تبلیغات

تبلیغات

3d Max چیست؟ – کاربردها و اهمیت نرم افزار تری دی مکس

3dmax6

حتماً نام تری دی مکس را زیاد شنیده اید و برای شما این سؤال پیش آمده که 3d Max چیست در این مقاله به این سؤال پاسخ می دهیم و انواع کاربردهای آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

3d Max چیست؟

تری دی مکس یا 3ds Max یک برنامه گرافیکی کامپیوتری برای ایجاد مدل ها، انیمیشن ها و تصاویر دیجیتال سه بعدی است. این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها در صنعت گرافیک کامپیوتری است و به دلیل داشتن مجموعه ابزار قوی در بین متخصصان این حرفه محبوب و شناخته شده است.

3d Max چیست

3ds Max که در میان توسعه دهندگان بازی، استودیوهای تجاری تلویزیونی و معماران مورد علاقه است، متعلق به شرکت Autodesk است، همان شرکتی که ارائه دهنده برنامه هایی مانند Maya وAutoCAD نیز است. این برنامه اغلب برای مدل سازی شخصیت ها، انیمیشن ها و همچنین برای شبیه سازی تصاویر واقعی از ساختمان ها و اشیاء دیگر استفاده می شود. وقتی صحبت از مدل سازی به میان می آید، 3ds Max از نظر سرعت بالا و در عین حال سادگی بی نظیر است.

این نرم افزار می تواند چندین مرحله از ساخت انیمیشن از جمله پیش تصویرسازی، چیدمان، دوربین ها، مدل سازی، تکسچرینگ یا بافت دهی، ریگ بندی، متحرک سازی، جلوه های ویژه بصری، نورپردازی و رندر را انجام دهد. 3ds Max به عنوان یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای سه بعدی در جهان، بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از استودیوهای حرفه ای است و بخش قابل توجهی از مراحل تولید بازی ها و فیلم ها تشکیل می دهد.

معرفی و تاریخچه نرم افزار Autodesk 3DS Max

ds Max در ابتدا 3D Studio نام داشت و توسط Yost Group برای کار بر روی سیستم عامل داس (DOS) ایجاد شد و توسعه آن در سال 1988 آغاز شد. سپس برای Windows NT ساخته شد و به Max 3D Studio تغییر نام داد. ax 3D Studio، نیز که توسط Yost Group ساخته شده بود، توسط Kinetix، که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی Autodesk بود، توسعه یافت. این برنامه در واقع نسخه هشتم از 3D Studio اصلی بود که به Autodesk 3ds Max تغییر نام داد و در سال 2009 در دسترس عموم قرار گرفت. 3ds Max عملکردهای زیادی را با هدف سهولت استفاده و اجرای سریع‌تر ارائه می دهد.

اگر دوست دارید 3ds max را به طور کامل و حرفه ای یاد بگیرید می توانید از آموزش های کاربردی فرادرس استفاده کنید و نسبت به حوزه کاری که دوست دارید آموزش های لازم را دریافت کنید و به راحتی کسب در آمد کنید.

کاربردهای نرم افزار 3d Max چیست؟

این نرم افزار گرافیکی کابربردهای مختلف زیادی دارد که به شرح زیرند:

1. توسعه بازی

ds Max در صنعت بازی برای ایجاد مدل های شخصیت های سه بعدی بازی و انیمیشن ها استفاده می شود. همچنین متخصصان بازی با استفاده از ابزارهای مدل سازی قدرتمند آن می توانند به طور قابل توجهی در زمان صرفه جویی کنند.

برای ساخت اجزای مختلف بازی معمولا از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود تا بتوان از هر یک از آن‌ها بهترین بهره را برد. به طور مثال تری دی مکس معمولاً برای مدل سازی و UV unwrapping استفاده می شود، اما تکسچرینگ بیشتر در نرم افزارهای تخصصی مانند Substance Painter انجام می شود.(تکسچر در واقع برای بافت دهی به اجسام به کار می رود.)

3d Max چیست
3ds Max از پلی مدلینگ «Polygon Modeling» یا مدلسازی حجم های پایه ای استفاده می کند که یک تکنیک رایج در طراحی بازی است. با پلی مدلینگ، متخصصان کنترل زیادی بر روی هر یک از پلی گان ها دارند که به آنها طیف وسیعی از جزئیات و دقت در کارشان را می دهد. پس از تکمیل یک مدل، 3ds Max می‌تواند برای تولید بافت‌های لازم برای جان بخشیدن به آن نیز استفاده شود. افزودن جزئیات سطح مانند رنگ ها و بافت ها منجر به کیفیت بالای بازی می شود.

3d Max چیست
هنرمندان ماهرCG یا گرافیک رایانه ای قادر خواهند بود با استفاده از تکنیک هایی که برای شبیه سازی طبیعت طراحی شده اند، تصاویر واقعی خلق کنند. 3ds Max می‌تواند شبیه‌سازی‌های واقعی از سیالاتی مانند دود و آب ایجاد کند، که هر دو به طور مکرر در صنعت ساخت بازی استفاده می‌شوند. rigid body در 3ds Max نیز امکان شبیه سازی اجسام سخت مانند سنگ و چوب را فراهم می کند.

2. جلوه های ویژه بصری برای فیلم ها

3ds Max برای تبلیغات تلویزیونی و جلوه‌های ویژه فیلم نیز ابزار محبوبی است به طوری که فیلم‌های مطرحی چون 2012 و آواتار هر دو از 3ds Max در تولید تصاویر گرافیکی برای استفاده در کنار کارهای اکشن زنده استفاده کردند. 3ds Max می‌تواند چندین مرحله از جلوه‌های بصری برای فیلم از جمله پیش‌نمایش، چیدمان، دوربین‌ها، مدل‌سازی، بافت‌سازی، ریگ بندی، انیمیشن، شبیه‌سازی، نورپردازی و رندر را انجام دهد. autodesk اخیراً قابلیت 3ds Max برای ایجاد شبیه‌سازی مایعات در آخرین نسخه‌ها را بهبود بخشیده است؛ هرچند هنرمندان و استودیوها برای ایجاد جلوه های شبیه سازی به پلاگین ها یا پلاگین های تجاری خود متکی هستند، با این وجود توسعه ابزارهای شبیه سازی تری دی مکس گامی رو به جلو است.

شاید تعجب کنید که ویژگی 3d Max چیست که آن را برای کارهای VFX یا جلوه های ویژه بصری مناسب می کند؟ در پاسخ به این سوال باد گفت در واقع، این سهولت استفاده و تعداد افزونه هاست که باعث محبوبیت این نرم افزار شده است.

3. ساخت انیمیشن

تری دی مکس همه چیز لازم برای تولید حرفه ای انیمیشن را دارد؛ بنابراین، انیماتورهای حرفه ‌ای که روی فیلم ‌هایی با بودجه کلان کار می‌کنند، از این برنامه استفاده می کنند. از 3ds Max برای ساخت انیمیشن «Planet 51» در سال 2009 با صداپیشگی دوئین جانسون استفاده شد که درباره فضانوردی است که به سیاره ای می رود که در آن افراد سبز رنگ زندگی می کنند.

3d Max چیست

4. معماری و طراحی

بسیاری از صنایع از 3ds Max برای تولید تصاویر گرافیکی مکانیکی استفاده می کنند. صنایع مهندسی، تولیدی، آموزشی و پزشکی همگی از 3ds Max برای نیازهای بصری استفاده می کنند. صنایع املاک و معماری نیز از 3ds Max یا Design 3ds Max برای تولید تصاویر واقعی از ساختمان ها در مرحله طراحی استفاده می کنند. به این ترتیب مشتریان می توانند فضای زندگی خود را به طور دقیق تجسم کنند و بر اساس مدل های واقعی انتقادات و نظرات خود را به تیم معماری ارائه دهند.

تری دی مکس برای افرادی که تجربه زیادی در مدل سازی و رندر سه بعدی نیز ندارند کارآمد است چراکه محیط کاربری ساده ای دارد، همچنین می تواند برای پروژه های بزرگ توسط معماران حرفه ای یا شرکت های معماری نیز استفاده شود و پاسخگوی هر نیازی در زمینه طراحی ساختمان است.

3d Max چیست

5. تبلیغات

همانطور که تری دی مکس می تواند پروژه های مختلف سرگرمی و طراحی را انجام دهد، برای تولید تبلیغات تلویزیونی حرفه ای برای برخی از بزرگترین برندها و شرکت های جهان نیز استفاده می شود. می توان از این نرم افزار برای پیش نمایش، مدل سازی، انیمیشن، افکت، شبیه سازی، رندر و غیره استفاده کرد.
3d Max چیست
آژانس های تبلیغاتی با استفاده از 3ds Max به مشتریان خود نشان می دهند که قرار است چه کاری انجام دهند، در واقع به آن‌ها یک ایده کلی از ظاهر کاری که می خواهند انجام دهند، نشان می دهند.

3ds Max با زبان برنامه نویسی خاص خود، پلاگین انعطاف پذیر و رابط کاربری قابل تنظیم، می تواند شخصی سازی شود تا متناسب با نیازهای هر کار سه بعدی باشد. اگر در حوزه کار با 3ds Max تازه کار هستید بهتر است بگوییم پلاگین درواقع یک برنامه از پیش کد نویسی شده است که بر روی تری دی مکس نصب می‌شود و آن را کامل‌تر می‌کند و کاربرد نرم افزار را افزایش می‌دهد.

مزایای نرم افزار 3d Max چیست؟

برخی از مزایای اصلی 3ds Max عبارتند از:

  •  3ds Max از تعداد زیادی ابزار که به راحتی برای مدل سازی در دسترس هستند، پشتیبانی می کند.
  •  برای مدل سازی و ساخت انیمیشن های پیچیده، محیط کاربری آسانی دارد.
  •  از ابزارهای قدرتمند برای ساخت انیمیشن پشتیبانی می کند.
  •  از Material Editor پشتیبانی می کند که به کاربر اجازه می دهد مواد مورد نیاز در صحنه های خود را ایجاد و ویرایش کند.

ابزارهای موجود در 3ds Max

بعد از اینکه فهمیدید 3d max چیست، لازم است با ابزارهای مختلف آن آشنا شوید. در ادامه تمام این ابزارها را بررسی می‌کنیم.

1. رابط (interface) در 3ds max

تری دی مکس یک رابط همه کاره ارائه می دهد که با این قابلیت خود را از محصولات رقیب مانند Maya و Blender متمایز می کند. 3ds Max به کاربران این امکان را می دهد که اکثر عملکردهای برنامه را از چندین راه فعال کنند که این کار باعث می شود روند کار سریع‌تر و بهتر شود. کاربران همچنین می توانند رابط کاربری خود را به روش های مختلف شخصی سازی کنند. به عنوان مثال، نوار ابزار و پانل‌های فرمان را می‌توان جابه‌جا کرد. همچنین میانبرهای صفحه کلید را تغییر داد و به صورت دلخواه تعریف کرد.

2. MAXScript

همان‌طور که می دانید اسکریپت به طور کلی زبان برنامه نویسی است که نرم افزارهای مختلف به کمک آن می توانند دستورات لازم را اجرا کنند. MAXScript نیز یک زبان برنامه نویسی است که در خود نرم افزار3ds Max تعبیه شده است که با استفاده از آن می توان قابلیت های بیشتری را برای نرم افزار تعبیه کرد. همچنین می توان کارهای تکراری را خودکار کرد یعنی انجام عمل هایی که به صورت مرتب مجبور بودید چند با انجام دهید با کمک یک اسکریپت از تکرار آن جلوگیری کنید. MAXScript ترکیبات مختلفی از ویژگی های فعلی، ابزارهای توسعه و رابط کاربری را ارائه دهد.

3. Scene Explorer

Scene Explorer یک نمای منظم و سلسله مراتبی از داده های صحنه ارائه می دهد. این قابلیت به کاربر اجازه می دهد تا با طبقه بندی کردن داده ها آن ها را راحت تر بیاید و ویرایش هر یک از داده ها در مجموعه ای پیچیده برایش سهل گردد.

4. Character Studio

کاراکتر استودیو ابزاری برای کمک به انیمیشن سازی و متحرک سازی شخصیت های مجازی است و به شما اجازه می دهد تا با استفاده از متحرک سازی اسکلت به سرعت و به راحتی کاراکترها را برای پروژه ای که روی سیستم اسکلتی «دوپا» کار می کند، تغییر دهید.

3d Max چیست

5. Constrained animation

این ابزار امکان متحرک سازی اشیاء را در امتداد منحنی ها با کنترل های ارائه شده برای صافی، سرعت، تراز و غیره را فراهم می کند.

6. Skinning

با استفاده از این قابلیت می توان به کنترل دقیق حرکت دست یافت و در سخت ترین مکان ها از آن استفاده کرد.

7. Integration with Autodesk Vault plug-in

Autodesk Vault افزونه یا پلاگینی است که همراه با 3ds Max ارسال می شود. این افزونه کاربران را قادر می سازد تا با خیال راحت و آسان برای تولید تیمی مدل های 3ds Max را طراحی، پیدا و به اشتراک بگذارند.

مهارت های مورد نیاز برای کار با 3d max چیست؟

قبل از شروع یادگیری 3ds Max، کاربران باید اطلاعات خوبی در مورد محیط های سه بعدی و ابزارها و تنظیمات از پیش تعیین شده آن داشته باشند. همچنین، دانش قبلی در مورد کار بر روی نرم افزارهایی مانند اتوکد، آمادگی خوبی به کاربران می دهد.

چرا باید 3ds Max را یاد بگیرید؟

اگر قصد دارید یک انیماتور حرفه ای شوید، یادگیری 3ds Max ارزش تلاش را دارد. 3ds Max یکی از برنامه های پیشرو است که توسط انیماتورها و طراحان حرفه ای استفاده می شود. همانطور که پیش تر گفتیم برخی از جایگزین های عالی برای 3ds Max، نرم افزارهای Maya و Blender هستند. در واقع، هر سه جزو بهترین نرم افزارهای انیمیشن هستند، پس بهتر است نگاهی گذرا به این برنامه ها نیز بیاندازیم.

1. مایا (Maya)

Maya یکی دیگر از محصولات Autodesk است و این نرم افزار بیشتر بر طراحی بازی متمرکز شده است. اگر به دنبال تبدیل شدن به یک طراح بازی حرفه ای هستید، حتما به یادگیری مایا نیز فکر کنید. این نرم افزار مانند 3ds Max برای ویندوز و MacOS در دسترس است و اغلب به عنوان پیشرو در نرم افزار صنعت بازی شناخته می شود چراکه مایا دارای عملکردهای بیشتری نسبت به 3ds Max برای توسعه بازی است و بسیاری از کاربران معتقدند رابط کاربری آن راحت تر از Blender است.

2. بلندر (Blender)

Blender می تواند مدل های مش را هم برای انیمیشن و هم برای توسعه بازی ایجاد کند و دارای جامعه بزرگ و رو به رشدی از علاقه مندان و توسعه دهندگان مستقل است.

کلام آخر

در این مقاله آموختید که نرم افزار 3d Max چیست و چه کاربردهایی دارد. در واقع تری دی مکس یک نرم افزار کاربردی و حرفه ای برای یادگیری و تمرین ساخت انیمیشن است و به توسعه مهارت های مورد نیاز برای مدل سازی سه بعدی در همه عرصه ها کمک می کند. می توان گفت این نرم افزار در همه جا کاربرد دارد پس ارزش یادگیری را دارد. فرادرس آموزش های متنوع و پروژه محوری را متناسب با علاقه شما در حوزه های مختلف توسط اساتید مجرب ارائه می دهد که می توانید به صورت آنلاین این آموزش ها را دریافت کنید و از آن بهره ببرید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *