تبلیغات

تبلیغات

صرافی کوکوین و روند احزار هویت کاربران ایرانی

kucoin

از زمانی که بایننس احراز هویت را برای کاربران اجباری کرد، معامله‌گران به سمت صرافی کوکوین رفتند. کاربران سرمایه خود را از باینیس به کوکوین انتقال دادند تا از آسیب احتمالی به دارایی‌هایشان جلوگیری کنند. 

اما سوالی که برای بیشتر کاربران ایرانی این صرافی هست، این است که آیا ممکن است روزی فرآیند احراز هویت یا KYC در کوکوین هم اجباری شود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا سوابق عملکردی این صرافی دیجیتال را ببینیم.

تاریخچه کوکوین

میشل گان و اریک دون که قبلا در پروژه‌های موفق Ant Financial و iBox PAY شرکت داشتند، در شهریور ۱۳۹۶ کوکوین را تأسیس کردند و این پلتفرم از آن زمان فعالیت رسمی‌اش را شروع کرد. در این پنج سال هشت میلیون معامله‌گر از ۲۰۷ کشور جهان در این صرافی فعالیت داشته‌اند. 

آمار عجیبی که در مورد این صرافی ارائه شده است، نشان می‌دهد یک چهارم همه دارندگان کریپتوها از سراسر جهان در این صرافی فعالیت داشته‌اند و این نشان‌دهنده اعتماد خوبی است که این صرافی توانسته جلب کند. صرافی کوکوین از ابتدا هم با شعار «صرافی مردم» آغاز به کار کرد. 

مزایای کوکوین

معمولا زمانی که می‌خواهند از برتری‌های کوکوین نسبت به سایر صرافی‌های دیجیتال صحبت کنند، به این موارد اشاره می‌کنند:

  • توکن اختصاصی
  • تنوع بازار معاملاتی و توکن‌های قابل‌معامله
  • پشتیبانی مناسب و پاسخگو
  • کارمزد کم
  • بازار فیات تریدینگ نفر به نفر
  • اپلیکیشن قوی موبایل برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس
  • ضروری نبودن احراز هویت

اما اگر با صرافی‌های دیجیتال آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این موارد مشخصه‌هایی نیست که در سایر پلتفرم‌ها نباشد. مثلا می‌توان گفت تقریبا همه صرافی‌های دیجیتال اپلیکیشن‌های خوبی برای موبایل دارند. یا کارمزدی که همه صرافی‌های دیجیتال می‌گیرند طبق نرخ معمول بازار است و تقریبا یکسان است. یا بازار فیات تریدینگ نفر به نفر، فیوچر، لندینگ و … را صرافی‌های دیگری هم مثل بایننس و کوینکس دارند. 

ولی از دو مشخصه می‌توان نام برد که نقطه قوت صرافی کوکوین است:

  • قدرت بالای سرورهای معاملاتی
  • تعداد بالای کاربران

این دو ویژگی باعث شده این صرافی از سایر صرافی‌های دیجیتال متمایز شود. اهمیت تعداد بالای کاربران این صرافی از آن جهت است که هیچ زمانی نیست که در این پلتفرم معامله‌ای انجام نشود. اگر در صرافی‌های دیگر خرید و فروش انجام داده باشید می‌دانید که ممکن است زمان‌های هیچ معامله و خرید و فروشی انجام نشود که این به خاطر تعداد کم کاربران آن پلتفرم است. اما در صرافی کوکوین بیشتر از هشت میلیون معامله‌گر در حال فعالیت هستند به همین دلیل لحظه‌ای پیش نمی‌آید که معامله‌ای انجام نشود.

همچنین بخوانید  تهیه بروزترین و جتامع ترین منابع آزمون سلپیپ برای قبولی

صرافی کوکوین

این عکس را ببینید، در یک ثانیه ده‌ها معامله در حال انجام بوده که در زمان‌های پیک بازار، این تعدا به صدها معامله در یک ثانیه هم می‌رسد. 

ویژگی دیگری که این پلتفرم را متمایز کرده، پاسخگو بودن است. اخیرا اتفاق جالبی رخ داد. مدتی قبل مشکلی فنی برای این پلتفرم رخ داد و سامانه برای دقایق کوتاهی از دسترس خارج شد، مدیرعامل این صرافی سریعا در فضای مجازی خطاب به کاربران گفت: «عذرخواهی می‌کنم بابت مشکلی که پیش آمد، هر تریدری که در این مدت ضرر کرد، فرم ثبت مشکل را پر کند تا ما سریعا ضرر را جبران کنیم.»

این میزان از پاسخگویی و توجه به کاربران در بین صرافی‌های دیگر کمتر دیده می‌شود، البته صرافی بایننس نیز همین قدر پاسخگو هستند.

کوکوین و معامله‌گران ایرانی

به خاطر تحریم‌ها کاربران ایرانی برای معامله در صرافی‌ها معمولا با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم ببینیم که رفتار صرافی کوکوین با کاربران ایرانی چگونه است.

اول، برخلاف سایت صرافی بایننس، سایت صرافی کوکوین برای کسانی که با آی پی ایران وارد می‌شوند، فیلتر نیست.

دوم، اگر بخواهید با آی پی ایران در این سایت ثبت نام کنید، با اخطار و هشدار مواجه نمی‌شوید و به عنوان یک کاربر عادی می‌توانید ثبت نام کنید. البته توصیه شده به خاطر افزایش اطمینان کاربران ایرانی آی پی خود را تغییر بدهند تا مشخص نشود از ایران هستند.

سوم، بعد از دو ویژگی امیدوارکننده برای کاربران ایرانی، بهتر است این نکته را هم بگوییم که ایران جزء کشورهای داخل لیست ثبت نام کوکوین نیست و برخلاف کوینکس شما به عنوان یک ایرانی نمی‌توانید مراحل احراز هویت را انجام دهید. و این همان نگرانی اصلی کاربران ایرانی‌ای است که در کوکوین فعالیت می‌کنند؛ اینکه آیا کوکوین هم احراز هویت را اجباری می‌کند یا نه؟ در ادامه نوشته به سوال پاسخ می‌دهیم.

آیا فرآیند احراز هویت در کوکوین اجباری خواهد شد؟

بهتر است ابتدا بدانیم احراز هویت اصلا چرا انجام می‌شود؟ یکی از اقدامات اولیه برای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم، احراز هویت یا know your costumer  است. قدرت‌های جهانی برای آنکه بتوانند بر تراکنش‌های مالی و جا به جایی پول نظارت داشته باشند، قواعدی را تنظیم کردند و بر اجرای آنها نظارت می‌کنند. سقف تراکنش‌های روزانه صرافی‌های دیجیتال بر مبنای بیتکوین تعریف شده است که حدود ۴۰ هزار دلار است، و با هر حساب کاربری، چه فرآیند احراز هویت را انجام داده باشد، چه احراز هویت نشده باشد، می‌توان صدها هزار دلار را در یک ماه رد و بدل کرد، بدون اینکه هیچ نام و نشانی باشد.

همچنین بخوانید  آیا گوشی‌های برند سامسونگ بی‌رقیب هستند؟

بایننس اولین صرافی‌ای بود که گرفتار این قانون شد و نهایتا بعد از مدت‌ها مقاومت مجبور به تسلیم شد و KYC را برای کاربران اجباری کرد. بایننس حتی سقف تراکنش‌های روزانه را تا ۰.۰۶ بیت کوین هم کم کرد ولی نتوانست در برابر این قانون بایستند.

به همین جهت این طور که معلوم است، دیر یا زود سایر صرافی‌های بزرگ هم مجبور می‌شوند در برابر این قانون کوتاه بیایند. تا این لحظه کوکوین موضع مشخصی در مورد احراز هویت نداشته و حالا هم سقف برداشت در این صرافی ۵ بیت‌کوین در روز است که همه کاربران چه احراز هویت شده باشند، چه نه، می‌توانند با این سقف معاملاتشان را انجام دهند.

مسئولان کوینکس در واکنش به این اتفاقات، این طور گفته بودند: «وجود و ماهیت رمزارزها برای مقابله با انحصار و تمرکز قدرت است و ما هم به عنوان صرافی ارز دیجیتال، این آرمان را زیرپا نمی‌گذاریم و فرآیند احراز هویت را اجباری نخواهیم کرد». 

در مجموع؛ بعید نیست که فرآیند احراز هویت در پلتفرم کوکوین نیز اجباری شود ولی این اتفاقی نیست که در مدت کوتاهی رخ دهد، پس بهتر است کاربران فعلا نگران اجباری شدن اجراز هویت از جانب این صرافی نباشند.

تا اینجا این پرسش را بررسی کردیم که آیا ممکن است فرآیند احراز هویت در کوکوین اجباری شود یا نه. اما اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این صرافی به دست آورید، بررسی این صرافی را مطالعه کنید، و بدانید چگونه می‌توان در این صرافی افتتاح حساب انجام داد، مقاله صرافی کوکوین را مطالعه کنید. 

رتبه‌بندی کوکوین در سطح جهانی

وب‌سایت معتبر کوین مارکت کپ (Coinmarketcap.com) کوکوین را پنجمین صرافی معتبر دنیا اعلام کرده و تخمین زده نمره کلی آن ۸.۵ از ۱۰ است. این وبسایت پارامترهای مختلفی از جمله امنیت، قدرت سامانه، حجم معاملات روزانه، کیفیت پشتیبانی، نقدینگی موجود و … را در رده‌بندی خود در نظر می‌گیرد.

صرافی کوکوین

در رده‌بندی این وبسایت، همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، فقط بایننس، کوینبیس، هوبی گلوبال و اف تی ایکس، رتبه بیشتری از کوکوین دارند که آن چهار صرافی به کاربران ایران خدمات ارائه نمی‌دهند و تنها کوکوین است که کاربران ایرانی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر، به وبسایت ایران-بروکر مراجعه کنید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *