تبلیغات

تبلیغات

گواهی حلال چیست؟

halal

گواهینامه حلال سندی است که تضمین می‌کند محصولات و خدماتی که برای جمعیت مسلمان ارائه می‌شوند، الزامات شریعت اسلامی را برآورده می‌کنند و بنابراین برای مصرف در کشورهای مسلمان و در کشورهای غربی که گروه قابل‌توجهی از جمعیت آن‌ها مسلمان هستند مناسب است.

 

گواهی حلال فرآیندی است که ویژگی‌ها و کیفیت محصولات را طبق قوانینی که توسط شورای اسلامی تعیین شده است و اجازه استفاده از علامت حلال را می‌دهد، تضمین می‌کند. این نشان عمدتاً برای محصولات گوشتی و سایر محصولات غذایی مانند شیر، مواد غذایی کنسرو شده و مواد افزودنی استفاده می‌شود.

اخذ گواهینامه حلال لازمه ی اصلی فروش محصولات خوراکی اعم از نوشیدنی و غیر نوشیدنی در کشورهای اسلامی است.

این گواهی به طور خاص، برای فرآورده‌های گوشتی حلال گواهی می‌دهد که حیوانات در یک برش ذبح شده‌اند، کاملاً خون‌ریزی شده‌اند و گوشت آن‌ها با حیواناتی که در موارد دیگر ذبح شده‌اند و به ویژه با گوشت خوک تماس نداشته است.

گواهی حلال چیست؟

تاریخچه

اولین‌بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی به وجود آمد. نشان حلال تحت قالب گواهینامه‌ای است که برای محصولات غذایی که به‌صورت حلال آماده و تولید می‌گردند صادر شده و نشان حلال بر روی این محصولات درج می‌گردد. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است.

در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی به‌صورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده است؛ به‌طوری‌که در کشورهای غیراسلامی نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است.

در کنار استانداردهای مدیریت صنایع غذایی نظیر ایزو ۲۲۰۰۰، اخذ استاندارد غذای حلال کمکی شایانی به توسعه صادرات و سلامت محصول خواهد کرد.

ملاک حلال

غذای حلال آن چیزی است که مطابق با شریعت اسلامی و تعریف قرآن است. شکل اسلامی ذبح حیوانات یا طیور، ذبیحه، شامل کشتن از طریق بریدگی ورید گردن، شریان کاروتید و نای است. حیوانات باید در زمان ذبح زنده و سالم باشند و تمام خون از لاشه خارج شود.

الزامات شرعی برای محصولات حلال

کلیه اشکال ذبح اسلامی باید با مقررات زیر مطابقت داشته باشد:

  • فردی که ذبح را انجام می‌دهد باید مسلمانی باشد که از نظر روحی سالم و آگاه به ذبح اسلامی باشد.
  • حیوانی که ذبح می‌شود باید از نظر شرعی حلال باشد.
  • حیوانی که قرار است ذبح شود باید در زمان ذبح زنده تلقی شود.
  •  

گواهی حلال چیست؟

محصولات دارای گواهی حلال

گواهی حلال فرآیندی است که ویژگی‌ها و کیفیت محصولات را طبق قوانینی که توسط شورای اسلامی تعیین شده است و اجازه استفاده از علامت حلال را می‌دهد، تضمین می‌کند. این گواهی عمدتا برای محصولات گوشتی و سایر محصولات غذایی مانند شیر، مواد غذایی کنسرو شده و مواد افزودنی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید  طراحی سایت آماده بهتر است یا اختصاصی؟

برای اینکه محصولات گواهینامه حلال را دریافت کنند، باید از منبع قابل قبولی مانند گاو یا مرغ بوده و طبق قوانین ذبح شده باشند. ارائه محصولات دارای گواهی حلال به مصرف‌کنندگان مسلمان این امکان را می‌دهد که مطمئن باشند محصولاتی که استفاده می‌کنند با فرهنگ و اعتقادات آنها همسو است. گواهینامه Kosher نقاش گواهی حلال را برای یهودیان دارد.

اهمیت اخذ گواهی حلال

تقریباً 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان وجود دارد و حدود به 4 میلیون نفر در ایالات متحده ساکن هستند. این بخش از بازار طی چند سال گذشته نرخ رشد سریعی را تجربه کرده است و در حال حاضر حدود 2 تریلیون دلار ارزش دارد. طبق گزارش CNBC، صنایع آرایشی و بهداشتی، مراقبت های شخصی، مراقبت های بهداشتی و دارویی بیشترین رشد را در محصولات حلال خواهند داشت زیرا تقاضا با سرعت در حال رشد است.

فرایند صدور گواهی حلال

 برای تکمیل فرآیند صدور گواهینامه حلال، شرکت‌ها باید یک فرآیند سه مرحله‌ای را با یک گروه مشاوره تکمیل کنند. این فرآیند شامل:

  • ارزیابی: توضیح شرکت و نیاز به دریافت گواهی حلال
  • بازرسی: بازرسی در محل کارخانه و فرایند
  • صدور گواهینامه: اعطا گواهی پس از تکمیل ارزیابی و تصویب

گواهی حلال چیست؟

حوزه محصولات حلال

اگرچه فعلاً استاندارد غذای حلال توسط 57 کشور اسلامی اجرایی گشته است؛ منتها سازمان استاندارد حلال در نظر دارد جهت پاسخ به تقاضای بازار جهانی جهت تحقق استانداردهای جهانی حلال همین‌طور تجارت محصولات حلال تمام حوزه‌های زیر را تحت پوشش قرار دهد:

غذا، دارو، مواد بهداشتی، مواد آرایشی، گردشگری، خدمات مالی مانند بانکداری اسلامی، ترانزیت، پوشاک و …

چرا لوازم آرایشی و دارویی گواهی حلال دارند؟

 لوازم آرایشی و دارویی نیاز به گواهی حلال دارند زیرا این شرکت‌ها از محصولات جانبی حیوانی استفاده می‌کنند. مثلاً در عطرها از الکل، در رژ لب و بالم لب از چربی خوک ، در محصولات آرایشی و بهداشتی از فرآورده‌های جانبی خوک، مرغ، بز و غیره استفاده می‌کنند که از نظر شرعی حرام می‌باشند. بنابراین، لوازم آرایشی و دارویی که دارای گواهی حلال هستند، صرفاً به این معناست که حاوی هیچ چیز حرام برای پیروان اسلام نیستند.

 

منبع:

ایزوسیستم

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *