تبلیغات

تبلیغات

تفاوت لینوکس و ویندوز : 8 تفاوت کلیدی ویندوز با لینوکس که بدانید

Linux-vs-Windows

لینوکس به عنوان یک پروژه برای ایجاد یک سیستم عامل که هر کس بتواند از آن استفاده کند یا آنرا به دلخواه ویرایش کند ، آغاز شد. اینگونه بود که سیستم ها قبل از اینکه شرکت هایی مانند اپل و مایکروسافت آنها را قفل کنند. اما شما باید یک کاربر حرفه ای و فنی باشید تا بتوانید لینوکس را شخصی سازی کنید و استفاده کنید.

امروزه میلیون ها نفر سیستم عامل لینوکس را جایگزین آسان و کاربردی برای ویندوز می دانند. این متفاوت است ، اما متفاوت به معنای بد نیست. بین لینوکس و ویندوز بی طرف هستید؟ بگذارید تفاوت های بین سیستم عامل لینوکس و ویندوز را بررسی کنیم و به شما کمک کنیم تا تعیین کنید که شما از کدام سیستم عامل استفاده کنید.

  • توزیع های مختلف
  • کدهای سیستم عامل
  • محیط دسکتاپ
  • برنامه ها
  • ساختار فایل
  • ریجستری
  • درایورها
  • دستورات

در ادامه بررسی کامل 8 ویژگی بین سیستم عامل لینوکس و ویندوز را توضیح خواهیم داد ، با تک تیپ همراه باشید.

1) توزیع های مختلف

توزیع های مختلف

یک مایکروسافت دارای یک نسخه ویندوز دارد که در چندین نسخه مختلف ارائه می شود. تفاوت بین این نسخه ها تا حد زیادی با ویژگی های اضافه شده برای استفاده در محیط های سازمانی یا آموزشی ارتباط دارد. هرکدام از این نسخه ها قیمت های متفاوتی دارند.

در عوض ، لینوکس دارای نسخه های مختلفی است که به عنوان “توزیع” لینوکس شناخته می شوند. توزیع های مختلفی وجود دارد ، اگرچه می توانید لیست توزیع های محبوب لینوکس را که بیشتر مردم از آنها استفاده می کنند در ادامه مشاهده کنید .

هزینه سیستم عامل لینوکس چقدر است؟ تقریباً همه توزیع های لینوکس برای استفاده رایگان هستند که برخی از توزیه های شرکتی نیاز به یک قرارداد پشتیبانی دارند.

توزیع های محبوب لینوکس

توزیع های محبوب لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل نیست. این نام در واقع فقط به هسته اشاره دارد ، بخشی نسبتاً نامرئی از عملکرد سیستم عامل شما. رابط کاربری که روی صفحه نمایش خود ، سرور نمایشگر ، سیستم صوتی و برنامه ها مشاهده می کنید همه از منابع مختلفی تهیه شده اند.

توزیع ها راهی برای بسته بندی تمام این نرم افزار در کنار هم است تا بتوانید یک کامپیوتر کارآمد در اختیار شما قرار دهیم همچنین پیشنهاد میکنم مقاله محبوب ترین توزیع های لینوکس را مشاهده کنید.

2) کدهای سیستم عامل

ویندوز یک سیستم عامل اختصاصی است. که کدها را مشاهده نمی کنید و دسترسی ندارید، به این معنی که شما باید برای مایکروسافت کار کنید یا مجوز از مایکروسافت را دریافت کنید تا کدی را ببینید که سیستم عامل شما را تأمین می کند. اگر سعی دارید بدون اجازه به این کد دسترسی پیدا کرده یا مجدداً توزیع کنید ، ممکن است با مشکلات قانونی روبرو شوید.

همچنین بخوانید  آموزش انتقال موزیک از کامپیوتر به آیفون / آیپد

لینوکس یک سیستم عامل آزاد و منبع باز است. شما می توانید کد را مشاهده کنید ، از آن بیاموزید ، هر تغییری را که می خواهید انجام دهید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. شما هنوز هم باید از یک مجوز منبع باز استفاده کنید ، اما این بدان معناست که شما مجاز به گرفتن کد و بسته بندی مجدد آن در نرم افزار اختصاصی نیستید.

3) محیط دسکتاپ سیستم عامل

تا ویندوز 8 ، رابط ویندوز در مدت زمان طولانی نوآوری زیادی را تجربه نکرده بود. منوی استارت ، نوار وظیفه ، ویندوز اکسپلورر همه اینها اساساً یکسان بودند و همه چیز با ویندوز 10 تغییر کرد.

در لینوکس ، رابط کاربری بخشی از هسته سیستم نیست. می توانید رابط کاربری خود را بدون مشکلی با نصب مجدد تنظیم کنید. ول هایی مانند GNOME و KDE وجود دارند که دارای مجموعه کاملی از برنامه های یکپارچه هستند.

سپس تعداد کمی از گونه های شناخته شده تر وجود دارد که همه آنها روی جنبه های مختلف تمرکز دارند. در اینجا مجموعه ای از بهترین سیستم عامل های رومیزی برای لینوکس ارائه شده است.

نه تنها رابط های بیشتری برای انتخاب وجود دارد ، بلکه شما آزادی بیشتری برای شخصی سازی آنها دارید. دسکتاپ خود را به چه صورت دوست دارید و هنگامی که کار خود را انجام دادید ، شگفت زده شوید ، هیچ چیز کندتر اجرا نمی شود.

4) برنامه های ویندوز و لینوکس

برنامه های ویندوز و لینوکس

برای نصب نرم افزار در ویندوز ، به برخی از وب سایت ها مراجعه می کنید ، به بخش دانلود می روید و روی لینک کلیک می کنید که یک فایل با فرمت EXE برای شما ارسال می کند. شما آن را اجرا کنید ، برنامه کار خود را نصب می کنید، و این زمانی است که شما می توانید از آن استفاده کنید.

وقتی می خواهید برنامه ای را حذف کنید ، باید با کنترل پنل ویندوز را باز کنید ، و برنامه ای را حذف کنید. همچنین میتوانید برای حذف برنامه از ویندوز مقاله نحوه حذف کردن نرم افزار از ویندوز را مشاهده کنید.

در اکثر سیستم های لینوکس مجبور نیستید کار زیادی انجام دهید. در عوض ، چیزی به نام مدیر بسته خواهید داشت. مدیران بسته های سنتی کنترل را برای مرور ، نصب و حذف برنامه فراهم می کنند. گزینه های جدیدتر شبیه فروشگاه های برنامه های تلفن همراه هستند.

وقتی برنامه مورد نظر در مدیر بسته نباشد ، همه چیز پیچیده تر می شود. از آنجا که یک نسخه از لینوکس وجود ندارد ، یک قالب بسته وجود ندارد که در همه توزیع های مختلف کار کند. خوشبختانه به لطف قالبهای جدید جهانی بسته ، شرایط در حال تغییر است.

همچنین بخوانید  برنامه سی پی یو زد (CPU-Z) برای نظارت بر اطلاعات سخت افزاری

کدام سیستم عامل بیشتری دارد؟

لینوکس دارای هزاران برنامه است ، اما بیشتر آنها برنامه های رایگان و منبع باز هستند که افراد تازه وارد هرگز نشنیده اند. نرم افزار محبوب تجاری تمایل به ویندوز دارد. در حالی که بیشتر این برنامه ها نسبت به گذشته به سمت لینوکس می روند ، ویندوز به سادگی دارای یک کتابخانه گسترده تر از نرم افزارهای دسکتاپ است.

به گفته این ، اگر نمی توانید برای نرم افزارهای ویندوز جایگزینی مناسب برای توزیع های لینوکس پیدا کنید ، می توانید اکثر برنامه های ویندوز را با استفاده [ Wine ] در لینکوس جرا کنید.

5) ساختار فایل لینوکس و ویندوز

ساختار فایل لینوکس و ویندوز

ساختار فایل های لینوکس کاملاً متفاوت از ویندوز است، با توجه به اینکه این برنامه با یک توسعه دهنده جداگانه ایجاد شده است. شما پوشه [ My Documents ] را در اوبونتو نخواهید یافت ، و حتی پوشه [Program Files] را پیدا نخواهید کرد. هیچ درایو C یا D وجود ندارد.

در عوض ، یک درخت منفرد وجود دارد و درایوهای شما به آن درخت سوار می شوند. فهرست های [ home ] و [ desktop ] در ویندوز و لینوکس یکی هستند. از نظر فنی ، باید سیستم فایل کاملاً جدید و معماری آن را بیاموزید. انجام این کار خیلی سخت نیست ، اما تفاوت هنوز وجود دارد.

سیستم فایل های ویندوز و لینوکس

ویندوز از سیستم فایل NTFS استفاده می کند. در مقابل ، لینوکس از گزینه های مختلفی پشتیبانی می کند. اگر لینوکس را روی لپتاپ خود نصب می کنید ، احتمال دارد که از سیستم فایل EXT4 استفاده کنید. اما اگر می خواهید لینوکس را روی یک سرور اجرا کنید ، می توانید به جای آن از سیستم فایل BTRFS یا ZFS را امتحان کنید.

این سیستم فایل ها دارای ویژگی هایی هستند که لزوماً برای کاربران دسکتاپ فایده ای ندارند اما برای شرکت هایی که سرویس های ابری ارائه می دهند یا افرادی که سرورهای خود را حفظ می کنند عالی هستند.

6) ریجستری [ registry ]

رجیستری ویندوز یک پایگاه داده اصلی از کلیه تنظیمات سیستم شما است. اطلاعات برنامه ، پسوردهای کاربر ، اطلاعات دستگاه و موارد مشابه را در اختیار دارد. اگر اطلاعات به عنوان فایل ذخیره نمی شوند ، احتمالاً در رجیستری ویندوز ذخیره می شوند.

لینوکس یک رجیستری یکپارچه ندارد. به طور کلی ، برنامه ها تنظیمات خود را به صورت برنامه به صورت برنامه در پوشه های پنهان در فهرست خانه [ Home ] کاربر ذخیره می کنند. برخی موارد استثنایی مانند محیط دسکتاپ GNOME وجود دارد که دارای GSettings و ابزار پیکربندی dconf است.

7) درایورها

از آنجا که ویندوز در بازار سیستم های شخصی چنین گسترده ای دارد ، تولید کنندگان دستگاه تمایل دارند تلاش های خود را روی آن سیستم عامل متمرکز کنند. این بدان معنی است که شرکت ها ویندوز را از لینوکس اولویت بندی می کنند.

همچنین بخوانید  ساخت پسورد برای اسنپ چت | پسورد اسنپ چت کار نمی کنه؟

بعضی اوقات شرکت ها درایورهای لینوکس را ارائه نمی دهند ، که با دستگاه های خود ارتباط برقرار کنند. در سایر موارد ممکن است درایورهایی را ارائه دهد اما برخی از ویژگی ها را کنار گذاشته باشند . این بدان معنی است که هنگام خرید لوازم جانبی مختلف یا وسایل هوشمند باید محتاط تر عمل کنید.

این به این معنا نیست که وضعیت درایورها در مورد لینوکس چالش برانگیزتر است. در لینوکس ، اکثر درایورها جزئی از هسته هستند. وقتی چاپگر را وصل می کنید ، باید به راحتی کار کند. نیازی به استفاده از CD برای نصب یا دانلود درایور از اینترنت نیست.

8) دستورات و ابزارهای توسعه

دستورات و ابزارهای توسعه

هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس توانایی باز کردن یک پنجره کوچک سیاه و تایپ کردن دستورات را دارند. نسخه ویندوز با عنوان Windows PowerShell شناخته می شود و عمدتاً توسعه دهندگان را هدف قرار می دهد. این روش اصلی نیست که از شما انتظار می رود با سیستم ارتباط داشته باشید.

در مورد لینوکس اینگونه نیست. در اینجا ، آن پنجره بیشتر به عنوان ترمینال معروف است ، اگرچه ممکن است با آن به عنوان پوسته لینوکس نیز مواجه شوید. اگر دوست دارید دستورات تایپ کنید ، می توانید به طور کامل از رابط گرافیکی کنار بیایید. این روشی است که اکثر سیستمهای مدیریت سرورها (که اکثر آنها لینوکس را اجرا می کنند) مدیریت می کنند.

لینوکس به عنوان یک محیط دوستانه برای توسعه دهندگان شناخته شده است. ترمینال بخش بزرگی از این است، همچنین ماهیت منبع باز سیستم عامل. شما فقط با این فرض که دانش دارید و یا مایل به دستیابی به آن هستید ، مجاز به انجام هر کاری را که می خواهید با دستگاه خود دارید.

اما همچنین تنظیم محیط های توسعه در لینوکس ساده تر است. خواه یک sysadmin یا یک توسعه دهنده وب باشید ، اغلب با دستگاه های دارای لینوکس کار می کنید. با یک دسک تاپ لینوکس می توانید همان ابزارها را نصب کنید ، از همان دانش استفاده کنید و رایانه هایی داشته باشید که از قبل یکدیگر را درک می کنند.

آیا تغییر به لینوکس سخت است؟

این سوال بستگی به این دارد که شما با سیستم ها چقدر راحت هستید. اگر با پیروی از راهنمایی ، خواندن مقاله یا تجربه دست اول یاد گرفتید که چگونه از ویندوز استفاده کنید ، احتمالاً متوجه نخواهید شد که لینوکس یاد بگیرید .

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *