تبلیغات

تبلیغات

تکنولوژی Hyper Threading چیست و چه کمکی به پردازنده می کند؟

intel Hyper Threading

اگر شما اخیرا به خرید یک پردازنده اینتل فکر کرده اید ، یا کامپیوتری با یک پردازنده اینتل نصب شده دارید ، ممکن است اصطلاح ” Hyper Threading ” به گوشتان خورده باشد و بخواهید بدانید که تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟ احتمالا شما با این اصطلاح آشنا نیستید مگر اینکه با اصطلاحات سخت افزار کامپیوتری به روز باشید .

 

با این حال شناختن تکنولوژی Hyper Threading مهم است، زیرا این یک ویژگی مهم در برخی از پردازنده های اینتل است ، همانند بسیاری از ویژگی های بزرگ پردازنده . هنگامی که میخواهید یک پردازنده بخرید و کارمند فروشگاه به شما می گوید که تکنولوژی Hyper-Threading به طور موثر تعداد هسته ها را در پردازنده دو برابر می کند . اگر چه به نوعی درست اما اغلب اغراق آمیز است و به خودمان می گوییم منظورش از  Hyper Threading چیست ؟

بیایید نگاهی به معانی واقعی Hyper Threading بیندازیم ، با تک تیپ همراه باشید .

 

تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟

 

بسته به زمانی که شما قبلا یک کامپیوتر خریده اید، ممکن است Hyper-Threading را به عنوان یک ویژگی که اینتل معرفی کرد و سپس قطع کرد، به یاد داشته باشید. این می تواند به راحتی ای که طعم ترش دهان شما را ترک کند قابل درک باشد ، چرا اینتل آن را ادامه نداد اگر مشکلی نداشت؟

 


بیشتر بدانید :

تفاوت سی پی یو 32 بیتی با سی پی یو 64 بیتی


 

حقیقت خیلی سخت نیست Hyper-Threading برای مدتی در برخی از پردازنده های Intel Pentium 4 و Intel Xeon در دسترس قرار گرفت. که قطع شد نه به این دلیل که خود ویژگی بد بود، بلکه به این دلیل که پردازنده ای که از آن استفاده می کرد، به دلایل دیگری کمی اشتباه بود. معماری پنتیوم 4 فاجعه ای کوچک برای اینتل بود چرا که قادر به رسیدن به اهداف اینتل نبود (اینتل می خواست پردازنده های Pentium 4 سرعت 10 گیگاهرتز را داشته باشد). در نتیجه، اینتل به پردازنده های مبتنی بر درخت خانواده Pentium Pro بازگشت .

 

Hyper Threading رفته بود، اما فراموش نشده است. اینتل در نهایت زمان و منابع را برای تکمیل آن در معماری پردازنده جدید – Nehalem پیدا کرد. این معماری ای است که مبنایی برای تمامی پردازنده های اینتل Core i3، Core i5 و Core i7  است .

 

قابلیت مفید Thread

 

با وجود تمام پیشرفت هایی که در دنیای پردازنده ها ایجاد کردیم، هنوز هم یک محدودیت بزرگ وجود دارد – هسته یک پردازشگر تنها می تواند یک دستور را در یک زمان اجرا کند. بگذارید بگوییم، برای مثال ، شما برنامه های Office، فایرفاکس و اسکایپ را همزمان باز می کنید. شما احساس می کنید که چند وظیفه در حال انجام است، اما در شرایط پردازنده ی شما اینطور نیست . هسته پردازنده داده مربوط به این برنامه ها، یک دستورالعمل را در یک زمان اجرا می کند، اما به دلیل آنکه خیلی سریع است شما متوجه تاخیری نمی شوید ، به نظر شما در اینجا نقش تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟ .

همچنین بخوانید  نحوه مشاهده نسخه دسکتاپ سایت ها در مرورگر سافاری

 

 

اما یک تاخیر وجود دارد. این تاخیر به این دلیل است که داده از هر برنامه به پردازنده تغذیه می شود. هر جریان داده یا thread به پردازنده باید توسط هسته به صورت جداگانه برنامه ریزی و اجرا شود. با این حال، Hyper-threading، این امکان را برای هر هسته پردازنده فراهم می کند تا زمان بندی کند و منابع را به دو threads همزمان اختصاص دهد.

 

کارگری را در خط مونتاژ تصور کنید. دو نوع ویجت برای او وجود دارد و او باید با هر ویجت کارهای مختلف انجام دهد. با این حال، گاهی اوقات یک تاخیر وجود دارد چرا که نوار نقاله خیلی کند است یا به دلیل اینکه ویجت نادرستی در زمان اشتباه ارسال شده است. Hyper-Threading مثل افزودن یک نوار نقاله دیگر است بنابراین در حال حاضر یکی به هر نوع ویجت اختصاص‌داده شده‌ است. هنوز فقط یک کارگر وجود دارد، اما حالا ویجت را می توان به سرعت و به طور موثر برای او آورد تا او برای کار، کم‌تر منتظر بماند.

 

تکنولوژی Hyper Threading مشابه پردازنده دو هسته ای نیست

 

اگر شما یک پردازنده دو هسته ای را با Hyper Threading را مقایسه کنید ، پنجره Task Manager را باز کنید خودتان را در حال خیره شده به چهار نمودار خواهید یافت. این جایی است که بیشتر سر درگمی در مورد Hyper Threading باعث دو برابر شدن تعداد هسته‌های بازی می‌شود. من حتی با یک شخص فقیر صحبت کرده‌ام که فکر می‌کرد یک پردازنده هشت هسته‌ای خریده ‌است زیرا او هشت نمودار در Task Manager دیده بود. این چیزی است که نماینده فروش به او گفته بود، بنابراین وقتی به خانه رفته و هشت نمودار را دیده، او به دام افتاده بود. دیدن باعث اعتقاد شده بود.

 

دو نمودار در ویندوز برای هر هسته روی یک پردازنده Hyper Threading ظاهر می‌شوند، زیرا ویندوز دو پردازنده منطقی برای هر هسته تشخیص می‌دهد. واژه “logical processor” فانتزی به نظر می‌رسد، اما یک پردازنده منطقی با تعریف پردازنده وجود فیزیکی ندارد. ویندوز می‌تواند thread ها را برای هر پردازشگر منطقی ارسال کند، اما هنوز تنها یک هسته در اجرای واقعی وجود دارد، بنابراین یک هسته منفرد با Hyper-Threading از دو هسته‌های فیزیکی جدا،متفاوت است.

 

مزیت تکنولوژی Hyper Threading

 

خوب، به اندازه کافی mumbo-jumbo فنی است. حالا اجازه دهید به مهم‌ترین بخش برسیم – این که Hyper-Threading چگونه بر عملکرد کامپیوتر تاثیر می‌گذارد، به ساختن یا خرید بستگی دارد.

 

از نظر کاره‌های روزمره مانند مرور وب، ایمیل و پردازش کلمه، Hyper-Threading تاثیر زیادی نخواهند داشت. بله، Hyper-Threading در کار چند وظیفه ای بهتر است. با این حال، پردازنده های امروزی به قدری سریع هستند که برنامه‌های اساسی به ندرت با سرعت پردازنده شما محدود می‌شوند. روشی که برنامه‌ها کد می‌شوند نیز می‌تواند یک محدودیت باشد. ممکن است گاهی متوجه شوید که برنامه‌های باز شده زیادی دارید، اما تنها یکی از هسته‌های پردازنده شما به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. به این دلیل که این برنامه‌ها، به هر دلیلی، کارهایشان در میان هسته‌های مختلف وجود ندارند.

همچنین بخوانید  آموزش رفع ارور نت فریم ورک NET framework 3.5 (includes .NET 2.0 and 3.0)

 


پیشنهادی :

چگونه مدل سی پی یو ( CPU ) را در ویندوز پیدا کنیم ؟


 

با این حال، زمانی که تلاش می‌کنید تا کار سنگینی را انجام دهید، در این حال Hyper-Threading می‌تواند بسیار مفید باشد. برنامه‌های کاربردی که به احتمال زیاد سودمند هستند عبارتند از برنامه‌های rendering سه‌بعدی، وظایف سنگین صوتی / برنامه های ترنسکودینگ ویدیو، و برنامه‌های علمی ساخته‌شده برای بیشترین عملکرد multi-threaded. اما همچنین می توانید در هنگام رمزگذاری فایل های صوتی در iTunes، انجام بازی های 3D و فشرده سازی / خارج کردن از فشرده سازی پوشه ها، از افزایش کارایی لذت ببرید. افزایش عملکرد می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش داشته باشد، با این حال موقعیت‌هایی وجود خواهد داشت که در آن Hyper-Threading هیچ پیشرفتی را ایجاد نمی‌کند .

 

نتیجه

 

همانطور که رقم افزایش عملکرد تنها تا 30٪ را نشان می دهد، Hyper-Threading دو برابر کردن تعداد هسته ها در یک پردازنده نیست. اگر یک نماینده فروش همیشه به شما چنین چیزی بگوید، مراقب باشید، چون آن‌ها یا نادان و یا خوشحال هستند که به شما دروغ بگویند اگر فکر کنند که این کار به فشار آوردن سخت‌افزار کمک می‌کند.

 

با این گفته، Hyper Threading یک ویژگی جالب است و ارزش آن را دارد. اگر دوست دارید غالبا رسانه‌ها را ویرایش کنید و یا از کامپیوترتان به عنوان ایستگاه کاری برای برنامه‌های حرفه‌ای مانند فتوشاپ یا مایا استفاده کنید، بسیار خوب است .

 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه ، متوجه شدید که تکنولوژی Hyper Threading چیست ؟

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *