تبلیغات

تبلیغات

آموزش زامارین اندروید | ویژگی ها و آموزش نصب زامارین با Visual Studio 2019

xamarin3

در این مقاله آموزش زامارین اندروید ، مفاهیم اولیه و پیشرفته xamarin را ارائه می دهیم. Xamarin چارچوبی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به سرعت رابط های کاربری بین پلتفرمی بسازند و همچنین به ما اجازه می دهد تا کنترل های بومی را در iOS، Android و Windows ایجاد کنیم. در ادامه این مقاله همراه باشید تا به صورت کامل با این برنامه و روش های استفاده از آن آشنا شوید.

زامارین چیست ؟

Xamarin یک شرکت نرم افزاری است که در سال 2011 تاسیس شد. Xamarin اخیراً در سال 2016 توسط مایکروسافت خریداری شد. Xamarin طیف کاملی از ابزارها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که می توانند برای توسعه برنامه های کاربردی تلفن همراه چند پلتفرمی استفاده شوند.

این یک پلتفرم برای توسعه برنامه های کاربردی تلفن همراه با استفاده از زبان برنامه نویسی #C است. اگرچه فریم ورک های مختلفی وجود دارند که توسعه برنامه های موبایلی را با استفاده از HTML و جاوا اسکریپت و کتابخانه‌های JS انجام می دهند که تفاوت اساسی با زامارین دارند.

Xamarin متفاوت است زیرا از زبان #C بهره می برد که به طور همزمان بر روی سه پلتفرم اندروید ، iOS و ویندوز کار می کند.

نکته قابل توجه این است که قبل از آموزش زامارین اندروید ، باید دانش اولیه #C و زبان XAML را داشته باشیم. در زیر یکی از بهترین اموزش های #C را قرار داده ایم که در صورت تمایل می توانید بهترین آموزش سی شارپ را که توسط فرادرس تهیه و تولید شده است را مشاهده کنید.

زامارین اندروید Xamarin.Android

Xamarin.Android بخشی از خانواده Xamarin برای ساخت یک برنامه اندرویدی بومی با استفاده از #C و Xamarin است. که از همان کنترل های رابط کاربری جاوا برای اندروید استفاده می کند.

ویژگی های زامارین

یکی از ویژگی های جذاب زامارین چند پلتفرمی بودنش می باشد . به همین دلیل زامارین برای توسعه برنامه های موبایل ، تبلت و دسکتاپ ، یک راه حل عالی به شمار می رود. وقتی به نحوه ساخت اپلیکیشن اندروید و iOS فکر می کنیم ، بسیاری از افراد بر این باورند که زبان Object-C ، Swift ، Java و Kotlin تنها انتخاب هستند و از زامارین که با استفاده از سی شارپ در چند پلتفرم مهم مانند اندروید ، IOS و ویندوز توانایی توسعه برنامه را دارد ، غافل می شوند.

  1. 1- امکان استفاده از سایر زبان ها : در هنگام برنامه نویسی با زامارین اندروید به راحتی می توان از زبان های دیگر همچون Objective-C، Java، C نیز بهره برد و از انواع کتابخانه های مربوط به این زبان ها در توسعه برنامه با زامارین استفاده نمود.
  2. 2- ساختار مدرن : برنامه کاربردی Xamarin به زبان #C نوشته شده است که یک زبان مدرن محسوب می شود و شامل پیشرفت های قابل توجهی نسبت به Objective-C و Java می باشد.
  3. 3- کتابخانه ها و کلاس های شگفت انگیز : برنامه Xamarin از NET CL استفاده می کنند که مجموعه گسترده ای از کلاس های دارای ویژگی های جامع و بهینه شده ای مانند XML، پایگاه داده، سریال سازی، رشته ها، IO، پشتیبانی شبکه و بسیاری موارد دیگر هستند. 
  4. 4- پشتیبانی از پلتفرم های مختلف موبایل : Xamarin پشتیبانی پیچیده ای از پلتفرم های مختلف را برای سه پلتفرم اصلی موبایل iOS، Android و Windows ارائه می دهد. به این منظور که اگر برنامه ای با زامارین اندروید نوشته شود 90 درصد کدنویسی آن برای IOS نیز صدق می کند و برای تبدیل برنامه اندروید به IOS زمان بسیار کمی صرف خواهید نمود.

آموزش زامارین اندروید

مزایای زامارین

زامارین یکی از پلتفرم ها و فریم ورک های توسعه برنامه موبایلی می باشد که مزایای بسیار جذاب و کاربردی دارد در زیر مهم ترین آن ها را بر می شماریم :

1- برنامه نویسی سریع و تبدیل آسان

مهمترین بخش پلتفرم Xamarin این است که شامل کدهای قابل استفاده مجدد است که 90 درصد آن می تواند برای توسعه برنامه های کاربردی در پلتفرم های مختلف استفاده شود. توسعه دهندگان می توانند از بیشتر سورس کد Xamarin برای ساختن برنامه ها در تمام پلتفرم ها استفاده مجدد کنند. که این کار سرعت تولید اپلیکیشن ها برای پلتفرم های دیگر را ساده تر و سریع تر خواهد نمود.

برنامه نویسی اندروید با چندین زبان مختلف نیز قابل انجام است که هر کدام ویژگی ها و معایب خاص خود را دارد ، اگر می خواهید به طور کلی توسعه برنامه در سیستم عامل اندروید را بیاموزید بهتر است مجموعه آموزش برنامه نویسی اندروید را از فرادرس تهیه کنید تا به صورت حرفه ای به یک برنامه نویس اندروید تبدیل شوید.در لینک زیر بهترین اموزش های موجود فارسی را قرار دادیم.

2- رابط کاربری ساده و جذاب

آموزش زامارین اندروید

Xamarin Studio دارای رابط کاربری جذاب و کاربر پسند بوده که کار کردن با این پلتفرم را لذت بخش نموده است. همچنین این فریم ورک اشتراک گذاری کد بین پلتفرم های مختلف را آسان کرده که باعث کاهش زمان نقل مکان به پلتفرم های مختلف موبایلی شده است.

3- بهره مندی از زبان #C

#C یک زبان برنامه نویسی ساده ، مدرن ، عمومی ، ایمن و شی گرا است. به دلیل شی گرا بودن به شما امکان می دهد تا از انواع داده های ساده به عنوان اشیا استفاده کنید. و برنامه نویسی و کد نویسی را برایتان جذاب و ساده خواهد نمود. از این رو آموزش زامارین اندروید بسیار راحت خواهد بود.

معایب زامارین

شاید یکی از مهم ترین عیوب زامارین اندروید حجم بالای برنامه های توسعه یافته با آن باشد ، به دلیل استفاده مشترک از کتابخانه های اصلی Xamarin و بالا بودن حجم این کد ها فضای بیشتری برای برنامه های ساخته شده با این فریم ورک مورد نیاز خواهد بود.

دومین مشکل زامارین لایسنس دار بودن آن می باشد که برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید.

آموزش نصب زامارین با Visual Studio 2019

در اینجا، نحوه نصب Xamarin را بر روی رایانه شخصی آموزش می دهیم. مایکروسافت ویژوال استودیو به ما امکان می دهد از سی شارپ و دات نت برای ساخت برنامه های موبایلی برای iOS و اندروید استفاده کنیم.

نصب Visual Studio

قبل از شروع نصب چک کنید مشکل خاصی برای نصب Visual Studio در سیستم وجود نداشته باشد.

گام اول :

برای دانلود ویژوال استودیو باید به سیستم مورد نیاز برای نصب ویژوال استودیو بر روی سیستم خود توجه کنیم.

حداقل سیستم مورد نیاز که توسط محصول پشتیبانی می شود عبارتند از:

xamarin

گام دوم :

در ادامه باید فایل نصب ویژوال استودیو را دانلود کنید؛ برای اینکار وارد لینک زیر شوید و یک نسخه از نرم افزار ویژوال استودیو را انتخاب کنید و در محل مورد نظر ذخیره کنید.

https://visualstudio.microsoft.com/downloads

نصب زامارین

گام سوم : نصب ویژوال استودیو

برای نصب ویژوال استودیو، فایل دانلود شده را اجرا کنید.

1) در پوشه دانلود، روی فایلی که مطابق یا مشابه یکی از فایل های زیر است، دوبار کلیک کنید:

Vs_Community.exe برای انجمن ویژوال استودیو
Vs_Professional.exe برای Visual Studio Professional
Vs_Enterprise.exe برای Visual Studio Enterprise

اگر اعلان کنترل حساب کاربری دریافت کردیم، باید YES را انتخاب کنید.

2) سپس برای تأیید شرایط مجوز مایکروسافت نشان داده می شود که باید Continue انتخاب کنید.

نصب ویژوال استودیو

گام چهارم :

در مرحله بعدی باید تیک گزینه Mobile development with .NET را انتخاب کنید و وقتی آماده شروع نصب Visual Studio 2019 هستید، روی دکمه Install در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید:

نصب ویژوال استودیو

نصب ویژوال استودیو

گام پنجم :

پس از اتمام نصب ویژوال استودیو 2019، روی دکمه Launch کلیک کنید تا ویژوال استودیو اجرا شود

نصب ویژوال استودیو

افزودن Xamarin به ویژوال استودیو 2019

Xamarin را با اجرای مجدد نصب کننده Visual Studio 2019 برای تغییر workloads اضافه کنید. سپس مراحل ذکر شده در بالا را برای نصب Xamarin دنبال کنید.

در Visual Studio 2019، با کلیک بر روی منوی Help، تأیید کنید که Xamarin نصب شده است. اگر Xamarin نصب شده باشد، باید یک آیتم منوی Xamarin را ببینید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:

نصب ویژوال استودیو

همچنین می توانید روی Help> About Microsoft Visual Studio کلیک کنید و در لیست محصولات نصب‌شده اسکرول کنید تا ببینید Xamarin نصب شده است یا خیر:( مطابق زیر )

نصب ویژوال استودیو

همانطور که در بالا مشاهده می کنید زامارین اندروید به راحتی بر روی Visual Studio نصب شده است. این مرحله آخر آموزش زامارین اندروید محصوب می شود که با موفقیت انجام دادیم.

Xamarin.Forms چیست ؟

Xamarin.Forms یکی از ویژگی های Xamarin است. همانطور که در بالا توضیح دادیم Xamarin فریم ورک محبوب توسعه موبایل است که پلتفرم توسعه دات نت را با ابزارها و کتابخانه هایی برای ساخت برنامه های کاربردی موبایل گسترش می دهد.

Xamarin.Forms یک فریم ورک متن باز و چند پلتفرمی است که توسط مایکروسافت برای ساخت برنامه های اندروید، iOS و ویندوز با دات نت از یک پایه کد مشترک ساخته شده است.

Xamarin.Form فریم ورکی برای توسعه اپلیکیشن موبایل چند پلتفرمی با استفاده از XAML برای Front-End و #C برای Backend اپلیکیشن است. یعنی زمانی که با Xamarin.Form برنامه ای را تولید می کنید می توانید در 4 پلتفرم زیر اجرا کنید.

پس از ساخت برنامه با این فریم ورک 4 برنامه به شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

زامارین اندروید

  • پروژه پرتابل : این پروژه 95 درصد کد های برنامه را در خود داشته و می توان در سه پلتفرم دیگر مورد استفاده قرار گیرد
  • اندروید : از این پروژه برای استفاده در گوشی های اندرویدی می توان استفاده کرد.
  • IOS : در این پروژه از ساختار و معماری آی او اس استفاده شده است  بر روی نسخه های آیفون قابل استفاده می باشد.
  • ویندوز : یک پلتفرم کاربردی برای ساخت برنامه های Windows Mobile و Windows Desktop است.

همانطور که در آموزش زامارین اندروید اشاره شد علاوه بر ساخت اپلیکیشن اندروید با زامارین می توان برنامه های آی او اس نیز با آن توسعه داد ، اما اگر قصد توسعه برنامه های IOS ای به صورت حرفه ای دارید بهتر است از یک برنامه ی تخصصی سیستم عامل آی او اس استفاده کنید.

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای ساخت اپلیکیشن های مبتنی بر ios ، زبان برنامه نویسی Swift می باشد. یادگیری این زبان بسیار ساده بوده و درآمد زایی بالایی نیز دارد.

یکی از بهترین آموزش برنامه نویسی سوئیفت برای برنامه نویسی iOS توسط استاد علیزاده در فرادرس قرار داده شده است که به صورت کامل کار با این زبان برنامه نویسی را آموزش داده و روش های ساخت اپلیکیشن آی او اسی را با مثال های کاربردی بیان می کند. برای دریافت این آموزش می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *