تبلیغات

تبلیغات

راهنمای جامع خرید کابل شبکه + معرفی انواع کابل شبکه

net-cable

گفته می شود که کابل شبکه یکی از تجهیزات ضروری در اتصال دستگاه های کامپیوتری است. عمدتا انتخاب بهترین و مناسب ترین کابل شبکه برای خریداران زمان بر است. بد نیست اگر خریدار کمی اطلاعات از انواع کابل شبکه کسب کند تا بتواند بهترین گزینه و دقیقا همان کابل شبکه ای که لازم دارد را بخرد.

 

خرید کابل شبکه

کابل شبکه یا کابل اترنت؟!

اساسا کابل ها برای اتصال بکار می روند و از آن جایی که کابل ها انواع مختلفی دارند، به کابلی که دستگاه های مربوطه در یک شبکه کامپیوتری را به وصل می کند را کابل شبکه می گویند. از طرفی در بازار فروش تجهیزات شبکه های کامپیوتری، کلمه “کابل اترنت” بسیار بکار برده می شود. فروشندگان تجهیزات کامپیوتری و تجهیزات شبکه در هنگام فروش کابل شبکه از اترنت استفاده می کنند. بدیگر سخن کابل اترنت همان کابل شبکه است. اترنت مجموعه ای از استانداردهای موجود در شبکه است که به ویژه به اتصال کابل ها به دستگاه ها و مدیریت انتقال داده ها ارتباط مستقیم دارد.

در واقع کابل شبکه به سیم هایی گفته می شود که جنسی از مس و شیشه دارند. کاربرد انواع کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده میان کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج (میان اجزا و مولفه های شبکه) می باشد. کابل شبکه را می توان رسانه ای دانست که در واقع داده ها در آن جریان پیدا می کنند و از دستگاهی به دستگاهی دیگر انتقال داده می شود. حال که کاربردها را دانستیم می توانیم درباره انواع کابل شبکه گفت و گو کنیم.

انواع رایج کابل شبکه

یکی از متداولترین کابل های شبکه که در فروشگاه های تجهیزات شبکه معرفی و تبلیغ می شود کابل اترنت است. در واقع باید گفت که محبوبترین کابل شبکه Unshielded Twisted یا UTP است. در هنگام اجرای کابل کشی شبکه، استانداردهایی باید رعایت شود که کابل شبکه UTP نزدیکترین کابل به این استاندارد است، به همین دلیل این کابل شبکه به کابل اترنت نیز شناخته می شود. جالب است کانکتورها و سوکت هایی که در رایانه استفاده می شود نیز پسوند اترنت را دارد. یعنی به جای سوکت شبکه به نام سوکت اترنت شناخته می شود. نامگذاری این کابل utpبه عنوان کابل اترنت اشتباه است.

کابل اترنت

پس از اتصال دو دستگاه در شبکه از طریق کابل مشاهده می کنیم که انتقال و اشتراک گذاری انجام نمی شود! زیرا هردو دستگاه باید از استاندارد IEEE داشته باشند. این استاندارد توسط موسسه مهندسین برق و الکترونیک در آمریکا الزامی شده است. این استاندارد برای شبکه ها با کد شماره 802. 3 کار می کند. پس نتیجه می گیریم که اترنت IEEE 802. 3 یک استاندارد باز برای اتصال و پیکربندی تجهیزات در شبکه های کامپیوتری است.

همچنین بخوانید  حل مشکل باز نشدن سایت ها و حذف تنظیمات پروکسی

استاندارد کابل شبکه، اترنت IEEE 802. 3 ، در اتصالات به هاب های وای فای خانگی، شبکه های دیتاهای تجاری و شبکه های مخابراتی کاربرد دارد. این استاندارد با نیازهای رو به رشد فناوری ها به روز می شود. با افزایش سرعت ارتباطات کابل شبکه یا همان اترنت نیز بر سرعت خود افزوده است.

عناصر اترنت

دو عنصر اصلی در اترنت IEEE 802. 3 بسیار حائز اهمیت هستند که به ترتیب اتصال از طریق واسطه ها و نودهای شبکه هستند.

اتصال از طریق یک واسط

سیگنال ها از طریق یک واسطه جاری می شوند که در شبکه اترنت بسیار اهمیت دارند. این واسطه ها عبارتند از:
کابل کواکسیال: باین یکی از اولین انواع رسانه های متصل به هم بود که برای اترنت استفاده شد. به طور معمول امپدانس مشخصه حدود 110 اهم بود و برای انتقال فرکانس های رادیویی کاربرد ندارند. نصب و قیمت گران کابل کواکسیال باعث شده که کاربرد آن در شبکه ها محدود شود.
کابل های جفت پیچ خورده: واسطه دیگر در انتقال داده ها عبارتند از کابل شبکه، کابل های جفت بهم تابیده Twisted Pair (STP) که دارای پوشش هستند و کابل های بدون شیلد Unshielded Twisted Pair (UTP) Shieldedکه نوع شیلدار بهتر است. زیرا در هنگام ترافیک بالای انتقال داده ها از بروز خطا جلوگیری می کند.

کابل فیبر نوری:کابل فیبر نوری داده ها را با سرعت بسیار زیادی انتقال می دهد. داده ها بسیار ایمن تر متنقل می شوند و در برابر حجم بسیاری از اتصالات و تداخلات الکتریکی بسیار ایمن است.

 

خرید کابل شبکه

نود شبکه چیست؟

اصطلاح نود به دستگاهی گفته می شود که به شبکه متصل شده و شروع به کار می کند. عمدتا نودها عبارتند از:

کامپیوترها:در حال حاضر بیشتر کامپیوترها قابلیت اتصال اترنت را دارند. این اتصال بر روی مادر برد کامپیوتر تعبیه شده است. برای اتصالات فیزیکی کامپیوترها از کانکتور اترنت معمولی به نام RJ45 استفاده می شود.

روترها و سوئیچ ها و هاب هااین دستگاه ها از اترنت برای اتصال به شبکه های کامپیوتری استفاده می کنند. کابل شبکه به عنوان یک واسطه برای اتصال روترها، سوئیچ ها و هاب ها شناخته می شود.

دستگاه های دیگر: انواع دستگاه های مختلف مانند چاپگرها و غیره را می توان با استفاده از فناوری اترنت به شبکه ها متصل کرد
علاوه بر دستگاه های مبتنی بر سخت افزار و اتصالات فیزیکی که برای هر شبکه محلی با استفاده از اترنت مورد نیاز است، درایورهای نرم افزار نیز مورد نیاز است. هر دستگاهی با اتصال فیزیکی اترنت، نرم افزار مورد نیاز را خواهد داشت. علاوه بر این سیستم عامل های محبوب مانند ویندوز، اپل iOS و لینوس دارای قابلیت اترنت هستند که در نرم افزار اصلی گنجانده شده است.

همچنین بخوانید  چرا من به وای فای متصل هستم ولی اینترنت ندارم؟

 

خرید کابل شبکه

خرید کابل شبکه مناسب ضامن بهترین عملکرد شبکه است!

انتخاب و خرید کابل شبکه کار آسانی نیست. زیرا انواع زیادی از کابل های شبکه Cat 5، Cat5e، Cat 6، Cat 6e و Cat 7 وجود دارند که در رنگ بندی های مختلف توسط تولیدکنندگان کابل شبکه به بازار فرستاده می شود که نیاز به شناخت دارد. برای خرید یک کابل مناسب باید تمام جوانب را درنظر بگیرید زیرا هزینه زیادی پرداخت می کنند اگر کیفیت کابل پایین باشد اتصال اترنت به خوبی اجرا نمی شود واین یعنی ضرر!

توجه به دسته بندی کابل شبکه (اترنت)

همانطور که در قسمت قبل اشاره شده دسته بندی کابل های اترنت به طور گسترده از قدیمی ترین استاندارد cat5 تا cat 7 جدیدترین نوع که بالاترین عملکرد را دارد هم اکنوندر بازار موجود هستند. این دسته بندی ها در سطوح مختلف عملکرد متفاوتی دارند لذا در هنگام خرید و انتخاب کابل بسیار حساس باشید زیرا این کابل ها هستند که نیازهای گوناگون سیستم شما را برآورده می کنند.
جدول زیر می تواند راهنمای مفیدی باشد تا عملکرد کابل ها را در سطوح مختلف مشاهده کرده وسپس برای خرید آن اقدام کنید.

حداکثر پهنای باند

حداکثر سرعت انتقال( در 100 متر)

پوشش محافظتی ( شیلد)

دسته بندی

100 MHz

10/100 Mbps

بدون شیلد

Cat 5

100 MHz

1000 Mbps / 1 Gbps

بدون شیلد

Cat 5e

>250 MHz

1000 Mbps / 1 Gbps

بدون شیلد/ با شیلد

Cat 6

500 MHz

10000 Mbps / 10 Gbps

شیلد دار

Cat 6 a

600 MHz

10000 Mbps / 10 Gbps

شیلدار

Cat 7

2000 MHz

25 Gbps or 40Gbps

شیلدار

Cat 8

سازگاری کابل شبکه

کابل های اترنت قابلیت تعویض را دارند و همچنین با هم سازگار هستند. در هنگام خرید کابل شبکه انعطاف پذیری زیادی وجود دارد.
طول کابل شبکه
کابل های اترنت دارای طول های استاندارد مختلفی هستند. کابل های اترنت در اندازه های مختلف در بازار موجودند. طول 75 متر بیشترین تقاضا را دارد. قرقره های کابل اترنت را می توان در قرقره هایی تا 500 متر یا بیشتر خریداری کرد.
رنگ کابل
هنگامی که در اتصالات شبکه از کابل های زیادی استفاده می شود انتخاب رنگ کابل ها برای ردیابی کابل و اطمینان از اتصال کابل مفید است.

نگاه آخر

کابل شبکه واسطه ای است که دستگاه ها را به هم دریک شبکه کامپیوتری مرتبط می کند. بدون کابل شبکه هیچ عملیاتی انجام نمی شود و انتقال داده ها بدون کابل شبکه امکان پذیر نیست. کابل ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به نیاز یک سیستم در شبکه مورد استفاده قرارمی گیرند. توجه به استاندارد اترنت برای انتقال داده ها بین سیستم ها بسیار مهم است. هنگام خرید کابل شبکه به الزاماتی نظیر دسته بندی، انعطاف پذیری، طول مورد نیاز کابل و رنگ آن توجه شود. این مقاله راهنمای بسیار مفید برای انتخاب و خرید مناسب ترین کابل اترنت است.

همچنین بخوانید  کابل اترنت چیست ؟ تفاوت Ethernet با WiFi

منبع: arghavannet.com

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *