تبلیغات

تفاوت دبین با اوبونتو با مینت: از کدام توزیع لینوکس باید استفاده کنید؟

Debian-vs.-Ubuntu-vs.-Linux-Mint

اوبونتو ، محبوب ترین نسخه لینوکس برای سیستم های رومیزی که حتما نام این توزیع را شنیده اید ، اما به احتمال زیاد توزیع های Debian و لینوکس Mint را نشنیده اید.

با وجود توزیع های زیاد لینوکس ، یک تازه وارد به احتمال زیاد اطلاعاتی درباره توزیع های مختلف سیستم عامل لینوکس نمی داند. در این حالت ، این سه توزیع یکی از معروف ترین توزیع های لینوکس است، اما چیزهای زیادی وجود دارد که آنها را از هم متمایز می کند.

بیشتر بدانید:

تفاوت لینوکس و ویندوز

توزیع لینوکس مبتنی بر دبین (Debian-Based)

در دنیای لینوکس ، صدها سیستم عامل مبتنی بر لینوکس وجود دارد (که معمولاً آنها را “توزیع” می نامند). بسیاری از آنها از شرایط موجود پیش می روند و تغییرات مختلفی را اعمال می کنند. فقط تعداد معدودی وجود دارند که به چیز دیگری مبتنی نیستند.

دبین یکی از آنهاست ، که اکثر نسخه های دیگر لینوکس از دبین استفاده کرده اند. مانند اوبونتو که یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس مبتی بر دبین است.

با این حال ، در حالی که ممکن است اوبونتو مبتنی بر دبین باشد ، اما در بسیاری از موارد دیگر نیز پدر و مادر شد. به عنوان مثال لینوکس مینت مبتنی بر اوبونتو است.

اگر نقاط را به هم وصل می کنید ، این بدان معنی است که لینوکس مینت در نهایت مبتنی بر دبیان است.

اما لینوکس مینت اوبونتو نیست و اوبونتو دبیان نیست. اگرچه ممکن است تا حد زیادی همان مشخصات فنی را به اشتراک بگذارند ، شانس شما این است که وقتی برای اولین بار آنها را اجرا می کنید چنین تصوری را تجربه نکنید.

دبین (Debian)

دبین (Debian)

مهندس نرم افزار Ian Murdock اولین نسخه دبین را در سال 1993 منتشر کرد. در این فرآیند ایجاد، جامعه ای از توسعه دهندگان که با هم همکاری می کنند تا بتوانند روشی پایدار برای استفاده از بهترین نرم افزاری که جهان نرم افزار رایگان ارائه کرده بود ارائه دهند. این نام از ترکیب نام او و نام دوست دختر آن زمان ، “دبرا” گرفته شده است.

در حالی که می توانید دبین را روی لپ تاپ خود نصب کرده و ویندوز را جایگزین کنید ، دبین بیشتر از یک سیستم عامل دسکتاپ است. این مجموعه عظیمی از نرم افزار است که می توانید به روش های مختلفی برای ایجاد نوع تجربه مورد نظر پیکربندی کنید. به همین دلیل است که بسیاری از پروژه ها از دبیان به عنوان پایه استفاده می کنند.

همچنین بخوانید  پین یا پسورد: کدام امنیت بیشتری برای استفاده در ویندوز 10 دارد

اما بله ، شما می توانید دبین را به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ نصب کنید. از لحاظ فنی یک تجربه دسکتاپ پیش فرض در دسترس است ، شما می توانید رابط دسکتاپ مورد نظر را انتخاب کنید. شما حتی می توانید رابط بدون گرافیکی را انتخاب کنید که برای سرورها ایده آل است.

این آزادی به معنای این است که تیم های دبیان بخش عمده ای از تصمیمات طراحی و قابلیت استفاده را به خود پروژه های مختلف نرم افزاری رایگان واگذار می کنند. اینکه دبین چگونه به نظر می رسد و احساس می کند ، بیشتر از آنچه که تیم های GNOME یا KDE تصمیم می گیرند ، بیشتر از عقاید توسعه دهندگان دبین است.

شما تم ها و سبک شخصی را که اوبونتو و لینوکس مینت ارائه می دهند پیدا نخواهید کرد ، هر چند این لزوما چیز بدی نیست. به عنوان مثال رابط دسک تاپ GNOME از تم های سفارشی پشتیبانی نمی کند و بسیاری از برنامه نویسان برنامه به طور فعال درخواست می کنند که جلوی دزدی برنامه های خود را بگیرند.

پیشنهادی:

بهترین توزیع های لینوکس

مدیریت بسته بندی دبین

با این وجود بخش عمده ای از تجربه ویژه دبین است. این مدیریت بسته است دبین از قالب DEB و مدیر بسته APT استفاده می کند. اما ، در اینجا نمی توانم به جزئیات مربوط به آنها بپردازم ، زیرا به عنوان توزیع های مبتنی بر دبیان ، اوبونتو و لینوکس مینت دارای این ابزارهای مشابه هستند.

این بدان معنی نیست که چیز خاصی در مورد دبین وجود ندارد. دلایل استفاده از توزیع دبین بسیار است ، اما احتمالاً تعداد معدودی از این موارد برای مردم در ابتدا استفاده از نرم افزارهای رایگان مهم هستند.

نسخه های جدید دبیان فقط هر دو یا سه سال یک بار اتفاق می افتد و به روزرسانی برنامه ها به جز سیستم های امنیتی و نگهداری ، در کنار سایر سیستم به موقع بروز می شوند. اگر می خواهید از جدیدترین نرم افزارها در دبین استفاده کنید ، می توانید اما انجام این کار با اشکالات و بی ثباتی های بیشتری همراه است.

به طور خلاصه ، استفاده از دبین دشوار نیست ، اما بیشتر به کاربران فنی نسبت به اوبونتو یا لینوکس مینت اختصاص دارد. دبین برای افرادی که بیشتر به ارزش های نرم افزار رایگان اهمیت می دهند بسیار عالی است ، می خواهند کنترل بیشتری در مورد کارکرد سیستم شخصی خود ، ایجاد سرور یا ارزش ثبات درازمدت داشته باشند.

همچنین بخوانید  آموزش کامل و تصویری اتصال مانیتور به لپ‌تاپ

اوبونتو (Ubuntu)

اوبونتو (Ubuntu)

برخلاف دبین ، اوبونتو محصول یک شرکت خصوصی است. شرکت Canonical اوبونتو را در سال 2004 راه اندازی کرد. هدف از این کار ایجاد نسخه ای از لینوکس بود که به سمت کاربران غیر فنی محور بود. شعار “لینوکس برای انسانها” بود.

بنابراین ، چه چیزی اوبونتو را از دبیان جدا می کند؟ برای مبتدیان ، یک محصول واضح وجود داشت: دسکتاپ اوبونتو. توسعه دهندگان متعارف برای اینکه تجربه پیش فرض انتخاب شده را تا حد ممکن برای کاربران آسان و خوشایند کنند.

امروز ، Canonical یک برنامه نصبی ساده تر ، میز کار GNOME جدید و نرم افزار جدیدتری را ارائه می دهد. (بسته های اوبونتو از لحاظ فنی از شاخه ناپایدار دبین وارد می شوند. این بدان معنی است که کاربران با تجربه می توانند این نرم افزار را در دبیان نیز دریافت کنند ، اما در معرض خطر یک میزکار با ثبات تر هستند).

فروشگاه اسنپ

Canonical قالب بسته اسنپ را ایجاد کرده است و به توسعه دهندگان نرم افزار تجاری متقاضی شده است تا برنامه های خود را در فروشگاه Snap Store منتشر کنند.

فروشگاه اسنپ ، در کنار جایگاه اوبونتو به عنوان پرکاربردترین نسخه لینوکس ، باعث می شود اوبونتو لینوکس را با بیشترین میزان پشتیبانی نرم افزار از توسعه دهندگان غیر لینوکس بدست آورد. این مربوط به برنامه هایی مانند Skype و Steam است ، به علاوه موارد زیادی از بازی های رایانه ای.

قالب Snap Canonical یک فرمت جهانی است که فارغ از اینکه لینوکس را انتخاب کنید ، کار می کند. به همین ترتیب ، دیگر لازم نیست از اوبونتو استفاده کنید تا از بسیاری از این مزایا بهره مند شوید.

اوبونتو دارای یک برنامه انتشار پیش بینی شده است و نسخه های پشتیبانی طولانی مدت جدید هر دو سال یک بار عرضه می شوند. بروز رسانی های نسخه های موقت هر شش ماه منتشر می شوند. این باعث می شود آن را برای افرادی که به روزرسانی های منظم و کسانی که به سادگی یک کامپیوتر قابل اعتماد می خواهند ، مناسب باشد.

نسخه های مختلفی از اوبونتو فراتر از نسخه اصلی موجود است:

  • Kubuntu از محیط دسکتاپ KDE استفاده می کند .
  • Lubuntu از محیط دسکتاپ LXQt استفاده می کند.
  • Xubuntu از محیط دسکتاپ Xfce استفاده می کند.
  • و Ubuntu MATE از میزکار MATE استفاده می کند.

اگر رابط پیش فرض اوبونتو را دوست ندارید ، ممکن است یکی از این نسخه های اوبونتو مناسب باشد

بیشتر بدانید:

هسته یا کرنل (Kernel) لینوکس چیست؟

لینوکس مینت (Mint)

لینوکس مینت (Mint)

Clément Lefèbvre تنها چند سال پس از اوبونتو ، لینوکس مینت را در سال 2006 آغاز کرد. در اوایل آزمایش آزمایش قابل توجهی انجام شد ، زیرا توسعه دهندگان مینت تصمیم گرفتند که چگونه جنبه های فنی دسکتاپ را بسازند. آنها سرانجام بر ساختن لینوکس مینت به طور کامل مبتنی بر اوبونتو انجام دادند .

همچنین بخوانید  آموزش کپی کردن متن از روی تصاویر (برای اندروید)

هر دوی این توزیع ها بیشتر از مخازن یکسانی استفاده می کنند و می توانند یک نرم افزار مشابه را نصب کنند. بسته های DEB برای اوبونتو نیز در لینوکس مینت کار خواهند کرد. تیم لینوکس مینت اهمیت زیادی به Snap نمی دهد ، اما هنوز هم امکان نصب آنها وجود دارد.

تفاوت اصلی بین توزیع مینت و اوبونتو به تجربه دسکتاپ اولیه می رسد. تیم لینوکس مینت محیط دسکتاپ “Cinnamon” را ایجاد کرد که به طور پیش فرض شبیه “مایکروسافت ویندوز” است. شما یک لانچر برنامه در پایین سمت چپ ، یک نوار وظیفه در امتداد پایین و آیکون های سیستم در پایین سمت راست دارید.

مینت با مجموعه ای از ابزارهایی ارائه می شود که روند نصب برنامه ها و تغییر تم های دسکتاپ را ساده می کند. مینت همچنین این گزینه را دارد که پیش از نصب کدک های چندرسانه ای را نصب کند که در دبین و اوبونتو، شما باید بعد از نصب آن را نصب کنید.

این تغییرات مردم را ترغیب کرده است که لینوکس مینت را به عنوان سیستم رومیزی آسانتر یا راحت تر برای یادگیری و استفاده روزانه انتخاب کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *