بیت تورنت چیست (BitTorrent) و چگونه از تورنت استفاده کنیم ؟

اگر از اوایل دهه 2000 میلادی از اینترنت استفاده کرده اید ، احتمالاً بیت تورنت ( BitTorrent ) ، ابزار محبوب اشتراک فایل که برای فیلم ها ، برنامه ها و سایر فایل های بزرگ استفاده شده است ، شنیده اید . اما بیت تورنت کمی پیچیده تر از ابزارهای اشتراک فایل است که قبل از آن آمده است ، بنابراین به شما کمک می کند تا قبل از استفاده ، خود را با انواع ویژگی های آن آشنا کنید . راهنمای ما می توانید برای شروع کار با تورنت به شما کمک کند.

BitTorrent یا بیت تورنت چیست ؟

وقتی فایلی را از اینترنت دانلود می کنید ، معمولاً آن را مستقیماً از یک سرور در جایی دیگر دانلود می کنید . چقدر سریع آن فایل را دانلود می کنید بسته به موقعیت سرور ، سرعت و اینکه چند نفر سعی دارند همزمان فایل را دانلود کنند ، متفاوت است . بنابراین ، در حالی که ممکن است شما یک اینترنتی با سرعت 200 مگابیت در ثانیه از شرکت ارائه دهنده اینترنت خود خریداری کرده باشید ، ولی اگر سرور تهیه کننده فایل کند باشد ، می سرعت شما برای دانلود فایل کند می شود .

بیت تورنت یک روش جایگزین برای دانلود فایل های بزرگ است که نقاط ضعف مشابهی با هم ندارند . بیت تورنت فقط یک برنامه نیست بلکه یک پروتکل همتا (p2p) است که هر برنامه می تواند از آن استفاده کند (اگرچه برنامه ای به نام BitTorrent وجود دارد ، متعلق به شرکت با همین نام است که خود پروتکل را توسعه و نگهداری می کند).

به جای دانلود یک فایل از یک سرور مجزا ، با بیت تورنت تکه های آن فایل را از سایر کاربران در سراسر جهان که همان فایل را در سیستم شخصی خود دارند دانلود می کنید (به صورت همتا) . فایل یا گروهی از فایل ها که دانلود می کنید تورنت ( torrent ) نام دارد ، به اشتراک گذاری آن فایل ها بذر ( seeding ) گفته می شود و به گروه افرادی که این فایل ها را برای دانلود قرار می دهند لانه زنبور ( swarm ) گفته می شود . هرچه تعداد افراد بیشتری متصل شوند (خانه های لانه زنبور ) ، فایل هایی با تعداد بیشتر ولی حجم کمتر قرار می گیرند ، که سریعتر می توانید آن فایل ها را دانلود کنید.

بیت تورنت به دلیل کارآیی آن در اشتراک گذاری فایل های بزرگ مانند فیلم ، آلبوم موسیقی ، نرم افزار و … معمولاً به عنوان یک ابزار دزدی دریایی شناخته می شود . استفاده از بیت تورنت ذاتاً غیرقانونی نیست ، و در پروتکل قانونی نیز استفاده های زیادی مشاهده شده است ، از جمله به اشتراک گذاری نرم افزار منبع باز مانند لینوکس ، ارائه به روزرسانی برای بازی هایی مانند World of Warcraft ، مایکروسافت حتی برای بهینه سازی به روزرسانی های ویندوز از فناوری تورنت استفاده می کند .

تمام آنچه گفته شد ، BitTorrent اغلب برای دزدی دریایی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا کارآیی ، ماهیت غیر متمرکز و محبوبیت آن باعث ایجاد اجتماع پرشور در به اشتراک گذاری آن فایل ها شده است. اگر چیزی که می خواهید دانلود کنید وجود دارد ، شانس خوبی باید داشته باشید که کسی آنرا با بیت تورنت به طور قانونی و یا غیر قانونی به اشتراک گذاشته باشد .

چگونه از تورنت دانلود کنیم ؟

1- برنامه بیت تورنت دریافت کنید

دانلود فایلها با بیت تورنت کمی پیچیده تر از کلیک کردن روی لینک دانلود در مرورگر وب شماست . اکثر مرورگرها از پشتیبانی داخلی بیت تورنت برخوردار نیستند ، بنابراین شما به یک برنامه خاص به نام ” BitTorrent client ” احتیاج دارید ، که می داند چگونه می توانید قطعات یک فایل را در یک تورنت دانلود و مونتاژ کنید .

من شخصاً طرفدار qBittorrent هستم ، یک منبع آزاد که قابل استفاده است ، در سیستم عامل های مختلف موجود است ، و مقدار خوبی از ویژگی های پیشرفته را برای کسانی که دوست دارند حفاری کنند ، در اختیار شما قرار می دهد .

2- پیدا کردن فایل تورنت برای دانلود

برای دانلود از چند طریق مختلف می توانید تورنت ها را پیدا کنید . اگر چیزی را که سازنده در بیت تورینت در دسترس قرار داده است دانلود می کنید ، احتمالاً لینکی را برای دانلود تورنت در جایی در سایت خود پیدا خواهید کرد . برای مثال ، توزیع لینوکس اوبونتو ، تورنت را در صفحه دانلود های جایگزین خود ارائه می دهد . برای یافتن فایل های دیگر همچنین می توانید از موتور جستجوی تورنت مانند اپلیکیشن Pirate Bay استفاده کنید .

3- فایل تورنت را دانلود کنید

پس از پیدا کردن فایلی که شما به دنبال آن هستید ، باید فایل .torrent را دانلود کنید ، یک قطعه داده کوچک که مشتری BitTorrent شما را به سمت کندو زنبور یا swarm سوق می دهد ، بنابراین می تواند فایلهای واقعی مورد نظر را دانلود کند. اگر در حال دانلود یک ویدیو هستید ، ابتدا پرونده کوچک .torrent را دانلود کنید ، سپس روی آن دوبار کلیک کنید تا در qBittorrent باز شود ، جایی که شروع به دانلود ویدیوی واقعی خواهد کرد.

این ممکن است کمی مشکل به نظر برسد ، دانلود یک فایل کوچک که شما را به فایل دیگری نشان می دهد . اما این روش بیت تورنت است . بسیاری از سایت ها و برنامه های بیت تورنت یا BitTorrent client همچنین از “لینک های آهنربا” پشتیبانی می کنند ، که به شما امکان می دهد فایل .torrent را دور بزنید و با یک کلیک ساده از ماوس به لانه زنبور swarm متصل شوید . شما می توانید فایلهای .torrent و لینک های آهنربا را در صفحه دانلود فایل مورد نظر خود پیدا کنید (اگر سازنده از BitTorrent پشتیبانی کند) یا در موتور جستجوی BitTorrent مانند Pirate Bay.

4- فایل تورنت را در نرم افزار Client خود باز کنید

شما فقط روی فایل تورنت دو بار کلیک می کنید و به سیستم عامل خود می گویید که آن را در نرم افزار باز کند . از آنجا باید به نرم افزاری بگویید که فایل خود را کجا دانلود کنید و همچنین ممکن است بتوانید آن را در بین سایر مواردی که می خواهید همزمان دانلود کنید ، اولویت بندی کنید . اینها مراحل خاص نرم افزار تورنت است .

چگونه به صورت امن و سرعت تورنت کنیم

اینها حداقل مبانی کاملاً واضح و مورد نیاز برای شروع کار با بیت تورنت هستند ، اما آنها به شما تجربه ای بهینه نمی دهند . در ادامه مواردی وجود دارد که می توانند به شما در ایمن ماندن و حداکثر سرعت در حال دانلود تورنت به شما کمک کنند .

1- مراقب بدافزار و تورنت های قلابی باشید

درست مانند جای دیگر اینترنت ، باید در مورد آنچه دانلود می کنید ، مراقب باشید . در حالی که بسیاری از فایل های تورنت حاوی مواردی هستند که ادعا می شود آنها بررسی می شوند ، برخی با قول یک فایل دیگر و ارائه بدافزار شما را فریب می دهند . به خصوص اگر در حال جستجو برای فایل های خطرناک وب هستید ، انواع حملاتی و تحدیدات سیستم که باید بدانید .

بسیاری از سایت های تورنت در هر صفحه بخش نظرات دارند ، که می تواند به شما در تعیین صحت امنیت یک تورنت داده شده بر اساس آنچه که کاربران دیگر نوشتند ، کمک کند . برخی از دایرکتوری ها نشان های بعدی را در کنار نام کاربری آپلود کننده قرار می دهند و به کاربران دارای سوابق خوب ، دانلود فایل های ایمن اشاره می کنند . و البته ، شما باید نرم افزار آنتی ویروس خوب را اجرا کنید ، که همه آنچه را که به صورت خودکار دانلود می کنید ، اسکن می کند.

2- از فیلتر شکن برای تورنت استفاده کنید

از آنجا که به منظور دانلود تورنت خود به طور مستقیم به سایر کاربران متصل می شوید ، می توانید آدرس آی پی هر کاربر را در لانه زنبور یا swarm ببینید و آنها می توانند آی پی شما را ببینند. این آی پی برای شما قابل ردیابی است و به هر کسی که می تواند به این لانه زنبور یا Swarm بپیوندد ، اجازه می دهد آنچه را که شما دانلود می کنید ، ببیند. برخی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت ( ISP ) ، به ویژه موارد خاص ، اگر ببینند از بیت تورینت استفاده می کنید ، ممکن است سرعت اینترنت شما را کاهش دهند .

برای جلوگیری از هر دو مورد ، شما باید هر زمان که میخواهید تورنت دانلود کنید از یک فیلتر شکن فعال و قابل اعتماد استفاده کنید ، آدرس آی پی شما را از تار و پود مبهم می کند و ترافیک اینترنت خود را رمزگذاری می کند تا شرکت های ارائه دهنده اینترنت شما از انجام کار شما مطلع نشود .