تبلیغات

تبلیغات

آشنایی با دستگاه هات بلاک و مقایسه آن با سایر دستگاه های گرمایشی آزمایشگاهی

hotblock1

هات بلاک ها یکی از مهم ترین و سودمند ترین دستگاه های آزمایشگاهی هستند. با استفاده از این روش می توان نمونه هایی که داخل لوله های آزمایش یا میکروتیوب ها قرار دارند با رنج مشخصی از دما، حرارت داد. یکی از مزایای این روش این است که گرمادهی به شیوه خشک انجام می شود و نیاز به قرار دادن لوله های حاوی نمونه داخل آب یا روغن نیست. بنابراین هات بلاک محیط گرمایشی بهداشتی تری را ایجاد خواهد کرد.

این دستگاه در تمام آزمایشگاه های تشخیص طبی، زیست شناسی، بیوشیمی، میکروبیولوژی و … کاربرد دارد.

هات بلاک

آشنایی با هات بلاک به عنوان یک روش گرمادهی در آزمایشگاه

همه آزمایشگاه ها اعم از آزمایشگاه های تحقیقاتی و صنعتی، به دستگاه های آزمایشگاهی برای انجام آزمایش ها نیاز خواهند داشت. گروهی از دستگاه های آزمایشگاهی مورد نیاز تمام آزمایشگاه ها هستند. در حالی که برخی از دستگاه ها کاملا تخصصی بوده و در برخی از آزمایشگاه ها کاربرد دارند. این در حالی است که تکنولوژی تجهیزات آزمایشگاهی همگام با تکنولوژی سایر گجت ها و ابزار ها هر روز پیشرفت می کند.

ایجاد تغییرات در دمای نمونه های آزمایشگاهی یکی از مهم ترین و رایج ترین روش های پیشبرد آزمایش ها است. این تغییرات دما می تواند منجر به انجام واکنش های شیمیایی، رشد سلول ها و بافت ها و تغییرات در ماهیت فیزیکی مواد شود. با توجه به این مسئله تجهیزات گرم کننده/سرد کننده در آزمایشگاه بسیار مهم هستند.

انواع مختلفی از تجیهزات گرم کننده و سرد کننده متناسب به کاربرد های گوناگون ساخته شده و در بازار تجهیزات آزمایشگاهی موجود هستند. هات بلاک یکی از دستگاه های گرم کننده آزمایشگاهی ویژه قرار دادن لوله های آزمایش، میکروتیوب ها و ویال ها در حجم های مختلف هستند.

ویژگی های هات بلاک

همان طور که پیش تر اشاره شد، هات بلاک یکی از دستگاه ها گرمایشی در آزمایشگاه است که برای گرمادهی نمونه ها داخل فلاسک، تیوب ها یا ویال ها مناسب است. این دستگاه که با نام انکوباتور خشک یا حمام خشک نیز شناخته می شود، از یک محفظه استیل ضد زنگ با بلوک های آلومینیومی ساخته شده است.

در بازار دو نوع اصلی هات بلاک های دیجیتال و آنالوگ به فروش می رسند. نوع دیجیتال این دستگاه به دلیل میکروچیپی که در محفظه اصلی آن جای گرفته است و می تواند دما را ثابت و یکنواخت نگه دارد، کاربرد بیشتری نسبت به مدل های آنالوگ دارد. یکی از مشکلاتی که هات بلاک های آنالوگ دارند این است که در آن ها دما به یک باره بالا می رود و کنترل سرعت بالا رفتن دما می تواند برای کاربر مشکل ساز باشد. همچنین برای کنترل دما باید از دما سنج استفاده کرد و داخل هر بلاک یک دما سنج قرار داد.

همچنین بخوانید  کاربرد عصاره آرگان و روغن های سنتی در طب پزشکی نوین

هات بلاک ها بسیار سبک هستند و فضای کمی را اشغال می کنند. آن ها را می توان روی سطح هر قسمتی از آزمایشگاه قرار داد.

این دستگاه با ظرفیت های مختلفی در بازار موجود است. منظور از حجم تعداد بلوک های هات بلاک است. هر دستگاه تعداد خاصی جایگاه برای قرار دادن لوله های آزمایش و میکروتیوب ها با حجم های مشخص دارد. برای مثال یک هات بلاک 10 جایگاه برای قرار دادن لوله های ازمایش با ابعاد استاندارد و میکروتیوب های نیم میلی لیتری دارد. ویژگی های ظرفیتی این دستگاه در برند ها و مدل های مختلف، متفاوت است.

هات بلاک

دقت تنظیم دمایی این دستگاه بالا و به طور میانگین 0.3± است. روی دستگاه تایمر های دیجیتال برای تنظیم زمان نیز نصب شده است. همچنین می توانید سرعت افزایش یا کاهش دما را نیز تنظیم کنید.

مقایسه هات بلاک با بن ماری سرولوژی و جوش

بن ماری یا حمام آب گرم آزمایشگاهی نیز دستگاهی جهت حرارت دهی نمونه های آزمایشگاهی است. بزرگ ترین تفاوتی که بین بن ماری سرولوژی و هات بلاک وجود دارد این است که در بن ماری ظرف های نمونه داخل یک سیال که معمولا آب یا روغن است غوطه ور می شود. در حالی که هات بلاک برای گرمادهی نیازی به هیچ حلالی ندارد. به همین دلیل است که به نام حمام خشک شناخته می شود.

بن ماری آزمایشگاهی برای کاربرد های روتین و روزمره آزمایشگاه مانند گرم کردن واکنشگر ها، ذوب مواد، انکوباسیون و … بسیار مناسب است. مهم ترین کاربرد بن ماری گرم کردن مواد شیمیایی آتش زا و حساس به حرارت است. با استفاده از بن ماری می توان نمونه ها را تحت دما های ملایم و به مدت طولانی نسبت به هات بلاک قرار داد.

هات بلاک

یکی از محدودیت های بن ماری این است که حداکثر تا دمای جوش آب می توان دمای آن را بالا برد. البته به جای آب می توان از روغن های با ظرفیت گرمایی بالا تر نیز استفاده کرد. اما با توجه به این که تمیز کردن و استفاده از آن ها کمی سخت تر است، معمولا استفاده نمی شوند. در حالی که در هات بلاک ها این محدودیت دمایی وجود نداشته و دما تا حدود 200 درجه سانتی گراد قابل افزایش است.

کاربرد های هات بلاک

کاربرد های هات بلاک در آزمایشگاه ها متعدد است. این دستگاه در آزمایشگاه های کلینیکال، زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، هیستولوژی، بیوشیمی ضروری است. کشت های سلولی، واکنش های زنجیره ای، انکوباسیون واکنش های آنزیمی، پی سی آر، آزمایش های هماتولوژی و … هات بلاک مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید  بهترین مرکز برای خرید گوسفند زنده با قیمت ارزان

انتخاب مناسب ترین دستگاه آزمایشگاهی

امروزه تنوع دستگاه های آزمایشگاهی بسیار زیاد است. تقریبا برای انجام واکنش هایی که به گرما نیاز دارند بیش از 10  نوع دستگاه های مختلف که هر کدام دارای مدل های با ویژگی های متفاوتی هستند، وجود دارد. کارشناسان مجرب رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی کشور، می توانند شما را در خرید بهترین و مناسب ترین دستگاه آزمایشگاهی متناسب با نیاز های شما راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید همه روزه با شماره تلفن های ۰۹۱۲۸۱۴۶۴۱۷ و ۰۲۱۶۶۹۷۱۴۶۷ تماس بگیرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *