تبلیغات

تفاوت چارچوب های ITIL و DevOps

itil

صنعت IT از این نظر که ITIL بهتر است یا DevOps به دو بخش تقسیم می‌شود و به نظر می‌رسد فعالان در این حوزه تمایل دارند این دو چارچوب را در مقابل هم قرار دهند. برای اکثر سازمان‌های IT، چارچوب ITIL برای رعایت حاکمیت و مقررات ضروری است و شامل بهروش‌های فناوری اطلاعات برای همسویی با اولویت‌های سازمان است.

DevOps اساسا مبتنی بر فلسفه یکپارچه‌سازی مداوم/تحویل مداوم که با عنوان CI/CD شناخته می‌شود طراحی شده است. اگر از نقطه نظر DevOps نگاه کنیم، این چارچوب با متدولوژی بسیار ساختاریافته‌ای که ITIL دارد در تضاد است.

در حالی که دواپس دیدگاهی را در مورد رسیدگی به چالشی که تیم توسعه و عملیات با آن مواجه است ارائه می‌دهد، ITIL یک سیستم ساختاریافته‌تر از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) ارائه می‌دهد که قادر است با اولویت‌های کسب و کار مطابقت داشته باشد. در این مقاله، دو مفهوم ITIL و DevOps را بررسی می‌کنیم و سپس به تفاوت‌های بین این دو می‌پردازیم.

ITIL چیست؟

چارچوب های ITIL و DevOps

ITIL مشهورترین چارچوب برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) در جهان است. این چارچوب بهروش‌های بسیار ساختاریافته‌ی ITSM را ارائه می‌دهد و برای بهبود کارایی و ارائه آمار برای عملیات فناوری اطلاعات طراحی شده است. جدا از بروش‌های اثبات‌شده، دستورالعمل‌های ITIL فرایندهای آزموده‌شده و واقعی را ارائه می‌کنند که مدیریت رخدادها، مدیریت مشکل و مدیریت تغییر را شامل می‌شود.

از آنجایی که ITIL برای حفظ زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان‌ها یک چارچوب مرکزی به حساب می‌آید، تقاضا برای متخصصان معتبر در این زمینه افزایش یافته است. به همین دلیل اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید توصیه می‌شود مسیر شغلی خود را با دریافت گواهینامه ITIL 4 Foundation Certification آغاز کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ITIL کلیک کنید.

DevOps چیست؟

چارچوب های ITIL و DevOps

DevOps دارای ابزارها و متدولوژی‌هایی است که با پیروی از اصل یکپارچه‌سازی مداوم/توسعه مداوم همراه با نظارت مستمر و ارائه تصویری بی‌درنگ از کل زیرساخت بر بهبود توسعه نرم‌افزار تمرکز دارد. DevOps اساسا یک محیط توسعه نرم‌افزاری را فراهم می‌کند که تیم‌های توسعه و عملیات را در تمام جنبه‌های IT در بر می‌گیرد. این رویکرد برای یک کسب و کار هدف‌گرا که به همکاری واحدهای داخلی نیاز دارد، بسیار کارآمد است زیرا محیط کاری بهتری را نسبت به استفاده از متدولوژی سنتی فراهم می‌کند.

DevOps به جای تمرکز گروه‌های تخصصی روی جنبه‌های مختلف توسعه نرم‌افزار، به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت کلی با یکدیگر ادغام شوند و همچنین به افراد اجازه می‌دهد فرایندهای کاری خود را براساس نیازهای کسب و کار تنظیم کنند.

همچنین بخوانید  پیشرفت برد های الکترونیکی چه تاثیری در زندگی روزمره ما داشته اند؟

DevOps بیشتر در مورد اصلاح شیوه‌های اصلی است تا آموزش متقابل. به طور خلاصه، DevOps یک طرز فکر کاملا جدید است که پیاده‌سازی آن مستلزم یک تغییر فرهنگی در کسب و کار است. با گرد هم آوردن تیم‌های عملیات و توسعه، محیطی از همکاری و تحویل محصول با کیفیت بالا و در مقیاس ایجاد خواهید کرد.

تفاوت‌های اصلی بین ITIL و DevOps

 دو چارچوب ITIL و DevOps در چند بخش تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

نقش‌ها در DevOps

ابتدا با برخی از نقش‌های رایج در DevOps آشنا می‌شویم:

  • توسعه‌دهنده یا تستر نرم‌افزار: مسئول ساخت برنامه‌ها و بررسی یا به‌روزرسانی کدها است.
  • مهندس دواپس یا معمار اتوماسیون: یکپارچه‌سازی ابزارها و روش‌ها برای خودکار سازی فرایندهای DevOps، مدیریت زیرساخت‌ها و کمک به راه‌اندازی پایپ‌لاین‌های CI/CD
  • مبلغ DevOps: به حفظ فرهنگ کاری ایمن کمک می‌کند، نقش‌های کلیدی دواپس را تعیین می‌کند، اطمینان می‌دهد که اعضای تیم به خوبی آموزش دیده‌اند و مزایای دواپس را در سراسر شرکت ترویج می‌دهد.
  • مدیر انتشار: در برنامه‌ریزی و مدیریت فرایندهای توسعه و استقرار نرم‌افزار مشارکت دارد و مطمئن می‌شود که تیم‌های DevOps محصولات را به موقع منتشر می‌کنند.
  • متخصص تضمین کیفیت یا تجربه: محصولات نرم‌افزاری را آزمایش می‌کند تا بررسی کند که آیا استانداردهای کیفیت شرکت را برآورده می‌کنند یا خیر.
  • مهندس امنیت و انطباق (SCE): مطمئن می‌شود که زیرساخت ایمن ساخته شده است و با تیم‌های توسعه برای طراحی یا بهبود اقدامات امنیتی همکاری می‌کند. همچنین مسئول رسیدگی به درخواست‌های انطباق و پاسخگویی به رخدادهای امنیتی است.
  • متخصص تکنولوژی: مسئول نگهداری سرورها و فعال نگه داشتن آنهاست. کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای مدیریت بهتر مواردی که امکان اجرا روی سرورها را دارند (یا ندارند) اعمال می‌کند.

 

نقش ها در ITIL

  • گروه راهبری فناوری اطلاعات (ISG): مسئول بررسی استراتژی‌های فناوری اطلاعات و کسب و کار و اطمینان از اینکه مکمل یکدیگر هستند.
  • مدیر استراتژی خدمات: به ISG کمک می‌کند تا استراتژی ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات را طراحی و مدیریت کند. همچنین مسئول معرفی این استراتژی به شرکت است.
  • مدیر روابط تجاری: روابط مثبت با مشتری را تضمین می‌کند، خواسته‌ها و نیازهای مشتری را تجزیه و تحلیل می‌کند و به ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا با استفاده از فهرست مناسبی از خدمات، این نیازها را برآورده کند.
  • مدیر تقاضا: فعالیت‌ها یا روندها را برای درک بهتر و پیش‌بینی خواسته‌های مشتری برای خدمات فناوری اطلاعات تجزیه و تحلیل می‌کند. با مدیر ظرفیت همکاری می‌کند تا مطمئن شود ارائه‌دهنده خدمات IT قادر به برآوردن این خواسته‌ها است.
  • مدیر مالی: بودجه‌بندی، حسابداری و هزینه‌های پولی ارائه‌دهنده خدمات IT را مدیریت می‌کند. بودجه سالانه فناوری اطلاعات را ایجاد می‌کند و آنها را برای دریافت تایید به ISG ارسال می‌کند.
  • مدیر پرتفوی خدمات: استراتژی‌هایی را برای کمک به ارائه خدمات رضایت‌بخش به مشتریان ابداع می‌کند. با ISG همکاری می‌کند تا قابلیت‌های خدمات را بالا ببرد و پرتفوی خدمات را تحت نظر داشته باشد.
همچنین بخوانید  چگونه آرامش و موفقیت را هم زمان در زندگی داشتم

 

فرآیند تحویل نرم افزار

در DevOps با استفاده از ابزارهای اتوماسیون مانند Jenkins و Azure DevOps تمرکز زیادی روی بهینه‌سازی فرایند تحویل نرم‌افزار وجود دارد. همچنین امکان نظارت و آزمایش مداوم را برای کمک به شناسایی سریع‌تر خطاها فراهم می‌کند و به‌روزرسانی سریع‌تر نرم‌افزار را ترویج می‌دهد.

در ITIL مجموعه‌ای از روش‌ها برای کمک به افزایش کارایی تحویل نرم‌افزار شما ارائه می‌شود. تمرکز چارچوب ITIL بر بهینه‌سازی کیفیت خدمات شما و تعیین واضح انتظارات است که می‌توانید بعدا برای بهبود مستمر اندازه‌گیری کنید.

رویکرد استفاده

DevOps: یک رویکرد روش‌مند

  • افزایش دفعات استقرار: دواپس این امکان را به شما می‌دهد تا نرم‌افزارهای منتشر شده کوچک را به طور منظم اجرا کنید و رفع خطاهای ظاهر شده را آسان می‌کند.
  • حل و فصل رخدادها: با دواپس می‌توانید از سیستم‌های خودکار برای مکان‌یابی و رفع خطاهای ساده استفاده کنید. همچنین می‌‌توانید با استفاده از یک سیستم ارتباطی یکپارچه در میان تیم‌ها، هنگام وقوع رخدادهای بزرگ‌تر از سرزنش خودداری کنید.

ITIL: یک رویکرد ساختاریافته

  • کاهش بار کاری: با پیاده‌سازی ITSM کارآمد، فعالیت‌های ساپورت دسک فناوری اطلاعات را کاهش دهید. این رویکرد شامل ارائه گزینه‌های خودیاری برای مشتریان می‌شود تا تعداد تیکت‌ها را به حداقل رساند.
  • افزایش رضایت مشتری: با SLA (توافقنامه‌های سطح خدمات) سردرگمی مشتری را کاهش دهید. بنابراین، مشتریان شما دقیقا می‌دانند که چه انتظاری باید داشته باشند.

 

جمع‌بندی

DevOps بر مفهوم تمرکز دارد، در حالی که ITIL بر توسعه متمرکز است. DevOps مجموعه‌ای پویا از دانش است که یک ایده فلسفی را ارائه می‌دهد، اما ITIL عمدتا مجموعه‌ای ایستا از دانش با فرایندهای کاملا تعریف شده است.

هم DevOps و هم ITIL به روش‌های خاص خود برای ارتقاء گردش کار دیجیتال شما مفید هستند. با این حال، اهداف و عملیات روزانه کسب و کار شماست که تعیین می‌کند کدام یک گزینه بهتری است. به عنوان مثال، اگر بیشتر با توسعه و استقرار نرم‌افزار سر و کار دارید، احتمالا دواپس گزینه بهتری است.

از طرفی سازمان‌های دواپس با عملکرد بالا می‌دانند که به طراحی ساختار یافته، اجرا و تمایل بی‌وقفه برای بهبود این فرایندها نیاز دارند که در چارچوب ITIL یافت می‌شود. همچنین، همان‌طور که گفته شد دواپس یک فلسفه است نه یک دستورالعمل (برخلاف ITIL). بنابراین، هیچ چارچوب دواپسی نمی‌تواند جایگزین ITIL شود، بلکه براساس اصول آن بهبود می‌یابد.

منبع: شرکت داناپرداز

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *