تبلیغات

تبلیغات

تفاوت بین GPU و کارت گرافیک در چیست ؟

gpu-dif

در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت بین GPU و کارت گرافیک بپردازیم ؛ در این راهنمای همه آنچه لازم است در ای نباره بدانید توضیح داده خواهد شد.

برای کسانی که تازه وارد دنیای کامپیوتر های شخصی شده‌اند، به نظر می‌رسد که هیچ‌وقت کمبودی از اصطلاحات و کلمات اختصاری گیج‌کننده برای آنها وجود ندارد و خیلی وقت ها اتفاق می افتد که برخی افراد کاملاً به جای یکدیگر از بعضی اصطلاحات استفاده می‌کنند.

 

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های این مورد احتمالاً سردرگمی بین اصطلاحات “کارت گرافیک” و “GPU” است.

 

آیا کارت گرافیک و GPU یکی هستند؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

برای اطلاع از مشخصات و قدرت کارت گرافیک های گیمینگ سال 2021 به سایت ما سر بزنید.

 

GPU  در مقابل کارت گرافیک

تفاوت بین GPU

GPU که مخفف Graphics Processing Unit است، همانطور که از نام آن مشخص است یک پردازنده تخصصی است که به وظایف پردازش گرافیکی اختصاص داده شده است. از آنجایی که این یک تراشه تخصصی است که به طور خاص برای این نوع کارها طراحی و بهینه شده است، در آن بسیار کارآمدتر از یک CPU است و بیشتر بار کاری را وقتی که صحبت از گرافیک درون بازی به میان می آید، انجام می دهد.

اما یک کارت گرافیک فقط از GPU تشکیل نشده است. بلکه علاوه بر پردازنده گرافیکی، تعدادی قطعات دیگر مانند حافظه ویدئویی، PCB، کانکتورها و خنک کننده را نیز در بر می گیرد. همانطور که گفته شد، کارت گرافیک قطعه سخت افزاری است که به پردازش گرافیکی و خروجی ویدیو به طور کلی اختصاص داده شده است.

بنابراین، “GPU” به طور خاص به تراشه های گرافیکی تولید شده توسط Nvidia و AMD اشاره دارد، در حالی که “کارت گرافیک” به محصول نهایی اطلاق می شود که معمولاً توسط شرکت های شریک مانند Asus، MSI، Gigabyte، EVGA ساخته می شود.

 

برای اطلاع از آخرین و بروزترین اخبار تکنولوژی حتما به سایت ما سر بزنید.

 

چند موضوع گیج کننده دیگر:

تفاوت بین GPU

گاهی اوقات از کارت گرافیک به عنوان کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی نیز یاد می شود. این نشان می‌دهد که کارت گرافیک یک قطعه سخت‌افزار جداگانه است که معمولاً از طریق یک اسلات PCIe روی مادربرد با بقیه کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کند.

 

در همین حال، اصطلاح کارت گرافیک خارجی یک کارت گرافیک اختصاصی معمولی را توصیف می کند که در یک محفظه خارجی نصب شده و با کمک یک کابل، معمولاً از طریق پورت Thunderbolt 3 به رایانه متصل می شود. مردم معمولاً از کارت‌های گرافیک خارجی با لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، زیرا این کارت‌ها به حفظ قابلیت حمل لپ‌تاپ کمک می‌کنند و در عین حال عملکرد بازی ها را در آن را افزایش می‌دهند و آن را به سطحی نزدیک به دسکتاپ می‌رسانند.

همچنین بخوانید  ورود به دنیای ارزهای دیجیتال با صرافی رمزینکس

در مرحله بعد، ما GPU های یکپارچه یا گرافیک های یکپارچه را داریم که به یک GPU اشاره دارد که با یک CPU یکپارچه شده است، یعنی پردازنده دارای هر دو هسته CPU و GPU روی یک قالب است. این پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه هیچ فضایی روی مادربرد نمی‌گیرند و از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند، اما حافظه مخصوص به خود را هم ندارند و به جای آن باید از رم سیستم استفاده کنند.

 

در نتیجه، گرافیک های یکپارچه معمولاً به اندازه ارزان ترین GPU های اختصاصی قدرتمند نیستند و بنابراین به ندرت برای بازی مناسب هستند. با این حال، آنها به طور کامل قادر به انجام وظایف اولیه مرتبط با گرافیک هستند، و با توجه به اینکه به صرفه جویی در فضا، قدرت و هزینه کمک می کنند، واضح است که چرا برای فعالیت های معمولی روزمره مانند گشت و گذار در وب، تماشای فیلم، پخش موسیقی، و غیره استفاده می شوند.

 

این همان جایی است که عبارت accelerated processing unit “واحد پردازش شتاب” یا APU وارد می شود. اساساً، این فقط یک اصطلاح بازاریابی است که توسط AMD معرفی شده است و به سادگی گروهی از CPU ها را نشان می دهد که دارای گرافیک یکپارچه هستند.

با این حال، APU های Ryzen AMD در واقع برخی از قوی‌ترین گرافیک‌های یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهند که تا به امروز دیده شده است، پس اگر یک سیستم کامپیوتری پایین رده دارید و با اجرای بازی‌ها در وضوح پایین مشکلی ندارید، کاملا مناسب شما هستند.

امیدواریم که این مقاله به درک بهتر تفاوت بین اصطلاحات GPU و کارت گرافیک به شما کرده و برای شما مفید بوده باشد.

برای مطالعه مقالات اختصاصی دنیای تکنولوژی حتما به سایت ما سر بزنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *