روش‌های مختلفی مانند تابعی، شی‌ء گرا و… برای کدنویسی وجود دارند. برنامه‌نویس‌هایی که به چند زبان کد نویسی می‌کنند، برای پیاده‌سازی و انتقال کدهای خود به زبان دیگر، محدودیت‌های زیادی دارند و باید از زبان‌های کمکی برای این کار استفاده کنند؛ اما زبان برنامه نویسی پایتون برای همه این روش‌ها راه‌حل‌های مناسبی دارد و این موضوع باعث شده است که شما انعطاف بیشتری در انجام پروژه‌ها داشته باشید. همین ویژگی باعث شده که پایتون یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای انجام پروژه‌های بزرگ برنامه نویسی باشد.

کدنویسی خوانا

وقتی شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون کنید، متوجه می‌شوید که این زبان روی کدنویسی منظم و خوانایی کدها تمرکز زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که برنامه نویسی و توسعه یک پروژه با آن بسیار راحت‌تر باشد. در زبان‌های برنامه نویسی دیگر، ممکن است برنامه نویس به صورتی کار کند که شخص دیگری نتواند به راحتی پروژه را توسعه دهد و متوجه کدها نشود؛ اما در پایتون این مشکل تا حد زیادی حل شده است و نیازی نیست که حتما یک برنامه نویس خاص در طول پروژه وجود داشته باشد و به راحتی می‌توان پروژه را به شخص دیگری واگذار کرد

 

پایتون چیست

پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟

تا به اینجا گفتیم که پایتون چیست و ویژگی‌های مهمی که برای این زبان برنامه نویسی وجود دارد را بررسی کردیم تا بدانید که دقیقاً دلیل محبوبیت این زبان چیست؟ حالا می‌خواهیم به سراغ این برویم که ببینیم پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردهای مهم زبان برنامه نویسی پایتون آشنا شوید. از جمله کاربردهای مختلف زبان پایتون در دنیای امروزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی وب‌سایت

در بخش‌های قبلی این مقاله گفتیم که معمولاً برای طراحی وب از زبان‌هایی مانند پی اچ پی یا ASP استفاده می‌شود. اما پایتون با افزایش محبوبیت، توانست در این حوزه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و خود را اثبات کند. شاید جالب باشد بدانید که سایت هایی مانند اینستاگرام و پینترست و… از این زبان برای طراحی پلتفرم های خود استفاده کرده‌اند و این موضوع به خاطر این است که پایتون برای انجام پروژه‌های بزرگ و پیچیده بسیار مناسب است. کتابخانه‌های مختلفی که پایتون برای طراحی سایت ارائه کرده است، باعث شده‌اند که این زبان در طراحی وب حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین فریم ورک‌ های این زبان برای طراحی وب، جنگو است که سایت‌های ذکر شده نیز از همین فریم ورک استفاده کرده‌اند.

ساخت اپلیکیشن موبایل

در گذشته برنامه‌نویس‌ها مجبور بودند برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید و IOS، زبان‌های مختلفی مانند جاوا و سوییفت را یاد بگیرند که این موضوع کارشان را سخت‌تر می کرد. اما خوشبختانه در پایتون این مشکل رفع شده است و شما با همین زبان و با استفاده از کتابخانه Kivy که برای این زبان توسعه داده شده است، می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را برای سیستم‌عامل‌های مختلف بسازید و توسعه دهید و آنها را در مارکت‌ها منتشر کنید. البته باید بگوییم که این فریم ورک مشکلاتی مانند زیاد شدن حجم برنامه به خاطر کیفیت بالا را دارند؛ اما قطعا در آینده حالت بهینه‌تری پیدا می‌کنند و می‌توانید به راحتی با استفاده از آن، برنامه‌های دلخواه خودتان را ایجاد کنید.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ، حوزه‌هایی هستند که  در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و پیشرفت زیادی داشته‌اند. به همین خاطر پایتون وارد این حوزه نیز شده است و با ارائه کتابخانه‌هایی که برای این حوزه وجود دارند، توانسته نظر متخصصان زیادی را در حوزه هوش مصنوعی جلب کند. این یعنی شما به عنوان یک متخصص زبان برنامه نویسی پایتون، محدودیتی برای ورود به حوزه هوش مصنوعی نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی در این حوزه نیز وارد شوید.

 

پایتون چیست

تست نفوذ و هک

اگر کمی با حوزه هک و هکرها آشنا داشته باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که اکثر هکرهای حرفه‌ای، تسلط کامل به زبان برنامه نویسی پایتون دارند و این به خاطر قدرت بالای این زبان در هک و نفوذ است. زبان برنامه نویسی پایتون به خاطر انعطاف بالایی که دارد و به خاطر قدرت بالا در ساخت برنامه‌های کاربردی، موردعلاقه هکرهای حرفه ای است و هکرها با این زبان سایت‌های دیگر را هک می‌کنند. محبوبیت این زبان در حوزه هک و نفوذ باعث شده است که نرم افزارهای زیادی در این زمینه نوشته شوند و اگر سری به سایت‌هایی مانند گیت هاب بزنید، می‌توانید برنامه‌های زیادی که در این زمینه وجود دارند را پیدا کنید.

آموزش برنامه نویسی

همانطور که تا به اینجا اشاره کردیم، زبان برنامه نویسی پایتون کاربردهای زیادی دارد و ساختار منظم کدهای این زبان باعث می‌شود که یادگیری آن بسیار ساده و آسان باشد و هرکسی با دیدن این کدها لذت ببرد. وقتی شما در شروع کار خودتان با زبان‌های برنامه نویسی نامنظم و نامفهوم روبرو شوید که کدنویسی نامنظمی دارند، احتمالا از یادگیری آن زبان منصرف خواهید شد؛ اما در پایتون این مشکل وجود ندارد. این موضوع باعث شده است که در مدارس کشورهای مختلف، به جای زبان‌های بیسیک مانند C++، زبان پایتون آموزش داده شود تا کودکان بتوانند ارتباط بیشتری با این زبان برقرار کنند و از یادگیری آن لذت ببرند.

علم داده کاوی

داده کاوی یکی از علوم ارزشمندی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شرکت‌های بزرگ بسیار نیازمند این علم هستند. داده کاوی علمی است که می‌تواند از بین اطلاعات بزرگ و ظاهراً بی‌ارزشی که وجود دارند، داده‌های ارزشمندی را استخراج کند و به همین خاطر برای شرکت‌های بزرگ درآمدهای کلانی را ایجاد می‌کند. مثلاً وقتی شما در گوگل روزانه جستجو می‌کنید، ممکن است این جستجوها شامل چند گیگابایت اطلاعات باشند که در حالت عادی داده‌های خام محسوب می‌شوند. اما با علم داده کاوی، گوگل می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را از این داده‌های خام استخراج کند. مثلاً متوجه می‌شود که اخیراً دغدغه شما چیست و بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستید. یا مثلاً علایق شما در حال حاضر چه هستند و می‌خواهید چه چیزهایی را خریداری کنید. با استفاده از این داده‌ها، گوگل می‌تواند در تبلیغات خیلی بهتر عمل کند و این موضوع تأثیر زیادی در افزایش درآمد مشتریان گوگل و در نهایت خود گوگل خواهد داشت. زبان برنامه نویسی پایتون با توجه به کتابخانه‌های ارزشمندی که برای داده کاوی ارائه کرده است، اخیراً به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مهندسان این رشته تبدیل شده است و می‌تواند در استخراج اطلاعات ارزشمند بسیار کاربردی باشد.

 

پایتون چیست

کلام آخر در مورد پایتون چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که پایتون چیست و چه کاربردی دارد و گفتیم که اصلا این زبان برای چه کارهایی استفاده می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد که باعث شده است که بسیار پرطرفدار و محبوب شود. در ادامه گفتیم که این زبان برنامه نویسی، در رشته های مختلف چه کاربردهایی دارد و با هم آنها را بررسی کردیم تا بتوانید با کاربردهای ارزشمند پایتون در صنایع مختلف آشنا شوید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید پایتون چیست و چه کاربردی دارد و بتوانید با توجه به نکات گفته شده در مورد این زبان برنامه نویسی، بهترین انتخاب ممکن را برای رشته برنامه نویسی خودتان داشته باشید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. در پایان مایلم آموزش برنامه نویسی پایتون فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *