تبلیغات

تبلیغات

انواع کابل شارژر – معرفی رایج ترین مدل های کابل شارژر + فیلم آموزش موبایل

cabelsharj

در این صفحه قصد داریم درباره انواع کابل شارژر صحبت کنیم. امروزه کابل‌های USB (Universal Serial Bus) را در همه جا می‌بینیم. اگر نیاز داشته باشید چیزی را شارژ کنید، از گوشی و تبلت گرفته تا دوربین و حتی لپ‌تاپ‌های جدید، احتمالاً به یک شارژر USB نیاز خواهید داشت. البته این کابل‌های شارژر USB، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. در این مقاله انواع کابل شارژر موجود در بازار را معرفی خواهیم کرد، درباره تکنولوژی آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد و بررسی می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها در کجا استفاده می‌شود. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

USB چیست؟

USB، یک استاندارد صنعتی برای اتصال، ارتباط و شارژ دستگاه‌ها و لوازم جانبی است. کابل‌ها و کانکتورهای USB، انواع مختلفی دارند که در ادامه با جزئیات درباره‌شان صحبت خواهیم کرد. همه کابل‌های USB، شبیه هم نیستند، حتی اگر ظاهری مشابه داشته باشند. برای مثال، ممکن است دو کابل USB-C، ظاهری شبیه داشته باشند، اما از نظر قابلیت، مثل سرعت شارژ و انتقال، با هم فرق کنند.

انواع کابل شارژر

 

انواع USB

کابل‌های USB، نسخه‌ها و پروتکل مختلفی دارند، مثلاً USB 2.0 و USB 3.0 که کارایی و سرعت را مشخص می‌کنند. از طرفی این کابل‌‌ها، در انواع مختلفی نیز طراحی شده‌اند (مثل USB type A، USB type B و USB type C)، که به طراحی فیزیکی کانکتور و درگاه اشاره دارد.

درگاه و گیرنده

قبل از این که درباره انواع کابل شارژر صحبت کنیم، بد نیست اطلاعاتی درباره میزبان، گیرنده و درگاه را در اختیار شما قرار دهیم. شکافی در کامپیوتر (یا هر دستگاه میزبان دیگری مثل گوشی موبایل) که یک طرف کابل USB به آن وصل می‌شود، درگاه نام دارد. دستگاه الکترونیکی که می‌خواهید شارژ شود و یا داده را از یا به آن انتقال دهید، گیرنده است.

انواع کابل شارژر USB

USB Type-A

USB Type-A، یک نوع طراحی فیزیکی درگاه USB است. هر اتصال USB، یک درگاه در دستگاه میزبان، یک کابل اتصال و یک دستگاه گیرنده دارد. USB-A، یک طراحی درگاه میزبان USB سنتی محسوب می‌شود و یکی از معمول‌ترین انواع کابل شارژر است. USB-A، یک درگاه افقی است که بخش زیرین آن، کانکتور پین دارد. این درگاه، اتصال USB تک جهتی را فراهم می‌کند که فقط وقتی در جهت درست وارد شده باشد کار می‌کند.

انواع کابل شارژر

 

USB Type-B

جالب است بدانید که هیچ درگاهی تحت عنوان درگاه میزبان USB-B نداریم و این نوع اتصال، برای شارژ کاربردی ندارد. اما کمی درباره آن صحبت می‌کنیم. کانکتور USB-B، یک درگاه گیرنده در دستگاه USB است که به کامپیوتر میزبان متصل می‌شود. اتصالات Type B، به راحتی تشخیص داده می‌شوند، چون شکلی مربعی با کناره‌های گرد دارند و تقریباً شبیه یک خانه کوچک هستند. USB type B در اصل برای دستگاه‌های جانبی به کار می‌رود؛ مثلاً اتصال پرینتر و اسکنر. به این صورت که در یک طرفش، اتصال  USB-Aو در طرف دیگر، اتصال USB-B را داریم. کابل‌های USB-B به USB-B نیز وجود دارند؛ اما بسیار نادر هستند.

micro USB

micro USB، نسخه کوچک شده USB معمولی است که از انواع کابل شارژری محسوب می‌شود که برای موبایل و دستگاه‌های کوچک طراحی شده است؛ مثل MP3 پلیرها، دستگاه‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی، پرینترها و دوربین‌های دیجیتال. کابل‌های Micro USB چهار نوع دارند: micro USB type A، micro USB type B، micro USB 2.0 و micro USB 3.0. Micro USB 3.0، خیلی شبیه micro type B است، اما یک گروه پین اضافی در یک طرف خود دارد، چون از سیم دو برابر استفاده می‌کند تا سرعتی بالا داشته باشد. نسخه‌های micro، نوعی از USB استاندارد هستند که به صورت پلاگ‌اندپلی کار می‌کنند. درگاه‌های Micro USB 3.0، می‌توانند کابل‌های استاندارد micro type B را نیز قبول کنند. برخی از دستگاه‌ها، برای افزایش سازگاری، درگاه دوگانه A/B دارند.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، فرق اصلی بین انواع کابل شارژر micro USB با USB معمولی، در اندازه درگاهشان است. درگاه‌های USB معمولی، حدود 15 x 21 میلی‌متر هستند، در حالی که عرض درگاه‌های micro USB، فقط 10-11 mm است. یکی از مزایای مهم micro USB، انتقال قدرت و سرعت انتقال داده آن است. اتصال و قطع اتصال با Micro USB خیلی آسان‌تر از بقیه کانکتورها است.

انواع کابل شارژر

 

mini-USB

Mini USB، از نخستین انواع کابل شارژر USB است که در اوایل 2000 معرفی شد. فناوری Mini USB، یک ایده عالی بود، چون در آن زمان، دنیا به سمت دستگاه‌های دیجیتال فشرده مثل گوشی موبایل جذب شده بود. هرچند که با گذر زمان، الان کمتر دستگاهی را می‌بینید که پورت mini USB داشته باشد، و اگر قصد دارید همچنین کابلی را تهیه کنید، آن را در هیچ فروشگاه فیزیکی پیدا نخواهید کرد و باید در فروشگاه‌های آنلاین، به دنبالش باشید.

برخی از خصوصیات Mini USB که آن را از USB معمولی متمایز می‌کند، عبارت‌اند از:

  • قابل حمل بودن: Mini USB در اندازه 3 x 7 mm طراحی شده و از این رو به راحتی در حمل می‌شود.
  • ماندگاری: طراحی Mini USB، بسیار قوی و مطمئن است و می‌تواند اتصالی باثبات فراهم کند.

Mini USB، دو نوع دارد: USB mini A و USB mini B. هر دوی انواع کابل شارژر، عمل شارژ و انتقال داده بین گجت‌های دیجیتال و کامپیوتر را میسر می‌کنند. این نوع اتصال را در دستگاه‌هایی مثل دوربین‌های دیجیتال و MP3 پلیر می‌بینید. البته برخی از گوشی‌های موبایل و هاب‌های USB نیز با این اتصال کار می‌کنند. کابل mini USB، می‌تواند داده را بین کامپیوتر و حداقل یک درگاه USB منتقل کند، اما اکثراً برای شارژ دستگاه‌های جانبی به کار می‌رود. علاوه بر آن، برخی از کابل‌های mini USB، به طور مخصوص برای گروهی از برندهای موبایل طراحی شده‌اند.

USB Type-C

کابل USB Type-C، از جدیدترین انواع کابل شارژر است که در سال 2014 معرفی شد. البته سال‌ها طول کشید تا بتواند به اندازه امروز رواج پیدا کند. درگاه این کابل، به صورتی طراحی شده که بسیاری از مشکلات درگاه USB-A را برطرف کند. خصوصیات اصلی این کابل عبارت‌اند از:

  • طراحی ظریف‌تر که مهم نیست آن را در چه جهتی در درگاه وارد کنید.
  • طراحی شده به عنوان جایگزین، USBهای A، B، mini و micro USB.
  • اتصال 100 وات و 20 ولت که باعث می‌شود بسیار قوی‌تر از همه درگاه‌های قبلی باشد و حتی نیروی دستگاه‌های بزرگ را نیز تامین کند.
  • توانایی این را دارد که در مقایسه با USB-A، نرخ داده بیشتری را منتقل کند.
  • توانایی انتقال ویدیوهای باکیفیت، از جمله انتقال ویدیوی 4K به یک نمایشگر.
  • با اتصالات Thunderbolt 3 سازگاری دارد، یعنی می‌تواند به کمک سخت‌افزارهای جانبی، به صورت دوتایی مورد استفاده قرار گیرد.

پس کابل USB-C، خیلی سریع‌تر و کاربردی‌تر از USB-A است. انتظار می‌رود که در نهایت، USB-C، جای سایر انواع کابل شارژر را بگیرد؛ هرچند که این مسئله زمان‌بر خواهد بود. امروزه، در بسیاری از کامپیوترها، کانکتور USB-A را در کنار USB type C می‌بینیم تا مشکلی بابت سازگاری وجود نداشته باشد. زیرا بسیاری از افراد هنوز از دستگاه قدیمی استفاده می‌کنند؛ از جمله گوشی هوشمند، کنترلر، گیرنده، تلویزیون، کیبورد و بسیاری از لوازم جانبی دیگر که به اتصال USB-A/B نیاز دارند. یکی از ویژگی‌های جالب توجه کابل Type-C، این است که از شارژ دو طرفه پشتیبانی می‌کند. یعنی نه تنها می‌توانید گوشی را با لپ تاپ شارژ کنید، بلکه شارژ لپ تاپ با گوشی را نیز ممکن کرده است. Type-C آن‌قدر در نقد و بررسی‌ها سربلند بود که الان این دسته از انواع کابل شارژر را در دستگاه‌های درجه یکی مثل Chromebook Pixel، گوشی‌های 1 + 2 و Nexus 6P و تبلت Nokia N1 می‌بینیم.

انواع کابل شارژر

 

پروتکل USB 3.2

USB 3.0 تا 3.2، یک پروتکل USB خاص برای انواع کابل شارژر است. این پروتکل، درباره خصوصیات فیزیکی درگاه نیست، بلکه فرمت داده‌ای که درگاه می‌تواند منتقل کند را بیان می‌کند. کابل‌های USB-A که از USB 3.0 به بالا پشتیبانی می‌کنند، یک محافظ پین آبی‌رنگ دارند. USB 3.2 دو نوع دارد. یکی از آن‌ها، نسخه کاملاً جدید است که USB 3.2 Gen 2×2 نام دارد که چون نسل دوم است و از دو خط 10Gbps برای رسیدن به مجموع 20Gbps استفاده می‌کند، به این نام شناخته شده است. نوع دوم، استانداردی قدیمی‌تر تحت عنوان USB 3.1 10Gbps است که در آپدیت جدید، تحت عنوان USB 3.2 Gen 2 نیز شناخته می‌شود. احتمالاً مواردی که گفتیم، کمی شما را گیج کرده است. از این رو چندین نکته ساده را یادآور می‌شویم.

  • انواع کابل شارژر USB-A و USB-C، هر دو می‌توانند تا نسخه USB 3.2 را طبق استاندارد داده‌شان مورد استفاده قرار دهند تا با سرعت مورد نظر، داده را منتقل کنند. درگاه‌های USB type A به USB-C می‌توانند از استانداردهای مختلف پشتیبانی کنند، از USB 2.0 گرفته تا USB 3.2. متاسفانه نام‌گذاری استانداردها، کمی گیج‌کننده است و حتی ممکن است به جای هم شناخته شوند. مثلاً USB 3.1 Gen 1 را USB 3.0 نیز می‌نامند.
  • USB 3.2، با سایر استانداردها سازگار است و از این رو یک استاندارد عالی محسوب می‌شود؛ هرچند که ممکن است بعضی کاربران، برای کار با آن، به آداپتور نیاز داشته باشند.
  • فقط USB-C است که می‌تواند از کل انرژی USB 3.2 بهره ببرد.
  • مطمئن شوید که کابل و دستگاه‌ شما با استاندارد داده USB مورد نظر سازگار است. مثلاً اگر درگاه USB 3.2 دارید، کابل و دستگاه‌تان نیز باید از 2 پشتیبانی کند.

توجه بفرمایید که همه این فناوری‌ها، با روی کار آمدن USB4 زیر و رو می‌شود. USB4، در بین انواع کابل شارژر، سریع‌ترین تکنولوژی را دارد (تا 40Gbps) و با برخی از درگاه‌های USB قدیمی سازگار خواهد بود و از این رو می‌توانید بدون آداپتور از آن استفاده کنید.

انواع کابل شارژر

 

پروتکل USB 4

این پروتکل پیشرو، در سال 2019 میلادی معرفی شده و بهترین استفاده را از قابلیت درگاه می‌برد، بالاترین سرعت انتقال را دارد و تونلینگ بین درگاه‌های نمایشگر و PCle به دستگاه‌های خارجی را فراهم می‌کند. این پروتکل، از کانکتور Type-C استفاده می‌کند و تا 40 Gbps داده را انتقال می‌دهد و با قدرت 100 وات کار می‌کند. تونلینگ چیست؟ فناوری تونلینگ، به چندین دستگاه اجازه می‌دهد که به یک کامپیوتر متصل شوند و منابع شبکه‌ای را بین هم به اشتراک بگذارند.

قبلاً این اتصال به صورت یک به یک انجام می‌شد، اما الان با اتصال به یک هاب و درگاه USB 4/USB-C آن، قدرت کافی برای انتقال داده را برای شما فراهم خواهد کرد. احتمالاً تا به حال با دستگاه USB 4 و انواع کابل شارژر آن برخورد نداشته‌اید، چون کامپیوترهای با فناوری USB 4.0، از سال 2020 به بازار عرضه شدند. اما اگر می‌خواهید دستگاهی با قابلیت USB 4 تهیه کنید، خیالتان راحت باشد، چون با دستگاه‌های USB 2.0 و 3.0 نیز سازگار خواهد بود و علاوه بر آن، به نمایشگرهای 4K و برخی از نمایشگرهای 5K نیز متصل می‌شود.

انواع کابل شارژر

 

کلام آخر در مورد انواع کابل شارژر

در این صفحه، درباره انواع کابل شارژر صحبت کردیم. در حال حاضر، کابل USB-C، جدیدترین و پرکاربردترین فناوری محسوب می‌شود و پروتکل‌های آینده که حتی هنوز ساخته نشده‌اند را نیز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر دستگاهی با پورت USB-C دارید، خیالتان راحت باشد که تا سال‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر آن یکی از مزایای مهم Type-C این است که می‌توانید آن را از هر طرفی به درگاه وصل کنید و از این رو در تلاش اول متصل می‌شود و نیازی نیست نگران سر بالا یا پایینش باشید. هرچند که فرق میان USB-C، USB-B و USB-A، کمی گیج‌کننده است، اما USB-C آمده که آینده را روشن کند. در انتها مایلم آموزش عیب یابی مدارات الکترونیکی فرادرس را به شما معرفی کنم برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *