تبلیغات

تبلیغات

اسپلیت : محبوب‌ترین دستگاه تهویه هوای مطبوع

1-min

اگر فضای محدودی نظیر یک اتاق در اختیار دارید و فضای کافی برای نصب سیستم تهویه هوا در دریچه اتاق را ندارید، اصلا جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید براحتی استفاده از اسپلیت را جایگزین ان کنید. سیستم تهویه هوای اسپلیت را می‌توان بدون ایجاد مزاحمت و گرفتن فضای محیط، در اتاق‌ها و دفاتر نصب کرد و از بروز ازدحام و شلوغی در اتاق جلوگیری کرد. دستگاه اسپلیت یا کولر گازی فضای اندکی می‌گیرد و علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و شکیل، سرو صدای اندکی داشته و به راحتی می‌توانید پس از یک روز کاری خسته‌کننده در بازگشت به خانه به راحتی استراحت کنید.

 

قسمت‌های مختلف اسپلیت

 

هر کولر گازی دارای دو بخش عمده و اصلی است که عبارتند از: دستگاه خارجی و دستگاه داخلی.

 

دستگاه خارجی و قطعات مکانیکی

دستگاه خارجی محل قرار گرفتن بخش‌های اصلی و مهم کولر گازی از قبیل کمپرسور، کوئل کندانسور (تقطیرکننده)و نیز کوئل اوپراتور (تبخیرکننده) و لوله مویی است. این دستگاه در فضای خارجی و بیرون از اتاقی که قرار است خنک شود، نصب می‌شود. کمپرسور قطعه‌ای است که بیشترین صدا را تولید می‌کند و وقتی خارج از محیط خانه قرار بگیرد به این معنا است که بزرگترین عامل سر و صدای کولر گازی از بین رفته است.

در دستگاه خارجی و بخش مکانیکی اصلی کولر گازی، یک فن تعبیه شده که جریان هوا را به کندانسور می‌زند و در نتیجه باعث خنک شدن گاز فرئون کمپرس شده درون آن می‌شود. این گاز از کوئل اپراتور رد شده و بخشی به گازی با دما و فشار پایین تبدیل می‌شود و بخشی به مایع فرئون در جریان تبدیل می‌شود.

 

دستگاه داخلی

این دستگاه داخلی است مه در فضای درون ساختمان یا اتاق نصب شده و وظیفه تولید جریان هوای خنک و خنک کردن اتاق و محیط را به عهده دارد. این بخش معمولا دستگاهی سفید رنگ است که البته این روزها در انواع مدل‌ها، سبک‌ها و اشکال مختلف در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی، چیدمان خانه و فضای داخلی مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

اجزای دستگاه داخلی کولر گازی

 

اجزای دستگاه داخلی کولر گازی

 

دستگاه داخلی دارای کوئل خنک کننده، یک پراکنده کننده جریان هوا و یک فیلتر است. جریان مایع فرئون خنک شده پس از گذر از کودل اپراتور به کوئل خنک کننده وارد می‌شود. پخش کننده هوا، هوای گرم، مرطوب و فیلتر شده اتاق را به داخل دستگاه کشیده و این جریان هوا با کوئل خنک کننده برخورد می‌کند. با گذر هوا از روی کوئل خنک کننده درون اسپلیت، دمای آن ناگهان کاهش پیدا کرده و رطوببت آن از بین می‌رود. در نتیجه هوای خشک و خنک دوباره به درون اتاق وارد شده و در دمای بین 25-27 درجه سانتیگراد محیطی آرام و دلنشین را برای شما فراهم می‌آورد که البته دمای هوای کولر گازی قابل تنظیم است و می‌توانید به توجه به درجه حرارت هوای بیرون و به دلخواه خود آن را تغییر دهید.

همچنین بخوانید  چه تفاوتی بین هارد اکسترنال و اینترنال وجود دارد؟

 

 

تنظیم دمای هوای درون اتاق

 

دمای درون اتاق را می‌توان با استفاده از تنظیمات ترموستات تغییر دهید. تنظیمات دمای کولر گازی باید به گونه‌ای باشد که درون اتاق فضایی دلنشین و مطلوب ایجاد شود و همچنین کمپرسور بتواند در یک بازه دمایی خاص نوسان داشته باشد. اگر کمپرسور مدام و بدون توقف کار کند، طول عمر آن کاهش می‌یابد.

امروزه دستگاه ‌های تهویه هوای اسپلیت بسیار متداول هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا به ازای هر یک دستگاه خارجی، دو دستگاه می‌توان در فضای داخلی ساختمان نصب کرد. این دو دستگاه را می‌توان در دو اتاق مجزا و یا در دو مکان مختلف در یک اتاق یا فضای بزرگ قرار داد.

 

 

هدر رفت انرژی در کولر گازی

 

از آنجایی که فاصصله بین دستگاه خارجی و دستگاه اسپلیت داخلی زیاد است بنابراین همیشه با اتلاف بخشی از هوای خنک روبرو خواهیم بود. بنابراین به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاش هدر رفت هوای خنک، میزان هوای خنکی که معمولا در دستگاه‌های اسپلیت نسبت به دستگاه تهویه هوایی که در دریچه نصب می‌شود، تولید می‌شوند کمتر است. البته اخیرا و با استفاده از امکانات موجود در زمینه عایق‌بندی حرارتی این مشکل به حداقل رسیده است.
با وجود این در برخی مکان‌ها چاره‌ای بجز استفاده از کولر گای یا اسپلیت نیست و این دستگاه بهترین گزینه تهویه هوا به حساب می‌آید.

 

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

 

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.
در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابیداسپلیت؛ محبوب‌ترین دستگاه تهویه هوای مطبوع

 

 

 

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *