تبلیغات

تبلیغات

openvpn چیست و چگونه کار می کند ؟

openvpn

در این مطلب از سایت تک تیپ قصد داریم تا چیستی و چگونگی استفاده از openvpn را توضیح دهیم و مزیت ها و معایب آن را مقایسه نماییم.

OpenVPN یک پروتکل اتصال اوپن سورس است که برای تسهیل اتصال و افزایش امنیت یک تونل امن بین دو نقطه در شبکه ایجاد می کند ، این یک فناوری قابل اعتماد و ایمن توسط بسیاری از شبکه های خصوصی مجازی یا VPN ها استفاده می شود تا از داده های ارسال شده از طریق اینترنت به صورت رمزگذاری شده و خصوصی هستند اطمینان حاصل کنند.

پروتکل OpenVPN چیست؟

OpenVPN از پروتکل TLS/SSL برای تبادل استفاده می کند و می تواند از فایروال ها و مترجم آدرس شبکه (NAT) عبور کند.

OpenVPN یک وی پی ان است که داده ها را در اینترنت از یک تونل مجازی محافظت شده ارسال می کنند. این تونل های دیجیتالی هم اطلاعات محرمانه شما را با پیچاندن در یک لایه داده اضافی پنهان می کنند و همچنین با رمزگذاری ویژه که فقط مقصد توانایی رمزگشایی اطلاعات را دارد ، امنیت آن را تامین می کنند. این دو مرحله به محافظت از داده های شما کمک بزرگی می کند.

OpenVPN به طور گسترده ای استاندارد طلایی پروتکل ها در نظر گرفته می شود. این پروتکل اوپن سورس در سال 2001 توسعه یافته است ، به این معنی که هر کسی می تواند به کد آن دسترسی پیدا کرده و آن ها را تغییر دهد. که باعث ایجاد جامعه ای از برنامه نویسان و کاربران VPN شده است که به طور مداوم پروتکل را آزمایش، به روز رسانی و بهبود می بخشند.

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا OpenVPN پروتکل مناسبی برای استفاده با VPN است، باید بدانید که OpenVPN چگونه کار می کند. یکی از نکات جالب در مورد OpenVPN این است که بسیار متنوع است ، بنابراین هیچ روش استانداردی برای انجام آن وجود ندارد.

کریو کنترل نیز یکی دیگر از پروتکل های وی پی ان است که علاوه بر امنیت و سرعت طرفداران بسیاری دارد. شما نیز اگر قصد راه اندازی شبکه وی پی ان با کریو را دارید می توانید آموزش مقدماتی آن را از لینک زیر تهیه کنید.

آموزش بالا یکی از بهترین روش ها برای حفاظت از شبکه های کامپیوتری را یاد می دهد و با یادگیری آن می توانید امنیت کامل شبکه های مجازی خصوصی خود را تامین نمایید.

تاریخچه OpenVPN

openvpn چیست

در سال 2001، جیمز یونان، توسعه دهنده، زمانی که نیاز داشت از راه دور به یک شبکه تجاری متصل شود، به آسیای مرکزی سفر کرد. یونان که مجبور به برقراری یک اتصال رمزگذاری نشده از طریق یک سرور در کشوری با شیوه‌های امنیتی بسیار امنیتی بود، متوجه شد که داده‌های او چقدر آسیب پذیر هستند. پاسخ او ایجاد یک پروژه منبع باز OpenVPN برای رمزگذاری داده ها و محافظت از آن ها در برابر جاسوسان بود.

OpenVPN چگونه کار می کند ؟

به علت متن باز بودن این پروتکل ، روزانه در حال تغییر و بهبود می باشد به همین دلیل نحوه عملکرد آن نسبت به زمان و ماه به ماه متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این ، پروتکل اوپن وی پی ان نسبتاً قابل تنظیم است، بنابراین شما ممکن است تصمیم بگیرید که جنبه ها و تنظیمات خاصی را برای مطابقت بهتر با ترجیحات خود تنظیم کنید.

با این حال، به طور کلی، OpenVPN تونل ها را از طریق SSL و شکل به روز شده آن، TLS فراهم می کند و به شدت از کتابخانه OpenSSL که یک آرشیو مهم از پروتکل ها و ابزارهای امنیتی است وام گرفته است. و همانطور که می دانید پروتکل های SSL/TLS راه هایی برای اشتراک گذاری کلیدها برای رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعاتی هستند که بین دستگاه ها ارسال می شود.

برای امنیت بیشتر،  OpenVPN همچنین شامل احراز هویت TLS است که به عنوان احراز هویت بسته HMAC (Hash Message Authentication Code) یا فایروال HMAC نیز شناخته می شود. این یک مرحله اختیاری است تا اطمینان حاصل شود که فقط کاربران و دستگاه های مناسب می توانند داده ها را رمزگذاری و رمزگشایی کنند.

از نظر توابع رمزگذاری واقعی، OpenVPN از انواع رمزها پشتیبانی می کند که روش های نوشتن کد هستند.

رمزگذاری OpenVPN

رمزگذاری OpenVPN

OpenVPN رمزگذاری 256 بیتی را به صورت استاندارد پیاده‌سازی می کند، به این معنی که کلیدهای آن از 256 تا صفر و یک تشکیل شده‌اند که حدس زدن یا شکستن آن ها را بسیار دشوار می کند. OpenVPN همچنین می تواند از رمزهای دیگر، حتی قوی تر، مانند 3DES (استاندارد رمزگذاری سه گانه داده)، lowfish، CAST-128 یا AES (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) استفاده کند.

این پروتکل همچنین از یک ویژگی رمزگذاری اضافی به نام Perfect Forward Secrecy (PFS) پشتیبانی می کند. این روش هر بار که متصل می شوید، کلید جدیدی ایجاد کرده و در صورتی که فردی سعی کند کلید شما را از یک جلسه بدزدد و از آن برای رمزگشایی پیام‌های شما در یک جلسه دیگر استفاده کند ، به نتیجه نخواهد رسید. زیرا در هر جلسه شیوه رمزگذاری و کد رمز متفاوت خواهد بود.

اگر علاقه مند به یادگیری آموزش امنیت شبکه (Network Security) هستید، می توانید از لینک زیر تمام آموزش های مرتبط را تهیه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

نحوه عملکرد OpenVPN

OpenVPN همچنین می تواند برای TCP (پروتکل کنترل انتقال) و UDP (پروتکل دیتاگرام کاربر) استفاده شود. این ها همه روش های اتصال دستگاه ها و انتقال اطلاعات به صورت آنلاین هستند که TCP قابل اعتمادتر و ایمن تر هستند، اما UDP سرعت انتقال بالا تری دارد و شما بر اساس نیاز خود می توانید یکی از این دو روش را انتخاب نمایید.

وقتی صحبت از تنظیمات شبکه می شود، OpenVPN بسیار سازگار است. همچنین می توانید از برنامه های دیگر، اسکریپت ها و افزونه ها برای بهبود بیشتر عملکرد OpenVPN استفاده کنید. همه این ها پروتکل را انعطاف پذیرتر و قدرتمندتر می کند.

برخلاف برخی از پروتکل ها که فقط در برخی از سیستم عامل ها کار می کنند ، OpenVPN انواع سیستم عامل های Mac، Android، Windows، Linux، iOS و سایر سیستم عامل ها را به خوبی پشتیبانی نموده و اگر می خواهید یک سرویس VPN را در دستگاه های مختلف اجرا کنید، این پروتکل انتخاب خوبی است.

مزایای OpenVPN

مزایای OpenVPN

در زیر 6 مزیت اصلی اوپن وی پی ان را بررسی می کنیم :

1. هزینه

در بیشتر مواقع دانلود OpenVPN رایگان است. بدون توجه به پلتفرم مورد نیاز می توانید به صورت رایگان این برنامه را بر روی سیستم عامل های مختلف مانند اندروید ، ویندوز ، مک و … به صورت رایگان راه اندازی کنید. علاوه بر این، با استفاده از OpenVPN، می توانید به صورت رایگان به سرور VPN متصل شوید .

2. امنیت

چندین لایه امنیتی مانند کلیدهای پیش بینی شده و تأیید هویت همتا برای ایمن نگه داشتن ارتباط با OpenVPN وجود دارد. علاوه بر این، با استفاده از OpenSSL، شبکه می‌تواند حداکثر امنیت را با احراز هویت بسته‌های HMAC فراهم کند. همچنین رمزگذاری 256 بیتی نیز امنیت داده ها را بسیار بالا خواهد برد.

3. قابلیت اطمینان

اگر به دلایلی OpenVPN قطع شود ، شبکه تا تعمیر یا پیکربندی مجدد متوقف می شود. بنابراین ، می توان مطمئن بود که هیچ گونه درز اطلاعاتی امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل اگر هکر ها بتوانند شبکه را مختل کنند نمی توانند اطلاعات را به سرقت ببرند.

4. حمایت جامعه

به علت متن باز بودن این پروتکل ، استفاده از آن بسیار گسترش یافته و حامیان برنامه نویس زیادی نیز در سطح جهان پیدا کرده است ، به دلیل همین حمایت ها روزانه آپدیت های جدید برای آن عرضه شده و مشکلات کوچک و بزرگ آن به سرعت رفع می شود. همچنین به علت بزرگی جامعه استفاده کنندگان از اوپن وی پی ان ، در صورت بروز مشکل در شبکه می توانید با سوال پرسیدن مشکلات خود را حل نمایید.

5. پشتیبانی از چند سیستم عامل

اوپن وی پی ان تقریبا از تمام سیستم عامل ها پشتیبانی کرده و بر روی تمام پلتفرم ها قابل اجرا می باشد. این ویژگی جذاب باعث شده کسانی که قصد پیاده سازی شبکه خود بر روی دستگاه های مختلف را دارند از این شبکه مجازی خصوصی استفاده می کنند.

6. سازگاری با فایروال

از آنجایی که OpenVPN می تواند در هر پورتی که از طریق TCP یا UDP کار می کند استفاده شود، می تواند از محدودیت های امنیتی عمده عبور کند. حتی اگر فایروال توسط شبکه نصب شده باشد، نمی تواند اتصالات OpenVPN را مسدود کند. می تواند به راحتی آنها را دور بزند.

معایب OpenVPN

معایب OpenVPN

1. پیچیدگی بالا

راه اندازی OpenVPN یک فرآیند پیچیده و طولانی است و شامل دستورالعمل ها و جنبه های پیکربندی زیادی می باشد. و نیازمند تخصص شبکه خواهد بود.

اگر شما هم متخصص شبکه نیستید می توانید با دیدن آموزش های حرفه ای شبکه های کامپیوتری این مهارت را به سرعت یاد بگیرید. برای مشاهده آموزش های شبکه می توانید از لینک زیر اقدام نمایید. این مجموعه آموزش ها توسط سایت آموزش آنلاین فرادرس به صورت حرفه ای تهیه و تولید شده است.

2. احتمال تاخیر و کندی در اتصال

کدی اتصال به موقعیت، مسافت و مکان سرور بستگی دارد. جدای از آن، فرآیند رمزگذاری و رمزگشایی که در فضای کاربر OpenVPN انجام می شود نیز می تواند دلیل افزایش تاخیر باشد. اما اگر از ماشین قدرتمندی که قادر به پشتیبانی از همه عملیات ها باشد، استفاده کنید از تمام این مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

3. عدم پشتیبانی از تمام پروکسی

اکثر پروکسی ها از OpenVPN پشتیبانی می کنند اما برخی امکان پشتیبانی از اوپن وی پی ان را ندارند و همین دلیل هم امکان اتصال به شبکه را دچار مشکل خواهد نمود.

4. محدودیت سرور

به طور متوسط ​​OpenVPN می تواند تا 50 سرور را پشتیبانی کند. در صورت فراتر رفتن از این تعداد شبکه مسدود خواهد شد.

5. نیاز نرم افزاری

با اینکه اوپن وی پی ان با تمام سیستم عامل ها سازگار است ، اما برای استفاده نیاز به برنامه های کاربردی دارد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *