تبلیغات

تبلیغات

بررسی قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

arz-maliat1

ارزهای دیجیتال با آن‌که به‌تازگی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کردند اما به مبادله آن‌ها در تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته مالیات تعلق می‌گیرد و قوانین مالیاتی درآمد و سود نیز شاملشان می‌شود.

عرضه ارز دیجیتال در ارتباط با تراکنش‌های شخصی شامل مالیات بردرآمد می‌شود. البته باید بگوییم قوانین کشورهای مختلف در مورد رمزارزها روزبه‌روز تغییر می‌کند و ممکن است سرمایه‌گذاران در ابتدا کمی گیج شوند.

با این‌حال اگر می‌خواهید برای تهیه کالایی ارزهای دیجیتال خود را بفروشید، باید انجام هر معامله را به اداره امور مالیات اطلاع دهید. چون سود و زیان معامله زمان فروش ارزهای دیجیتال باید حساب شود. در حقیقت اگر با فروش ارزهای خود پولی را دریافت کنید، مالیات آن را باید پرداخت کنید و زمانی معامله مشمول مالیات خواهد بود که سود آن مشخص نباشد.

در ادامه تا انتها همراه ما باشید تا قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران را بررسی کنیم.

مالیات ارزهای دیجیتال

قوانین مالیاتی ارز دیجیتال

ابتدا باید بگوییم قوانینی که در رابطه با ارزهای دیجیتال وضع می‌شوند به کشوری بستگی دارند که محل انجام معاملات است. به‌عنوان مثال شما داخل کشورمان و در صرافی‌ها یا پلتفرم‌های خارجی تریدهای و خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دهید.

اما با توجه به قوانین مالیات ارز دیجیتال کشورمان تنها زمانی مشمول پرداخت مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی خواهید شد که کار صادرات انجام دهید. در واقع اگر ارزهای دیجیتال خود را در کشورمان و داخل چرخه اقتصادی بفروشید، می‌توان گفت نیازی به پرداخت مالیات ندارید. البته در آینده این قوانین ممکن است تغییر کند.

نحوه انتقال و جابه‌جایی ارزهای دیجیتال

قبل از آگاهی از قوانین مالیات ارز دیجیتال و نحوه محاسبه مقدار آن، ابتدا باید شیوه جابه‌جایی رمزارزها را بدانید. برخلاف پول‌های سنتی رایج، برای فرستادن ارزهای دیجیتال نیازی نیست حساب بانکی باز کنید. عنصر اصلی شکل‌گیری و طراحی ارزهای دیجیتال فناوری به اسم دفتر کل توزیع شده است و بلاک چین محصول مهم آن به‌شمار می‌رود.

افراد بدون توجه به موقعیت خود می‌توانند تمام تراکنش‌های کاربران درون شبکه و خارج از آن را ببینند.

مقدار مالیات محاسبه شده

ارزش و مقدار به‌دست آمده از تراکنش‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال، برطبق ارزش بازار در همان روش مشخص خواهد شد. مهم نیست که رمزارزها را به‌عنوان کالا معامله می‌کنید یا نحوه استفاده شما از آن‌ها به‌شکل یک روش پرداخت است، چون در هر صورت باید درآمد نهایی را با توجه به ارزش بازار ثبت کنید.

به‌عنوان مثال اگر ارائه‌دهنده خدمات حسابداری هستید و مشتری مبلغ 0.5 اتریوم را به شما می‌پردازد، درآمد شما برابر با 0.5 ضرب در قیمت فروش اتریوم در بازار آن روز خواهد بود. به عبارت دیگر باید توجه کنید که در هنگامی که اتریوم را می‌خرید، هر واحد آن برای فروش چه ارزشی دارد و بعد از آن ارزش منصفانه بازار را حساب کنید.

همچنین بخوانید  آشنایی با طراحی وب سایت الگانت وب و خدمات گوگل ادز ادوردز20

مالیات ارزهای دیجیتال

مالیات ارزهای دیجیتال

در حال حاضر بیت کوین در کشورمان یک رویداد مالی به‌شمار می‌رود و مزارع استخراج مانند یک واحد صنعتی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین اخیرا واردات خودرو با استفاده از ارزهای دیجیتال قانونی شده است. اما افرادی که می‌خواهند مالیات ناشی از خرید و فروش ارزهای خارجی را پرداخت کنند، باید به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به آدرس tax.gov.ir بروند و به‌صورت اینترنتی برای این کار اقدام کنند.

بنابراین اگر به‌عنوان یک ماینر در زمینه استخراج رمزارزها فعالیت دارید، مانند واحدهای اقتصادی که در بازار فعال هستند، باید مالیات بپردازید. به این دلیل که فعالیت شما استخراج بیت کوین یا هر ارز دیگری است، آن را در صرافی‌های خارجی می‌فروشید و می‌توانید در مقابل آن ارز خارجی دریافت کنید و درآمد داشته باشید.

اگر ارز استخراج شده را در پلتفرم‌های ایرانی نیز بفروشید و درآمد شما به ریال باشد، باز هم پرداخت مالیات مشمول شما خواهد شد. به‌ همین شکل اگر به جای استخراج، ارزهای خود را در یک صرافی خارجی بخرید و برای به‌دست آوردن سود و درآمدزایی بفروشید، باز هم باید بابت سودی که کردید مالیات بپردازید.

اگر می‌خواهید مالیات مربوط به ماینینگ ارزهای دیجیتال را محاسبه کنید، باید هزینه تجهیزات و منابع مصرف شده را از مبلغ کل کم کنید. البته ماهیت این عدد کم شده با توجه به هدفتان فرق می‌کند.

اگر جزو مشاغل استخراج قرار می‌گیرید، می‌توانید از کسر مبلغ مالیات استفاده کنید. اما افرادی که هدف آن‌ها از استخراج ارزهای دیجیتال به‌دست آوردن سود و منافع فردی است، اجازه ندارند از امکان کسر منابع و تجهیزات استفاده کنند.

چطور مالیات ارزهای دیجیتال را حساب کنید

طبق تعریف، درآمد ناشی از معامله ارزهای دیجیتال را باید درآمد اتفاقی محسوب کرد که مشمول مالیات بردرآمد اتفاقی (درآمدهای غیرمستمری از جمله جایزه‌ها و معامله‌های بلاعوض که مقدار پرداخت آن‌ها براساس نوع درآمد حاصل می‌تواند فرق کند.) است.

رمزارزهای به‌دست آمده از استخراج را باید در حقیقت یک نوع پاداش بدانیم که در ازای کار و خدماتی که استخراج کننده با استفاده از کامپیوتر، اینترنت و منبع برق خود انجام داده، کسب شده است. به‌همین علت استخراج ارزهای دیجیتال را باید یک نوع کسب‌وکار بدانیم و ارز دیجیتال به‌دست آمده از این روش را باید ثبت کرد و گزارش داد.

مالیات ارزهای دیجیتال در ایران باید از نوع مالیات عملکرد یا بردرآمد معرفی کنیم که فعلا قانون خاصی در مورد آن وضع نشده است. بنابراین، طبق ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم عملکرد اشخاص حقوقی و حقیقی، مقدار و شیوه این نوع مالیات طبق زیر خواهد بود.

  • اگر خالص درآمد فرد حداکثر 288 میلیون ریال باشد، او از پرداخت مالیات ارز دیجیتال معاف خواهد بود.
  • اگر درآمد شخص از معاملات ارزهای دیجیتال تا سقف 500 میلیون ریال باشد، باید سالانه 15 درصد مالیات بپردازد.
  • اگر مقدار درآمد از سقف یک میلیارد ریال عبور کند، مالیات پرداختی سالانه 25 درصد خواهد بود.
همچنین بخوانید  راه اندازی کسب و کار با حداقل سرمایه

همچنین باید اشاره کنیم مالیات عملکرد اشخاص حقوقی طبق ماده 105 قانون مالیات مستقیم به مقدار 25 درصد از کل درآمد آن‌ها، به جز از موسسه‌های غیرانتفاعی است که در خارج یا داخل ایران تحصیل کنند.

بعد از تعیین زیان‌های به‌دست آمده از منابع غیرمعاف و با کم کردن بخشودگی‌های مشخص شده، مشمول مالیات عملکرد خواهد بود. علاوه بر این باید دقت کنید که درآمد به‌دست آمده از سود سهام یا مقدار سهمی که هر کدام از شرکا دارند، شامل مالیات نخواهد شد.

مالیات ارزهای دیجیتال

آشنایی کامل با قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی یکی از منابع آموزشی معتبر و با سابقه در زمینه ارزهای دیجیتال می باشد که به تازگی در یک دوره آموزش ویدیویی به طور کامل به موضوع مالیات ارزهای دیجیتال در ایران پرداخته است.

این دوره آموزشی که با عنوان «مالیات ارزهای دیجیتال در ایران و استفاده از معافیت ها» معرفی شده است در حال حاضر با تخفیف ۱۰۰ درصدی و به صورت کاملا رایگان برای کاربران قرار گرفته است تا تمام افراد علاقه مند به فعالیت در این بازار بتوانند بدون مشکل با قوانین مالیاتی آشنا شده و بدون دردسر فعالیت خود را شروع و ادامه دهند.

برای دسترسی به این دوره ارزشمند تنها کافیست تا عبارت «امید فدوی مالیات» را در گوگل جستجو کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *