تبلیغات

تبلیغات

ضرورت آموزش کارکنان و نقش آن در پیشرفت سازمان

karkonan-amoozesh

به کمک آموزش، کارمندان فرصت خوبی در اختیار خواهند داشت تا به پایه دانش بالاتر و قوی­تر و همچنین بهبود مهارت‌های شغلی دست پیدا کنند و حضور موثرتری در محیط کار خود داشته باشند. البته این کار برای کارمندان شرایط مالی و کاری بهتری را به همراه خواهد داشت. آموزش برای مدیران نیز با وجود هزینه‌هایی که در برداشته می­تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری مؤثر و فوق‌العاده باشد. این موضوع باعث ضرورت آموزش کارکنان در هر سازمان و هر کسب و کاری شده است.

برای درک لزوم برگزاری برنامه‌های آموزشی برای کارکنان از سوی کارفرما دلایل مختلفی وجود دارد. در این مطلب به طور کامل ضرورت آموزش کارکنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بعد از آن شما این امکان را داشته تا در بین آموزش‌های سازمانی فرادرس، بهترین آموزش‌ها را برای کارکنان سازمان خود برگزینید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم طرح آموزش سازمانی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ در این طرح آموزشی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با هزینه اندک به تمامی آموزش‌های فرادرس دسترسی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

آموزش کارکنان

منظور از آموزش کارکنان، بهبود نظام‌مند و مستمر شاغلین از جهت دانش، مهارت، توانایی و رفتارهای موردنیاز سازمان موردنظر است. این نظام منجر به رفاه کارکنان شده و برای احراز مقامی بالاتر، شرایط بهترین را ایجاد خواهد نمود. در واقع می‌توان آموزش کارکنان را یکی از مهم‌ترین کارکردهای مدیریت منابع انسانی دانست و دارای تعاریف مختلفی است و به طور کلی می‌توان گفت در تمامی این تعاریف، به این موضوع که آموزش کارکنان مفهوم آموزش را در محیط کسب و کار مورد توجه و تاکید قرار خواهد داد اشاره می‌شود.

زمانی می­توان یک سیستم آموزش سازمانی موفق داشت که در سازمان در مبحث آموزش، نیازسنجی آموزشی صحیحی صورت گرفته شده باشد. نیاز آموزشی نیز عبارت از مهارت، دانش و توانایی است که افراد از آن­ها بهره‌ای نبرده یا در مورد آن­ها عملکردی ضعیف دارند. در رقابت جهانی، دانش مبتنی بر صنعت مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد. صنعت مدرن نیز برای آن که در عرصه رقابت‌های جهانی جا نماند به خلاقیت، هوش، استعداد، مهارت و توانایی نیاز خواهد داشت تا به آن­ها تکیه کند. از این رو روز به روز به پرسنل و کارکنانی آموزش دیده و ماهر نیاز بیشتری احساس می‌شود.

بررسی هدف اصلی آموزش کارکنان سازمان

آموزش کارکنان همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره شد مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه ریزی شده از سوی سازمان جهت ارتقا دانش و مهارت‌های فنی کارکنان است که سبب شده کارکنان قادر به افزایش دانش فنی و تخصصی خود در سمتی شغلی که داشته، شوند. افراد از طریق آموزش گاهی به مهارت‌های جدیدی دست پیدا می­کنند و در حرفه خود قدرتمند ظاهر خواهند شد. تمامی این موارد در نهایت رشد و پیشرفت سازمان را در پی خواهد داشت. از این رو هیچ سرمایه و هزینه‌ای از بین نخواهد رفت و آموزش در هر سازمانی یکی از ضروری‌ترین امور است. در خیلی از سازمان‌ها پرسنل، در مهارت‌های حرفه‌ای خود عملکردی نه چندان قوی خواهند داشت یا این که آموخته‌های پیشین آن­ها برای یک پرسنل حرفه‌ای کافی نیست. پس قطعاً نمی‌توان انتظار داشت که در مورد انجام مسئولیت­های خود بهترین‌ها را ارائه دهند. عدم توجه مدیران و مسئولان یک سازمان نسبت به این موضوع، باعث بی‌انگیزگی کارکنان شده و این سازمان است که زودتر از همه متحمل ضرر خواهد شد. از این رو می­توان هدف اصلی آموزش کارکنان یک سازمان را رشد کارکنان و در پی آن موفقیت سازمان دانست.

ضرورت آموزش

 

چرا آموزش کارکنان ضروری است؟

به لطف برنامه‌های آموزشی مؤثر، می‌توان به خوبی مهارت‌ها و دانش کارمندان را بهبود بخشید و به کارکنان این امکان را داد تا راحت‌تر خود را با تغییرات مختلف تطبیق دهند. این پیشرفت‌ها سبب بهره‌وری قابل توجه کارکنان شده و به دنبال آن سود و کارایی یک سازمان نیز افزایش پیدا می­کند. در این بین می‌توان به کارکنان بسیاری از ارزش‌ها از قبیل اخلاق کاری، روابط انسانی و ایمنی را آموخت. لذا آموزش در یک سازمان امری بسیار لازم و حیاتی است و نباید به هیچ عنوان کم اهمیت دانسته شود.

هر چند این روزها آموزش‌های در نظر گرفته شده در بسیاری از سازمان‌ها محدود به مدیریت و فروش خواهد شد اما باید این را در نظر داشت که کارکنانی با مهارت مدیریت پروژه، برای سازمان‌ها حکم یک سرمایه ارزشمند را خواهند داشت. به نوعی می­توان گفت در دنیایی که پیشرفت تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی در حال وقوع است، در صنعت، آموزش و توسعه یک عملکرد ضروری محسوب می‌شود.

برای همین در هر شرکت و سازمانی باید آموزش کارکنان در لیست اولویت‌ها قرار داده شود. از طریق آموزش خوب و مؤثر می­توان امکان کسب مهارت جدید، بهبود مهارت‌های موجود و نیز ارائه عملکرد بهتر را به کارکنان بخشید و این موارد همگی به خوبی گواهی بر ضرورت آموزش کارکنان هستند.

بررسی دلایل ضرورت آموزش کارکنان

همان طور که گفتیم در هر سازمانی، باید به آموزش حرفه‌ای و اصولی کارکنان در موارد مورد نیاز سازمان توجه ویژه‌ای شود. آموزش‌های سازمانی فرادرس در این زمینه به شما این امکان را داده تا به عنوان مدیر یک سازمان، بهترین آموزش‌ها را براساس نیاز کارکنان خود انتخاب کنید و به صورت مجازی کارکنان خود را تحت آموزش قرار دهید. در ادامه با هم بررسی خواهیم نمود که چه دلایلی باعث ضرورت آموزش کارکنان شده است.

1. لزوم آموزش مهارت به کارکنان

خیلی از کارکنان ممکن است در برخی مهارت‌های موردنیاز شغل از مهارت کافی برخوردار نباشند. بی‌توجهی به این ضعف باعث شده که فرد به درستی قادر به انجام وظایف خود نباشد و هم خود دچار سرخوردگی شده و هم این که سازمان را متحمل ضرر سازد. از این رو با یک آموزش صحیح و اصولی می‌توان مهارت موردنظر را در افراد تقویت نمود و در سازمان تعداد کارمندان با مهارتی بالا را به سطحی معقول رساند. البته در این مورد باید نیازسنجی شده و نقاط ضعف و قدرت افراد تشخیص داده شود و به این شکل بر روی نقاط ضعف تمرکز شد تا در نهایت به نقطه قوت کارکنان تبدیل گردند.

2. ضعف حس مسئولیت پذیری در کارکنان

از دیگر مواردی که به خوبی اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان را نشان خواهد داد نبود حس مسئولیت پذیری در بسیاری از کارکنان است. در واقع خیلی از کارکنان، نسبت به سازمان و نیز وظایفی که به آن­ها محول شده مسئول نمی‌دانند. از این رو طبیعی است که موقعیت و موفقیت سازمان با وجود چنین کارکنانی به خطر بیفتد. این در حالی است که از طریق برنامه‌های آموزشی می‌توان حس مسئولیت‌پذیری را در افراد بالا برد و حتی آن­ها را برای پذیرش مسئولیت‌های بیشتر نیز آماده ساخت. این برنامه‌ها حس وظیفه‌شناسی را در افراد تقویت نموده و از طرفی به آن­ها این فرصت را خواهد داد تا برای داشتن عملکردی مؤثر در موقعیت‌های جدید، مهارت‌های لازم را کسب کنند.

ضرورت آموزش

 

3. نبود احساس ارزش در کارکنان

خیلی از افراد ممکن است در یک سازمان، خود را صرفاً یکی از پرسنل عادی که برای پیشبرد اهداف سازمان به کار گرفته شده‌اند بدانند. این در حالی است که از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی در محل کار، می‌توان به کارکنان این حس را القا نمود که سازمان برای آن­ها ارزش بالایی قائل است و بر روی آن­ها سرمایه‌گذاری می‌کند. به این شکل می‌توان باعث شده که کارکنان احساس بهتری نسبت به شغل خود داشته و از طرفی برای سازمان تلاش‌های بیشتری داشته باشند و به کارکنان مفید سازمان تبدیل شوند. این کار نقشی مؤثر در تقویت توانایی‌ها و مهارت افراد خواهد شد.

4. فقدان نیروی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و کامیپوتر

عصر، عصر تکنولوژی و کامپیوتر است. دنیا حول و محور فناوری اطلاعات می‌چرخد. پس نمی‌توان انتظار داشت که یک سازمان بدون داشتن نیروهایی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و کامپیوتر به موفقیت دست پیدا کند. لذا از طریق برنامه‌های آموزشی می‌توان به کارکنان کمک نمود تا مهارت‌های کامپیوتری خود را تقویت کنند.

5. عدم امکان ارزیابی سیستم مدیریت عملکرد جدید

از طریق برنامه‌های آموزشی کارمندان، سازمان این امکان را داشته تا به بررسی و تست کارایی و اثربخشی یک سیستم مدیریت عملکرد جدید بپردازد و به این شکل منابع انسانی قادر به ایجاد انتظارات عملکرد واضح‌تر خواهند بود. با استفاده از این سیستم‌ها برای آموزش کارکنان، تقویت ضرورت تحقق اهداف صورت گرفته و کارکنان به درک بهتری از آن چه که باید انجام دهند و از آن­ها انتظار می‌رود دست پیدا خواهند نمود.

بررسی میزان تاثیر آموزش بر روی کارکنان یک سازمان

با ارائه یک برنامه آموزشی صحیح، می­توان به خوبی به کارکنان نشان داد که سازمان برای توسعه و پیشرفت آن­ها ارزش قائل است. طبق نتایج کسب شده 46 درصد از کارمندانی که از سوی شرکت پیشنهادات آموزشی دارند، برای ماندن در سازمان و تلاش برای موفقیت آن، اشتیاق و علاقه بیشتری از خود نشان می‌دهند. در حال حاضر در خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در کل دنیا، آموزش کارکنان به یک امر روتین تبدیل شده است. در واقع کیفیت برنامه آموزشی تأثیر مستقیمی بر روی معیارهای کلیدی عملکرد نظیر عملکرد کارکنان و نیز عملکرد سازمانی خواهد داشت. کارفرمایان نیز از طریق سازماندهی برنامه‌های آموزشی برای کارکنان، به منافع بسیاری دست پیدا خواهند نمود. این تأثیر در برنامه‌های آموزشی اختصاصی و پیوسته بسیار بیشتر از هر زمانی است.

ضرورت آموزش

 

مزایای توجه به اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان

به طور کلی می‌توان مزایای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان را به دو دسته اصلی سطح فردی و سطح سازمانی تقسیم نمود. در ادامه هر دو سطح را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مزایای سطح فردی آموزش کارکنان

مزایای سطح فردی را می­توان موارد ذیل دانست که در نهایت موفقیت کلی سازمان را نیز در پی خواهند داشت:

1. توسعه شخصی

آموزش صحیح باعث شده کارکنان از حداکثر پتانسیل خود در انجام وظایف سازمانی به کار بگیرد. دانش وسیعی که از طریق آموزش­ ها در زمینه ­های مرتبط شغلی به کارکنان ارائه شده باعث خواهند شد که افراد با تجربه و پخته ­تر عمل نمایند و قطعاً این امر موجب بهره وری و کارایی حداکثری پرسنل می­شود.

2. توسعه شغلی

از طریق برنامه ­های آموزشی، کارکنان به مهارت­ های موردنیاز کار خود دست پیدا می­کنند و به طبع بعد از آموزش، عملکرد بهتری داشته و ظرفیت آن­ها جهت انجام وظایف بیشتر، توسعه خواهد یافت. لذا مسئولیت­ های بیشتری به آن­ها محول شده و در رشد خود توسعه و ترقی پیدا می­کنند.

3. رضایت­مندی کارکنان

وقتی کارکنان به انجام کارهایی مشغول شوند که در آن­ها فاقد تجربه و صلاحیت هستند قطعاً خیلی زود انگیزه خود را از دست داده و از کاری که انجام می‌دهند خسته و دل‌زده خواهند شد. در چنین شرایطی برنامه‌های آموزشی می‌توانند بسیار مثمر ثمر واقع شوند. افراد بعد از آموزش به مهارت و تجربه بیشتری دست پیدا نموده و مهارت بیشتری خواهند داشت. کارکنان به دلیل فایده بیشتری که برای سازمان داشته به رضایت شغلی بیشتری رسیده و در درون سازمان کمتر جابجایی کارکنان اتفاق خواهد افتاد. از این رو در کل سازمان، بهره وری بیشتری صورت می­گیرد. فرهنگ سازمان از دیگر مواردی است که از طریق آموزش کارکنان، با رشد همراه خواهد بود. در صورت قرارگیری در معرض آموزش صحیح، صفاتی چون رضایت، تعهد و وفاداری در افراد تقویت می­شود.

ضرورت آموزش

 

مزایای سطح سازمانی آموزش کارکنان

آموزش کارکنان، از نظر سازمانی نیز دارای مزایای مختلفی است و سود نهایی کسب و کار را با بهبود همراه خواهد ساخت:

1. افزایش بهره وری و بهبود عملکرد سازمانی

عملکرد کارکنان به واسطه برنامه‌های آموزشی افزایش قابل توجهی خواهد داشت و به آن­ها این امکان را خواهد داد تا با مهارت‌هایی که داشته بهترین استفاده را از منابع سازمانی داشته باشند و به این شکل خسارت و ضایعات کاهش پیدا خواهد نمود. در پی این موارد، کیفیت خدمات یا محصولات ارائه شده بسیار بیشتر خواهد بود. با روند کاری سازنده و کارآمد، به طبع موجب بهبود عملکرد کلی سازمان می‌شود.

2. بهبود روند ارزش گذاری بر مشتری

با قرار دادن کارکنان در معرض آموزش مداوم، مهارت‌های این افراد روز به روز بیشتر خواهد شد و در کار خود به فردی حرفه‌ای و سازنده تبدیل می‌شوند. قطعاً این موضوع از دید مشتریان نیز پنهان نخواهد ماند و نظر مطلوب‌تری در مورد سازمان پیدا می‌کنند.

3. نیاز به نظارت کمتر

یک پرسنل آموزش دیده به دلیل آگاهی بر انتظارات، وظایف و مسئولیت‌های خود به نظارت کمتری نیاز خواهد داشت. لذا هزینه کمتری صرف نظارت شده و سازمان این سرمایه را در دیگر بخش‌ها به کار خواهد گرفت.

حرف آخر

در این مطلب ضرورت آموزش کارکنان را با هم بررسی نمودیم. همان‌طور که گفته شد برای دستیابی به سازمانی موفق و نیز کارکنانی حرفه‌ای و باتجربه بسیار مهم و ضروری است که سازمان از برنامه‌های آموزشی مناسبی کمک بگیرد. تیم فرادرس بالغ بر 5000 آموزش سازمانی مجازی را برای رشد و توسعه سازمان‌ها در نظر گرفته است که به کمک آن­ها می‌توان مسیر رشد سازمان و کارکنان را سریع‌تر طی نمود.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *