تبلیغات

تبلیغات

ایران چندمین کشور در تولید فولاد است

folad

فولاد از محصولات استراتژیک کشور و ترکیبی از آهن و کربن است. میزان کربن موجود در فولاد تا 2 درصد است، زیرا کربن بالاتر از 2 درصد در فولاد سبب تولید چدن به‌جای فولاد می­گردد.

اهمیت این آلیاژ به حدی است که در سال 2013 به میزان 6/1 میلیارد تن فولاد در جهان تولید و آلومینیوم که فاز مورد اهمیت بعدی است به میزان 47 میلیون تن تولید گردد. این اختلاف زیاد در تولید نشان‌دهنده اهمیت بالای این محصول استراتژیک است. فولاد به‌عنوان ماده اصلی تولید میلگرد است و این آلیاژ به‌صورت نورد گرم یا سرد برای تولید میلگرد استفاده می­شود و قیمت میلگرد به‌دست‌آمده در هرکدام از این روش­ها متغیر است و عموماً نورد سرد قیمت میلگرد بالاتری را به خود اختصاص می­دهد زیرا فرایند بیشتری بر فولاد انجام می­دهند و همچنین تغییر قیمت فولاد جهانی بر قیمت میلگرد نیز تأثیرگذار خواهد بود و با افزایش قیمت فولاد قیمت میلگرد افزایش و با کاهش قیمت فولاد قیمت میلگرد نیز کاهش خواهد یافت.

فولاد به ‌سختی و درخشندگی مشهور است. این آلیاژ نقطه ذوب بسیار بالایی دارد که چیزی در حدود 1510 درجه سانتیگراد که تقریباً 1000 درجه سانتیگراد از مس بالاتر است و چگالی آن تقریباً 8 برابر چگالی آب و در حدود 9/7 گرم در سانتیمتر مکعب است. مقاومت کششی این آلیاژ بسیار بالا و در محدوده 290 تا 870 نیوتن بر میلیمتر مربع است.

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی میلگرد فولادی است. میلگرد بر استحکام سازه­های ساخته شده تأثیر زیادی دارد و قیمت فولاد بکار رفته در آن بر قیمت میلگرد تأثیر خواهد گذاشت. اگر تمایل دارید با انواع فولاد آشنا شده و روش تولید فولاد اطلاع کسب کنید و از رتبه ایران در تولید فولاد در سطح جهان و منطقه باخبر شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فولاد

انواع فولاد

فولاد تولید شده به انواع مختلفی تقسیم می­شود که عبارتند از:

  • فولاد کربنی: درصد کربن در این فولاد متغیر است فولاد کم‌کربن 15/0 تا 45/0 درصد کربن و فولاد با کربن متوسط که 45/0 تا 8/0 درصد کربن دارد و فولاد پرکربن که در حدود 8/0 تا 5/1 درصد کربن دارد.
  • فولاد ضدزنگ: در این نوع از فولاد با افزودن فلز کروم در حدود 13 درصد مقاومت فولاد در برابر زنگ­زدگی و اکسیداسیون را تقویت می­کنند. فرایند به این صورت است که کروم با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و یک محافظ تجدیدشونده در اطراف فولاد به وجود می­آورد.
  • فولاد مارتنزیتی: آلیاژ فولاد مارتنزیتی دارای 12 تا 14 درصد کروم است و علاوه بر قابلیت مقاومت در برابر اکسیدشوندگی خاصیت مغناطیسی نیز پیدا کرده و با فرایندهای حرارتی که در زمان تولید این نوع از فولاد بر آن­ها صورت می­گیرد این نوع از فولاد سخت­تر نیز می­شوند. عموماً در پمپ­های هیدرولیک، بخار و روغن از این نوع فولاد استفاده می­کنند.
  • فولاد ضدزنگ فریتیک: میزان کروم در این نوع فولاد بین 16 تا 18 درصد است. این فولادها خاصیت مقابله با خوردگی و اکسیدشوندگی را به دلیل میزان بالای کروم در خود دارند اما نسبت به فولاد مارتنزیتی عملیات حرارتی بر آن­ها صورت نگرفته و سختی کمتری داشته و منعطف­تر هستند.
  • فولاد ضدزنگ آستینیتی: این فولاد دارای 18 درصد کروم و حدود 8 درصد نیکل است و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.
همچنین بخوانید  با بهترین بازی‌های شوتر آنلاین موبایل آشنا شوید

روش تهیه فولاد

در ایران فولاد به دو روش تولید می­شود.

روش اول که روشی سنتی است و از کوره بلند استفاده شده و تولید فولاد در کنورتورهای اکسیژنی انجام می­گیرد.

روش دوم یا روش احیای غیرمستقیم آهن که در این حالت سنگ‌آهن را همراه کک و آهک وارد کوره بلند کرده و چدن مذاب تولید می­کنند و در ادامه توسط مبدلی چدن مذاب به فولاد مذاب تبدیل شده و ناخالصی­های آن توسط اکسیژن از فولاد خارج می­گردد. قیمت میلگرد بر اساس روش تولید فولاد متفاوت بوده و روش تهیه فولاد بر قیمت میلگرد تولید شده تأثیر خواهد گذاشت.

رتبه ایران در تولید فولاد

در سال 2020 ایران رتبه اول رشد تولید فولاد در جهان را به خود اختصاص داد و این نشان از اهمیت تولید این محصول استراتژیک در ایران است. امروزه ایران در رده دهم تولید فولاد جهان قرار دارد. ایران پس از چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، آلمان و برزیل در رتبه دهم تولید فولاد جهان قرار دارد. ایران در کشورهای همسایه بعد از روسیه با تولید فولاد 2/65 میلیون تن فولاد و ترکیه با تولید 4/32 میلیون تن در رده سوم تولید فولاد میان کشورهای همسایه است. کارخانجات لوازم‌خانگی، حمل‌ونقل، صنایع تولیدی مواد غذایی، صنایع دفاعی، صنایع هواپیماسازی و کشتی­سازی از جمله صنایعی هستند که بیشترین کاربرد فولاد در آن­ها می­باشد. میزان صادرات فولاد ایران در سال 2019 حدود 9 میلیون تن فولاد در سال بوده است.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *