تبلیغات

تبلیغات

G-sync چیست؟

What-is-G-Sync

ممکن است بسیاری از افراد در هنگام خرید مانیتور با نمایشگرهایی روبرو شده اند که دارای فناوری G-sync است. این فناوری در واقع یک تراشه پیشرفته ای است که در داخل برخی از مانیتور ها به کار رفته است که در صورت داشتن کارت گرافیک سازگار نرخ بازسازی تصویر بالا و زمان پاسخگویی بسیار پایینی را در اختیار شما قرار میدهد.

G-sync چیست و چطور عمل میکند ؟

G-Sync چه کاربردی کارد؟

G-sync در واقع یک فناوری مبتنی بر سخت افزار است که توسط انویدیا ابداع شده است. و به طور عمده باعث میشود با نرخ فریم بالا و بدون مشکلات پردازشی به اجرای بازی های سنگین کامپیوتری بپردازید. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که، زمانی میتوان از این فناوری استفاده کرد که کارت گرافیک شما نیز با چنین ویژگی سازگار باشد.

پردازنده گرافیکی در واقع یکی از مهم ترین ابزار گیمرها برای اجرای بازی های سنگین می باشد. این سخت افزار در هر ثانیه تعدادی فریم را پردازش و برای ارائه تصاویر آن را به مانیتور ارسال میکند. به طور مشابه مانیتور شما نیز در هر ثانیه تعدادی از فریم های دریافتی را Refresh و یا تازه سازی میکند و تصاویر قبلی خود را برای فریم های جدیدی که گرافیک شما ارائه میدهد پاک میکند.

در همین خصوص گرافیک ها دارای حافظه ای به نام بافر میباشند که تصاویر وفریم هایی که قرار است در مدت زمان کوتاهی از گرافیک به صفحه نمایش ارسال شود را برای مدت کوتاهی در آن ذخیره میکند. اما مشکلی که ممکن است بسیاری از افراد در حین انجام بازی های کامپیوتری با آن مواجه شوند این است که حافظه بافر و نرخ تازه سازی مانیتور ممکن است هماهنگ نباشد و باعث افت فریم در اجرای بازی شود.

اولین راه حل انویدیا برای جلوگیری از افت کیفیت ارائه تکنولوژی V-Sync برای مانیتورها بود. این تکنولوژی مبتنی بر نرم افزار، اساسا کارت گرافیک شما را مجبور به نگه داشتن فریم ها در بافر خود میکرد تا زمانی که مانیتور آماده بروزرسانی باشد.

بعدها انویدیا راه حل جدیدی مبتنی بر سخت افزار برای جلوگیری از افت کیفیت به نام G-Sync معرفی کرد. این فناوری به جای اینکه گرافیک شما را مجبور به نگه داشتن فریم ها در حافظه بافر کند، G-Sync را مجبور میکند تا نرخ تازه سازی تصاویر را بسته به فریم هایی که گرافیک شما ارائه میدهد تطبیق دهد تا تصاویر و ویدیو ها با افت کمتری مواجه شوند.

به طور کلی با فعال بودن G-Sync، مانیتور در اختیار کامل کارت گرافیک تان در میاید. و تصاویر و ویدیوهای با کیفیت تری را به نمایش میگذارد.

همچنین بخوانید  9 کاری که باید قبل از استفاده از کامپیوتر جدید انجام دهید

سیستم مورد نیاز G-Sync

سیستم مورد نیاز G-sync

همانطور که در این مطلب گفته شد تکنولوژی G-Sync توسط انویدیا تولید شده است و برای استفاده این فناوری باید از کارت های شرکت انویدیا و کابل های HDMI برای انتقال بهتر تصاویر استفاده کرد.

کامپیوتر دسکتاپ

گرافیک – GeForce GTX 650ti و یا سخت افزارهای گرافیکی جدیدتر

نسخه درایور – R340.52 و بالاتر 

لپ تاپ هایی با نمایشگر داخلی G-Sync

گرافیک – GTX 970M ,  GeForce GTX 980M , GTX 965M و یا سخت افزار های گرافیکی جدیدتر

نسخه درایور – R352.06 و بالاتر

تلویزیون های با قابلیت G-Sync

تلویزیون های با قابلیت G-Sync

از حدود دو سال پیش خبری مبنی بر توافق انویدیا با شرکت ال جی منتشر شد. که حاصل این توافق، تولید 12 تلویزیون با قابلیت G-Sync میباشد. این تلویزیون ها از طریق اتصال کابل HDMI به کامپیوتر دسکتاپ و یا لپتاپ هایی با گرافیک های انویدیای سری 16 کار میکنند.

شما میتوانید تلویزیون های سازگار با G-Sync را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

  • تلویزیون ال جی سری  (2021) B1 4K 
  • ال جی سری (C1 4K (2021
  • ال جی سری G1 4K (2021)
  • ال جی سری Z1 8K (2021)
  • ال جی سری BX (2020)
  • ال جی سری CX (2020)
  • ال جی سری GX (2020)
  • ال جی سری ZX (2020)
  • ال جی سری B9 (2019)
  • ال جی سری C9 (2019)
  • ال جی سری E9 (2019)
  • ال جی سری Z9 (2019)

معایب استفاده از تکنولوژی FreeSync و G-Senc 

قیمت بالا، را میتوان یکی از اصلی ترین نقاط ضعف در استفاده از این تکنولوژی دانست، زیرا خرید گرافیک و مانیتور با چنین قابلیتی هزینه زیادی را می طلبد، و مطمئنن بسیاری از کاربران توان پرداخت این چنین هزینه هایی را ندارند. حتی لپ تاپ هایی با چنین ویژگی، ممکن است با قیمتی بالاتر عرضه شوند و ممکن است خرید اینچنین لپ تاپ هایی به صرفه نباشند. 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *