تبلیغات

تبلیغات

مقایسه دقیق تالیسمان و سوناتا (Talisman vs Sonata)

sonata-vs-talisman

برندهای فرانسوی رنو و کره‌ای هیوندا از عرضه‌کننده‌های قدیمی خودروهای لوکس در بازار ایران هستند. عرضه رنو تلیسمان با همکاری شرکت‌های رنو و نیسان از سال 2015 شروع‌شده و به‌محض ورود به بازار طرفداران زیادی در حوزه خودروهای سدان پیدا کرد. یک سال بعد، کره جنوبی با عرضه مدل جدید هیوندای سوناتا رقیب جدی و جدیدی را برای محصول تولیدی رنو روانه بازار کرد. با ما همراه باشید تا تمام زیر و بم‌های رنو تالیسمان و هیوندای سوناتا را با هم بخوانیم.

مقایسه طراحی داخلی و خارجی تالیسمان و سوناتا

مقایسه طراحی داخلی و خارجی تالیسمان و سوناتا

ازنظر طراحی داخلی و خارجی شاید نتوان مزیت عمده‌ای برای هیچ‌یک از دو خودرو نسبت به یکدیگر پیدا کرد. استفاده از خطوط کشیده زیاد در ظاهر رنو تلیسمان، به آن ظاهری رسمی بخشیده است. همچنین طراحان با تاکید بر خطوط افقی روی بدنه که حتی در طراحی چراغ‌ها نیز دیده می‌شود، تلاش بر پهن‌تر نشان دادن آن کرده‌اند.

مدل‌های جدید هیوندای سوناتا نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر آن دارای تفاوت‌های بسیاری است. طراحی جدید چراغ‌ها، سپر جلو، هواکش‌های بزرگ‌تر و استفاده از خطوط برجسته‌تر به آن ظاهری اسپرت داده است. از نقطه‌نظر طراحی، طراحی خارجی رسمی‌تر رنو تلیسمان آن را برای افراد مسن‌تر مناسب می‌سازد. در مقابل ظاهر اسپرت سوناتا توجه مشتریان جوان را به خود جلب می‌کند.

کابین جادار و سقف بلند سوناتا، آن را برای استفاده افراد قدبلند کاملا مناسب می‌سازد. اما شاید به‌کارگیری دکمه‌های زیاد در فضای داخلی خودرو به آن ظاهری گیج‌کننده و قدیمی بدهد. مواد مورداستفاده در داخل کابین همگی باکیفیت بوده و مشتری را تا حد زیادی راضی می‌سازد.

از بعضی نقطه نظرات می‌توان گفت طراحی داخلی رنو تلیسمان بهتر از سوناتا است. فضای کابین رنو تلیسمان کوچک‌تر است اما خبری از دکمه‌های زیاد و گیج‌کننده در آن نیست. به‌محض نزدیک شدن به خودرو، چراغ‌های روشنایی روز روشن می‌شوند و به‌محض باز کردن درب خودرو آهنگ و انیمیشن خوشامدگویی همراه با نورپردازی جذاب فضای داخلی پخش می‌شود.

بیشتر بدانید:

آیا خودروی تسلا امن است؟

مقایسه فنی تالیسمان و سوناتا

رنو تلیسمان در انواع بنزینی و دیزلی روانه بازار شده است و همه انواع موتورهای آن دارای 4 سیلندر هستند. قدرت پیشرانه توربوشارژ TCe200 با حجم 1600 سی‌سی این خودرو برابر با 190 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن 260 نیوتن متر است.

زمان شتاب‌گیری تلیسمان از صفر تا 100 برابر با 7.7 ثانیه است بنابراین این خودرو دارای شتاب‌گیری خوبی است. شما می‌توانید رانندگی تا حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت را به کمک یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه با آن تجربه کنید. با یک باک 51 لیتری در هر 100 کیلومتر نیز مصرف 6.2 لیتر سوخت وجود دارد. شاید یکی از نکات منفی این خودرو ناسازگاری آن با سوخت‌های کیفیت پایین موجود در ایران باشد.

همچنین بخوانید  فقر زندگی ام را با تجهیزات پزشکی درمان کردم

هیوندای سوناتا با عرضه موتورهای 4 سیلندر بنزینی، هیبریدی و پلاگین دارای تنوع بیشتری در این زمینه است. حجم موتور 2000 سی‌سی بوده و دارای قدرت 207 اسب بخار و حداکثر گشتاور 193 نیوتن متر است. مصرف سوخت آن به‌خصوص در خیابان‌های شهری بسیار کم بوده و دارای مصرف سوخت ترکیبی 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. گیربکس 6 دنده اتوماتیک این خودرو به شما کمک می‌کند که در زمان 9.3 ثانیه به سرعت 100 برسید و حداکثر 192 کیلومتر بر ساعت با آن برانید.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

اگر به دنبال امکانات رفاهی نظیر فرمان برقی حساس به سرعت 4 حالته، دی‌لایت، تنظیم ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی، ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، صندلی برقی تنظیم شونده، آینه وسط کروماتیک، آینه‌های جانبی برقی تاشو، سقف پانوراما و سانروف هستید، هر دو خودرو می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند.

تجربه رانندگی با رنو تلیسمان نشان می‌دهد که فرمان پذیری بسیار خوبی دارد و به‌راحتی می‌توان به ترمزهای آن اطمینان کرد. بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این خودرو تعلیق نامناسب و سواری خشک آن است که باعث آزار سرنشینان در سفرهای طولانی و جاده‌ای می‌شود. شاید همین موضوع باعث شود هنگام نشستن در آن کمی کوبش را احساس کنید.

سیستم تعلیق و نرمی هیوندای سوناتا از رنو تلیسمان به‌مراتب بهتر است اما بازهم اشکالاتی در آن مشاهده می‌شود. فرمان پذیری سوناتا مشکل‌تر بوده و دارای لاستیک‌های کوچک‌تر و خشک‌تری است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از لاستیک‌های بزرگ‌تر برای خودروی خود استفاده کنید. شاید بزرگ‌ترین نقاط ضعف هیوندای سوناتا را بتوان ترمز گیری ضعیف و ورود صدا به داخل کابین دانست.

ایمنی

استفاده از سیستم‌های ایمنی کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و نیز کنترل کشش و پایداری سیستم‌های ترمز ضد قفل، کمکی، پارک برقی و توزیع نیروی ترمز در هر دو خودرو، آن‌ها را در سطح قابل قبولی ازنظر ایمنی قرار داده است.

دارا بودن 6 کیسه هوا شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای پرده‌ای و جانبی جلو و نیز وجود ویژگی پیش کشندگی و محدودکنندگی در کمربندهای ایمنی، سرنشینان خودرو را تا حد زیادی در هنگام تصادفات ایمن نگه می‌دارد. وجود سیستم‌های هشداردهنده از نوع سنسور عقب، باران، فشار باد تایرها و دوربین دید عقب کمک زیادی برای نگه‌داری از خودرو و جلوگیری از تصادفات می‌کند.

توجه کنید که اگر نیازمند سنسور جلو و رادار نقطه کور برای شناسایی خودروهای موجود در نقاط کور اتومبیل خود هستید و قصد خرید رنو تلیسمان را دارید باید حتما آن‌ها را سفارش دهید. رنو تلیسمان دارای امکانات کمک ایمنی متنوعی ازجمله محافظت از سرنشینان کودک و بزرگ‌سال، محافظت از عابر پیاده و ترمزهای ایمن کننده پارک خودرو بوده و در تست‌های Euro-Ncap موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است.

همچنین بخوانید  نصب فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

هیوندای سوناتا با دارا بودن امکانات ایمنی شمرده‌ شده در بالا و نیز ترمز اتو هلد، توانسته کلیه تست‌های تصادف جلو، عقب و جانبی را به‌خوبی پاس کرده و نمره عالی را در تست تصادف دریافت کند.

جمع‌بندی

جمع‌بندی ویژگی های تالیسمان و سوناتا

رقابت بین شرکت رنوی فرانسه و هیوندای کره درزمینه فروش خودروهای تلیسمان و سوناتا انکارناپذیر است. این دو خودرو از بهترین‌های خودروهای گروه سدان هستند که با در نظر گرفتن امکانات مفید رفاهی و ایمنی، طرفداران زیادی در بین خریداران این خودروها به خود اختصاص داده‌اند.

دو خودرو ازنظر طراحی خارجی کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و انتخاب آن‌ها از این نظر کاملا بستگی به شما دارد. اگر به دنبال خودرویی با قیمت کمتر هستید و کیفیت تعلیق چندان برای شما مهم نیست، پیشنهاد ما به شما رنو تلیسمان است. در مقابل مصرف سوخت کمتر هیوندای سوناتای هیبریدی می‌تواند دلیل اصلی انتخاب آن توسط طرفداران محیط‌زیست و صرفه اقتصادی در بلندمدت باشد.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *