تبلیغات

تبلیغات

raspberry pi چیست | چگونه کار می کند | مزایا و معایب آن چیست ؟

rasperrytop8.tif

در این مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد که raspberry pi چیست و چه کاربرد هایی دارد. همچنین انواع رزبری پای ها رو معرفی می نماییم. اگر به این مبحث علاقه مند هستید حتما با ادامه مقاله در سایت تک تیپ همراه بمانید.

Raspberry Pi نام مجموعه ای از کامپیوترهای تک بردی است که توسط بنیاد Raspberry Pi ، یک موسسه خیریه بریتانیایی ساخته شده است که هدف آن آموزش مردم در زمینه محاسبات و ایجاد دسترسی آسان تر به آموزش کامپیوتر است.

Raspberry Pi در سال 2012 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون چندین ورژن و تغییرات منتشر شده است. Pi اصلی دارای یک CPU تک هسته ای 700 مگاهرتز و فقط 256 مگابایت رم بود و آخرین مدل دارای یک CPU چهار هسته ای با سرعت کلاک بیش از 1.5 گیگاهرتز و 4 گیگابایت رم است. قیمت Raspberry Pi همیشه کمتر از 100 دلار (معمولاً حدود 35 دلار آمریکا) بوده است ، حتی Pi Zero که فقط 5 دلار قیمت دارد.

در سراسر جهان ، مردم از Raspberry Pi برای یادگیری مهارت های برنامه نویسی ، ساخت پروژه های سخت افزاری ، انجام اتوماسیون خانگی ، پیاده سازی خوشه های Kubernetes و محاسبات Edge و حتی استفاده از آن ها در برنامه های صنعتی استفاده می کنند.

Raspberry Pi یک کامپیوتر بسیار ارزان است که لینوکس را اجرا می کند ، اما مجموعه ای از پین های GPIO (ورودی/خروجی با هدف عمومی) را نیز ارائه می دهد که به شما امکان می دهد اجزای الکترونیکی را برای محاسبات فیزیکی مدیریت کنید و اینترنت اشیا (IoT) را کشف کنید.

برای اینکه بتوانید از این دستگاه بهتر استفاده کنید باید دانش کوچکی از لینوکس بدست بیاورید و نحوه کار با این سیستم عامل را بیاموزید. برای اینکار می توانید از آموزش حرفه ای زیر بهره ببرید.

Raspberry Pi چیست ؟

raspberry pi چیست

به طور مختصر در بالا توضیح دادیم ، Raspberry Pi چیست ، اما اگر هنوز کامل متوجه نشدید ادامه مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

در دهه 1970 عصر اطلاعات آغاز شد. از بزرگ ترین ابَر رایانه ها گرفته تا کوچک ترین دسکتاپ های خانگی ، این دوره قابلیت دسترسی به اطلاعات را با لمس یک دکمه یا کلیک ماوس به همراه داشت. پیشرفت های فناوری باعث شده تا رایانه ها از غول های بزرگ ذخیره شده در انبارهای بزرگ به دستگاه هایی تبدیل شوند که می توانید در جیب خود حمل کنید یا روی مچ دست خود ببندید. امروزه به سختی می توانید کسب و کاری یا صنعتی را بیابید که از فناوری کامپیوتری به شکلی استفاده نکند.

در حالی که مزایای فناوری رایانه بسیار گسترده است ، نادیده گرفتن تفاوتی که بین طبقات و اقتصاد ایجاد می کند دشوار است. کشورهایی که توانایی پرداخت زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از فناوری های پیشرفته را ندارند ، همچنان از کشورهایی که می توانند این امکان را داشته باشند ، عقب ترند. افرادی که به مهارت های محاسباتی اولیه دسترسی ندارند ، نمی توانند با پیشرفت ها همگام شوند و خود را از همتایان خود عقب می بینند. به طور خلاصه ، فقدان دانش فناوری و ناتوانی در حرکت در بزرگراه اطلاعاتی ، شکاف بین دارندگان تکنلوژی و کسانی که از این امکانات بی بهره هستند را بیشتر می کند.

بنیاد Raspberry Pi به دنبال این است که با ارائه روشی مقرون به صرفه برای شروع یادگیری زبان های برنامه نویسی ، این شکاف را پر کند. در سال 2012 ، بنیاد Raspberry Pi یک کامپیوتر تک برد که برای آموزش مهارت های برنامه نویسی ، ساخت پروژه های سخت افزاری ، انجام اتوماسیون خانگی و کشف کاربردهای صنعتی فناوری کامپیوتر طراحی شده بود ، را روانه بازار کرد. یک کامپیوتر اقتصادی با حدود قیمتی 55 دلار یا کمتر که از سیستم عامل لینوکس (سیستم عامل کامپیوتر) بهره می برد و پین های ورودی و خروجی (GPIO) همه منظوره را ارائه می داد و به کاربر اجازه می داد اجزای الکترونیکی را برای محاسبات فیزیکی و کاوش در اینترنت اشیا (IoT) کنترل کند.

بنیاد Raspberry Pi که در سال 2009 در بریتانیا تاسیس شد ، مطالعه علوم کامپیوتر پایه را در مدارس با یک کامپیوتر تک برد به نام Raspberry Pi ترویج می کرد. یکی از بنیانگذاران Raspberry Pi یعنی Eben Upton ، اولین برد Raspberry Pi را در تلاش برای حل مشکل کاهش جمعیت دانشجویی در علوم محاسباتی در دانشگاه کمبریج ایجاد کرد. سادگی و سهولت دسترسی باعث شد که Raspberry Pi تبدیل به پرفروش ترین رایانه شخصی بریتانیا شود و بیش از دو میلیون دستگاه را ظرف دو سال پس از تولید به فروش رساند و در عین حال همه علاقمندان را به مطالعه و بازی تشویق کرد. فروش محصولات Raspberry Pi کار خیریه ای را تأمین می کند که درک رایانه و استفاده از فناوری را در آموزش و پرورش و کشورهای در حال توسعه را ترویج می کند.

برای اینکه کار کردن با این برد را بیاموزید می توانید از آموزش فرادرس استفاده کنید ، این آموزش که در زیر برای شما قرار می دهیم ، یکی از بهترین آموزش های فارسی نحوه کار با برد رزبری پای می باشد. پیشنهاد می کنیم حتما این آموزش را تماشا کنید.

سیستم عامل و زبان برنامه نویسی raspberry pi چیست ؟

raspberry pi چیست

یکی از اصلی ترین سوالاتی که احتمالا ذهن شما را نیز مشغول کرده است ” سیستم عامل و زبان raspberry pi چیست ” می باشد.

سیستم عامل تمامی محصولات Raspberry Pi لینوکس است. لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است که بین برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر ارتباط برقرار می کند. زبان مورد استفاده با Raspberry Pi پایتون است – یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و سطح بالا که برای توسعه برنامه های کاربردی رابط کاربری گرافیکی (GUI) ، وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. یکی از مزایای Raspberry Pi این است که قبل از شروع پروژه با Raspberry Pi نیازی به داشتن دانش بالا از لینوکس یا پایتون نیست. در واقع هدف محصول آموزش سیستم و زبان از طریق پروژه های جذاب است.

اما اگر در مورد زبان پایتون بیشتر بدانید کمک بسیاری به شما ، در هنگام استفاده از آن ، خواهد کرد ، به همین دلیل یکی از بهترین آموزش های پایتون فرادرس را در زیر قرار می دهیم تا بتوانید دانش پایتون خود را در هنگام استفاده از raspberry pi افزایش دهید.

مزایا و معایب Raspberry Pi چیست؟

برای اینکه متوجه شوید مزایا و معایب Raspberry Pi چیست بهتر است متن زیر را با دقت بخوانید. تا متوجه شوید که آیا Raspberry Pi برای شما مناسب است یا خیر

مزایای Raspberry Pi:

  • این میکروکامپیوتر برای کسب و کارهای کوچکی که با بودجه محدودی کار می کنند تا از محصول خود استفاده کنند یا فناوری جدیدی را اختراع کنند که این محصول را تعبیه می کند مفید است. صاحبان مشاغل کوچک می توانند از آن برای خودکار کردن هر کار کوچک استفاده کنند (مثال : استفاده از Pi برای اجرای یک وب سایت ، یا استفاده از آن به عنوان یک پایگاه داده کوچک و سرور رسانه.)
  • این محصول نیازی به تجربه برنامه نویسی گسترده از کاربر ندارد ، زیرا برای نسل جوان در نظر گرفته شده است تا در مورد برنامه نویسی بیاموزند. پایتون ، یک زبان برنامه نویسی است که از پیچیدگی کمتری نسبت به سایر زبان های موجود استفاده می کند. (خوانایی کد بهتری دارد و به کاربر اجازه می دهد مفاهیم را با استفاده از خطوط کمتر اجرا کنند. پایتون همچنین دارای قابلیت مدیریت خودکار حافظه است.)
  • Raspberry Pi برای فناوری های تطبیقی ​​ایده‌آل است و می تواند تصاویر را نمایش دهد یا فیلم ها را پخش کند و این محصول ساخت جامع و کارآمد با هزینه کمتر را ممکن می سازد.

معایب Raspberry Pi:

  • جایگزین کامپیوتر نمی شود و پردازنده آن به سرعت کامپیوتر های خانگی نیست. دانلود و نصب نرم افزار زمان زیادی می برد.
  • نمی تواند در لحظه چند وظیفه ی پیچیده را انجام دهد.
  • با سیستم عامل های دیگر مانند ویندوز سازگار نیست.
  • برای کسانی مناسب است که گجتی می خواهند تا بتوانند با نیازها و سلیقه خود تطبیق دهند .
  • این محصول برای کسب و کارهای بزرگی که از قبل سرورهای بزرگی دارند ، مفید نخواهد بود.

raspberry pi چگونه کار می کند؟

raspberry pi چیست

ساده ترین مدل Raspberry Pi Zero یا Raspberry Pi Zero W است – Zero W دارای قابلیت Wi-Fi و بلوتوث است در حالی که Zero این قابلیت ها را ندارد. مدل پایه توانایی یادگیری یک زبان کامپیوتری و کشف اینترنت اشیاء (IoT) را از طریق پروژه هایی که برای درگیر نگه داشتن دانش آموز طراحی شده است را در اختیار کاربر قرار می دهد. اینترنت اشیا سیستمی از دستگاه های محاسباتی به هم پیوسته و همچنین ماشین های مکانیکی و دیجیتالی است که توانایی انتقال داده ها را از طریق شبکه فراهم می کند. با استفاده از Raspberry Pi Zero می‌توانید پروژه‌هایی مانند ساعت های متنی ، نمایشگر های محیطی (دما ، رطوبت و غیره) ، بلندگوهای پخش ، نمایشگرهای اطلاعات ، هواپیماهای بدون سرنشین ، بازی های رترو و ربات های شخصی را برنامه نویسی کنید.

با هر پروژه تکمیل شده ، دانش و مهارت هایی کسب می کنید که توانایی ها و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. وقتی از Zero پیشی گرفتید ، به مدل بعدی بروید. هر نسخه Raspberry Pi ویژگی های سفارشی جدیدی مانند پورت های USB ، مرکز رسانه و هاب خانه هوشمند را ادغام می کند. از نسخه های بعدی Raspberry Pi برای ساختن سیستم امنیتی خانه خود ، اجرای دو نمایشگر با کیفیت بالا و ساخت رایانه سینمای خانگی خود استفاده کنید. پروژه ها و برنامه های کاربردی در Raspberry Pi فقط با کنجکاوی و تمایل شما به یادگیری محدود می شود.

بهترین منابع یادگیری raspberry pi چیست ؟

raspberry pi چیست

یکی از چشمگیرترین جنبه های Raspberry Pi میزان و تنوع پشتیبانی در دسترس کاربران Raspberry Pi است. وب سایت بنیاد دارای انجمن ها ، پروژه ها ، وبلاگ ها ، راهنما ، فیلم ها و راهنمای عیب یابی است. این وب سایت یک منبع عالی برای دانش آموزان ، والدین و معلمان مشتاق است و اطلاعات را در قالبی قابل درک ارائه می دهد. علاوه بر منابع وب سایت ، پشتیبانی گسترده ای از مربیان وجود دارد.

اگر با توجه به توضیحاتی که ما دادیم به صورت کامل متوجه نشدید که raspberry pi چیست و یا می خواهید اطلاعات بیشتری از این دستگاه بدست بیاورید ، می توانید از مقاله فرادرس استفاده کنید ، برای دسترسی بهتر لینک آن را در زیر قرار می دهیم.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *