تبلیغات

تبلیغات

سیستم گیم چه تفاوتی با سیستم طراحی دارد؟

game-system2

تفاوت سیستم گیمینگ با طراحی

سیستم‌های گیمینگ ویندوزهای رده بالایی دارند. قدرت گرافیکی و پردازش بالای سیستم‌های گیمینگ، ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم معمولی با سیستم گیمینگ است که در پردازش ویدئو تاثیر می‌گذارد.

کارت‌های ویدئویی در سیستم گیمینگ شامل رم اختصاصی، سیستم خنک‌کننده نماینده و پردازنده گرافیکی می‌شود در صورتی که در رایانه‌های معمولی از یک کنترل نماینده گرافیکی داخلی استفاده می‌کنند. سیستم‌های طراحی، تدوین، گیمینگ و رندرینگ تنها در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه ، به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

 

سیستم گیم

خرید انواع سیستم های رندرینگ، گیمینگ و طراحی

سیستم های مخصوص رندرینگ، طراحی، تدوین و سیستم های گیمینگ به سه دسته رده پایین، میان رده و بالارده تقسیم می شوند. از سیستم‌های رندرینگ برای رندر گرفتن در نرم‌افزارهای انیمیشن، تجسم طراحی، طراحی معماری، بازی‌های ویدیوئی و جلوه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند. کیس‌های رندرینگ شامل پردازنده‌های قوی AMD EPYC می‌شود که 64 هسته‌ای یا 128 هسته‌ای هستند. کامپیوترهای رندرینگ همانند کامپیوترهای گیمینگ به CPU، RAM و GPU قوی نیاز دارند تا در پروسه پردازش برنامه‌های طراحی سه بعدی و اجرای برنامه‌های سنگین برآید.

در نهایت تصمیم‌گیری برای خرید کامپیوتر، نوعی سرمایه‌گذاری بزرگ محسوب می‌شود که بهتر است از قبل  در مورد آن تحقیق کنید.

تفاوت سیستم گیمینگ با سیستم رندرینگ

یکی از بارزترین تفاوت‌های سیستم‌های گیمینگ با سیستم‌های رندرینگ، نوع پردازنده و کارت گرافیک است. بهتر است بدانید که برای خرید کامپیوتر و کیس گیمینگ می‌بایست به GPU آن توجه بیشتری داشته باشید زیرا کیس گیمینگ به GPU قوی‌تری برای اجرای بازی های ویدئویی نیاز دارد اما در هنگام خرید کامپیوتر رندرینگ به CPU قوی‌تر احتیاج است.

بهتر است بدانید که میزان SSD، RAM و الزمات مانیتور برای هر کدام از سیستم‌های گیمینگ و سیستم‌های رندرینگ، متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین معیارهای خرید کامپیوتر رندرینگ، تعیین کاربرد و هدف از رندر است. رندرها بر اساس کاربردهای تجاری و معماری به انواع مختلفی مانند رندر داخلی، رندر خارجی، رندر هوایی، رندر انیمیشن، رندر استودیویی، رندر VR و… تقسیم شده است.

خرید کامپیوتر تدوین

کامپیوترهای تدوین با پردازنده‌های چندهسته‌ای پیشرفته، حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی عالی ارائه شده‌اند. هرچه کارت گرافیک این سیستم‌ها قدرتمندتر باشد، شما می‌توانید سریع‌تر پروژه‌های خود را به اتمام برسانید. اگر کامپیوتر شما تمرکز بالایی در قدرت گرافیکی داشته باشد در زمینه تدوین فیلم به مشکل نخواهید خورد. سیستم‌های گیمینگ می‌توانند برای تدوین فیلم و میکس مناسب باشند زیرا با تمرکز روی کارت گرافیک و مشخصات فنی بالا دیگر قطعات کامپیوتر، در تسک‌های ویدئو کمبود نخواهید داشت.

همچنین بخوانید  بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال 2022

خرید کامپیوتر طراحی

خرید یک کامپیوتر قدرتمند که برنامه‌های 3D و ادیت عکس، فیم و انیمیشن را انجام دهد و در مقابل برنامه‌های قدرتمند کم نیاورد، مشکل است. برنامه‌هایی مانند 3ds، Blender، Maya و Max به سیستمی با حافظه رم بالا نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین عواملی که برای انتخاب یک سیستم قدرتمند در زمینه طراحی و ادیت اهمیت دارد، این است که بدانید پردازش برنامه CPU محور یا گرافیک محور است. اگر طراحان نسبت به خرید یک کارت گرافیک حرفه‌ای اقدام کنند اما نوع پردازش آن را درنظر نگیرند، به مشکلی جدی روبه‌رو می‌شوند.

تفاوت سیستم طراحی با سیستم تدوین

خرید سیستم طراحی با خرید سیستم تدوین تفاوت دارد. در خرید کامپیوترهای تدوین، توجه به رده‌بالا بودن کارت گرافیک بسیار مهم است به‌طوری که بالا نبودن قدرت کارت گرافیک، در روند کار شما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. نکته‌ای که در خرید کامپیوترهای طراحی اهمیت دارد، این است که بدانید پردازش برنامه CPU محور است یا گرافیک محور. اگر به این موضوع اهمیت کافی ندهید، در طراحی‌های خود دچار مشکل می‌شوید.

 

سیستم گیم

CPU (پردازنده)

برای مقایسه کامپیوترهای رندرینگ و کامپیوترهای گیمینگ از لحاظ نوع پردازنده، بهتر است بدانید که در هنگام خرید سیستم‌‌های رندرینگ، به پردازنده‌های قوی جهت اجرای چندین فرمان باهم، احتیاج دارید؛ زیرا سیستم رندرینگ به تعداد هسته بیشتری در قسمت پردازنده نیاز پیدا می‌کند.

GPU (کارت گرافیک)

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، سیستم‌های گیمینگ به کارت‌های گرافیک با قدرت پردازنده بالا احتیاج دارند. کارت گرافیگ سیستم‌های رندرینگ و گیمینگ در میزان حجم حافظه‌ی کارت گرافیک و فرکانس کارت گرافیک با هم فرق می‌کنند. در کارت گرافیک سیستم‌های گیمینگ تمرکز روی افزایش فرکانس و سیستم‌های رندرینگ علاوه بر کارت گرافیک رده‌بالا، به حجم بالای رم کارت گرافیک نیز نیاز دارند.

RAM (رم)

داشتن یک رم با ظرفیت بالا در اجرای سریعتر دستورات کمک می کند برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ داشتن حداقل رم 16 پیشنهاد می شود و برای خرید سیستم های رندرینگ میزان حداقل رم باید از این بیشتر باشد پیشنهاد برای حداقل رم سیستم های رندرینگ و تدوین 32 گیگابایت است.

در سیستم‌های بالارده رندرینگ، ممکن است تا 256 گیگابایت رم داشته باشند اما باید توجه کافی داشته باشید که این موضوع در خرید کیس گیمینگ بی فایده خواهد بود.

هارد دیسک

یکی دیگر از نکاتی که می‌بایست در زمان خرید سیستم رندرینگ و سیستم گیمینگ درنظر داشته باشید این است که حافظه داخلی یعنی آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. سیستم‌های رندرینگ علاوه بر هارد SSD سریع با حجمی بالا، نیاز به چندین HDD برای ذخیره اطلاعات در طولانی مدت دارند.

همچنین بخوانید  کدام یک از لپ تاپ های سرفیس مایکروسافت مناسب شماست؟

مادربرد

در هنگام خرید سیستم‌های گیمینگ یا خرید سیستم‌های رندرینگ توجه داشته باشید که پردازنده‌های متفاوت، مادربردهای متفاوتی نیز دارند. تفاوت سیستم‌های گیمینگ و رندرینگ در مادربرد این است که تعداد اسلات‌های رم روی مادربردهای کامیپوترهای رندرینگ بیشتر از کامپیوترهای گیمینگ است. ازجمله دیگر تفاوت آن‌ها، استفاده از دو CPU در سیستم‌های رندر بسیار قوی است که این موضوع برای کنسول‌های بازی صدق نمی‌کند

اهمیت موس و کیبورد در سیستم های گیمینگ

بهتر است در هنگام خرید سیستم گیمینگ، اجزای دیگر آن مانند کیبورد گیمینگ، هدست گیمینگ یا موس گیمینگ را هم مدنظر بگیرید تا واکنش بهتری در موقعیت‌های بازی از خود نشان دهید. در هنگام خرید کامپیوتر گیمینگ به اجزای دیگر مانند موس نیز توجه داشته باشید؛ هرچه حساسیت موس بالاتر باشد، سرعت آن نیز بیشتر است. بیشتر گیمرها، لوازم بدون سیم را به لوازم جانبی سیمی ترجیح می‌دهند که به‌دلیل آن است که صفحه کلید و موس بی سیم، قابل اعتمادتر از لوازم سیمی هستند و عملکرد آن‌ها را در بازی بهبود می‌بخشند.

مزایا و معایب سیستم‌های گیمینگ

همان طور که در بخش‌های قبلی بیان شد، سیستم‌های گیمینگ جزو ویندوزهای رده بالا هستند که قدرت گرافیکی و پردازش بالایی دارند. همین موضوع ازجمله مهم‌ترین تفاوت‌های سیستم معمولی با سیستم گیمینگ است که در پردازش ویدئو آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

سیستم‌های گیمینگ و رندرینگ تفاوت‌های جزئی اما پر اهمیتی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، خصوصیات سیستم‌ها از جمله CPU، RAM، کارت گرافیک و …… این سیستم‌ها متفات است. دلیل این تفاوت‌ها را می‌توان در تفاوت تمرکز قدرت سیستم بر روی بخش‌های مختلف و عملکرد آن‌ها پیدا کرد.

به همین دلیل، برای این‌که در هنگام استفاده از کیس سیستم گیمینگ یا کیس سیستم رندرینگ خود با چالش‌های غیرمنتظره‌ای رو به رو نشوید می توانید از فروشگاه های تخصصی خرید کامپیوتر مثل استوک پی سی خرید کنید تا علاوه بر راهنمایی مشاوران متخصص از صحت انتخاب خود مطمئن شوید.

تبلیغات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *