تبلیغات

آموزش تست و بررسی المنتهای آبگرمکن برقی

element

اگر آب گرم به اندازه کافی گرم نیست، بدان معنی نیست که باید کل آبگرمکن را تعویض کنید. خبر خوب این است که ممکن است المنت گرم‌کننده خراب شده باشد که تعویض آن آسان است و خرید آن گران نیست. از آنجایی که دو المنت گرم‌کننده الکتریکی وجود دارد، باید هر دو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کدام یک خراب است. هنگام عیب‌یابی یک دستگاه الکتریکی معیوب که آب گرم تولید نمی‌کند، اولین گام باید آزمایش المنت باشد.

چک کردن المنت‌های گرم‌کننده آب، کار آسانی است؛ وضعیت کاری المنت را با قرار دادن یک گیره مولتی‌متر روی یکی از سیم (پیچ)های متصل به المنتِ در حال تست و گیره دیگر به هر قسمت فلزی از آبگرمکن تست کنید. همچنین می‌توانید از یک تستر ولتاژ غیرتماسی استفاده کنید. مقادیر قرائت شده باید مطابق با مشخصات فنی باشد.

دما را روی المنت گرم‌کننده تحت آزمایش بالا ببرید و روی المنت دیگر پایین بیاورید. اکنون، لازم است المنت آبگرمکن برقی که می‌خواهید آزمایش کنید را فعال نمایید.

شیر آب گرم را باز کنید تا هیتر شروع به کار کند. در همان زمان، آب سرد وارد دستگاه می‌شود و ترموستات تغییر دما را حس می‌کند، و با فعال شدن آن یک صدای کلیک شنیده می‌شود.

آمپرمتر شما نشان می‌دهد که آیا جریانی وجود دارد یا خیر. در صورت عدم وجود جریان، المنت آبگرمکن برقی خراب شده است و نیاز به تعویض دارد. المنت گرم‌کننده دیگر را نیز چک کنید.

 

اول ایمنی

یک راه مطمئن تر این است که المنت گرمکننده را در هنگامی که دستگاه خاموش است و برق در هیتر وجود ندارد، آزمایش کنید. قطع کردن فیوز از داخل تابلو برق بسیار مهم است.

پس از مطمئن شدن از عدم وجود برق، پیچ‌های المنت را باز کرده و سیم‌ها را جدا کنید.

المنت آبگرمکن

المنت باز

سلکتور مولتی‌متر را چرخانده و روی حالت اهم تنظیم دهید، یک پراب را به یکی از پیچ‌های المنت را و پراب دیگر را به پیچ دیگر وصل کنید. برای المنت 4500 وات، باید مقاومت 12 الی 13 اهم نشان داده شود. اگر هیچ مقاومتی را نشان ندهد، به این حالت «المنت باز» گفته می‌شود – یعنی المنت خراب شده و باید تعویض شود.

 

المنت گرم‌کننده متصل به زمین

اگر یک پروب را روی پیچ المنت و دیگری را روی قسمت فلزی هیتر بگذارید و مولتی‌متر مقادیری را نشان دهد، المنت به زمین متصل شده و یا خراب شده است و باید تعویض گردد.

 

نحوه تعویض المنت آبگرمکن برقی

قبل از تعویض المنت معیوب، اطمینان حاصل کنید که از یک المنت با فلنج، واشر و مشخصات فنی (وات و ولتاژ) مشابه با المنت قبلی استفاده کنید.

  • برق آبگرمکن را از محل فیوز روی تابلو برق قطع کنید.
  • جریان آب سرد آبگرمکن را قطع کنید. شیر ایمنی (TPR) و نزدیک‌ترین شیر آب گرم را باز کنید تا فشار مخزن آزاد شود. این مراحل را برای تخلیه مخزن دنبال کنید، تا سطح آب در زیر المنتی که قصد تعویض آن را دارید، قرار گیرد.
  • صفحه روپوش، عایق و پوشش پلاستیکی را بردارید تا به المنت گرم‌کننده و ترموستات دسترسی پیدا کنید.
  • یک بار دیگر مطمئن شوید که برق قطع باشد. روی پیچ‌های المنت نباید ولتاژ وجود داشته باشد.
  • پیچ‌ها را باز کرده و سیم‌ها را جدا نمایید.
  • هیتر را با استفاده از ابزار مناسب (بسته به نوع المنت) جدا کنید.
  • واشر جدید را نصب کنید (یا واشر قدیمی را تمیز کنید) و آن را در المنت قرار دهید.
  • سیم‌ها را مجدداً سر جای خود وصل کنید، و مطمئن شوید که محکم باشند.
  • شیر اصلی آب را باز کنید تا مخزن آب پر شود.
  • عایق و پوشش را مجدداً سر جای خود بگذارید.
  • برق را وصل کرده و دستگاه را به کار بیاندازید.
همچنین بخوانید  کدام ماسک مو برای موهای خشک و وز توصیه می شود؟

پس از مخزن، المنت‌های گرم‌کننده الکتریکی، حیاتی‌ترین قسمت آبگرمکن‌های برقی هستند، زیرا المنت بد به معنای عدم وجود آب گرم است. هنگام تعویض المنت، مهم است که یک المنت بادوام و قابل اطمینان، مقاوم در برابر رسوبات آهکی و کار کردن در حالت بدون آب بخرید.

همانطور که از بالا مشاهده می‌شود، چک کردن یا تعویض المنت آبگرمکن کار سختی نیست، اما توصیه می‌شود که از سرویسکاران حرفه‌ای استفاده شود.

 

منبع

Testing electric water heater elements

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *