تبلیغات

طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟

hardexter

همان‌‌طور که همه دستگاه‌های الکترونیکی عمر مفید دارند، هارد اکسترنال نیز همانگونه است. برخی افراد فکر می‌کنند با تهیه این هارد دیگر همیشه می‌توانند از آن استفاده کنند. اما بدانید که این‌‌طور نبوده و این هارد نیز دارای عمر مفیدی است. حال سؤالی مطرح می‌شود که طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟ هارد‌های تولیدی در شرکت‌های مختلف طول عمر متفاوتی داشته و عواملی در این میان مؤثرند.

 

طول عمر هارد اکسترنال

هارد اکسترنال چیست و طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟

هارد اکسترنال یک دستگاه برای ذخیره اطلاعات است. این دیسک به‌صورت خارجی به دستگاه‌ها وصل شده برای ذخیره انواع فیلم‌ها، فایل‌ها، عکس‌ها، اسناد و… استفاده می‌شود. با توجه به آن‌‌که همیشه نیاز به ذخیره یکسری اطلاعات است، این وسیله اهمیت زیادی دارد‌.

دوام و طول عمر این دیسک خیلی مهم بوده و برای افراد این سؤال مطرح می‌شود که طول عمر هارد اکسترنال چقدر است. طول عمر این دستگاه به موارد متعددی بستگی داشته و با نکات مراقبتی می‌توان آن را بیش‌‌تر کرد. اما معمولاً عمر مفید آن بین ۳ الی ۵ سال است.

عوامل مؤثر در طول عمر هارد اکسترنال

در پاسخ به این سوال که طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟ باید ذکر کنیم که به موارد مختلفی بستگی دارد. در قسمت زیر به بررسی این موارد پرداخته می‌شود:

نوع هارد

هارد اکسترنال در دو نوع دیسک‌های جامد و مکانیکی موجود است. در هارد مکانیکی قطعات مکانیکی وجود دارد که باعث سایش و فرسودگی قطعات می‌شود. به همین دلیل هارد مکانیکی نسبت به هارد جامد عمر کم‌‌تری دارد.

برند

برند‌های مختلفی در زمینه تولید هارد اکسترنال فعالیت دارند. هر تولید‌کننده‌ای برای محصولات خود ویژگی‌هایی را درنظر گرفته است. برند‌های معتبر دیسک‌های خود را با مواد و قطعات با کیفیت ساخته و فرآیند تولید آن‌ها نیز دقیق است. این موارد سبب افزایش طول عمر دیسک می‌شوند.

پیکربندی

دوام دیسک خیلی مهم بوده و وارد شدن ضربه یا افتادن از ارتفاع به آن آسیب جدی وارد می‌کند. سازندگان هارد میزان مقاومت آن در برابر ضربه، شوک و آب را مشخص کرده و باید به آن توجه شود. ساختار بعضی دیسک‌ها سیلیکونی بوده که در برابر ضربات مقاوم است. مدل‌هایی که بدنه فلزی دارند نیز از قطعات داخلی محافظت کرده و جلوی آسیب دیدن آن‌ها را می‌گیرند. هر چه بدنه مقاومت بیش‌‌تری داشته باشد طول عمر آن نیز بیش‌‌تر می‌شود.

ظرفیت

برخی می‌گویند ظرفیت هارد اکسترنال روی طول عمر آن مؤثر بوده و برخی دیگر این نظر را رد می‌کنند. شرکت سیگیت مطالعاتی انجام داده که طی آن مشخص شد دیسک‌هایی که ظرفیت بالایی دارند، دارای عمر کم‌‌تری هستند. علت آن این است که وقتی ظرفیت بالا باشد، استفاده سنگین از آن شده و سبب کم شدن عمر می‌شود. از طرفی بلک بلیز نیز یک مطالعه انجام داده که براساس آن مشخص شد عمر دیسک‌ها با ظرفیت‌های متفاوت مثل هم است. بنابراین نمی‌توان به طور قاطع ظرفیت بالاتر را نشان دهنده طول عمر بالا دانست.

محل قرارگیری هارد اکسترنال

در ادامه مطلب طول عمر هارد اکسترنال چقدر است باید گفت از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه محل قرارگیری هارد است. همیشه هارد اکسترنال را در جای مناسبی که دمای آن بین ۲۰ الی ۳۰ درجه بوده و شرایط محیطی مساعد است قرار دهید. آن را دور از دمای زیاد، گرد و غبار، رطوبت بالای هوا… نگه دارید؛ زیرا هر کدام از این عوامل به طور مستقیم باعث آسیب دیدن آن می‌شوند.

شرایط محیطی

از مواردی که تأثیر زیادی در این مورد دارد، شرایط محیطی است. در این زمینه دو عامل رطوبت و دما خیلی مهم بوده و بایستی به مقاومت هارد در برابر این موارد توجه شود. در دمای بالا و پایین کارایی دیسک از بین می‌رود. دمای بالا سبب گرم شدن سریع دیسک شده و منجر به خرابی اتصالات و قطعات می‌شود‌.

دمای پایین نیز سبب عملکرد کند آن شده که باعث دسترسی دیرتر به داده‌ها می‌شود. از طرفی رطوبت نیز سبب خوردگی قطعات داخلی آن می‌شود. باعث ایجاد قارچ و کپک شده و به دیسک آسیب می‌زند. زمانی که محیط مرطوب باشد، در بخش‌های الکترونیکی مشکلات جدی برای هارد به وجود می‌آید.

میدان مغناطیسی

از دیگر عوامل مؤثر در طول عمر این دستگاه میدان مغناطیسی است. هیچ وقت آن را در نزدیک میدان‌های مغناطیسی قوی مثل آهنربا قرار ندهید؛ زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در این شرایط سبب آسیب دیدن جدی آن می‌شود.

نحوه استفاده

استفاده زیاد و مکرر از این دستگاه سبب کوتاه شدن طول عمر می‌شود. با مراقبت درست از آن و قرار ندادن در محیط‌های مرطوب و دور نگه داشتن از شوک و ضربات نیز می‌توان عمر آن را بیش‌‌تر کرد.

 

طول عمر هارد اکسترنال

نحوه نگهداری از هارد اکسترنال

با نگهداری درست از هارد اکسترنال می‌توان طول عمر آن را افزایش داد. در زیر به نکات مهم درباره مراقبت از این قطعه اشاره می‌شود:

جدا کردن از کامپیوتر بعد از استفاده

زمانی که کارتان تمام شده و نیازی به هارد ندارید، آن را از سیستم جدا کنید. قطع کردن‌یه دفعه‌ای و در حین فعالیت کامپیوتر به هد هارد آسیب‌زده و باید از این کار خودداری شود. وقتی هارد فعالیت دارد، کامپیوتر را خاموش نکنید.

سلامت هارد را بررسی کنید!

با استفاده از برنامه‌هایی که دارای قابلیت surface test هستند، سلامت هارد اکسترنال را بررسی کنید. با این برنامه‌ها می‌توان معیار‌هایی پون سرعت هارد، دما و… را بررسی کرده و از وضعیت سلامت آن مطلع شد.

دیفرگ کردن هارد به صورت دوره‌ای

اطلاعات ذخیره شده در هارد پخش هستند و هر بار که دنبال چیزی است، تمام قطعات داخلی آن درگیر می‌شوند. این موضوع در طولانی مدت سبب می‌شود هارد فرسوده و آسیب ببیند. توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار هارد را دیفرگ کرده تا اطلاعات موجود در آن منظم شوند.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی پاسخ، سوال طول عمر هارد اکسترنال چقدر است؟ پرداختیم. هارد اکسترنال دستگاهی برای ذخیره انواع اطلاعات است که در دو نوع مکانیکی و جامد موجود است. طول عمر این وسیله خیلی مهم است، اما در این میان عواملی مؤثرند. با توجه به این عوامل و با نگهداری درست از هارد می‌توان طول عمر آن را افزایش داد‌.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *